Αναμενόμενο και πιθανώς αναπόφευκτο: Στη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου για την παρουσίαση των μελών της κριτικής επιτροπής της 76ης διοργάνωσης του Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας – στο οποίο ο 86χρονος Ρομάν Πολάνσκι συμμετέχει στο διαγωνιστικό τμήμα με την ταινία «J’accuse» που περιστρέφεται γύρω από την πολύκροτη υπόθεση του Αλφρεντ Ντρέιφους – μια ερώτηση προς την πρόεδρο της επιτροπής, την αργεντίνα σκηνοθέτη Λουκρέσια Μαρτέλ, τίναξε τα πάντα στον αέρα.
«Θα είστε σε θέση να κρίνετε το έργο του Πολάνσκι δίχως να επηρεαστείτε από τα πεπραγμένα του;», ή αλλιώς από την «σεξουαλική βία» που άσκησε «με τη χρήση ναρκωτικών ουσιών» εις βάρος της Σαμάνθα Γκέιμερ, μιας κοπελίτσας ηλικίας μόλις 13 ετών και 11 μηνών, το μακρινό 1977, όταν ο γαλλοπολωνός σκηνοθέτης ήταν 43 ετών, μια υπόθεση που εξακολουθεί να εκκρεμεί με αποτέλεσμα ο Ρομάν Πολάνσκι να κινδυνεύει να εκδοθεί στις ΗΠΑ στην περίπτωση που εγκαταλείψει την επικράτεια της Γαλλίας.
«Δεν διαχωρίζω τον άνθρωπο από το έργο του», απάντησε ξεκάθαρα η Λουκρέσια Μαρτέλ, υπογραμμίζοντας πως «η παρουσία του Πολάνσκι στο πρόγραμμα με έφερε σε δύσκολη θέση». Πρόσθεσε, ωστόσο: «Ερεύνησα την υπόθεση και διαπίστωσα ότι η Γκέιμερ θεωρεί το επεισόδιο λήξαν, δίχως να αρνείται τα γεγονότα που καταγγέλθηκαν. Δεν μπορώ να θέσω τον εαυτό μου πάνω από τη δικαστική διαδικασία, αλλά μπορώ να ταχθώ αλληλέγγυα προς το θύμα. Δεν θα δώσω το παρών στην επίσημη προβολή της ταινίας διότι εκπροσωπώ πολλές γυναίκες από την Αργεντινή που δίνουν αγώνα στο εν λόγω μέτωπο και δεν θέλω να σηκωθώ όρθια και να χειροκροτήσω. Θεωρώ ωστόσο πως ορθώς η ταινία αυτή συμμετέχει στο φεστιβάλ και ότι η παρουσία της ευνοεί τον διάλογο επί του ζητήματος. Δεν είμαι δικαστής, πώς μπορώ να αποφασίσω να αποκλείσω κάποιον που έχει ήδη δικαστεί; Το επαναλαμβάνω, δεν διαχωρίζω τον άνθρωπο από τον καλλιτέχνη αλλά πιστεύω πως το έργο του Πολάνσκι αξίζει μια ευκαιρία», εξήγησε η 52χρονη σκηνοθέτης.
Οσον αφορά τον Αλμπέρτο Μπαρμπέρα, τον καλλιτεχνικό διευθυντή του φεστιβάλ, ήδη από την επομένη της ανακοίνωσης των ταινιών που διεκδικούν τον Χρυσό Λέοντα, έσπευσε να υπερασπιστεί την επιλογή του, δηλώντας ευθύς εξαρχής πως ο Ρομάν Πολάνσκι παραμένει «ένας από τους τελευταίους μεγάλους δασκάλους του κινηματογράφου και δεν πιστεύω πως μπορούμε να περιμένουμε διακόσια χρόνια για να κρίνουμε μια ταινία του. Το “J’ accuse” μου άρεσε πολύ. Δεν είμαι δικαστής αλλά ένας κριτικός κινηματογράφου, η δουλειά μου τελειώνει εκεί», σημείωσε. Είχε αναφέρει νωρίτερα πως «η ιστορία της Τέχνης είναι γεμάτη με καλλιτέχνες που διέπραξαν εγκλήματα αλλά εμείς συνεχίσαμε να θαυμάζουμε τα έργα τους και το ίδιο ισχύει και για τον Πολάνσκι».
Φαίνεται, ωστόσο, πως η αντιπαράθεση συνεχίζεται με αμείωτη ένταση, με τους συνεργάτες του Πολάνσκι να περνούν στην αντεπίθεση. Γιατί αμέσως μόλις πάτησε το πόδι του στο Λίντο, ο Λούκα Μπαρμπαρέσκι, ένας από τους παραγωγούς του “J’accuse”, αποκάλυψε: «Σκεφτόμαστε, μαζί και με τον Ρομάν, να αποσύρουμε την ταινία από το διαγωνιστικό τμήμα, εάν δεν μας ζητήσουν συγγνώμη. Είναι πολύ σοβαρό το ότι μια πρόεδρος της κριτικής επιτροπής εξέφρασε μια κρίση ηθικού περιεχομένου όχι για ένα φιλμ αλλά για έναν καλλιτέχνη που συμμετέχει στον διαγωνισμό, λέγοντας πως δεν θα χειροκροτήσει. Πρόκειται περί μιας αρνητικής προκατάληψης, φοβόμαστε πως δεν θα κρίνει αμερόληπτα».
«Εάν ήμουν προκατειλημμένη θα παραιτούμουν από η θέση μου», απάντησε η Μαρτέλ. «Θεωρώ πως τα λόγια μου παρερμηνεύτηκαν. Δεδομένου ότι δεν διαχωρίζω το έργο από τον δημιουργό του και έχω αναγνωρίσει πολλή ανθρωπιά στα προηγούμενα έργα του Πολάνσκι, δεν εναντιώνομαι με κανέναν τρόπο στη συμμετοχή της ταινίας του στο διαγωνιστικό τμήμα. Και φυσικά θα το παρακολουθήσω με τον ίδιο τρόπο που θα παρακολουθήσω και όλες τις υπόλοιπες ταινίες», εξήγησε στη συνέχεια, εμμένοντας στις αρχικές της δηλώσεις.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News