Συνέντευξη στην Corriere della Sera έδωσε ο πρωτοπόρος της ambient μουσικής Μπράιαν Ινο. Αν και η αφορμή για τη συζήτηση ήταν η απονομή του Χρυσού Λέοντος στις 22 Οκτωβρίου από την Μπιενάλε Μουσικής Βενετίας, ο 75χρονος άγγλος μουσικός και συνθέτης μίλησε για πολλά και διάφορα, με σημαντικότερο τις συνέπειες της Τεχνητής Νοημοσύνης στη μουσική. Είπε ότι η εξέλιξη στον τομέα αυτόν είναι ανάλογη με αυτήν που έχει συντελεστεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης: άναρχη. Κατ’ αυτόν, «δεν έχουμε βάλει όρια, δεν γνωρίζουμε πώς μπαίνουν δηλαδή, και δεν διαθέτουμε την εξουσία να επιβάλουμε κανόνες».
Για το σόου που ετοιμάζει –μια σειρά από σόλο συναυλίες λόγω της επικείμενης βράβευσής του, οι οποίες έχουν τον γενικό τίτλο «Ships»– είπε ότι είναι έργο που προέκυψε από την πρόσκληση της διευθύντριας της Μπιενάλε, Λουτσία Ρονκέτι. Πώς του φάνηκε να «αντιμετωπίσει» το κοινό, αυτός, ένας συνθέτης στούντιο; «Θα είναι δύσκολο, όπως και η συνεργασία με την ορχήστρα. Τα τραγούδια είναι ηλεκτρονικά, οπότε δεν είναι μόνο θέμα παρτιτούρας, η οποία δεν υπάρχει ακόμα, αλλά ενορχήστρωσης των ήχων, που δεν θυμίζουν κανένα όργανο».
Πειραματισμός λοιπόν, αλλά «και πρόκληση». Ο Ινο βρήκε, επιτέλους, ενδιαφέρον στις live εκτελέσεις! «Ολα στην εποχή μας αναπαράγονται» είπε. «Ο,τι δεν αναπαράγεται αποκτά αξία. Και στη συναυλία παίρνεις τη μεγαλύτερη προσοχή του κοινού». Νέα εποχή για τον ίδιον.
Η ερώτηση περί Τεχνητής Νοημοσύνης τον έκανε αφοπλιστικό: «Οι άνθρωποι πιστεύουν ότι ξέρω τι πρόκειται να συμβεί, όμως δεν έχω ιδέα. Δουλεύω με συστήματα παραγωγής και ένα από τα πράγματα που παρατηρείς όταν χρησιμοποιείς λίγη Τεχνητή Νοημοσύνη είναι ότι την πρώτη φορά φαίνεται καταπληκτικό και αμέσως μετά γίνεται βαρετό. Νομίζω ότι δεν δίνουμε αρκετή σημασία στις ικανότητές μας, έτσι φοβούμαστε την Τεχνητή Νοημοσύνη. Μόνο και μόνο επειδή δεν συνειδητοποιούμε πόσο έξυπνοι είμαστε εμείς».
Η Corriere, ωστόσο, επέμεινε: «Τι πρέπει να μας ανησυχεί;»
Τραμπ, το κακό παράδειγμα
Της απάντησε ως εξής ο Ινο: «Το πρόβλημα είναι το ίδιο με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης: δεν ξέρουμε πώς να βάζουμε όρια. Κατασκευάζουμε ισχυρές και συναρπαστικές τεχνολογίες και καταδυόμαστε σε αυτές αφήνοντάς το να πάει προς όλες τις κατευθύνσεις, άλλες όμορφες και άλλες καταστροφικές. Να, ο Τραμπ είναι αποτέλεσμα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Με το να μη βάζουμε φρένο, δεν μπορούμε να ρυθμίσουμε τα πράγματα».
Ο Ινο απέφυγε να απαντήσει ευθέως στην ερώτηση «για τον ρόλο του καλλιτέχνη σήμερα» και επιφυλάχτηκε να επανέλθει όταν… μεγαλώσει: «Αυτή την ερώτηση τη δουλεύω εδώ και 62 χρόνια. Ελπίζω σε 5-10 χρόνια να φθάσω στη φάση του Ζεν και να μπορώ να δώσω κάποια απάντηση. Ωστόσο, έχει να κάνει με συναισθήματα. Στην τεχνολογική κοινωνία μας τείνουμε να πιστεύουμε ότι μόνο τα πράγματα που μπορούν να μετρηθούν είναι αληθινά.
»Πιστεύω ότι πρώτα από όλα πρέπει να έχουμε συναισθηματική εκπαίδευση. Παίρνουμε τις πιο σημαντικές αποφάσεις με βάση τα συναισθήματα και τις αισθήσεις, όχι με βάση τους υπολογισμούς. Δεν είμαστε υπολογιστές, έχουμε συναισθήματα. Και τα συναισθήματα είναι η γλώσσα της τέχνης».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News