Ενας σχετικά άγνωστος κερδοσκόπος από τη Νέα Υόρκη, η εταιρεία QCM, γκρεμίζει την πολύ πετυχημένη ελληνική επιχείρηση, Folli Follie, τον όμιλο που παράγει πετυχημένα «προσιτά» κοσμήματα, τα οποία πωλούνται σε όλον τον κόσμο και, επιπλέον, συμμετέχει στα Duty Free των ελληνικών αεροδρομίων και στα πολυκαταστήματα Attica και Factory Outlet.
Ο Αμερικανοεβραίος Γκάμπριελ Γκρέγκο (Gabriel Grego) της QCM, ανακοίνωσε –όπως υποχρεούται– ότι έχει «σορτάρει» τη μετοχή της ελληνικής επιχείρησης άρα θα κερδίσει από την πτώση της και υποστηρίζει ότι η εταιρεία δεν διαθέτει τα σημεία πωλήσεων που δηλώνει, 603 για 2017, αλλά μόλις 289 και συνεπώς δεν έχει τις πωλήσεις που ισχυρίζεται. Επιπλέον, υποστηρίζει ότι ανακάλυψε ένα «μυστήριο»: η εταιρεία δηλώνει αύξηση πωλήσεων και κερδών αλλά η ρευστότητά της δεν αυξάνεται αναλόγως. Είτε τα κέρδη δεν αυξάνονται όσο λένε, είτε χάνονται χρήματα, είτε παραπλανούν τους μετόχους, ανακοινώνοντας πλαστά στοιχεία. Αυτές είναι οι αποκαλύψεις που έκαναν τη μετοχή να πέσει κατά 40% σε δύο ημέρες.
Και πώς γίνονται όλα αυτά; Η εξήγηση των «κατηγόρων» είναι απλή. Οι της Folli Folie χρησιμοποιούν ως ορκωτούς λογιστές μια ανυπόληπτη, μικρή εταιρεία.
Συμβαίνουν τέτοια πράγματα; Ας αρχίσουμε από τα βασικά. Για να τα βλέπουν οι νεότεροι και να μαθαίνουν.
Τι κάνει ένας καθιερωμένος επιχειρηματίας όταν οι δουλειές δεν πάνε καλά; Φροντίζει να πάρει βραβείο!
Δεν πέρασαν ούτε τρία χρόνια από το 2015, όταν το βραβείο «EY Entrepreneur Of The Year» είχε απονεμηθεί πανηγυρικά στον Γιώργο (Τζώρτζη για τους φίλους) Κουτσολιούτσο. Ο έλληνας «Επιχειρηματίας της Χρονιάς» 2015 αλλά και «Διεθνώς Αναπτυσσόμενος Επιχειρηματίας», είναι ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Folli Follie, ο οποίος τότε δήλωνε ότι διαθέτει «σχεδόν 1.000 καταστήματα σε 30 χώρες». Φυσικά δεν έκρυψε την ικανοποίησή του για την τιμή, ούτε απέφυγε τις μεγαλοπρεπείς μπούρδες στην βράβευσή του: «Είναι αναμφισβήτητα ιδιαίτερα ικανοποιητικό να γνωρίζεις ότι υπάρχει ένας σοβαρός οργανισμός που επιβραβεύει τις προσπάθειες όλων των επιχειρηματιών και αναδεικνύει τον κρίσιμο ρόλο της επιχειρηματικότητας. Μας δίνει ένα κίνητρο για να προσπαθούμε περισσότερο, να θέτουμε ακόμα υψηλότερους στόχους και να συνεισφέρουμε στην ενίσχυση της παγκόσμιας οικονομίας».
Οι κακεντρεχείς σχολίαζαν τότε ότι αν έπρεπε να βραβευτεί κάποιος από την οικογένεια ήταν ο πατέρας του Δημήτρης (75 ετών) και ενδεχομένως η μητέρα του Καίτη που είχαν δημιουργήσει την εταιρεία, με εξαιρετικά πετυχημένη πορεία διεθνώς, κυρίως στην Ασία, δηλαδή στην Κίνα. Οι υπόλοιποι απέδωσαν σε δικαιολογημένη αλαζονεία τη διεκδίκηση βραβείου από μια διεθνή εταιρεία ορκωτών λογιστών με την οποία είχε κάποια συνεργασία ο όμιλος. Ήθελε να ξεπεράσει τον πατέρα του, όπως πολλοί διάδοχοι! Κανείς δεν αμφισβήτησε την επιτυχία του ομίλου.
Η επιτυχία ξεθωριάζει
Τώρα ξέρουμε ότι η επιτυχία είχε αρχίσει να ξεθωριάζει. Εως και το 2013 η Folli Follie ήταν ανερχόμενη δύναμη στην αγορά της Κίνας. Οι πωλήσεις αυξάνονταν με ρυθμό περίπου 10% τον χρόνο και υπήρχαν τουλάχιστον 200 σημεία πωλήσεων – τα μισά ιδιόκτητα και τα υπόλοιπα τρίτων. Από το 2014 αρχίζει επιδείνωση που επιταχύνθηκε μετά την μετακίνηση σε ανταγωνιστική εταιρεία, την Montblanc, στελέχους που ήταν επικεφαλής στην κινέζικη αγορά. Το χειρότερο ήταν ότι δεν αντικαταστάθηκε για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Οταν εμφανίστηκε η εταιρεία στην Ασία, αρχικά στην Ιαπωνία και μετά στην Κίνα, οι κινέζοι καταναλωτές έβλεπαν τα προϊόντα Folli Follie ως δυτικά προϊόντα πολυτελείας και τα αγόραζαν με ενθουσιασμό. Ωστόσο, τα επόμενα χρόνια, εταιρείες όπως οι Coach, Kate Spade, Furla, Pandora, Swarovsky, μπαίνουν στην αγορά, έχοντας καλύτερη οργάνωση αλλά και υπεροχή στο design.
Οι ανταγωνιστές δημιουργούν μόδα. Τα προϊόντα της «ελληνικής πολυεθνικής» σχεδιάζονται από επιτελείο που καθοδηγείται στενά από την σύζυγο του ιδρυτή και μητέρα του διευθύνοντος συμβούλου, Καίτη Κουτσολιούτσου, ετών 70 και κάτι. Χαρακτηριστική περίπτωση, η σειρά προϊόντων που ονομάστηκε «ΚΚ», από τα αρχικά του ονόματος της: δεν είχε σπουδαία υποδοχή από τις νεαρές πελάτισσες στις οποίες απευθυνόταν. Θεωρήθηκε ντεμοντέ.
Η καρδιά του προβλήματος είναι, ότι παρότι η εταιρεία ήταν εισηγμένη στο χρηματιστήριο και με μετόχους μεγάλους επενδυτές, παρέμεινε οικογενειακή επιχείρηση όσον αφορά τον τρόπο διοίκησης. Δεν ανανεώθηκε, οι Κουτσολιούτσοι συνέχισαν να κάνουν ό,τι έκαναν (με επιτυχία) στο παρελθόν. Ξεπεράστηκαν από την πραγματικότητα, χωρίς να το αντιληφθούν.
Το Quintessential Capital Management (QCM), που έβγαλε στην επιφάνεια την υπόθεση, είναι ένα σχετικά μικρό hedge fund που διαχειρίζεται μερικά εκατομμύρια δολάρια από ένα γραφείο στη Λεωφόρο Μάντισον της Νέας Υόρκης. Ανήκει σε Αμερικανούς ισραηλινής καταγωγής και έγινε διάσημο όταν αποκάλυψε την πυραμίδα Globo. Κι αυτή ήταν εταιρεία ελληνικής ιδιοκτησίας, εισηγμένη στο χρηματιστήριο AIM του Λονδίνου, με αντικείμενο τη δημιουργία εφαρμογών για εταιρείες κινητής τηλεφωνίας. H QCM αποκάλυψε ότι οι περισσότεροι πελάτες της ήταν ανύπαρκτοι. Λειτουργούσε ουσιαστικά σαν πυραμίδα και μοίραζε ως κέρδη μέρος των κεφαλαίων που αντλούσε από το χρηματιστήριο χάρη στο «δυναμικό στόρι». Η άνοδος της μετοχής έφερνε νέα κεφάλαια και θεωρητικά θα γινόταν τεχνολογικός κολοσσός, αν βέβαια είχε πραγματικούς πελάτες.
Με παρόμοια μεθοδολογία οι της QCM, συγκέντρωσαν «επιβαρυντικά» στοιχεία για την περίπτωση της Folli Follie. Παράδειγμα: Διαβάζουν στον ισολογισμό της εταιρίας ότι έχει καθαρά έσοδα από τόκους 229.000 ευρώ που προκύπτουν από ταμειακό υπόλοιπο 329 εκατ. ευρώ. Το επιτόκιο που εμφανίζουν είναι μόλις 0,07%. Μια τόσο σπουδαία εταιρεία γιατί δεν απολαμβάνει καλύτερου επιτοκίου; Δεν κάνει σωστή διαχείριση, την κλέβουν οι τράπεζες ή δεν υπάρχουν τα ποσά που δηλώνονται ως ταμείο;
Το μεγαλύτερο μέρος των διαθεσίμων δηλώνονται κατατεθειμένα στην Κίνα. Υπάρχουν ή χρησιμοποιούνται για άλλους σκοπούς;
Οι βολές του QCM πλήττουν και την Ecovis, την εταιρεία ορκωτών λογιστών που ελέγχει τον ισολογισμό της Folli Follie. Δεν είναι από τις γνωστές, μεγάλες εταιρείες του κλάδου, καθώς βρίσκεται στην 21η θέση της παγκόσμιας κατάταξης. Ακόμα χειρότερα, καθώς η εταιρεία που ελέγχει τους λογαριασμούς της «κεντρικής εταιρείας» FF Group Sourcing Limited, δεν είναι ούτε η Ecovis αλλά η Chung and Partners, εταιρεία δύο μόνον εταίρων την οποία οι της QCM θεωρούν ανεπαρκή για έλεγχο τέτοιας κλίμακας. Προβληματική ανακάλυψη. Γιατί μια διεθνής εταιρεία του μεγέθους και του κύρους της Folli Follie, δεν χρησιμοποιεί μια από τις μεγάλες εταιρείες ελεγκτών; Για να μην ξοδεύουμε πολλά χρήματα, απάντησε ο Γιώργος Κουτσολιούτσος σε σχετική ερώτηση αναλυτή. Aστοχη απάντηση. Ενίσχυσε τις υποψίες.
Η απάντηση του Τζώρτζη Κουτσολιούτσου
Γιατί ξέσπασε η θύελλα αυτή; Τι επιδιώκουν οι κερδοσκόποι; Να διασπαστεί η εταιρεία; Να πωληθεί φθηνά; Να επικρατήσουν ανταγωνιστές; Πολλά μπορούν να ειπωθούν. Φαίνεται όμως ότι η εκδοχή της σκοτεινής συνωμοσίας, θεωρείται εύλογη από τον διευθύνονται σύμβουλο Γιώργο Κουτσολιούτσο, ο οποίος έκανε την παρακάτω δήλωση:
«Με μεγάλη αγανάκτηση και θυμό αναφέρομαι στα γεγονότα που έχουν προκύψει τα τελευταία εικοσιτετράωρα, ως αποτέλεσμα της άδικης επίθεσης που δέχεται το brand FOLLI FOLLIE και κατ΄επέκταση ο Όμιλος FF Group από ομάδα κερδοσκόπων, οι οποίοι βάσει οργανωμένου σχεδίου επέφεραν πλήγμα και ζημία στον όμιλο και στους μετόχους του, αποκομίζοντας τεράστια οικονομικά οφέλη. Με την παρούσα δήλωσή μου, θα ήθελα να διαβεβαιώσω τους μετόχους, τις αρμόδιες εποπτικές αρχές, τις συνεργαζόμενες τράπεζες και τους εργαζομένους του Ομίλου μας, ότι θα λάβω αμέσως όλα τα αναγκαία μέτρα για την αποκατάσταση της αλήθειας και της εμπιστοσύνης προς την εταιρεία που μετρά 35 χρόνια επιτυχημένης πορείας.
«Το όραμα μας για τον Όμιλο FF Group θα παραμείνει δυνατό και δεν θα επιτρέψω να κλονιστεί περαιτέρω με τις κερδοσκοπικές προθέσεις μιας ομάδας που έχει ως φιλοσοφία να σορτάρει μετοχές και να επιχειρεί να καταστρέψει τους κόπους μιας ολόκληρης ζωής πολλών χιλιάδων ανθρώπων που εργάζονται, στηρίζουν και εμπιστεύονται τον Όμιλό μας.
«Στο πλαίσιο αυτό, δεσμεύομαι 1) να ενημερωθούν πλήρως εντός της αυριανής ημέρας σε ήδη προγραμματισμένη συνάντηση οι εποπτικές αρχές της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και να τεθούν υπόψη τους όλα τα στοιχεία που διαψεύδουν το περιεχόμενο της επίμαχης έκθεσης, καθώς και οτιδήποτε άλλο απαιτηθεί 2) να ακολουθήσει πλήρης και αναλυτική ενημέρωση του επενδυτικού κοινού και να τεθεί στην διάθεση όλων αναλυτική λίστα των σημείων πώλησης (POS) του brand Folli Follie, από την οποία προκύπτει πόσο αβάσιμοι είναι οι ισχυρισμοί που έγιναν σημαία στην επίμαχη έκθεση της Παρασκευής και 3) από αύριο το πρωί να προσφύγουμε στη Δικαιοσύνη προκειμένου να αποδοθούν ευθύνες εκεί που πρέπει».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News