803
φωτ. αρχείου | REUTERS/Edgar Su

«Μποτιλιάρισμα» τάνκερ στα Δαρδανέλια – Τουρκικά «κόλπα» μετά το πλαφόν στο ρωσικό αργό

Protagon Team Protagon Team 6 Δεκεμβρίου 2022, 15:19
φωτ. αρχείου
| REUTERS/Edgar Su

«Μποτιλιάρισμα» τάνκερ στα Δαρδανέλια – Τουρκικά «κόλπα» μετά το πλαφόν στο ρωσικό αργό

Protagon Team Protagon Team 6 Δεκεμβρίου 2022, 15:19

Η ενεργοποίηση του πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο έφερε συνωστισμό τάνκερ στα Δαρδανέλια και τον Βόσπορο, καθώς όπως καταγράφουν οι Financial Times, oι τουρκικές αρχές ζητούν πλέον από τους ασφαλιστές να εγγυηθούν ότι όλα τα πλοία που πλέουν στα Στενά έχουν πλήρη κάλυψη.

Με βάση τις κυρώσεις της ΕΕ που τέθηκαν σε ισχύ τη Δευτέρα, τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν ρωσικό αργό πετρέλαιο απαγορεύεται να έχουν πρόσβαση σε ασφάλιση από δυτικές εταιρείες, εκτός εάν το πετρέλαιο πωληθεί κάτω από το ανώτατο όριο τιμής των 60 δολαρίων το βαρέλι.

Τέσσερα στελέχη της πετρελαϊκής βιομηχανίας δήλωσαν στους Financial Times ότι η Τουρκία ζήτησε νέα απόδειξη ασφάλισης από τις διαχειρίστριες εταιρείες των δεξαμενόπλοιων στη σκιά του πλαφόν για το ρωσικό αργό.

Συγκεκριμένα, όπως ανέφεραν, η Αγκυρα ζήτησε από όλα τα δεξαμενόπλοια αργού που διέρχονται από τα τουρκικά στενά να παράσχουν επιστολές από τους παρόχους ασφάλισης, γνωστές ως P&I Clubs, επιβεβαιώνοντας ότι η ασφαλιστική κάλυψη θα παραμείνει σε ισχύ για την κάλυψη περιστατικών, όπως πετρελαιοκηλίδες και συγκρούσεις.

Ωστόσο, ο Διεθνής Όμιλος P&I Clubs, ο οποίος εκπροσωπεί 13 αλληλασφαλιστικές εταιρείες που παρέχουν κάλυψη αστικής ευθύνης στο 90% περίπου της παγκόσμιας ναυτιλίας, δήλωσε τη Δευτέρα ότι το τουρκικό αίτημα ξεπέρασε κατά πολύ τις γενικές πληροφορίες που συνήθως απαιτούνται.

Εκπρόσωπος του τουρκικού υπουργείου Μεταφορών δεν απάντησε αμέσως σε αίτημα των Financial Times για κάποιο σχόλιο.

Επικαλούμενοι στοιχεία από μεσίτες πλοίων, εμπόρους πετρελαίου και υπηρεσίες δορυφορικής παρακολούθησης. οι Financial Times αναφέρουν ότι περί τα 19 δεξαμενόπλοια παρέμεναν τη Δευτέρα αγκυροβολημένα κοντά στο Βόσπορο και τα Δαρδανέλια.

Το «μποτιλιάρισμα» των τάνκερ στα Στενά αποτελεί το πρώτο σημάδι ότι το ανώτατο όριο τιμών θα μπορούσε να διαταράξει τις παγκόσμιες ροές πετρελαίου. πέρα από τις εξαγωγές της Ρωσίας.

Μεγάλο μέρος του πετρελαίου στα πλοία στα ανοιχτά της Τουρκίας είναι προέλευσης Καζακστάν, σύμφωνα με τους shipbrokers και το TankerTrackers.com, το οποίο παρακολουθεί τις παγκόσμιες αποστολές πετρελαίου. Αξίζει όμως να σημειωθεί ότι πετρέλαιο του Καζακστάν φτάνει στα ρωσικά λιμάνια μέσω αγωγού και δεν αποτελεί στόχο των δυτικών κυρώσεων.

Αξιωματούχος του υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ είπε ότι οι ΗΠΑ «γνωρίζουν πως η νέα πολιτική της Τουρκίας θα μπορούσε να περιπλέξει την κίνηση των πλοίων μέσω των τουρκικών στενών» και, μαζί με το Ηνωμένο Βασίλειο, «έθεσαν αυτές τις ανησυχίες σε πρόσφατες συναντήσεις με τούρκους αξιωματούχους».

Ανησυχία στους έλληνες εφοπλιστές

Σε ανταπόκρισή της για την γαλλική εφημερίδα Le Figaro, , υπό τον τίτλο «Les armateurs grecs redoutent l’embargo sur le pétrole russe», η Αλεξία Κεφαλά (Alexia Kefalas) μεταφέρει την ανησυχία που επικρατεί στους κύκλους των ελλήνων εφοπλιστών για τον κίνδυνο απώλειας σημαντικού μεριδίου της αγοράς, εξαιτίας της ενεργοποίησης του πλαφόν για το ρωσικό πετρέλαιο.

Από την έναρξη της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, αναφέρεται στο δημoσίευμα, οι έλληνες εφοπλιστές συνέχισαν να ταξιδεύουν από τη Ρωσία για να μεταφέρουν νόμιμα το πετρέλαιό της στην Ευρώπη. Οι νέες κυρώσεις της ΕΕ θέτουν τέρμα σε αυτό το ακμάζον εμπόριο.

«Στα χαρτιά, θα πίστευε κανείς ότι οι έλληνες εφοπλιστές, η κορυφαία ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο, θα ήταν οι πρώτοι ωφελημένοι από το εμπάργκο», λέει ο Νίκος Βερνίκος, εφοπλιστής και πρόεδρος του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου.

«Λιγότερα πλοία -εξηγεί- θα πρέπει να πάνε πιο μακριά, στη Νιγηρία ή τη Μοζαμβίκη, για να πάρουν το μαύρο χρυσό, προκειμένου να προμηθεύσουν την Ευρώπη αυτό το χειμώνα, οπότε το κόστος μεταφοράς και οι τιμές θα αυξηθούν». Στην πραγματικότητα, όμως, το μέτρο αυτό επηρεάζει όλους τους πλοιοκτήτες στον κόσμο και όχι μόνο τους Ελληνες, οι οποίοι πάντοτε σέβονταν τις διεθνείς κυρώσεις.

«Επομένως, μην εκπλαγείτε όταν οι λογαριασμοί αυξηθούν», προειδοποιεί.

Ο Νίκος Βερνίκος φοβάται πάνω απ’ όλα, σε συμφωνία με το ισχυρό λόμπι των εφοπλιστών, ότι θα χάσει σημαντικό μερίδιο της αγοράς με τον επαναπροσδιορισμό των θαλάσσιων διαδρομών που επέφερε το ευρωπαϊκό εμπάργκο.

Οι έλληνες εφοπλιστές κατέχουν σχεδόν το ένα τέταρτο της παγκόσμιας ναυτιλιακής ικανότητας και το 40% των πετρελαιοφόρων του κόσμου.

«Επομένως είναι βέβαιο ότι θα επωφεληθούν από το εμπάργκο», τονίζει ο Κωνσταντίνος Φίλης, διευθυντής του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων. Η Ρωσία θα συνεχίσει να πωλεί το πετρέλαιό της, αλλά θα το κάνει σε τρίτες χώρες που δεν υπόκεινται στις ευρωπαϊκές κυρώσεις, όπως η Ινδία, η Κίνα, η Σιγκαπούρη ή η Κορέα. Η τελευταία θα το πουλήσει σε πολύ υψηλότερη τιμή στην Ευρώπη, η οποία δεν μπορεί να το στερηθεί».

Μόνο που εκτός από το εμπάργκο, υπάρχει ένα ανώτατο όριο 60 δολαρίων ανά βαρέλι για το ρωσικό πετρέλαιο, που αποφασίστηκε την περασμένη εβδομάδα από την ΕΕ και τις χώρες της G7. Στους πλοιοκτήτες που πωλούν ρωσικό πετρέλαιο σε τιμή υψηλότερη από αυτό το ανώτατο όριο θα επιβληθούν κυρώσεις και κατ’ αρχήν δεν θα μπορούν πλέον να ασφαλίζονται από τις δυτικές εταιρείες, προσθέτει η ανταπόκριση.

Το λόμπι των εφοπλιστών, φοβούμενο την απώλεια εσόδων, έχει ρίξει όλο του το βάρος στην ελληνική κυβέρνηση για να εξασφαλίσει αποζημίωση. Ηδη η κυβέρνηση Μητσοτάκη κατέθεσε νομοσχέδιο που προτείνει έκπτωση φόρου 5-10% στα μερίσματα από τις ναυτιλιακές δραστηριότητες της χώρας.

«Σε αντάλλαγμα, οι πλοιοκτήτες αναλαμβάνουν να αυξήσουν την ετήσια εθελοντική τους συνεισφορά από 40 σε 60 εκατομμύρια ευρώ», καταλήγει ο Νίκος Βερνίκος.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...