Θέμα καθεστώτος Σίσι ανακίνησαν ξαφνικά τα διεθνή Μέσα. Ως γνωστόν, ο πρόεδρος της Αιγύπτου Αμπντελφατάχ αλ-Σίσι προέρχεται από τις ένοπλες δυνάμεις και είναι αυτός που επανέφερε την πατρίδα του στην τάξη και στην ομαλότητα μέσω πραξικοπήματος, το 2013, τερματίζοντας την εφιαλτική εξουσιαστική παρένθεση του τζιχαντιστή Μοχάμεντ Μόρσι. Αγνωστο γιατί, τα ξένα media έδωσαν υπερβολική βάση στις ανησυχίες που ακολούθησαν τη σύσταση ενός Ταμείου υπέρ της χρηματοδότησης της Διώρυγας του Σουέζ.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Διώρυγα είναι εθνικό σύμβολο για τους Αιγυπτίους, αφού σχετίζεται με την οριστική και αμετάκλητη απελευθέρωση της Αιγύπτου από τη βρετανική αποικιοκρατία. Το 1956, η επαναστατική κυβέρνηση του Γκαμάλ Αμντελ Νάσερ κρατικοποίησε τη Διώρυγα θέτοντας τέρμα στη βρετανική κυριαρχία και ακολούθησε η επίθεση των αγγλογαλλικών και ισραηλινών δυνάμεων. Στο πλευρό της Αιγύπτου στάθηκε τότε η Σοβιετική Ενωση, έτσι ο γενικευμένος πόλεμος απεφεύχθη με παρέμβαση των ΗΠΑ. Από τότε, το Σουέζ είναι το καμάρι των Αιγυπτίων.
Τη σειρά των γεγονότων που προκάλεσαν τον τωρινό θόρυβο παρέθεσε η Repubblica. Πριν από λίγες ημέρες, η αιγυπτιακή Βουλή ενέκρινε τη σύσταση ενός Ταμείου για τη Διώρυγα του Σουέζ, στοχεύοντας στην οικονομική ανάπτυξη του έργου. Ο σάλος ξέσπασε επειδή στις αρμοδιότητες του Ταμείου περιλαμβάνονται «όλες οι επενδυτικές δραστηριότητες, συμπεριλαμβανομένων της δημιουργίας συγκεκριμένων εταιρειών για επενδύσεις, αγοραπωλησίες και εκμετάλλευση των κινητών περιουσιακών στοιχείων». Η κυβέρνηση Σίσι κατηγορήθηκε, λοιπόν, ότι σχεδιάζει να πουλήσει το κανάλι σε ξένους επενδυτές επειδή αναζητεί απεγνωσμένα κεφάλαια προς τόνωση της οικονομίας.
Επί ολόκληρες ημέρες η Αίγυπτος δεν συζητούσε τίποτε άλλο. Εγινε, δηλαδή, ό,τι και το 2016, όταν πουλήθηκαν στη Σαουδική Αραβία δύο μικρά νησιά της Ερυθράς με αντάλλαγμα επενδύσεις αξίας πολλών δισεκατομμυρίων. Ο επικεφαλής της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ αρνήθηκε οποιαδήποτε εκποίηση και υπογράμμισε ότι το Ταμείο δεν θα επιτρέψει την παρουσία ξένων επενδυτών στη Διώρυγα. Και η ίδια η κυβέρνηση διευκρίνισε ότι υπάρχει σχέδιο για άνοιγμα σε ιδιώτες μεν, ωστόσο αφορά μόνο τη διαχείριση και λειτουργία λιμένων που συνδέονται με το Σουέζ, αλλά όχι τα νερά του.
Η Repubblica πιθανολόγησε ότι αυτές οι εξηγήσεις δεν θα σταματήσουν τις διαμαρτυρίες. Οι αναλυτές των αιγυπτιακών θεμάτων στους οποίους απευθύνθηκε, είπαν πως και μόνο η ιδέα ότι η Διώρυγα μπορεί να ιδιωτικοποιηθεί, έστω και εν μέρει, ή ότι η διαχείρισή της μπορεί να ανατεθεί σε ξένους, είναι θέματα που θίγουν την εθνική υπερηφάνεια του κόσμου περισσότερο από οποιαδήπποτε υποτίμηση της αιγυπτιακής λίρας.
Η Διώρυγα του Σουέζ είναι μια από τις σημαντικότερες πλωτές οδούς στον Κόσμο και συνιστά διαρκή πηγή εσόδων για το Κάιρο. Το 2022, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, τη διέσχισαν 23.869 πλοία, ενώ τα έσοδα που προσπορίσθηκε το αιγυπτιακό κράτος ήταν περίπου 8 δισ. δολάρια. Τον Μάρτιο του 2021 είχε προκληθεί έμφραγμα στην παγκόσμια ναυτιλία όταν το πλοίο μεταφοράς κοντέινερ «EverGiven» είχε κολλήσει στα αβαθή επί έξι ημέρες.
Η ανάγκη προσέλκυσης ξένων επενδύσεων είναι μεγάλη για την Αίγυπτο. Ιδίως από τα Εμιράτα, τα οποία μαζί με τη Σαουδική Αραβία έχουν γίνει την τελευταία πενταετία η σανίδα σωτηρίας της εθνικής οικονομίας (δίπλα στον συναλλαγματοφόρο τουρισμό). Η αιγυπτιακή λίρα έχει χάσει το 57% της αξίας της από τον περασμένο Μάρτιο και η χώρα έχει 150 δισ. δολάρια εξωτερικό χρέος. Οι ένοπλες δυνάμεις της Αιγύπτου ελέγχουν ήδη τα πολλά υπό κατασκευήν μεγάλα δημόσια έργα και θα ελέγχουν και το Ταμείο για το Σουέζ.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News