1146
Ο Λιονέλ Μέσι μαρκάρεται από τον Σέρχιο Ράμος σε ένα clasico. εκτός... έδρας και για τις δύο ομάδες. Για την ακρίβεια στο Μαϊάμι της Φλόριδα τον Ιούλιο του 2017. Οι πελάτες του «σόου» βρίσκονται πλέον εκτός Ευρώπης, με την Ασία (και λιγότερο τις ΗΠΑ) να είναι το νέο φανατικό κοινό | Chris Trotman/ Getty Images/ Ideal Images

Clásico ντάλα μεσημέρι: όλα για το χρήμα

Sportscaster Sportscaster 3 Νοεμβρίου 2017, 12:06
Ο Λιονέλ Μέσι μαρκάρεται από τον Σέρχιο Ράμος σε ένα clasico. εκτός... έδρας και για τις δύο ομάδες. Για την ακρίβεια στο Μαϊάμι της Φλόριδα τον Ιούλιο του 2017. Οι πελάτες του «σόου» βρίσκονται πλέον εκτός Ευρώπης, με την Ασία (και λιγότερο τις ΗΠΑ) να είναι το νέο φανατικό κοινό
|Chris Trotman/ Getty Images/ Ideal Images

Clásico ντάλα μεσημέρι: όλα για το χρήμα

Sportscaster Sportscaster 3 Νοεμβρίου 2017, 12:06

Το πρώτο, δειλό βήμα έγινε πέρυσι. Στις 3 Δεκεμβρίου 2016, το υπ’ αριθμόν 173 Clásico Μπαρτσελόνα – Ρεάλ για το ισπανικό πρωτάθλημα δεν διεξήχθη υπό το φως των προβολέων, αλλά στις 16:15 (τοπική ώρα), προκειμένου να το δουν και στην Ασία. Αλλά, τα νούμερα της τηλεθέασης στην Κίνα ήταν απογοητευτικά. Στη χώρα με τον μεγαλύτερο πληθυσμό, το παρακολούθησαν μόλις 2,8 εκατομμύρια τηλεθεατές (τηλεμερίδιο 6,6%). Προφανώς, επειδή το… πάρτι άρχισε πολύ αργά για την Ασία: μεσάνυχτα Σαββάτου.

Εφέτος, η ισπανική λίγκα είπε να διευκολύνει ακόμη περισσότερο τους «καλούς πελάτες του μέλλοντος». Ορισε το Clásico της 17ης αγωνιστικής, Ρεάλ Μαδρίτης – Μπαρτσελόνα, το Σάββατο 23 Δεκεμβρίου, στη μία το μεσημέρι (14:00 ώρα Ελλάδας), περιφρονώντας εντελώς τους παραδοσιακούς τηλεθεατές στην Ευρώπη και στη Βόρεια Αμερική. Δυσκολεύοντας ακόμη και τους θεατές που θα γεμίσουν το «Μπερναμπέου» για να το παρακολουθήσουν από κοντά. Σημείο των καιρών: όλα για το χρήμα.

Η ασιατική αγορά φέρνει όλο και περισσότερα έσοδα στα μεγάλα ευρωπαϊκά club – κι εκείνα κάνουν ό,τι μπορούν προκειμένου να διευκολύνουν τους νέους πελάτες. Η ασιατική ώρα έναρξης του Ρεάλ Μαδρίτης – Μπαρτσελόνα σημαίνει ότι εκατομμύρια Ευρωπαίοι και Αμερικανοί, που θα βρίσκονται στις δουλειές τους το μεσημέρι (στην Ευρώπη) και πρωί – πρωϊ (στην ανατολική ακτή των ΗΠΑ) δεν θα καταφέρουν να δουν το ματς. Το ίδιο και πολλοί Ισπανοί. Σημαίνει, επίσης, ότι το παιχνίδι δεν θα μεταδοθεί live στη Βρετανία, όπου η τηλεόραση απαγορεύεται να δείχνει ξένους αγώνες μεταξύ 14:45 και 17:15 (τοπική ώρα), προκειμένου να γεμίζουν τα γήπεδα των μικρότερων κατηγοριών που παίζουν μπάλα το απομεσήμερο.

Ρονάλντο και Μέσι στην τελετή ανάδειξης του καλύτερου ποδοσφαιριστή για το 2016. Οι Ασιάτες προτιμούν τον σταρ της Ρεάλ παρά αυτόν της Μπαρτσελόνα (φωτό: REUTERS/ Eddie Keogh)
Ρονάλντο και Μέσι στην τελετή ανάδειξης του καλύτερου ποδοσφαιριστή για το 2016. Οι Ασιάτες προτιμούν τον σταρ της Ρεάλ παρά αυτόν της Μπαρτσελόνα (φωτό: REUTERS/ Eddie Keogh)

Ασφαλώς δεν θα αρέσει στο Sky Sports, που κατέχει τα δικαιώματα του ισπανικού πρωταθλήματος για τη Βρετανία, το ότι οι συνδρομητές του θα πρέπει να το παρακολουθήσουν με καθυστέρηση. Ούτε, βεβαίως, στα υπόλοιπα ευρωπαϊκά κανάλια, που το μετέδιδαν στην primetime ζώνη τους με εντυπωσιακά νούμερα τηλεθέασης. Το γεγονός ότι η La Liga τόλμησε να τα δυσαρεστήσει, είναι χαρακτηριστικό της σημασίας που έχει αποφασίσει να δώσει στις ασιατικές αγορές. Επειδή το μέλλον είναι εκεί. Ο ετήσιος τζίρος της ευρωπαϊκής ποδοσφαιρικής βιομηχανίας εκτιμάται ότι αγγίζει τα 30 δισεκατομμύρια ευρώ, όμως τα σημάδια του κορεσμού είναι εμφανή. Ενώ στην Ασία, με τον τεράστιο πληθυσμό και την αλματώδη αύξηση του βιοτικού επιπέδου, τα περιθώρια ανάπτυξης είναι ανεξάντλητα.

Το παγκόσμιο κοινό του ισπανικού ντέρμπι έχει, ήδη, υπερβεί τους 700.000.000 τηλεθεατές, σε πάνω από 180 χώρες, και είναι σχεδόν διπλάσιο από εκείνο του τελικού του Champions League. Η εικόνα του Clásico φτάνει, πλέον, μέχρι την Παπούα Νέα Γουϊνέα, τα νησιά Φίτζι, τα Φόκλαντς, τη Γροιλανδία τη Μογγολία, ακόμη και τη Βόρεια Κορέα. Χώρες που δεν έχουν αποκτήσει τα δικαιώματα για το «πακέτο» της ισπανικής λίγκας, αλλά πληρώνουν για να δουν το συγκεκριμένο παιχνίδι.

Η ώρα… μετράει

Σύμφωνα με παλαιότερη έρευνα του University of London, τα δημοφιλέστερα ευρωπαϊκά πρωταθλήματα στην Ιαπωνία, την Κίνα και τη Νότια Κορέα είναι το αγγλικό, το ισπανικό και το ιταλικό. Με αυτή τη σειρά. Οι Ισπανοί προσπαθούν εδώ και χρόνια να εξηγήσουν, γιατί οι ασιάτες ποδοσφαιρόφιλοι προτιμούν την Premier League από τη La Liga. Το έψαξαν, και ανακάλυψαν -με τη βοήθεια εξειδικευμένων εταιρειών- ότι δεν φταίει μόνον η μεγάλη παράδοση του βρετανικού ποδοσφαίρου και η αναμφισβήτητη υπεροχή των Αγγλων στο μάρκετινγκ. Είναι και οι ώρες διεξαγωγής των αγώνων της Premier League που παίζουν τον ρόλο τους. Τα ματς στην Αγγλία αρχίζουν αργά το μεσημέρι του Σαββάτου, και η ανατολική Ασία μπορεί να τα παρακολουθήσει live στις 21:00, 22:00 ή 23:00 τοπική ώρα. Ενώ τα ισπανικά είναι βραδινά, και οι Ασιάτες θα πρέπει να μείνουν ξύπνιοι έως τις τρεις τα ξημερώματα για να τα δουν.

Η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ υπήρξε ο πρώτος ευρωπαϊκός σύλλογος που διέβλεψε πόσο χρήσιμη θα ήταν, στο μέλλον, η διείσδυσή του στην ασιατική ήπειρο. Ηδη από τη δεκαετία των ’90s πραγματοποιούσε περιοδείες στη σκοτεινή πλευρά του ποδοσφαιρικού κόσμου, όταν όλα τα άλλα διάσημα clubs έφταναν -το πολύ- μέχρι την Αμερική. Ακόμη και σήμερα, που όλες οι top ομάδες της Ευρώπης επιχειρούν το ασιατικό «άνοιγμα», οι «Κόκκινοι Διάβολοι» δρέπουν τους καρπούς της πρωτοπορίας τους. Η Γιουνάιτεντ είναι ο σύλλογος με τη μεγαλύτερη απήχηση στους φιλάθλους της Ασίας, ενώ σχεδόν το 40% των εσόδων του από εμπορικές δραστηριότητες προέρχεται από τη συγκεκριμένη αγορά. Το 2013, η Γιουνάιτεντ εγκαινίασε στο κέντρο του Χονγκ Κονγκ μία μπουτίκ 3.000 τ.μ.

Ασιάτης οπαδός της Μπαρτσελόνα στο Καμπ Νου, για το πρώτο παιχνίδι απέναντι στη Ρεάλ για το Σούπερκαπ Ισπανίας  (φωτό: Manuel Queimadelos Alonso/ Getty Images/ Ideal Images)
Ασιάτης οπαδός της Μπαρτσελόνα στο Καμπ Νου, για το πρώτο παιχνίδι απέναντι στη Ρεάλ για το Σούπερκαπ Ισπανίας (φωτό: Manuel Queimadelos Alonso/ Getty Images/ Ideal Images)

Είναι το μόνο εύρημα στο οποίο συμπίπτουν όλες οι μετρήσεις δημοφιλίας – και έχουν γίνει δεκάδες τα τελευταία χρόνια. Από τη δεύτερη θέση και κάτω τα αποτελέσματα διαφέρουν, από εταιρεία σε εταιρεία, όμως υπάρχουν κάποιες διαπιστώσεις που είναι κοινές. Ψηλά στις προτιμήσεις των Ασιατών βρίσκονται η Αρσεναλ, η Λίβερπουλ, η Μάντσεστερ Σίτι, η Ρεάλ, η Μπαρτσελόνα, η Μίλαν, η Τσέλσι, η Γιουβέντους, η Παρί και η Ιντερ. Στη Νότια Κορέα είναι πολύ αγαπητή και η… Αϊντχόφεν – δεν θα το πιστέψετε γιατί. Επειδή ο Ολλανδός Γκους Χίντινγκ ήταν ο προπονητής που ανέβασε την εθνική της ομάδα ψηλά στο Παγκόσμιο Κύπελλο του 2002. Εκείνο το Μουντιάλ, το οποίο συνδιοργάνωσαν η Ιαπωνία με τη Νότια Κορέα, υπήρξε η απαρχή του ασιατικού ενδιαφέροντος για το ποδόσφαιρο.

Γερμανική «σφήνα» στην ισπανική κυριαρχία

Τα τελευταία χρόνια έχουν κάνει άλματα στις προτιμήσεις των Ασιατών, ιδίως των Κινέζων, η Bundesliga και οι γερμανικές ομάδες – πρωτίστως η Μπάγερν Μονάχου. Οι Γερμανοί έχουν ρίξει μπόλικο χρήμα στην προώθηση του ποδοσφαιρικού τους προϊόντος, αγοράζοντας πολύ διαφημιστικό και τηλεοπτικό χρόνο σε ζωντανές αθλητικές εκπομπές. Εκαναν, όμως, και μία  «κίνηση – ματ»: η Bundesliga και η Μπάγερν δημιούργησαν επίσημα sites στο κινεζικό twitter, το οποίο μετρά πάνω από 500.000.000 χρήστες – σχεδόν τους διπλάσιους απ’ όσους έχει το αμερικανικό. Αργότερα ακολούθησαν η Μπαρτσελόνα, η Ρεάλ και η Γιουνάιτεντ. Πάντως, στα ασιατικά social media κυριαρχούν η Μπαρτσελόνα και η Ρεάλ.

Σε ό,τι αφορά τους ποδοσφαιριστές, ο πιο δημοφιλής είναι ο Κριστιάνο Ρονάλντο. Ο Μέσι βρίσκεται πολύ πίσω. Τον προσπερνούν πέντε έξι παίκτες που αγωνίζονται στην Αγγλία, ο Μπέιλ και… ο Ντέιβιντ Μπέκαμ. Πολλοί πιστεύουν ότι, ακόμη, παίζει μπάλα. Η αλήθεια είναι ότι οι ασιάτες φίλαθλοι δεν είναι και τόσο καλά ενημερωμένοι γύρω από το ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο.

Αλλά, παρακολουθούν αγώνες των top ευρωπαϊκών πρωταθλημάτων, αγοράζουν φανέλες σπουδαίων παικτών και διάφορα είδη με το σήμα των μεγάλων club της Ευρώπης. Γι’ αυτό και εκείνα (τα club) κάνουν μεγάλες θυσίες για χάρη τους. Ταξιδεύουν χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από τον τόπο τους για να δώσουν φιλικούς αγώνες και να συμμετάσχουν σε τουρνουά, ή κάνουν την προετοιμασία τους σε κάποια ασιατική χώρα. Η Ρεάλ Μαδρίτης, για παράδειγμα, θα εμφανιστεί στο μεσημεριανό Clásico της 23ης Δεκεμβρίου κατάκοπη. Μερικές μέρες νωρίτερα (6-16 Δεκεμβρίου) θα έχει αγωνιστεί στο Παγκόσμιο Κύπελλο Συλλόγων, στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...