Πώς διατηρείς τον έλεγχο της μουσικής σου στον κόσμο της πειρατείας και στην εποχή του YouTube, των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, του ανοιχτού live-streaming; Προσαρμόζεσαι. Ψηφιοποιείς τη μουσική και την εικόνα που πουλάς, φτιάχνεις ένα ολόκληρο πρότζεκτ. Φυσικά του χαρίζεις ένα όνομα («Project Lemonade») που δημιουργεί κάποια ερωτήματα (θα απαντηθούν στη συνέχεια), δημιουργείς μία αίσθηση μυστηρίου γύρω από όλο αυτό και καλείς τον θαυμαστή σου να πληρώσει για να δει/ακούσει τη οπτικοακουστική συνέχεια. Αν μπορείς, το κάνεις ένα παγκόσμιο –σίγουρα άκρως αμερικανικό- μιντιακό γεγονός.
Ενα τέτοιο event ήταν το λανσάρισμα του έκτου άλμπουμ της Μπιγιονσέ, που συνοδεύεται από ένα 60λεπτο μουσικό βίντεο το οποίο προβλήθηκε από την HBO το βράδυ του Σαββάτου, 23 Απριλίου. Η «Queen B» απέδειξε για ακόμη μία φορά ότι παίζει στα δάχτυλα τις ισορροπίες της μουσικής βιομηχανίας στον digital κόσμο. Εχει απόλυτο έλεγχο της εικόνας της και, κατά κάποιο τρόπο και της μεγάλη μάζα μελισσών (οπαδών) που ακολουθούν πιστά τη μουσική της.
Ολα ήταν προμελετημένα. Το πρώτο κομμάτι του άλμπουμ κυκλοφόρησε στην ιδανικότερη συγκυρία, την ημέρα που όλοι οι τηλεοπτικές δέκτες στις ΗΠΑ δείχνουν ένα πράγμα, τον τελικό του Super Bowl. Στις 7 Φεβρουαρίου περίπου 111 εκατ. τηλεθεατές παρακολούθησαν, μαζί με τους παρευρισκόμενους, το νέο μουσικό κομμάτι της Beyonce «Formation». Οι πιστοί της αμερικανίδας τραγουδίστριας ήδη υποπτεύονταν ότι θα ακολουθούσε μία οπτικοακουστική συνέχεια, το «Lemonade». Και η ίδια τους προκαλούσε προβάλλοντας αντίστοιχες φωτογραφίες στο Instagram.
Και τελικά; Τελικά η λεμονάδα («Lemonade») είναι αυτό που δημιουργεί μία γυναίκα αν της δώσεις μερικά λεμόνια. Αυτή είναι μία ατάκα που προβάλλεται μέσα στο βίντεο και που δίνει το όνομα και το νόημα σε όλο το άλμπουμ. Η μουσική παραγωγή είναι ένας ύμνος στη γυναίκα, στη μαύρη γυναίκα, τη γυναίκα που πονάει σε μία σχέση, τη μάνα που χάνει ένα παιδί από σφαίρα αστυνομικού. Οσοι είδαν την 60λεπτη πρώτη προβολή που αρχίζει με τη φράση «μπορείς να γευθείς την απιστία», σχολιάζουν ότι η οργή και η ειλικρίνεια της τραγουδίστριας είναι ωμή, σχεδόν σου προκαλεί αμηχανία.
Δεν είναι απλώς ένα μουσικό βίντεο που διαπερνά ένα φάσμα που αρχίζει από τη σόουλ, την R’n’B, επηρεάζεται από τη ρέγγε και φτάνει μέχρι και στο είδος της κάντρι. Είναι ένα αφήγημα, χωρισμένο σε 11 κεφάλαια -μία δομή που παραπέμπει στο «Ζούσε τη ζωή της» του Ζαν-Λυκ Γκοντάρ- και άρτια σκηνοθετημένο με βάση τα πέντε στάδια του πένθους: την άρνηση, τον θυμό, τη διαπραγμάτευση, την κατάθλιψη, την αποδοχή. Τι πενθεί; Την απώλεια της αγάπης του εραστή της.
Η 34χρονη Μπιγιονσέ τραγουδάει ό,τι ψιθυρίζει για τη σχέση της με τον Jay-Z όλος ο «κίτρινος» μιντιακός κόσμος τα τελευταία δύο χρόνια: τον πόνο που προκαλεί η ύπαρξη ενός τρίτου προσώπου. Πολλοί βιάστηκαν να αναρτήσουν στο Twitter τη δική τους ερμηνεία, ότι πρόκειται για μία άτυπη ανακοίνωση ενός διαζυγίου. Αλλά το βίντεο δεν σταματά εκεί. Η σταρ τραγουδάει προκλητικούς στίχους, απαγγέλλει δυνατές φράσεις που έχει γράψει η βρετανίδα, σομαλικής καταγωγής ποιήτρια, Ουαρσάν Σίρε, βουτάει από ένα κτίριο στην άσφαλτο, εκτοξεύει τη βέρα της στην κάμερα, αρπάζει ένα ρόπαλο του μπέιζμπολ και σπάει με οργή ό,τι βρει μπροστά της. Στην παραγωγή συμμετέχουν όπως πάντα δυναμικές χορεύτριες αλλά και διασημότητες. Χορεύει και η τενίστρια Σερένα Ουίλιαμς, εμφανίζεται και η μικρή σταρ της ταινίας «Μυθικά πλάσματα του νότου» Κουβενζανέ Γουόλις, καθώς και οι νεαρές ηθοποιοί Αμάντα Στένμπεργκ και Ζεντάγια.
Εκπέμπονται και πολιτικά μηνύματα. Ακούγονται οι ρήσεις του υπέρμαχου των πολιτικών δικαιωμάτων, Μάλκολμ Χ: «Ο πιο ξεφτιλισμένος άνθρωπος στην Αμερική είναι η μαύρη γυναίκα. Ο πιο απροστάτευτος άνθρωπος στην Αμερική είναι η μαύρη γυναίκα». Και σε ένα από τα 12 τραγούδια της Μπιγιονσέ, αφιερωμένο στο κίνημα «Black lives matter», αποδίδεται τιμή στα απροστάτευτα παιδιά του 21ου αιώνα, ο Τρέιβον Μάρτιν και ο Μάικλ Μπράουν που «έφυγαν» από σφαίρες αστυνομικών.
Ολες οι συναισθηματικές διακυμάνσεις της ηρωίδας-σταρ διαλύονται στο τέλος του πρότζεκτ. Εκεί προβάλλεται ένα οικογενειακό στιγμιότυπο της ίδιας με τον άνδρα της και την μικρή Blue Ivy και συνοψίζεται όλο το βίντεο σε μία φράση: «ο βασανιστής μου έγινε το φάρμακό μου». Στην πραγματικότητα, το πρότζεκτ «Lemonade» δεν αναφέρεται σε κανένα ερωτικό τρίγωνο. Το τρίτο πρόσωπο (και ο βασανιστής;) είμαστε εμείς, οι θεατές. Η Μπιγιονσέ μας επιτρέπει να πάρουμε μία ιδέα από τον εσωτερικό της κόσμο.
Δωρεάν; Οχι, με το ποσό των 17,99 δολαρίων, στην ιστοσελίδα της online υπηρεσίας μουσικής Tidal. Η σταρ δεν επέλεξε τυχαία τη μουσική υπηρεσία η οποία θα διένειμε πρώτη, με αποκλειστικότητα, το νέο της άλμπουμ, μέχρι να παραχωρηθούν τα δικαιώματα αλλού. Το Tidal ανήκει από το 2015 στον Jay Z (το αγόρασε για 56 εκατ. δολάρια) και η σύζυγος, Μπιγιονσέ, είναι συνιδιοκτήτης. Μέχρι τώρα το Tidal έχει 3εκατ. ακόλουθους, όταν το αντίστοιχο site μουσικής, το Spotify έχει 30 εκατ. εγγεγραμμένους και η Apple Music μετρά άλλους 11 εκατ. Τα νούμερα φυσικά θα ανέβουν και οι ισορροπίες θα αλλάξουν.
Οι λάτρεις της αμερικανίδας σταρ υποκλίθηκαν, ο κόσμος των social media ρούφηξε κάθε λεπτομέρεια του «αριστουργήματος». Ηδη έχουν γίνει περισσότερες από 1,8 εκατ. σχετικές αναρτήσεις στο Twitter και το συμπέρασμα των περισσότερων ήταν ότι «δεν τα βάζεις με τη Μπιγιονσέ». Ολα δείχνουν ότι η «Queen B» θα αποκτήσει τον έλεγχο στη μουσική βιομηχανία του digital world μέσα σε λίγες μέρες.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News