499
Η Ναυμαχία του Ναυαρίνου, 1829 Geοrge Philip Reinagle (1802-1835) Ελαιογραφία σε μουσαμά, 92 εκ. x 150 εκ. | © Συλλογή Θανάση και Μαρίνας Μαρτίνου

«Αρχαιολατρεία και Φιλελληνισμός» στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Protagon Team Protagon Team 24 Μαρτίου 2021, 17:40
Η Ναυμαχία του Ναυαρίνου, 1829 Geοrge Philip Reinagle (1802-1835) Ελαιογραφία σε μουσαμά, 92 εκ. x 150 εκ.
|© Συλλογή Θανάση και Μαρίνας Μαρτίνου

«Αρχαιολατρεία και Φιλελληνισμός» στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Protagon Team Protagon Team 24 Μαρτίου 2021, 17:40

Ενας μοναδικός «θησαυρός» φιλελληνικών καλλιτεχνικών έργων και αριστουργημάτων, η Συλλογή Θανάση και Μαρίνας Μαρτίνου, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο κοινό, στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης στην έκθεση την οποία επιμελήθηκαν η ιστορικός Τέχνης Δρ Φανή-Μαρία Τσιγκάκου και ο Διευθυντής του, καθηγητή Ν. Χρ. Σταμπολίδης.

Πρόκειται για ευρωπαϊκές, φιλελληνικές, καλλιτεχνικές δημιουργίες καθώς και έργα Ελλήνων καλλιτεχνών εμπνευσμένα από θέματα της αρχαιότητας που παρουσιάζονται σε διάλογο με αυθεντικές αρχαιότητες από μεγάλα Μουσεία της Ιταλίας και της Ελλάδας όπως τα Μουσεία του Καπιτωλίου της Ρώμης, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Βενετίας, το Αρχαιολογικό Μουσείο της Οστια, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, την Αρχαία Ελεύθερνα και το Αρχαιολογικό Μουσείο του Ρεθύμνου.

Ο Γεώργιος Καραϊσκάκης στη μάχη της Ακρόπολης, περ. 1835, Christian Perlberg (1806-1884), Ελαιογραφία σε μουσαμά, 50 εκ. x 71 εκ. / © Συλλογή Θανάση και Μαρίνας Μαρτίνου

Η έκθεση στοχεύει στην ανάδειξη των αρχαιολατρικών πτυχών του φιλελληνικού κινήματος, πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την Επανάσταση του 1821. Η αρχαιολατρεία υπήρξε ο μακροβιότερος σύνδεσμος των Ευρωπαίων με την Ελλάδα. Κατά την Επανάσταση μετασχηματίστηκε σε φιλελληνισμό και αποτυπώθηκε εικαστικά σε ευρωπαϊκα έργα τέχνης. Μετά τη δημιουργία του ελληνικού κράτους υιοθετήθηκε από τους Ελληνες νεοκλασσικούς καλλιτέχνες με στόχο την ανάδειξη της αδιάρρηκτης συνέχειας της αρχαιοελληνικής κληρονομιάς.

Τα αρχαία αριστουργήματα συνομιλούν με τις νεοκλασσικές εκδοχές τους μέσα στο εμβληματικό Μέγαρο Σταθάτου, ένα δείγμα του ελληνικού Νεοκλασσικισμού του Ερνστ Τσίλλερ, που αποτελούσε την κατοικία της οικογένειας του Οθωνα και της Αθηνάς Σταθάτου μέχρι το 1938. Το κοινό θα έχει τη μοναδική ευκαιρία  να  δει  το εσωτερικό μιας πραγματικής μεγαλοαστικής ευρωπαϊκής κατοικίας του 19ου αιώνα, βιώνοντας μία θεατρική εμπειρία. Η διαμόρφωση χώρου είναι της Χλόης Ομπολένσκυ, που υπογράφει την πρώτη της σκηνογραφία σε μουσειακή έκθεση και του Ανδρέα Γεωργιάδη.

Οι Σουλιώτισσες, 1827, Ary Scheffer (1795-1858), ελαιογραφία σε μουσαμά, 30 εκ. x 40 εκ. / © Συλλογή Θανάση και Μαρίνας Μαρτίνου

Η Συλλογή Θανάση και Μαρίνας Μαρτίνου είναι η πλούσια συγκομιδή μιας μακρόχρονης αναζήτησης με αθόρυβη συστηματικότητα, με γνώση και καλαισθησία, με κριτήριο την ποιότητα και τη συναίσθηση της προσωπικής ευθύνης για τη διάσωση έργων τέχνης, ελληνικής θεματολογίας, τα οποία συμπυκνώνουν τα καλλιτεχνικά ρεύματα της εποχής και ταυτόχρονα εμπεριέχουν θεμελιακά συστατικά της νεοελληνικής αυτογνωσίας. Το μεγαλύτερο ποσοστό συγκροτείται από έργα ευρωπαϊκής τέχνης, στα οποία αποδίδεται ο όρος «Φιλελληνικά». Οι φιλελληνικές εικαστικές δημιουργίες υπήρξαν το πλέον εκφραστικό μέσο για τη διάδοση της ιδεολογίας και των αξιών του κινήματος που είχε σαν στόχο την ηθική και έμπρακτη υποστήριξη της Ελληνικής Επανάστασης.

Η Συλλογή, ένα Φιλελληνικό θησαυροφυλάκιο καλύπτει έναν ευρύτατο ορίζοντα εικαστικών κατηγοριών, όπως ελαιογραφίες, γλυπτά, τυπώματα, ποικίλα καλλιτεχνικά αντικείμενα (ακρόπρωρα, ρολόγια, χρηστικές και διακοσμητικές πορσελάνες, έπιπλα, κοσμήματα) που αντανακλούν τη δημοφιλία των Φιλελληνικών διατυπώσεων και μας επιτρέπουν να παρακολουθήσουμε την έκταση του Φιλελληνικού ρεπερτορίου, το οποίο αναπτύχθηκε πάνω σε δύο βασικές θεματικές κατηγορίες: τη θρησκεία και την αρχαία κληρονομιά των Επαναστατημένων Ελλήνων.

Μέχρι να επαναλειτουργήσουν τα Μουσεία, η έκθεση είναι διαθέσιμη διαδικτυακά, με ελεύθερη πρόσβαση εδώ.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...