476
Μανία με τον Μπετόβεν στο Μέγαρο Μουσικής | Καμεράτα

«Beethoven overdose»/ Μαραθώνια συναυλία από την Καμεράτα

Protagon Team Protagon Team 18 Φεβρουαρίου 2016, 09:40
Μανία με τον Μπετόβεν στο Μέγαρο Μουσικής
|Καμεράτα

«Beethoven overdose»/ Μαραθώνια συναυλία από την Καμεράτα

Protagon Team Protagon Team 18 Φεβρουαρίου 2016, 09:40

Το παγωμένο απόγευμα της 22ης Δεκεμβρίου 1808, ο Λούντβιχ βαν Μπετόβεν παρουσίασε σε πρώτη εκτέλεση, στο Theater an der Wien της Αυστρίας, σε μια μαραθώνια συναυλία διάρκειας 3,5 ωρών, την «Ποιμενική», την Πέμπτη Συμφωνία, το Τέταρτο Κοντσέρτο για πιάνο, τη Φαντασία για πιάνο, χορωδία και ορχήστρα, την άρια για σοπράνο «Ah, perfido!» και μέρη της νέας του Λειτουργίας σε ντο μείζονα.

DSC_8792(1) (2)
Ο Γιώργος Πέτρου, καλλιτεχνικός διευθυντής της Καμεράτα, ετοιμάζεται για το ρίσκο της αναβίωσης μιας μαραθώνιας συναυλίας (φωτό Ηλίας Σακαλιάν)

Την σπάνια αυτή η εμπειρία θα ζήσουμε στην Αθήνα, χάρη στη σύλληψη του διεθνούς φήμης διευθυντή ορχήστρας Γιώργου Πέτρου, με την Καμεράτα να μας μεταφέρει στο 1800 με τα όργανα εποχής που θα χρησιμοποιήσει (ανάμεσά τους και ένα φορτεπιάνο του 1820, παρόμοιο με το περίφημο Broadwood του Μπετόβεν). Όλα αυτά θα συμβούν στις 6 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών σε μια αλληλουχία συναυλιών: η πρώτη στις 18.30 και η δεύτερη στις 21.00.

Η «Ποιμενική» είναι από τις πλέον αγαπημένες συμφωνίες του Μπετόβεν και μαρτυρά όλη την αγάπη του για τη φύση. Ο ίδιος έλεγε  πως είναι μάλλον μια έκφραση συναισθημάτων και όχι ένα έργο ζωγραφικής με ήχους.

Η «Εβδομη Συμφωνία» –την οποία ο Μπετόβεν αποκαλούσε αποθέωση του χορού- σε αντίθεση με την «Ποιμενική», έχει θριαμβευτικό χαρακτήρα. Θεωρείται από πολλούς η καλύτερη συμφωνία του συνθέτη, ενώ το allegretto της εντυπωσίασε τόσο πολύ το κοινό κατά τη διάρκεια της πρεμιέρας του έργου, ώστε το ακροατήριο ζήτησε να επαναληφθεί.

Η «Λειτουργία σε ντο μείζονα» άνοιξε νέους δρόμους στο πεδίο της θρησκευτικής μουσικής. Με περισσότερη έμφαση στις φωνές πάρα στο συμφωνικό στοιχείο, το μεγαλειώδες αυτό έργο προετοίμασε το δρόμο για τη Missa Solemnis.

Η άρια κοντσέρτου «Ah, perfido!» είναι ό,τι πιο κοντινό στο ιταλικό μπελκάντο έχει γράψει ο Μπετόβεν. Το έργο έχει έντονα δραματικό χαρακτήρα αλλά και ιδιαίτερα λυρικό ύφος, ενώ αναδεικνύει τη σπάνια μελωδικότητα του ύφους του συνθέτη.
Η «Φαντασία για πιάνο χορωδία και ορχήστρα», γνωστή και ως «Μικρή Ενάτη», θυμίζει σε πολλά το περίφημο φινάλε της «Ενάτης Συμφωνίας». Ένα εκτενές δεξιοτεχνικό πέρασμα καταλήγει σε ένα υπέροχο θέμα, το οποίο, αφού εξελιχθεί με διάφορους τρόπους, περνά στις ανθρώπινες φωνές για ένα μεγαλειώδες φινάλε.

Το πρόγραμμα που φέρει τον τίτλο «Βeethoven-mania» περιλαμβάνει τα ακόλουθα

Α΄ Μέρος 18:30
Συμφωνία αρ. 6, έργο 68, «Ποιμενική»

«Gloria» από τη Λειτουργία σε ντο μείζονα, έργο 86

Ελένη Σταμίδου, σοπράνο

Θεοδώρα Μπάκα, μέτζο σοπράνο

Γιάννης Φίλιας, τενόρος

Τίμος Σιρλαντζής, βαρύτονος
Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 4, έργο 58

Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου, φορτεπιάνο Stodart (ca. 1820)

Β΄ Μέρος 21:00

Συμφωνία αρ.7 σε λα μείζονα, έργο 92

Αντί της Πέμπτης Συμφωνίας, που περιλαμβάνεται το αυθεντικό πρόγραμμα της συναυλίας της 22ης Δεκεμβρίου 1808 στη Βιέννη, η Καμεράτα θα ερμηνεύσει τη Συμφωνία αρ. 7, καθώς η 5η έχει προγραμματιστεί να παρουσιαστεί ένα μήνα μετά στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης από άλλο συμφωνικό σύνολο.

Aρια κοντσέρτου «Ah, perfido!»

Ελένη Σταμίδου, σοπράνο

«Sanctus-Benedictus» από τη Λειτουργία σε ντο μείζονα, έργο 86

Ελένη Σταμίδου, σοπράνο

Θεοδώρα Μπάκα, μετζοσοπράνο

Γιάννης Φίλιας, τενόρος

Τίμος Σιρλαντζής, βαρύτονος

Φαντασία για πιάνο, χορωδία και ορχήστρα, έργο 80

Τίτος Γουβελής, φορτεπιάνο

 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...