Μεγάλες εταιρείες μόδας από όλο τον κόσμο ανακοίνωσαν την Παρασκευή ότι υπέγραψαν ένα σύμφωνο που θα παρουσιάσουν στη Σύνοδο Κορυφής των G7 για να βοηθήσουν στην προστασία του περιβάλλοντος.
Όλα ξεκίνησαν πριν μερικούς μήνες, όταν το Μέγαρο των Ηλυσίων και ο Εμανουέλ Μακρόν προσωπικά, ανέθεσε τον Μάιο στον δισεκατομμυριούχο Φρανσουά-Ανρί Πινό, που διευθύνει τον όμιλο Kering (ιδιοκτήτη της Gucci), να κινητοποιήσει τη βιομηχανία της μόδας, μια αγορά με ετήσιο κύκλο εργασιών που ανέρχεται στο αστρονομικό… ένα τρισεκατομμύριο 500 δισεκατομμύρια ευρώ!
Όπως σημειώνουν οι New York Times, τρεις μήνες μετά, το σύμφωνο έχει υπογραφεί από 32 εταιρείες, μεταξύ των οποίων οι Adidas, Burberry, Kering, Hermes, LVMH, Nike, Capri Holdings (ιδιοκτήτης της Versace), Carrefour, Chanel, H&M, Gap, Inditex (ιδιοκτήτης των Zara), Prada, Puma, Stella McCartney κ.α.
Σε αυτόν τον νέο χάρτη, οι υπογράφοντες δεσμεύονται «να κατευθύνουν τις επιχειρήσεις προς ενέργειες συμβατές με τον στόχο για περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη στον 1,5 βαθμό Κελσίου, μέσω μιας oρθής μετάβασης για να επιτευχθεί η καθαρή μηδενική εκπομπή όπου δεν θα εκλύεται διοξείδιο του άνθρακα το 2050».
Το κείμενο ορίζει τρία πεδία δράσης, για «τον περιορισμό της κλιματικής αλλαγής και την προσαρμογή σε αυτήν”, για να σταματήσει η απώλεια της βιοποικιλότητας σε 10 χρόνια από σήμερα» και για την προστασία των ωκεανών, με σπάνιους ποσοτικούς προσδιορισμούς: 100% ανανεώσιμες πηγές ενέργειας έως το 2030 «σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού» ή ακόμη «εξάλειψη του πλαστικού μιας χρήσης το 2030».
Ο χάρτης δεν αναλύει τις δράσεις που θα αναληφθούν καθώς «κάθε όμιλος έχει τις ιδιαιτερότητές του», εξηγεί ο όμιλος Kering. «Μια σύνοδος έχει προγραμματιστεί τον Οκτώβριο για να εξεταστεί λεπτομερώς ο τρόπος με τον οποίο θα εργαστούμε από κοινού» και οι δράσεις προτεραιότητας. Οι όμιλοι θα «δίνουν ετήσιο απολογισμό», διευκρινίζει.
Ωραίο δεν ακούγεται;
«Η μόδα, μία από τις πιο ρυπογόνες βιομηχανίες παγκοσμίως, επιτέλους θα ακολουθήσει μια πιο «πράσινη» κατεύθυνση», γράφουν τα διεθνή ΜΜΕ.
Είναι όμως πραγματικά έτσι;
Γίνεται, μέσα σε χρόνο… dt, μια βιομηχανία που ευθύνεται για το 20% των λυμάτων και το 10% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στον κόσμο, που χρησιμοποιεί μικροβιοκτόνα για να παραχθεί το βαμβάκι, χημικά προϊόντα για να βαφούν τα υφάσματα και διοξείδιο του άνθρακα για να μεταφερθεί ένα ρούχο χιλιάδες χιλιόμετρα, να γίνει ξαφνικά «πρέσβειρα της οικολογίας»;
Όπως επισημαίνουν πολλοί, δυσκολο, ειδικά καθώς το παρόν σύμφωνο που υπεγράφη βασίζεται στον εθελοντισμό και στην καλή θέληση των συμμετεχόντων σε αυτό – γι’ αυτό και έγινε δεκτό με επιφυλακτικότητα από τις διάφορες ΜΚΟ.
Οι οικολογικές οργανώσεις επισημαίνουν πως δεν μπορούμε να μιλάμε για «πράσινη μόδα» όταν η μετεγκατάσταση της παραγωγής των ενδυμάτων πιο κοντά στους καταναλωτές δεν περιλαμβάνεται στην ημερήσια διάταξη του συμφώνου αυτού, ενώ δεν αμφισβητείται καν η πρακτική της «fast fashion» και ο πολλαπλασιασμός των κολεξιόν, που επικρίνονται από πολλές πλευρές για τις αρνητικές τους συνέπειες στο περιβάλλον.
Εταιρίες όπως η H&Μ έχουν αρχίσει επιχειρήσεις ανακύκλωσης, αλλά ακόμη υπάρχουν σημαντικά τεχνολογικά και οικονομικά προβλήματα στην επεξεργασία των υφασμάτων και το ποσοστό των ανακυκλωμένων υλικών παραμένει πολύ μικρό.
«Αντί να περιμένουμε την καλή βούληση των επιχειρήσεων, τα κράτη πρέπει να αναλάβουν δράση», δηλώνει ο Κλεμάν Σενεσάλ της Greenpeace, καταλήγοντας με νόημα πως «χρειάζονται νόμοι για να ενθαρρύνουν τη μείωση της κατανάλωσης των ρούχων».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News