Ο 28χρονος βρετανός καλλιτέχνης Σαμ Κοξ είχε από παιδί ένα όνειρο: ήθελε να ζωγραφίσει ολόκληρο το σπίτι του με μονόχρωμα αφηρημένα σχέδια, μετατρέποντάς το σε ένα ιδιόρρυθμο έργο τέχνης. Και το έκανε.
«Πάντα ήθελα να ζω σε ένα σπίτι με σκίτσα», είπε στην Washington Post. «Για μένα είναι ο πιο φυσικός τρόπος για να δημιουργήσω τέχνη. Το πρώτο που μου έρχεται να κάνω, πιάνοντας στα χέρι μου ένα στυλό, είναι να ζωγραφίζω τέτοια πράγματα».
Ο Κοξ αγόρασε μία έπαυλη 13 δωματίων στο Κεντ της νοτιοανατολικής Αγγλίας, το 2019, και με τη βοήθεια της οικογένειας και των φίλων του, τη μεταμόρφωσε σε έναν απόλυτα λευκό καμβά, έτοιμο για να ξεκινήσει τα μαυρόασπρα σκίτσα του.
Τα σεντόνια, το κάθισμα της τουαλέτας, τα σκεύη μαγειρέματος, τα φωτιστικά, ακόμη και το ποντίκι του υπολογιστή είναι όλα ζωγραφισμένα με μαύρες κουκκίδες (doodles) – ούτε ένα σημείο δεν έχει μείνει κενό.
«Είναι σαν να ζεις ως έργο τέχνης».
Ενα βίντεο που δημοσίευσε στο διαδίκτυο αποδεικνύει ότι τα χειροποίητα σκίτσα κάνουν θραύση, αφού σημείωσε εκατομμύρια προβολές παγκοσμίως. «Δεν χρησιμοποιήθηκαν εικόνες που δημιουργήθηκαν από υπολογιστή ή CGI», είπε. «Αντίθετα, το animation αποτελείται από 1.857 φωτογραφίες που με πολύ κόπο έφτιαξα, μεταξύ Σεπτεμβρίου 2020 και Σεπτεμβρίου 2022».
I doodled my house pic.twitter.com/hHhNvqKPqa
— Mr Doodle (@itsmrdoodle) October 2, 2022
Ο Κοξ, γνωστός επίσης ως «Mr. Doodle», δούλεψε ως καλλιτέχνης το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του –μερικά από τα έργα του, μάλιστα, έχουν πουληθεί πολύ ακριβά σε δημοπρασίες στην Ασία. Το όνομά του μπορεί να μην είναι ακόμη πολύ γνωστό στο ευρύ κοινό, αλλά είναι πασίγνωστο στον κόσμο της τέχνης και στους θαυμαστές του. Τα doodles του, τα σκιτσάκια του, εμφανίζονται σε πολλά βιβλία ζωγραφικής και σε δημοφιλή μπλουζάκια.
Ο Σαμ Κοξ άρχισε να ζωγραφίζει όταν ήταν πολύ μικρός, ξοδεύοντας εκατοντάδες πακέτα χαρτιού με τις μουτζούρες του. Κάποια στιγμή ρώτησε τους γονείς του αν θα μπορούσε να αρχίσει να ζωγραφίζει στα έπιπλα και στους τοίχους της κρεβατοκάμαράς του, «κάτι στο οποίο συναίνεσαν μετά από πολλή πίεση και πειστικά επιχειρήματα», πρόσθεσε. Και έτσι ξεκίνησε να σκαρφαλώνει παντού και να «λερώνει» τα πάντα με μελάνι.
Αυτό που προσπαθεί να κάνει, όπως είπε και στην αμερικανική εφημερίδα είναι να μην προγραμματίζει το τι θα σχεδιάσει «γιατί αυτό θα έκανε τη δουλειά μου ”καταναγκαστική”». Αντίθετα, αφήνει τον εαυτό του να χάνεται μέσα σε αυτό. «Το μυαλό μου έχει μία τάση να περιπλανιέται έτσι κι αλλιώς, σκέφτομαι τα πάντα», είπε. «Μου έρχεται απλώς αόριστη ιδέα, μετά προσπαθώ να χαλαρώσω και αφήνω το χέρι μου να κάνει όλη τη δουλειά».
Το μεγαλειώδες έργο της ζωγραφικής του σπιτιού τού καλλιτέχνη διήρκεσε σχεδόν δύο χρόνια, εν μέρει λόγω των περιορισμών του κορονοϊού στη Βρετανία.
«Τα lockdown βοήθησαν», είπε στην Washington Post. «Ημασταν αναγκασμένοι να είμαστε μέσα, αλλά το έργο μου ήταν εκεί, το έργο ήταν το ίδιο μου το σπίτι, οπότε είχα εύκολη πρόσβαση στη δουλειά», είπε χαριτολογώντας.
Ξεκίνησε από τα υπνοδωμάτια και έκανε σκίτσα με κουκκίδες σε όλο τον επάνω όροφο. Κάθε δωμάτιο έχει ένα δικό του θέμα. Τα σκίτσα «ταξιδεύουν» προς τους κάτω ορόφους, παρουσιάζοντας ζώα και εξωγήινους και τελειώνει με σχέδια ζωγραφισμένα με σπρέι στο εξωτερικό του σπιτιού του. Για τις εξωτερικές επιφάνειες χρησιμοποίησε αδιάβροχη βαφή, πολύ σημαντικό στη Βρετανία που έχει υγρασία και πολλές βροχές.
«Το σπίτι είναι μονόχρωμο, έχοντας όμως έντονες αντιθέσεις», είπε ο Κοξ. Η σύζυγός του Αλίνα ή αλλιώς, Mrs Doodle, που κατάγεται από το Χάρκοβο της Ουκρανίας, έχει επίσης προσπαθήσει να ζωγραφίσει. Μαζί δημιούργησαν μια πολύχρωμη καρδιά με κουκκίδες, ως μέρος ενός φιλανθρωπικού έργου για τη συγκέντρωση χρημάτων για τα παιδιά-αιχμαλώτους στον πόλεμο.
View this post on Instagram
Ο Κοξ χρησιμοποίησε 900 λίτρα λευκής μπογιάς, 401 κουτιά μαύρου σπρέι και 286 μπουκάλια μαύρου χρώματος σχεδίασης και χρησιμοποίησε περισσότερες από 2.296 «μύτες» για τα ειδικά στυλό. Από τα μολύβια του καλλιτέχνη δεν… γλίτωσε ούτε το ηλεκτρικό του αυτοκίνητο, μάρκας Tesla. Οδηγώντας το, τον αναγνωρίζουν όλοι στην πόλη.
Δεν είναι, όμως, αυτά τα σκίτσα του γούστου όλων.
«Δεν είσαι ευπρόσδεκτος στο σπίτι μου», έγραψε κάποιος σε σχόλιο στο διαδίκτυο. «Τα σκιτσάκια εδώ και εκεί είναι υπέροχα, αλλά έτσι ολόκληρο το σπίτι, μαζί με τα έπιπλα, θα κάνει κακό στα ματάκια μας στο τέλος», είπε ένας άλλος. «Αυτός είναι ένας εφιάλτης», πρόσθεσε κάποιος άλλος στο Twitter, αναφερόμενος σε ανθρώπους που υποφέρουν από φόβο για επαναλαμβανόμενα μοτίβα.
Αλλοι στο Διαδίκτυο έχουν επίσης αναρωτηθεί, αν το να ζεις περιτριγυρισμένος από τόσο επιβλητική τέχνη θα μπορούσε να είναι ενοχλητικό. «Το συνηθίζεις», είπε ο Κοξ, εξηγώντας ότι ο ίδιος δεν είχε ποτέ πονοκέφαλο ούτε αισθάνθηκε υπερδιέγερση κοιτάζοντας τους τοίχους.
Είτε το σπίτι είναι αριστούργημα είτε τέρας, για μερικούς, το ζευγάρι και ο σκύλος τους θα συνεχίσουν να ζουν σε αυτό και δεν έχουν σχέδια να το μετατρέψουν σε γκαλερί, όπως γνωστοποίησε ο καλλιτέχνης. Και μόνο που πραγματοποιούν διαδικτυακές ξεναγήσεις σε ανθρώπους από όλον τον κόσμο, τούς είναι περισσότερο από αρκετό.
«Μας αρέσει πολύ το μέρος όπου ζούμε και είμαστε πολύ χαρούμενοι που είμαστε στο σπίτι. Πιστεύουμε ότι είναι πραγματικά διασκεδαστικό.
»Το έργο κρατήθηκε κρυφό για δύο χρόνια», είπε ο Κοξ, ο οποίος ζούσε με τον διαρκή φόβο ότι κάποιος περαστικός ή ένας γείτονας μπορεί να τραβήξει μια φωτογραφία και να την ανεβάσει στο διαδίκτυο πριν ολοκληρωθεί. Αυτό όμως δεν συνέβη. Οι γείτονές του ήταν πολύ υποστηρικτικοί σε αυτή την επιθυμία του, γράφει η Washington Post.
View this post on Instagram
Ο νεαρός καλλιτέχνης εξέφρασε την επιθυμία του να κάνει διεθνή έργα σύντομα. Ηδη αναζητά ακόμα μεγαλύτερους «καμβάδες» για να καλύψει με τα σκίτσα του. «Μακάρι να μπορούσα να ζωγραφίσω έναν ολόκληρο δρόμο ή ένα χωριό μια μέρα», είπε.
Για τους σνομπ της τέχνης που μπορεί «να μη βλέπουν το ταπεινό σκίτσο ως μια μορφή υψηλής τέχνης», ο Κοξ είπε ότι ενθαρρύνει όσους κάνουν άσχετες, αφηρημένες γραμμές την ώρα των συσκέψεων, να μη θεωρούν ποτέ τη δουλειά τους «μια απλή μουτζούρα», αλλά να ξέρουν ότι «μπορεί να τους πάει μακριά».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News