Μπορεί το ελληνικό Δημόσιο που είναι ο μεγαλύτερος ιδιοκτήτης της χώρας έχοντας στην κατοχή του 365.853 αστικά και αγροτικά ακίνητα να έχει τη βούληση να δώσει λύση στο τεράστιο στεγαστικό πρόβλημα που παρατηρείται στις μεγάλες πόλεις και τα νησιά όπου νέοι, φοιτητές, εκπαιδευτικοί και γιατροί αναζητούν σπίτι για να στεγαστούν και να ξεκινήσουν τη ζωή τους, αλλά τα ακίνητα αυτά δεν έχουν τη νομική «ταυτότητα» για να μπορεί η κυβέρνηση να τα πουλήσει, να τα νοικιάσει ή ακόμη και να τα δωρίσει.
Αυτή τη σκληρή πραγματικότητα επιχειρεί να αντιμετωπίσει η Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας του υπουργείου Οικονομικών, αλλά και η διοίκηση του ΕΦΚΑ που είναι είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος ιδιοκτήτης με περισσότερα από 60.000 αστικά ακίνητα –διαμερίσματα, καταστήματα, ξενοδοχεία– που έχουν περιέλθει στην κυριότητα του σε όλη τη χώρα καθώς χιλιάδες ασφαλισμένοι δεν ήταν σε θέση να αποπληρώσουν τα χρέη τους στα ταμεία (κυρίως ΤΕΒΕ, ΤΑΕ και ΙΚΑ) τα οποία συγχωνεύθηκαν στον ενιαίο ασφαλιστικό φορέα.
Από αυτή την τεράστια δεξαμενή ακινήτων, τα οποία δεν έχουν μεταβιβαστεί στην ΕΤΑΔ και κατά κατά συνέπεια στο Υπερταμείο προκειμένου να πουληθούν και τα έσοδα να διατεθούν για την απομείωση του δημοσίου χρέους, το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ξεκίνησε μια τεράστια προσπάθεια να αποκτήσουν «ταυτότητα» δηλαδή το νομικό φάκελο και τα έγγραφα ιδιοκτησίας ώστε να αξιοποιηθούν στο πλαίσιο της αντιμετώπισης του στεγαστικού προβλήματος.
Με εντολή του υπουργού Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη η Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας του υπουργείου ξεχώρισε εκατοντάδες ακίνητα κυρίως διαμερίσματα και κατοικίες που μπορούν να αξιοποιηθούν και προχώρησε στην προκήρυξη διαγωνισμού για την επιλογή τεχνικού συμβούλου.
Εργο του συμβούλου θα είναι η προώθηση προς αξιοποίηση για 447 ακίνητα τα οποία ξεχώρισαν οι υπηρεσίες, καθώς και η επιλογή άλλων από τη βάση δεδομένων του υπουργείου, δηλαδή το Μητρώο Ακίνητης Περιουσίας στο οποίο έχουν καταγραφεί 365.853 ακίνητα μέχρι στιγμής (!).
Ζητείται τεχνικός σύμβουλος
Οπως αναφέρεται στην προκήρυξη του διαγωνισμού:
-Το Μητρώο Ακίνητης Περιουσίας (Μ.Α.Π.) είναι μια εφαρμογή που εντάσσεται στις «Ψηφιακές Υπηρεσίες Δημόσιας Περιουσίας και Εθνικών Κληροδοτημάτων» και χρησιμοποιείται από τους Δημόσιους Φορείς για την καταγραφή όλης της ακίνητης περιουσίας τους.
-Ο αριθμός των ακινήτων που έχουν καταχωρηθεί στο Μ.Α.Π. (κυρίως κατά τα έτη 2013–2014 και στη συνέχεια με αποσπασματικές επικαιροποιήσεις) ανέρχεται σε 365.853, αλλά εκτιμάται ότι είναι πλασματικός, καθώς υπάρχουν διπλοεγγραφές ή τριπλοεγγραφές. Λαμβάνοντας υπόψη την ανάγκη αξιοποίησης ακινήτων του δημοσίου για τους σκοπούς άσκησης στεγαστικής πολιτικής, εντοπίστηκαν 447 ακίνητα, κατόπιν ανάλυσης με συγκεκριμένα κριτήρια καταλληλότητας από το ΥΠΕΘΟ και την ΕΤΑΔ.
-Στόχος των εργασιών του τεχνικού συμβούλου θα είναι η βελτίωση της ποιότητας και πληρότητας των κατ’ ελάχιστον απαιτούμενων δεδομένων των εν λόγω ακινήτων στο Μ.Α.Π. για την υποστήριξη της ορθής εφαρμογής των συγκεκριμένων κριτηρίων που έχουν προταθεί από την πολιτική ηγεσία για την άσκηση στεγαστικής πολιτικής και ο εντοπισμός μεγαλύτερου αριθμού ακινήτων το συντομότερο δυνατόν, με σκοπό την προάσπιση του δημόσιου συμφέροντος.
-Ο τεχνικός σύμβουλος, που θα λάβει αμοιβή 37.200 ευρώ, θα αναλάβει:
♦Τη διερεύνηση και οριστικοποίηση των ήδη διαθέσιμων στοιχείων των 447 ακινήτων που έχουν καταρχάς εντοπιστεί για τους σκοπούς άσκησης στεγαστικής πολιτικής, καθώς και τον συντονισμό και παρακολούθηση των επόμενων ενεργειών για την επιβεβαίωση της καταλληλότητάς τους (τεχνικός και νομικός έλεγχος).
♦Τη διερεύνηση, επεξεργασία και ανάλυση των καταχωρημένων από το ΥΠΕΘΟ στοιχείων ακινήτων στο Μ.Α.Π., εκτός αυτών που περιλαμβάνονται και στο μητρώο της ΕΤΑΔ, για τον εντοπισμό των πολλαπλών εγγραφών του ίδιου ακινήτου, των στοιχείων που λείπουν.
♦Το επόμενο βήμα θα πρέπει να είναι ο συντονισμός των δημόσιων φορέων στον οποίο ανήκει το κάθε ακίνητα (πχ. Ιδρυμα, Δήμος, ΕΦΚΑ κ.λπ.) προκειμένου να καταστεί εφικτή η αξιοποίησή τους.
Τι θα γίνει με τα Ιδρύματα
Στην ίδια κατεύθυνση της προσπάθειας επίλυσης της στεγαστικής κρίσης της χώρας, η Γενική Γραμματεία Διαχείρισης Δημόσιας Περιουσίας προχωρά και σε ένα νέο μοντέλο διαχείρισης και εποπτείας του κεφαλαίου των κοινωφελών ιδρυμάτων και κληροδοτημάτων που εποπτεύονται από το Υπουργείο, το οποίο ανέρχεται κατά προσέγγιση σε 1,12 δισ. ευρώ.
Ηδη λειτουργεί ειδική νομοπαρασκευαστική επιτροπή, η οποία επεξεργάζεται τροποποιήσεις του νόμου περί κοινωφελών περιουσιών, με σκοπό τον εκσυγχρονισμό του και την εισαγωγή καινοτόμων πρακτικών. Πέρα από τα μετρητά, υπάρχουν και πολλά ακίνητα στα αζήτητα του Δημοσίου. Όλα αυτά λοιπόν θα αποτιμηθούν και θα αξιολογηθούν για το αν και κατά πόσο μπορούν να συμβάλουν στην επίλυση της στεγαστικής κρίσης.
«Σπίτι μου» 2
Παράλληλα, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η στεγαστική κρίση που πλήττει όλο και περισσότερους νέους και οικογένειες στην Ελλάδα η κυβέρνηση έχει προσανατολιστεί σε ένα πρόγραμμα «Σπίτι μου 2» με διεύρυνση των δικαιούχων που θα ενταχθούν σε αυτό και θα δικαιούνται χαμηλότοκο στεγαστικό δάνειο, το οποίο θα ανακοινώσει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από το βήμα της 88ης ΔΕΘ.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News