Σύστημα Αυτοματοποιημένου Ελέγχου Προσαύξησης Περιουσίας (Bank Account Nexus Crosscheck APPplication – BANCAPP) ονομάζεται το νεο «υπερόπλο» της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (AAΔΕ) για τον ταχύτατο έλεγχο περιπτώσεων αδικαιολόγητης προσαύξησης περιουσίας, που υποκρύπτουν τη διάπραξη αδικημάτων εκτεταμένης και μεγάλης φοροδιαφυγής.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Καθημερινής», ήδη έχουν γίνει τα πρώτα τεστ μεταξύ ΑΑΔΕ, Ελληνικής Ενωσης Τραπεζών και πιστωτικών ιδρυμάτων, και σύντομα το σύστημα θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία.
Με το νέο αυτό εργαλείο, οι ελεγκτικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ θα διενεργήσουν χιλιάδες φορολογικούς ελέγχους σε φυσικά πρόσωπος, με αμιγώς αυτοματοποιημένες διαδικασίες διασταυρώσεων δεδομένων μεταξύ τραπεζικών καταθέσεων και δηλωθέντων εισοδημάτων.
Ως προς τον τρόπο λειτουργιας του νέου συστήματος, αναφέρεται ότι με την έκδοση εντολής ελέγχου εισοδήματος, αυτομάτως, χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, θα αποστέλλεται αίτημα στο BANCAPP. Και σε διάστημα δύο ημερών, η ΑΑΔΕ θα έχει τις σχετικές απαντήσεις για τραπεζικούς λογαριασμούς και περιουσιακά στοιχεία της τελευταίας πενταετίας.
Με την ενεργοποίηση της λειτουργίας του Συστήματος Αυτοματοποιημένου Ελέγχου Προσαύξησης Περιουσίας θα αξιοποιούνται τα δεδομένα του Αρχείου Χρηματοπιστωτικών Προϊόντων και Αναλυτικών Χρηματοπιστωτικών Συναλλαγών με στόχο τη γρήγορη λήψη και επεξεργασία στοιχείων και πληροφοριών που αφορούν τα ελεγχόμενα πρόσωπα, κατά τρόπο τυποποιημένο και ενιαίο.
Αναλυτικά η διαδικασία έχει ως εξής:
– Με την έκδοση εντολής ελέγχου, το αίτημα προωθείται αυτομάτως από την ΑΑΔΕ μέσω του κόμβου ηλεκτρονικής διασύνδεσης και επικοινωνίας στα πιστωτικά ιδρύματα και σε όλα τα υπόχρεα πρόσωπα.
– Υποχρεούνται σε απάντηση και αποστολή των αρχείων εντός δύο εργάσιμων ημερών, με εξαίρεση τις περιπτώσεις που το αίτημα καταλαμβάνει ελεγχόμενο διάστημα μεγαλύτερο των πέντε ετών, οπότε και η αποστολή των αρχείων θα γίνεται εντός πέντε εργάσιμων ημερών.
– Η επικοινωνία των αιτημάτων μεταξύ της ΑΑΔΕ και των υπόχρεων προσώπων θα πραγματοποιείται μέσω των υποδομών της «Τειρεσίας». Η πληροφορία που ανταλλάσσεται μέσω των καναλιών διαβίβασης της «Τειρεσίας Α.Ε.» αφορά τα στοιχεία των ελεγχόμενων.
– Για την εξασφάλιση της εμπιστευτικότητας της διαδικασίας, όλα τα φορολογικά ή/και χρηματοοικονομικά δεδομένα που ανταλλάσσονται κρυπτογραφούνται.
Στο νέο σύστημα θα διαβιβάζουν δεδομένα τα πιστωτικά και χρηματοδοτικά ιδρύματα, συμπεριλαμβανομένων και των υποκαταστημάτων αλλοδαπών πιστωτικών ιδρυμάτων, τα ιδρύματα πληρωμών, τα ιδρύματα ηλεκτρονικού χρήματος, τα οποία δραστηριοποιούνται στην ελληνική επικράτεια, με ή χωρίς φυσική εγκατάσταση, και τηρούνται στο μητρώο της Τράπεζας της Ελλάδος.
Τα στοιχεία που θα αποστέλλουν τραπεζικά και χρηματοπιστωτικά ιδρύματα προσδιορίζονται αναλυτικά στην απόφαση και αφορούν:
1. Καταθέσεις ταμιευτηρίου και προθεσμιακές.
2. Χορηγήσεις.
3. Επενδυτικούς λογαριασμούς με παντός είδους χαρτοφυλάκια επενδυτικών προϊόντων και αξιογράφων, όπως αμοιβαία κεφάλαια, ομόλογα, μετοχές, τραπεζοασφάλιστρα, παράγωγα, Repos κ.λπ.
4. Πιστωτικές κάρτες.
5. Τραπεζικές θυρίδες.
6. Λογαριασμούς πληρωμών.
7. Προπληρωμένες κάρτες.
8. Ηλεκτρονικά πορτοφόλια.
Ως ημερομηνία έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας του συστήματος και ένταξης των υπόχρεων στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα έχει οριστεί ο Ιανουάριος του 2024. Ωστόσο, στην απόφαση σημειώνεται πως αν κάποια υπόχρεα ιδρύματα δεν έχουν ολοκληρώσει τη διαδικασία ένταξης έως το τέλος του έτους έχουν τη δυνατότητα να υποβάλουν αίτημα παράτασης της προθεσμίας ένταξης στην παραγωγική λειτουργία του συστήματος, το αργότερο εντός του πρώτου εξαμήνου του 2024, αναφέροντας αναλυτικά τους λόγους αδυναμίας διαλειτουργικότητας των πληροφοριακών συστημάτων τους.
Tαυτόχρονα όπως έχει προαναγγείλει η κυβερνηση, αλλαγές έρχονται και στον τρόπο υπολογισμού τεκμηρίων διαβίωσης.
Ηδη, στο υπουργειο Οικονομικών συστάθηκε Επιτροπή με επικεφαλής τη γραμματέα Φορολογικής Πολιτικής, Μαίρη Ψύλλα και αντικείμενο εργασίας την αναμόρφωση του συστήματος των τεκμηρίων διαβίωσης
Σύμφωνα με το σχετικό ρεπορτάζ της Καθημερινής, βασικός στόχος των παρεμβάσεων που θα γίνουν είναι η εξάλειψη των στρεβλώσεων και των αδικιών που έχουν διαπιστωθεί κατά την πολυετή εφαρμογή των ρυθμίσεων για τις αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης.
Η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε μια νέα φορολογική μεταρρύθμιση που στοχεύει στη δικαιότερη κατανομή των φορολογικών βαρών ανάμεσα στα νοικοκυριά με την αλλαγή του τεκμαρτού τρόπου προσδιορισμού των φορολογητέων εισοδημάτων.
Είναι ενδεικτικό ότι πέρυσι περισσότεροι από 1,6 εκατ. φορολογούμενοι πλήρωσαν φόρους με βάση το τεκμαρτό εισόδημά τους και όχι το πραγματικό. Μάλιστα το ποσό που τους πρόσθεσε η εφορία ανήλθε στα 5,5 δισ. ευρώ. Με βάση τα στοιχεία της εφορίας:
– 547.827 μισθωτοί αν και δήλωσαν στη φορολογική τους δήλωση εισοδήματα ύψους 1,46 δισ. ευρώ φορολογήθηκαν για εισοδήματα 2,84 δισ. ευρώ, καθώς με την εφαρμογή των τεκμηρίων προστέθηκαν εισοδήματα ύψους 1,38 δισ. ευρώ.
– 465.238 συνταξιούχοι δήλωσαν εισοδήματα 992 εκατ. ευρώ. Ωστόσο φορολογήθηκαν για εισοδήματα 2,29 δισ. ευρώ λόγω τεκμηρίων.
– 377.292 εισοδηματίες δήλωσαν εισοδήματα 209 εκατ. ευρώ. Ωστόσο τα τεκμήρια αποκάλυψαν εισοδήματα 1,78 δισ. ευρώ και τελικά φορολογήθηκαν για εισόδημα 1,98 δισ. ευρώ. – 180.889 ελεύθεροι επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενοι ενώ δήλωσαν εισόδημα ύψους 391 εκατ. ευρώ, η εφορία τους πρόσθεσε τεκμαρτό εισόδημα 759 εκατ. ευρώ.
– 91.045 φορολογούμενοι με αγροτική δραστηριότητα εμφάνισαν στην εφορία εισόδημα 185 εκατ. ευρώ. Με την εφαρμογή των τεκμηρίων προστέθηκαν 328 εκατ. ευρώ και φορολογήθηκαν για πραγματικό και τεκμαρτό εισόδημα 513 εκατ. ευρώ.
Συνολικά οι ανωτέρω 1,66 εκατ. φορολογούμενοι δήλωσαν στην εφορία πραγματικό εισόδημα 3,2 δισ. ευρώ, με την εφορία να εντοπίζει προστιθέμενη διαφορά τεκμηρίων ύψους 5,56 δισ. ευρώ.
Από τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών προκύπτουν επίσης τα εξής ενδιαφέροντα στοιχεία:
– Σε 356.188 φορολογούμενους η προστιθέμενη διαφορά τεκμηρίων (Π∆Τ) είναι μέχρι 1.000 ευρώ.
– Σε 975.263 φορολογούμενους η Π∆Τ είναι 1.000-5.000.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News