«Αν λέμε για το Μάτι περί αυθαιρέτων και πολεοδομικών θεμάτων που δυσχέραιναν την απομάκρυνση κατοίκων, τότε για την Κινέτα τι να πούμε; Και παρ’ όλα αυτά, στην Κινέτα την ίδια ημέρα απομακρύνθηκαν οι κάτοικοι, υπήρχε χρόνος και το αναγκαίο δίκτυο διαφυγής», τόνισε στο δικαστήριο ο δικαστικός πραγματογνώμονας Δημήτρης Λιότσιος για το μοιραίο απόγευμα της 23ης Ιουλίου 2018.
Ο επιπυραγός που τη Δευτέρα βρέθηκε για 13η δικάσιμο ενώπιον του Τριμελούς Πλημμελειοδικείου που δικάζει 21 κατηγορούμενους για την τραγωδία στο Μάτι, δέχθηκε ερωτήσεις από τον τότε διοικητή του Ενιαίου Συντονιστικού Κέντρου Επιχειρήσεων (ΕΣΚΕ) Ιωάννη Φωστιέρη, ο οποίος δεν εκπροσωπήθηκε από συνήγορο.
Ειδικότερα, ο δικαστικός πραγματογνώμονας αναφερόμενος σε όσα έχουν ακουστεί για δυσκολία σχεδίου απομάκρυνσης εξαιτίας πολεοδομικών θεμάτων στο Μάτι, επανέλαβε απαντώντας σε σχετική ερώτηση του κ. Φωστιέρη πως το μοναδικό δύσκολο σημείο στην περιοχή είναι το Κόκκινο Λιμανάκι: «Ολη η άλλη περιοχή είναι ευθεία, υπάρχουν προσβάσεις και δρόμοι. Δεν έχει κάποιο ιδιαίτερο πολεοδομικό πρόβλημα η περιοχή: δρόμοι υπάρχουν, επιμήκη οικόπεδα, προσβάσεις. Αν το λέμε αυτό για το Μάτι, για την Κινέτα τι να πούμε; Και παρ’ όλα αυτά στην Κινέτα δεν έγινε τίποτα (σ.σ.: δεν κινδύνεψε κανείς). Υπήρχε το αναγκαίο δίκτυο διαφυγής και ο χρόνος για την απομάκρυνση των κατοίκων».
Σύμφωνα με τον κ. Λιότσιο, το ΕΣΚΕ ενημερώθηκε έγκαιρα από τον πρώτο επικεφαλής της φωτιάς για την επικινδυνότητα που είχε και επομένως ότι υπήρχε περιθώριο για να αναπτύξει δράση και να αποτρέψει την τραγική εξέλιξη που τελικώς έλαβε. «Ολοι ήταν ενήμεροι για τα πάντα και αποδεικνύεται και από έγγραφα», τόνισε ο πραγματογνώμονας στον κ. Φωστιέρη επισημαίνοντας πως έλαβαν ειδοποίηση από τον επικεφαλής και μέσω τηλεφώνου και μέσω ασυρμάτου. Είπε επίσης με ένταση πως οι επικεφαλής της φωτιάς «εκλιπαρούσαν για επίγειες και εναέριες δυνάμεις».
Για ακόμη μία φορά ο επιπυραγός απαρίθμησε τις ενέργειες που δεν έγιναν εκείνο το απόγευμα και την κρισιμότητα της έγκαιρης και άμεσης αντίδρασης εν τη γενέσει του συμβάντος, μετέδωσε το ΑΠΕ ΜΠΕ. Ο κ. Λιότσιος αναφέρθηκε στην απουσία των επίγειων πυροσβεστικών δυνάμεων, στην μη άμεση ανταπόκριση των εναέριων δυνάμεων και στην μη έγκαιρη αποστολή ενισχύσεων παρά τις εκκλήσεις των επικεφαλής της φωτιάς. Τόνισε, επίσης, πως δεν είχε τεθεί εγκαίρως σε γενική επιφυλακή ο κρατικός μηχανισμός.
Ο μάρτυρας στάθηκε ιδιαίτερα στην μη αποστολή των εναέριων μέσων, πλην ενός, τα οποία δεν έφτασαν μέχρι τις 18:10 και 18:20 και στην κρισιμότητα της άμεσης αντιμετώπισης εν τη γεννέσει του συμβάντος που κατέληξε σε όλεθρο. «Από τις 16:41 έως τις 18:05, δηλαδή για μιάμιση ώρα περίπου, η φωτιά διανύει μία απόσταση 2,5 χιλιομέτρων. Μετά, αφού διέσχισε η φωτιά τη λεωφόρο Μαραθώνος έγινε πιο δύσκολη η κατάσβεση της», ανέφερε ο πραγματογνώμονας με τον κατηγορούμενο τότε Διοικητή της Πυροσβεστικής της Νέας Μάκρης να παρεμβαίνει λέγοντας στην πρόεδρο του δικαστηρίου πως η ορατότητα δεν ήταν καλή «από το αερούμενο χώμα δεν μπορούσαμε να δούμε».
Ο μάρτυρας μάλιστα κάποια στιγμή με συναισθηματική φόρτιση είπε πως δεν είναι ορθό να λέγεται πως το Πυροσβεστικό Σώμα δεν είχε δυνατότητα να κάνει κάτι: «Πολλοί συνάδελφοι μας έχουν θυσιαστεί για αυτό τον σκοπό. Δεν υπάρχει πουθενά γραμμένο ότι δεν κάνουμε κάτι. Πόσοι συνάδελφοι μας έχουν χαθεί για να σώσουν μία ζωή; Το μνημείο πεσόντων είναι γεμάτο. Προσβάλλουμε αυτούς τους ήρωες όταν λέμε ότι δεν γινόταν κάτι».
Για το ζήτημα της εναέριας επιτήρησης που εκείνη την ημέρα έγινε από σκάφη αερολέσχης γιατί δεν είχε ειδοποιηθεί εγκαίρως το ΓΕΑ, ο κ. Λιότσος κατά την εξέταση του από τον κ. Φωστιέρη ρώτησε τον πρώην επικεφαλής του ΕΣΚΕ αν έγινε προσπάθεια να γίνει επιτήρηση:
Ιωάννης Φωστιέρης: Τα αεροσκάφη είναι για καταστολή και όχι για επιτήρηση.
Δημήτρης Λιότσιος: Το σχέδιο δασών λέει άλλα.
Ιωάννης Φωστιέρης: Το σχέδιο δασών που έχετε συνυπογράψει αναφέρεται για την Αττική, λέτε για Αττική ή όλη την Ελλάδα;
Δημήτρης Λιότσιος: Λέω για Αττική.
Ιωάννης Φωστιέρης: Εχουμε τρία εναέρια μέσα (Cl).
Δημήτρης Λιότσιος: Γιατί λέτε για τρία μέσα; Εχουμε τόσα που θα μπορούσαν να έχουν χρησιμοποιηθεί για επιτήρηση.
Πρόεδρος: Εσείς λέτε ότι ένα από τα ελικόπτερα για παράδειγμα καναντέρ, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για επιτήρηση;
Δημήτρης Λιότσιος: Σωστά!
Ιωάννης Φωστιέρης: Αυτό είναι λάθος!
Δημήτρης Λιότσιος: Εντάξει, θα αξιολογηθεί από το δικαστήριο αυτό!
Ιωάννης Φωστιέρης: Με τα δεδομένα του κ. Λιότσιου έχουμε φύγει εκτός πραγματικότητας… Εχουμε μία φωτιά και μας διέπουν κανόνες και νόμοι. Δεν κάνουμε ό,τι θέλουμε!
Δημήτρης Λιότσιος: Παντού υπάρχουν νόμοι! Αλλά κάποια πράγματα γίνονται καθ’υπέρβαση.
Ιωάννης Φωστιέρης: Τα εναέρια μέσα δεν είναι μοτοσυκλέτες. Αμερικανική ταινία το έχουμε κάνει το ένδικο συμβάν. Απαιτούνται 45- 55 λεπτά για επανεξυπηρέτηση και 20 λεπτά προκειμένου να δοθεί εντολή για να σηκωθεί.
Δημήτρης Λιότσιος: Υπήρχαν επιλογές για μεταστάθμευση ελικοπτέρων εκτός Αττικής.
Ιωάννης Φωστιέρης: Να πείτε σε ποια αεροδρόμια μπορούμε να πάμε τα εναέρια μέσα εκτός Αττικής;
Δημήτρης Λιότσιος: Σκύρος, Ανδραβίδα, όπου υπήρχε εκείνη την ημέρα βαθμός επικινδυνότητας 2.
Στη διάρκεια της ίδιας συνεδρίασης χρειάστηκε να κληθεί η Πυροσβεστική προκειμένου να απεγκλωβίσει ένα νεογέννητο γατάκι που το κλάμα του από διπλανό βοηθητικό χώρο της αίθουσας Τελετών ακούγονταν δυνατά.
Οι πυροσβέστες που έσπευσαν δεν κατάφεραν να απεγκλωβίσουν το ζωάκι και έτσι κλήθηκαν από κατοίκους του Ματιού μέλη φιλοζωικής των οποίων η προσπάθεια ήταν επιτυχημένη.
Το γατάκι υιοθετήθηκε αμέσως από κατοίκους και ονομάστηκε «Μάτι», κατέληξε η ανταπόκριση του ΑΠΕ ΜΠΕ από τη δικάσιμο της Δευτέρας.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News