Μουσικό χειρόγραφο που ανακαλύφθηκε στα βάθη μιας βιβλιοθήκης στο Μανχάταν αναγνωρίστηκε ως ένα άγνωστο βαλς του Πολωνού Φρεντερίκ Σοπέν. Θεωρείται ένα από τα περίπου 10 χαμένα βαλς του πολωνού βιρτουόζου – και είναι η πρώτη ανακάλυψη σύνθεσής του εδώ και πάνω από 50 χρόνια, όπως αναφέρει δημοσίευμα των Times του Λονδίνου.
Ανακαλύφθηκε στη Βιβλιοθήκη-Μουσείο Μόργκαν της Νέας Υόρκης από έναν από τους επιμελητές της, τον Ρόμπινσον Μακλέλαν, ο οποίος ξεκίνησε μια σειρά δοκιμών για το χαρτί και το μουσικό στυλ του χειρογράφου. Το ίδρυμα ανακοίνωσε ότι είναι πιθανό να είναι του Σοπέν, ενός από τους μεγαλύτερους κλασικούς συνθέτες, ο οποίος στη διάρκεια της ζωής του έγραψε μόλις περί τα 250 – σχεδόν όλα για πιάνο.
Ο Μακλέλαν είπε στους New York Times ότι το μουσείο είναι «απολύτως πεπεισμένο» για τα συμπεράσματά του, και ο πιανίστας Λανγκ Λανγκ, ο οποίος ηχογράφησε το βαλς για λογαριασμό της εφημερίδας, είπε ότι οι πρώτες στροφές της σύνθεσης παραπέμπουν στους χειμώνες της πατρίδας του Σοπέν. «Δεν είναι η πιο περίπλοκη σύνθεσή Σοπέν, αλλά διαθέτει το αυθεντικό στιλ του συνθέτη» είπε ο πιανίστας στους Times.
Το βαλς, γραμμένο σε ένα φύλλο χαρτιού διαστάσεων περίπου 10×13 εκ., είχε φτάσει στη βιβλιοθήκη το 2019 ως μέρος κληροδοτήματος, αλλά δεν είχε καταχωριστεί στον κατάλογό της, εν μέρει λόγω της πανδημίας της Covid-19. Η συνοδευτική περιγραφή του ήταν απλώς «μουσικό χειρόγραφο. Τέσσερα συστήματα δύο πενταγράμμων ενός άγνωστου κομματιού για πιάνο, προφανώς από το χέρι του Σοπέν, αλλά χωρίς υπογραφή».
Αν και οι ειδικοί πιστεύουν ότι η παρτιτούρα είναι πλήρης, είναι μικρότερη από τα υπόλοιπα γνωστά βαλς του Σοπέν. Η σύνθεση, σε συγχορδία λα μινόρε, έχει διάρκεια περίπου 80 δευτερολέπτων. Υπάρχει αμφιβολία για το αν ο Σοπέν θεωρούσε το βαλς ολοκληρωμένο για εκτέλεση, καθώς, σε αντίθεση με άλλες παρτιτούρες του, η συγκεκριμένη παρέμεινε ανυπόγραφη.
Η ανάλυση του χειρογράφου έδειξε ότι η υπογραφή «Σοπέν» είχε προστεθεί από κάποιον άλλον, ενώ η παρτιτούρα περιέχει και μη διορθωμένα λάθη. Ο Σοπέν, γεννημένος κοντά στη Βαρσοβία το 1810, από πολωνή μητέρα και γάλλο πατέρα, θεωρείται ένας από τους πιο μελαγχολικούς συνθέτες της εποχής του.
Πιστεύεται ότι συνέθεσε 28 βαλς πριν τον θάνατό του σε ηλικία 39 ετών, πιθανότατα από φυματίωση. Ωστόσο, μόλις οκτώ εξ αυτών εκδόθηκαν στη διάρκεια της ζωής του και άλλα εννέα μετά θάνατον – τα υπόλοιπα χάθηκαν ή καταστράφηκαν. Οι περισσότερες νυκτωδίες του, μεταξύ των οποίων και η πιο διάσημη, «Nocturnes, Op. 9», δημιουργήθηκαν τη δεκαετία του 1830.
Το «βαλς του Μόργκαν», όπως αποκαλείται, είχε αγοραστεί από τον Σέριλ Γουίτον τζούνιορ, πρώην διευθυντή της Σχολής Εσωτερικού Σχεδιασμού της Νέας Υόρκης, ο οποίος πέθανε το 1972. Στη συνέχεια η σύζυγός του Τζιν το πούλησε στον Αρθουρ Σολτζ, έναν οικογενειακό φίλο, ο οποίος το κληροδότησε στη Βιβλιοθήκη-Μουσείο Μόργκαν το 2019.
Το χειρόγραφο χρονολογείται μεταξύ 1830 και 1835, όταν ο Σοπέν ήταν στα 20 του και είχε ήδη φύγει από την Πολωνία για το Παρίσι. Πολλές από τις πιο αγαπημένες συνθέσεις του, τις οποίες λατρεύουν οι κλασικοί πιανίστες, γράφτηκαν στη διάρκεια αυτής της περιόδου – ανάμεσά τους και το πασίγνωστο «Fantaisie-Impromptu», έργο του 1834, που κυκλοφόρησε όμως μετά τον θάνατό του, το 1849.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News