Τζέρι Λιούις ή Πίτερ Σέλερς; Τσάρλι Τσάπλιν ή Μπάστερ Κίτον; Γούντι Αλεν ή Ζακ Τατί; Αδερφοί Μαρξ ή Monty Python;
Αυτά είναι μερικά μόνο από τα… αστεία -κυριολεκτικά- διλήμματα που έθεσε η μεγάλη ψηφοφορία που διοργάνωσε το βρετανικό κανάλι του BBC, προκειμένου να αναδείξει τις εκατό καλύτερες κινηματογραφικές κωμωδίες όλων των εποχών.
Στην ψηφοφορία συμμετείχαν 253 κριτικοί κινηματογράφου από όλο τον κόσμο – πιο συγκεκριμένα, από 52 χώρες.
Πάντως, η γλώσσα της κωμωδίας δεν είναι διεθνής: ένα αστείο στα Αγγλικά μπορεί ανά πάσα στιγμή να χαθεί στη μετάφραση. Αφήστε που αν η λίστα διαμορφωνόταν μόνο από αγγλόφωνους κριτικούς, το «Μερικοί το προτιμούν καυτό» του σπουδαίου Μπίλι Γουάιλντερ δεν θα ανέβαινε ποτέ στην πρώτη θέση.
Αντιθέτως, ήταν χάρη στις ψήφους των κριτικών από την Ευρώπη, την Ανατολική Ασία και τη Λατινική Αμερική που κέρδισε το χρυσό μετάλλιο. Ο κριτικός του BBC, Νίκολας Μπάρμπερ, μάλιστα, κλήθηκε να ερμηνεύσει γιατί αυτή η κωμωδία – με δύο άντρες που ντύνονται γυναίκες για να τη βγάλουν καθαρή – είναι πιο επίκαιρη παρά ποτέ: «Ονόματα, φύλα, κοινωνικές συμπεριφορές, όλα αλλάζουν. Αυτός είναι ο αμερικανικός τρόπος. Ο Τόνι Κέρτις στα απομνημονεύματά του έγραφε ότι ο Γουάιλντερ έδωσε στην ταινία τον τίτλο ακριβώς επειδή ήθελε να περάσει αυτό το μήνυμα. Οι άνθρωποι, έλεγε, μπορούσαν να είναι τόσο ρευστοί όσο και τα ποπ τραγούδια της δεκαετίας του 1920, που μπορούσαν να αποδοθούν με διαφορετικά στυλ – με ‘γλυκό’ ή ‘θερμό’ τρόπο. Ετσι λοιπόν κι ένα άτομο μπορούσε να έχει πάνω από μία ιδιότητες, ανάλογα με τον χρόνο ή τον τόπο. Μπορούσε να είναι γλυκό ή θερμό».
Οσον αφορά την ίδια τη λίστα, η αντίστροφη μέτρηση αρχίζει με διπλό Τζέρι Λιούις. Στο Νο 100 βρίσκουμε τον «Βασιλιά της κωμωδίας» (1982) του Μάρτιν Σκορσέζε, με πρωταγωνιστές τον κορυφαίο κωμικό που δεν πια κοντά μας και τον Ρόμπερτ ντε Νίρο και στο Νο 99 το «Τζέρι Λιούις, ο γυναικοκατακτητής» (1961). Στο Νο 95 εντοπίζονται οι «Γκοστμπάστερς», ο «Αρχοντας της πασαρέλας» (Zoolander) του Μπεν Στίλερ στο Νο 88, το «Αμαρκορντ» του Φελίνι στο Νο 85 και το «Αρσενικό και παλιά δαντέλα» του Φρανκ Κάπρα στο Νο 63. Από το Νο 21 ως το Νο 10 βρίσκουμε τρεις φορές το όνομα του Τσάρλι Τσάπλιν (με τα «Φώτα της πόλης», τον «Μεγάλο δικτάτορα» και τους «Μοντέρνους καιρούς»), ενώ ο «Μεγάλος Λεμπόφσκι» βρίσκεται στη «μεθόριο» της πρώτης δεκάδας σταματώντας στο Νο 11. Και η τελική δεκάδα ξεκινάει από τον «Στρατηγό» (1926) του Μπάστερ Κίτον για να καταλήξει στον Μπίλι Γουάιλντερ. Ανάμεσά τους βρίσκουμε τις εξής κωμωδίες: «This is spinal tap» (1984) του Ρομπ Ράινερ, «Playtime» (1967) του σπουδαίου Ζακ Τατί, «Μια απίθανη, απίθανη πτήση» (1980) των Ντέιβιντ Ζούκερ, Τζιμ Εϊμπραχαμς, Τζέρι Ζούκερ, «Ζωή του Μπράιαν» (1979) του Τέρι Τζόουνς, «Σούπα πάπιας» (1933) του Λίο ΜακΚάρεϊ με τους αδελφούς Μαρξ, «Η μέρα της μαρμότας» (1993) του Χάρολντ Ράιμς, «Νευρικός εραστής» του Γούντι Αλεν και «SOS Πεντάγωνο καλεί Μόσχα» (1964) του Στάνλεϊ Κιούμπρικ.
Δεν λείπουν, βέβαια, και μερικές αλλόκοτες συμμετοχές (αλήθεια, είναι το «Pulp Fiction» κωμωδία;), όμως παρά τις όποιες ενστάσεις ή ελλείψεις, σε γενικές γραμμές αξίζει να δει κάποιος τη λίστα, η οποία σίγουρα περιλαμβάνει όντως μια πολυσυλλεκτική επιλογή από τις σημαντικότερες και πιο διασκεδαστικές κωμωδίες στην ιστορία του σινεμά.
Δείτε παρακάτω ολόκληρη τη λίστα με τις 100 καλύτερες κωμωδίες, όπως αναδείχθηκαν από την ψηφοφορία. Στην τελευταία θέση υπάρχει ισοπαλία!
100.The King of Comedy (Martin Scorsese, 1982)
100.The Ladies Man (Jerry Lewis, 1961)
99.The Jerk (Carl Reiner, 1979)
98.The Hangover (Todd Phillips, 2009)
97.The Music Box (James Parrott, 1932)
96.Born Yesterday (George Cukor, 1950)
95.Ghostbusters (Ivan Reitman, 1984)
94.Rushmore (Wes Anderson, 1998)
93.South Park: Bigger, Longer & Uncut (Trey Parker, 1999)
92.The Exterminating Angel (Luis Buñuel, 1962)
91.What’s Up, Doc? (Peter Bogdanovich, 1972)
90.A New Leaf (Elaine May, 1971)
89.Daisies (Vera Chytilová, 1966)
88.Zoolander (Ben Stiller, 2001)
87.Gentlemen Prefer Blondes (Howard Hawks, 1953)
86.Kind Hearts and Coronets (Robert Hamer, 1949)
85.Amarcord (Federico Fellini, 1973)
84.Waiting for Guffman (Christopher Guest, 1996)
83.Safety Last! (Fred C Newmeyer and Sam Taylor, 1923)
82.Top Secret! (Jim Abrahams, David Zucker and Jerry Zucker, 1984)
81.There’s Something About Mary (Bobby and Peter Farrelly, 1998)
80.Office Space (Mike Judge, 1999)
79.The Dinner Game (Francis Veber, 1998)
78.The Princess Bride (Rob Reiner, 1987)
77.Divorce Italian Style (Pietro Germi, 1961)
76.Design for Living (Ernst Lubitsch, 1933)
75.The Palm Beach Story (Preston Sturges, 1942)
74.Trading Places (John Landis, 1983)
73.The Nutty Professor (Jerry Lewis, 1963)
72.The Naked Gun: From the Files of Police Squad! (David Zucker, 1988)
71.The Royal Tenenbaums (Wes Anderson, 2001)
70.In the Loop (Armando Iannucci, 2009)
69.Love and Death (Woody Allen, 1975)
68.Ninotchka (Ernst Lubitsch, 1939)
67.Sons of the Desert (William A Seiter, 1933)
66.Hot Fuzz (Edgar Wright, 2007)
65.Caddyshack (Harold Ramis, 1980)
64.Step Brothers (Adam McKay, 2008)
63.Arsenic and Old Lace (Frank Capra, 1944)
62.What We Do in the Shadows (Jemaine Clement and Taika Waititi, 2014)
61.Team America: World Police (Trey Parker, 2004)
60.Shaun of the Dead (Edgar Wright, 2004)
59.Toni Erdmann (Maren Ade, 2016)
58.Zelig (Woody Allen, 1983)
57.Mean Girls (Mark Waters, 2004)
56.Broadcast News (James L Brooks, 1987)
55.Best in Show (Christopher Guest, 2000)
54.Harold and Maude (Hal Ashby, 1971)
53.The Blues Brothers (John Landis, 1980)
52.My Man Godfrey (Gregory La Cava, 1936)
51.Seven Chances (Buster Keaton, 1925)
50.Women on the Verge of a Nervous Breakdown (Pedro Almodóvar, 1988)
49.The Discreet Charm of the Bourgeoisie (Luis Buñuel, 1972)
48.Trouble in Paradise (Ernst Lubitsch, 1932)
47.Animal House (John Landis, 1978)
46.Pulp Fiction (Quentin Tarantino, 1994)
45.Big Deal on Madonna Street (Mario Monicelli, 1958)
44.Bridesmaids (Paul Feig, 2011)
43.MAS*H (Robert Altman, 1970)
42.The Awful Truth (Leo McCarey, 1937)
41.Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan (Larry Charles, 2006)
40.The Producers (Mel Brooks, 1967)
39.A Night at the Opera (Sam Wood and Edmund Goulding, 1935)
38.The Philadelphia Story (George Cukor, 1940)
37.Sullivan’s Travels (Preston Sturges, 1941)
36.A Fish Called Wanda (Charles Crichton and John Cleese, 1988)
35.Singin’ in the Rain (Stanley Donen and Gene Kelly, 1952)
34.Clueless (Amy Heckerling, 1995)
33.Anchorman: The Legend of Ron Burgundy (Adam McKay, 2004)
32.Raising Arizona (Joel and Ethan Coen, 1987)
31.Tootsie (Sydney Pollack, 1982)
30.Monsieur Hulot’s Holiday (Jacques Tati, 1953)
29.When Harry Met Sally… (Rob Reiner, 1989)
28.It Happened One Night (Frank Capra, 1934)
27.The Apartment (Billy Wilder, 1960)
26.Mon Oncle (Jacques Tati, 1958)
25.The Gold Rush (Charlie Chaplin, 1925)
24.Withnail and I (Bruce Robinson, 1987)
23.The Party (Blake Edwards, 1968)
22.Young Frankenstein (Mel Brooks, 1974)
21.City Lights (Charlie Chaplin, 1931)
20.Blazing Saddles (Mel Brooks, 1974)
19.The Lady Eve (Preston Sturges, 1941)
18.Sherlock Jr (Buster Keaton, 1924)
17.Bringing Up Baby (Howard Hawks, 1938)
16.The Great Dictator (Charlie Chaplin, 1940)
15.Monty Python and the Holy Grail (Terry Gilliam and Terry Jones, 1975)
14.His Girl Friday (Howard Hawks, 1940)
13.To Be or Not To Be (Ernst Lubitsch, 1942)
12.Modern Times (Charlie Chaplin, 1936)
11.The Big Lebowski (Joel and Ethan Coen, 1998)
10.The General (Clyde Bruckman and Buster Keaton, 1926)
9.This Is Spinal Tap (Rob Reiner, 1984)
8.Playtime (Jacques Tati, 1967)
7.Airplane! (Jim Abrahams, David Zucker and Jerry Zucker, 1980)
6.Life of Brian (Terry Jones, 1979)
5.Duck Soup (Leo McCarey, 1933)
4.Groundhog Day (Harold Ramis, 1993)
3.Annie Hall (Woody Allen, 1977)
2.Dr Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (Stanley Kubrick, 1964)
1.Some Like It Hot (Billy Wilder, 1959).
Ποια κωμωδία πρέπει να είναι, κατά τη γνώμη σας, στην κορυφή;
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News