Σκάει σαν (ευχάριστη;) έκπληξη στους μαθητές Γυμνασίου που θα πάνε στα σχολεία τους σε τέσσερις ημέρες, τη Δευτέρα, 12 Σεπτεμβρίου. Τα μαθήματα στα οποία θα εξεταστούν τον Ιούνιο είναι πολύ λιγότερα. Εκτοπίζονται -ανάμεσα σε άλλα- τα Αρχαία και τα Θρησκευτικά. Η διδακτέα ύλη είναι επίσης πιο περιορισμένη. Οι ώρες διδασκαλίας, κι αυτές, συρρικνώνονται! Οχι, δεν ονειρεύονται, είναι πραγματικότητα. Είναι οι νέες αλλαγές που ανακοινώθηκαν από το υπουργείο Παιδείας το οποίο προχώρησε και σε σχετικό Προεδρικό Διάταγμα. Ηταν γνωστές τους τελευταίους μήνες, αλλά επισημοποιήθηκαν την Πέμπτη -μόλις τέσσερις ημέρες πριν χτυπήσει το κουδούνι!- και θα εφαρμοστούν από φέτος, για τη σχολική χρονιά 2016 – 2017.
Διδακτικός χρόνος
Το πρόγραμμα μαθημάτων επεκτείνεται έως τις 31 Μαΐου. Και ο χρόνος δεν θα χωρίζεται πια σε τρία τρίμηνα αλλά σε δύο τετράμηνα. Ετσι, σύμφωνα με την ανακοίνωση, το χρήσιμο χρονικό διάστημα διπλασιάζεται και τα υποχρεωτικά διαγωνίσματα κάθε τετραμήνου μπορούν να διενεργηθούν με μεγαλύτερη άνεση, ενώ οι εκπαιδευτικοί θα έχουν περισσότερο χρόνο στη διάθεσή τους ώστε να γνωρίσουν τους μαθητές και να τους αξιολογήσουν μέσα από διαφορετικές δραστηριότητες και όχι μόνο μέσα από διαγωνίσματα.
Σημειώνεται, επίσης, ότι στο δεύτερο τετράμηνο οι εκπαιδευτικοί μπορούν να επιλέξουν αντί ωριαίου διαγωνίσματος την ανάθεση μιας συνθετικής-δημιουργικής εργασίας. Σχεδιάζεται η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για την αξιοποίηση των εργασιών στη διαδικασία μάθησης και αξιολόγησης.
Οι εξετάσεις
Τα γνωστικά αντικείμενα στα οποία θα εξετάζονται οι μαθητές γραπτώς στο τέλος του έτους περιορίζονται σε τέσσερα για όλες τις τάξεις. Αυτά είναι: η Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (με κοινή εξέταση της Γλωσσικής Διδασκαλίας και της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας), τα Μαθηματικά, η Φυσική και η Ιστορία.
Μέχρι τώρα, το προηγούμενο Προεδρικό Διάταγμα όριζε 12 μαθήματα για τη Α΄ Γυμνασίου, 13 για τη Β΄ και 14 για τη Γ’.
Ενισχυτική εκπαίδευση για τους… μετεξεταστέους
Οσοι κόβονται σε κάποιο μάθημα ή μαθήματα θα μπορούν να παρακολουθήσουν μαθήματα στο σχολείο το δεύτερο δεκαήμερο του Ιουνίου και στη συνέχεια θα εξετάζονται σε επαναληπτική εξέταση κατά το τρίτο δεκαήμερο του Ιουνίου.
«Στόχος είναι το σχολείο να υποστηρίζει τους μαθητές ή μαθήτριες που δεν επέτυχαν τα προσδοκώμενα αποτελέσματα και να μην τους υποχρεώνει, είτε να καταφύγουν σε βοήθεια επί πληρωμή, είτε -αν δεν έχουν τέτοια δυνατότητα- να τα βγάλουν πέρα μόνοι τους για να εξετασθούν τον Σεπτέμβριο», αναφέρει το υπουργείο.
Πιλοτικό πρόγραμμα περιγραφικής αξιολόγησης
Σε πειραματικά και σε άλλα σχολεία αντιπροσωπευτικά των διαφόρων περιοχών και τύπων σχολείων της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, θα εφαρμοστεί πιλοτικά η περιγραφική αξιολόγηση, η οποία, σύμφωνα με το υπουργείο, «προσφέρει ουσιαστική ανατροφοδότηση στους μαθητές ή μαθήτριες και μπορεί να βελτιώσει πραγματικά τη διαδικασία μάθησης». Διευκρινίζεται, επίσης, ότι η περιγραφική αξιολόγηση θα συνοδεύει σε αυτά τα σχολεία την αριθμητική αξιολόγηση.
Εξορθολογισμός διδακτέας ύλης
Συστάθηκαν ειδικές επιτροπές στο πλαίσιο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, οι οποίες ανέλαβαν με τις προτάσεις τους να κάνουν έναν εξορθολογισμό της ύλης για όλα τα γνωστικά αντικείμενα Γυμνασίου και Λυκείου.
Στόχος είναι, κατά το υπουργείο Παιδείας, να περιοριστεί η έκταση της διδακτέας ύλης και η ποσότητα των πληροφοριών, ώστε να εξασφαλισθεί άνεση χρόνου για ενεργητική μάθηση και να περιοριστεί η μετωπική διδασκαλία.
Σε αυτό το πλαίσιο, θα προσεγγισθούν συνοπτικά ή θα τεθούν εκτός διδακτέας ύλης στοιχεία που αποτελούν λεπτομέρειες ή στοιχεία που είναι «άκαιρα» σε κάποια τάξη. Επίσης, θα περιοριστούν τυχόν θεματικές επαναλήψεις εντός του ίδιου γνωστικού αντικειμένου από τάξη σε τάξη ή από κεφάλαιο σε κεφάλαιο.
Στο νέο «ύφος» που συγκροτείται, οι προτάσεις εκπαιδευτικών και δασκάλων για δραστηριότητες και project, καθώς και για πηγές συμπληρωματικού διδακτικού υλικού που μπορούν να υποστηρίξουν τη διερευνητική μάθηση, είναι ευπρόσδεκτες.
Ελάφρυνση του εβδομαδιαίου ωρολογίου κατά τρεις ώρες
Το πρόγραμμα του Γυμνασίου έχει ελαφρυνθεί κατά τρεις ώρες -εδώ οι μαθητές χαίρονται. Αυτές μπορούν να αξιοποιηθούν ανάλογα με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών για προγράμματα πολιτιστικά, περιβαλλοντικά, αγωγής υγείας και σταδιοδρομίας, ενισχυτική διδασκαλία ή ομίλους ενδιαφερόντων. Με σχετική εγκύκλιο θα διευκρινισθεί με ποιον τρόπο θα αποφασίζεται η αξιοποίηση του διαθέσιμου τρίωρου για τις δράσεις που προαναφέρθηκαν.
Οι λεγόμενες Βιωματικές Δράσεις και οι Συνθετικές Εργασίες, που εντάχθηκαν πριν τρία χρόνια ως διακριτά γνωστικά αντικείμενα στο ωρολόγιο πρόγραμμα, τώρα εντάσσονται ως τρόπος εργασίας στο πλαίσιο συγκεκριμένων γνωστικών αντικειμένων. Ετσι, οι βιωματικές δραστηριότητες που προβλέπονταν στη «Σχολική και Κοινωνική ζωή», με στόχο την εξοικείωση των μαθητών με το νέο τους σχολείο και τους νέους συμμαθητές εντάσσονται στη Γλωσσική Διδασκαλία της Α΄ τάξης. Οι πρώτες διδακτικές ώρες του μαθήματος θα αφιερωθούν στο ξεπέρασμα των ανησυχιών που προκαλεί ο άγνωστος χώρος και τα άγνωστα πρόσωπα και στη σταδιακή ανάπτυξη του αισθήματος του ανήκει στην ομάδα, στην κοινότητα του νέου τμήματος.
Οσον αφορά στις δραστηριότητες που προβλέπονταν υπό τον τίτλο «Πολιτισμός και Δραστηριότητες Τέχνης», αυτές εντάσσονται στη Μουσική της Β΄ τάξης και στα Καλλιτεχνικά της Γ΄ τάξης. Σε αυτά τα γνωστικά αντικείμενα θα αφιερώνονται κάποιες εβδομάδες του σχολικού έτους σε βιωματικές δραστηριότητες, σχετικές με τη μουσική, τα εικαστικά ή τον συνδυασμό τους με άλλες τέχνες.
Θεσπίστηκε για τη Γ΄τάξη του Γυμνασίου η «Ημέρα Επαγγελματικού Προσανατολισμού». Σε συνεννόηση με κάθε σχολική μονάδα οι υπεύθυνοι του οικείου ΚΕ.ΣΥ.Π. θα προγραμματίσουν και θα υλοποιήσουν κατά τη διάρκεια μιας σχολικής ημέρας, αφενός μια αναλυτική ενημέρωση για τις εναλλακτικές επιλογές εκπαίδευσης που προσφέρονται μετά το Γυμνάσιο, αφετέρου σχετικές βιωματικές δραστηριότητες για τους μαθητές και τις μαθήτριες της Γ΄ τάξης κάθε σχολικής μονάδας.
Ενημέρωση σχολικών συμβούλων
Θα σταλούν γραπτές αναλυτικές οδηγίες διαχείρισης της διδακτέας ύλης ανά γνωστικό αντικείμενο άμεσα στα σχολεία. Εντός του Σεπτεμβρίου προγραμματίζεται ενημέρωση των σχολικών συμβούλων όλων των ειδικοτήτων, σχετικά με τον εξορθολογισμό της ύλης, αλλά και τις άλλες αλλαγές που προαναφέρθηκαν.
Οι σχολικοί σύμβουλοι θα κληθούν στη συνέχεια να ενημερώσουν και να υποστηρίξουν τους εκπαιδευτικούς στην εφαρμογή της πρότασης εξορθολογισμού.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News