«Δεν μεταβιβάζεται καμία ιδιοκτησία του αεροδρομίου “Ν. Καζαντζάκης” στο ΤΑΙΠΕΔ, ούτε στο Υπερταμείο». Αυτό ξεκαθάρισε την Παρασκευή ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, απαντώντας σε σχετικές επίκαιρες ερωτήσεις στη Βουλή.
Ο κ. Καραμανλής εξήγησε πως ο ρόλος του ΤΑΙΠΕΔ θα είναι «στο να μας βοηθήσει στην ωρίμανση του έργου, γιατί έχει την τεχνογνωσία από όλες τις εργασίες και την αξιοποίηση του Ελληνικού» και τόνισε πως «στο ΤΑΙΠΕΔ δεν έχει μπει τίποτα που να έχει σχέση με το “Ν. Καζαντζάκης” και είναι ένας μηχανισμός υποβοήθησης της διαδικασίας».
Αποσαφήνισε πως «δεν θα μπορούσε να μεταβιβαστεί το ακίνητο αυτό στο ΤΑΙΠΕΔ, καθώς το 1/3 ανήκει στον Δήμο Ηρακλείου». Πρακτικά, είπε ο υπουργός, «το ΤΑΙΠΕΔ, έχοντας την εμπειρία του Ελληνικού, θα βοηθήσει να τρέξουν κάποιες διαδικασίες πολύ πιο γρήγορα. Τελεία και παύλα. Αυτό θα κάνει το ΤΑΙΠΕΔ. Δεν είναι αναθέτουσα αρχή, ούτε μεταβιβάζεται σε αυτό κάτι».
Σχετικά με το αναπτυξιακό σχέδιο, ο υπουργός ανέφερε πως «είμαστε στην διάθεση όλων των φορέων, να ξεκινήσει ένας εποικοδομητικός διάλογος για το τι πρέπει να γίνει στην περιοχή» σημειώνοντας όμως, ότι «τα ιδιοκτησιακά προβλήματα πρέπει να επιλυθούν, ώστε να γνωρίζουμε ποιος έχει τι, και ποια ακριβώς έκταση θα παραχωρηθεί προς αξιοποίηση». Δήλωσε αποφασισμένος «να μην αφήσουμε να επαναληφθούν αυτά που έγιναν στο Ελληνικό» και πρόσθεσε:
«Δεν θα αγνοήσουμε τις απόψεις της τοπικής κοινωνίας και όλες οι κοινότητες και οι κάτοικοι πρέπει να έχουν άποψη, όμως άλλο είναι να έχουμε απόψεις και άλλο να θέλουμε να τις επιβάλλουμε και να μπλοκάρουμε το έργο». Σημείωσε πως το να αγνοηθεί η τοπική κοινωνία στον σχεδιασμό ανάπτυξης της περιοχής «θα ήταν έγκλημα» και «αυτό δεν θα πρέπει να είναι ένα σημείο αντιπαράθεσης». Ολοι, είπε ο κ. Καραμανλής, «θα πρέπει να καταθέσουμε τις απόψεις μας, γιατί δεν είναι στο χέρι ενός πρωθυπουργού ή ενός υπουργού για το πώς μπορεί να αξιοποιηθεί καλύτερα μια τόσο μεγάλη έκταση, χωρίς να υπάρχει μια συγκεκριμένη μελέτη σκοπιμότητας που να μας λέει τι και πώς μπορεί να αξιοποιηθεί όλη η έκταση. Γι’ αυτό και η ΝΔ, προεκλογικά, είχε πει ότι θα πρέπει να εξετάσουμε και την διαδικασία των πρότυπων προτάσεων» και κάλεσε «να μην φοβόμαστε και να μην δαιμονοποιούμε τον ιδιωτικό τομέα, μπορεί να έρθει και να μας κάνει μια πρόταση και να την εξετάσουμε όλοι μαζί με προσοχή».
Ο κ. Καραμανλής ανέφερε πως η αξιοποίηση του αεροδρομίου «Ν. Καζαντζάκης» εντάσσεται στα έργα της Κρήτης που την αλλάζουν και της δίνουν άλλη πνοή και η έκταση αυτή θα αναπτυχθεί, ως αναπόσπαστο τμήμα της πόλης του Ηράκλειου και της ευρύτερης αστικής περιοχής. Δήλωσε πως η εκταμίευση του δανείου μεταξύ Δημοσίου και Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων για την αξιοποίηση θα γίνει αμέσως μετά την ολοκλήρωση του λεγόμενου χρονοδιαγράμματος αεροναυτιλίας. Σημείωσε ότι, όπως ήταν προεκλογική δέσμευση της ΝΔ, οι εκταμιεύσεις από την ΕΤΕπ θα συνδέονται με την υλοποίηση των έργων και το «ορόσημο» για την εκταμίευση της πρώτης δόσης του δανείου εκπληρώθηκε, με την επιστολή που απέστειλε στην ΕΤΕπ, όπου παρέχεται η διαβεβαίωση ότι το υφιστάμενο αεροδρόμιο «Ν. Καζαντζάκης» δεν θα χρησιμοποιηθεί ως πολιτικό ή στρατιωτικό αεροδρόμιο μετά την έναρξη της λειτουργίας του Καστελίου.
Σχετικά με τα θέματα κυριότητας της έκτασης, ο υπουργός είπε πως έχει συγκροτηθεί μια κοινή ομάδα εργασίας με το υπουργείο Εθνικής ‘Αμυνας, με στόχο να επιλυθούν τα πολύ δύσκολα ιδιοκτησιακά θέματα που αφορούν χρήσεις του ΥΠΕΘΑ, του ΝΑΤΟ και της ΥΠΑ, σχετικά με τις μελλοντικές αμυντικές παραμέτρους. Η ολοκλήρωση των εργασιών αυτής της ομάδας αναμένεται να γίνει μετά και την αεροφωτογράφιση, ώστε να υπάρχει μια πλήρης εικόνα για το τι θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί από το υπουργείο Εθνικής ‘Αμυνας και τι όχι. «Και αυτό είναι το πιο δύσκολο ζήτημα και πρωτεύον αυτή την στιγμή να ξεκαθαριστεί και αυτό κάνουμε» είπε ο υπουργός και δήλωσε ανοικτός στην πρόταση των βουλευτών να συζητήσει την συμμετοχή σε αυτή την κοινή επιτροπή ο δήμος και η περιφέρεια. Σημειώνοντας ωστόσο, ότι δεν βλέπει τη σκοπιμότητα, καθώς το έργο της είναι να λύσει τα θέματα με το ΥΠΕΘΑ.
Ο ερωτών βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτης Βαρδάκης, δήλωσε πως οι απαντήσεις του υπουργού τον καλύπτουν σε μεγάλο βαθμό, αρκεί αυτές να γίνουν πράξη. Χαρακτήρισε θετικό ότι δεν μεταβιβάζεται τίποτα στο ΤΑΙΠΕΔ και ότι θα ληφθούν υπ΄όψιν, μετά από διαβούλευση που θα γίνει, οι προτάσεις όχι μόνο της τοπικής κοινωνίας, αλλά του Δήμου Ηράκλειου και της Περιφέρειας Κρήτης. Ο βουλευτής συμφώνησε ότι το Ηράκλειο δεν πρέπει να γίνει ένα νέο Ελληνικό και δήλωσε πως «θα συμβάλουμε και εμείς». Ζήτησε όμως, στην κοινή ομάδα εργασίας μεταξύ υπουργείου Υποδομών και ΥΠΕΘΑ, να συμμετέχει και κάποιος από την περιφέρεια ή τον δήμο. Επίσης, είπε πως δημιουργεί ανησυχία ότι η σύνταξη των μελετών θα γίνει από ιδιώτες, όπως έχει αναφερθεί κατά το παρελθόν.
Ο έτερος ερωτών βουλευτής του ΚΙΝΑΛ, Βασίλης Κεγκέρογλου, αναγνώρισε ότι το ΤΑΙΠΕΔ έχει καλύψει ένα κενό που υπήρχε σχετικά με την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, αλλά σημείωσε πως όπου λειτούργησαν τα ΕΣΧΑΔΑ, έχουμε θετικά αποτελέσματα. Χαρακτηριστικά ανέφερε το παράδειγμα της πρώην Βάσης του Ελληνικού, όπου μόνο όταν προχώρησε το ΕΣΧΑΔΑ είδαμε αποτελέσματα σε σχέση με την μελέτη του έργου και τις διαδικασίες. Ζήτησε επίσης, στην κοινή ομάδα για την επίλυση του ιδιοκτησιακού να μπει και ο Δήμος Ηρακλείου και να υπάρξει επίσημα προγραμματική συμφωνία ή σύμβαση ανάμεσα στο υπουργείο Υποδομών, το ΤΑΙΠΕΔ, τον Δήμο Ηρακλείου και την περιφέρεια, όπου θα συμπεριληφθούν ο κοινός τόπος για την διαδικασία που θα ακολουθηθεί, το έργο, το πλαίσιο που θα κινηθούμε το επόμενο διάστημα, αλλά και τι κάνει ποιος.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News