Mε την πώληση του 30% των μετοχών που κατέχει σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ στον διεθνή αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» σε θεσμικούς επενδυτές και το επενδυτικό κοινό και την ταυτόχρονη είσοδο των μετοχών του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας στο Χρηματιστήριο Αθηνών, η κυβέρνηση θέλει να δώσει ώθηση στο πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων και στην κεφαλαιαγορά.
Ηδη, ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, κατέθεσε στη Βουλή το σχέδιο νόμου με το οποίο ολοκληρώνονται οι θεσμικές προϋποθέσεις για την εισαγωγή των μετοχών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών ΑΕ στο Χρηματιστήριο ενώ κυρώνεται παράλληλα η συμφωνία με την Aegean για την αγορά των δικαιωμάτων κτήσης μετοχών της εταιρείας (warrants) έναντι 85,4 εκατ. ευρώ, ποσό το οποίο ήδη εισέπραξε το Δημόσιο.
Για το «Ελ. Βενιζέλος», το οποίο το 2023 σημείωσε νέο ρεκόρ επιβατικής κίνησης ξεπερνώντας μέχρι το τέλος Νοεμβρίου τα 28 εκατομμύρια επιβάτες, το χρονοδιάγραμμα της αποχώρησης του ΤΑΙΠΕΔ προβλέπει ότι μέσα στον Ιανουάριο θα εγκριθεί το ενημερωτικό δελτίο, για να ακολουθήσει η πώληση των πακέτων σε θεσμικούς επενδυτές και η δημόσια εγγραφή για το κοινό, έτσι ώστε να είναι όλα έτοιμα για την εισαγωγή των μετοχών στο ΧΑ έως τα μέσα Φεβρουαρίου.
Το σημαντικότερο κεφάλαιο του νομοσχεδίου που θα έρθει τις επόμενες ημέρες για ψήφιση στη Βουλή είναι η κύρωση της συμφωνίας που υπεγράφη στις 7 Δεκεμβρίου μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, με την οποία τροποποιείται η αρχική (1995) Σύμβαση Ανάπτυξης του Αεροδρομίου στα σημεία που απαιτείται προκειμένου να καταστεί δυνατή η εισαγωγή στο Χρηματιστήριο.
Οι βασικότερες τροποποιήσεις που επέρχονται αφορούν:
-Την κατάργηση των περιορισμών ως προς το ποσοστό συμμετοχής των μετόχων εκτός του Ελληνικού Δημοσίου, στο μετοχικό κεφάλαιο του Αερολιμένα που έθετε η αρχική σύμβαση.
-Αλλαγές που απορρέουν από τη νομοθεσία περί εταιρικής διακυβέρνησης. Με το σημερινό καθεστώς ο γενικός διευθυντής της εταιρείας δεν είναι μέλος του ΔΣ.
Μετά την εισαγωγή στο Χρηματιστήριο ορίζεται ότι ο γενικός διευθυντής αναλαμβάνει καθήκοντα διευθύνοντος συμβούλου και ανώτατου εκτελεστικού διευθυντή (CEO) και θα είναι παράλληλα μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου.
-Τη διαδικασία με την οποία η εταιρεία συνάπτει διαφόρων ειδών συμβάσεις μεγάλης διάρκειας (μίσθωσης, παραχώρησης κλπ.), με ημερομηνία λήξης μεταγενέστερη από τη λήξη της Σύμβασης Ανάπτυξης του Αεροδρομίου, μετά από έγκριση του υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Η αλλαγή που επέρχεται είναι ότι από εδώ και στο εξής αυτό μπορεί να συμβαίνει εφόσον πιστοποιείται από ανεξάρτητο χρηματοοικονομικό σύμβουλο ότι οι εν λόγω συμβάσεις είναι προς όφελος του αεροδρομίου και από τη φύση τους δεν θα μπορούσαν να είναι μικρότερης διάρκειας.
Σημειώνεται ότι μέτοχοι της «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε.» είναι σήμερα το Υπερταμείο με ποσοστό 25 %, το ΤΑΙΠΕΔ (30 %), η εταιρεία Avi Alliance Gmbh (40% + 60 μετοχές) συμφερόντων του καναδικού ασφαλιστικού ταμείου PSP Investments, και η οικογένεια Δ. Κοπελούζου (5% – 60 μετοχές).
Tο 30% που κατέχει σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ θα διατεθεί σε θεσμικούς επενδυτές και στο επενδυτικό κοινό, καθώς και στους υφιστάμενους ιδιώτες μετόχους μέσω ιδιωτικής τοποθέτησης. Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας το Υπερταμείο θα διατηρήσει τη συμμετοχή του 25%.
Ιδιωτικοποιήθηκε και το λιμάνι Ηρακλείου
Μέσα στον Ιανουάριο αναμένεται, εξάλλου να κυρωθεί (τυπική διαδικασία) και η συμφωνία για την πώληση του Οργανισμού Λιμένος του Ηρακλείου Κρήτης στις εταιρείες «Grimaldi Euromed SpA» και «Μινωικές Γραμμές ΑΝΕ», που υπεγράφη (εδώ) παραμονές γιορτών. Στις δύο εταιρίες μεταβιβάστηκε από το ΤΑΙΠΕΔ το 67% των μετοχών του μεγαλύτερου λιμανιού της Κρήτης έναντι συνολικού τιμήματος 80 εκατ. ευρώ.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News