Πρώτα καθυστέρησαν να αντιληφθούν τη σοβαρότητα του προβλήματος. Επειτα άφησαν να περάσουν τέσσερις ολόκληρες ημέρες για να αναζητήσουν ευρωπαϊκή βοήθεια. Και όταν ένα δεξαμενόπλοιο κλήθηκε να διεξάγει την απάντληση των καυσίμων από το βυθισμένο καράβι «Αγία Ζώνη ΙΙ», αυτό το δεξαμενόπλοιο δεν είχε άδεια και ο καπετάνιος του συνελήφθη για λαθρεμπόριο καυσίμων!
Τέτοιο φιάσκο -την ώρα μάλιστα που ο αρμόδιος υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής έδινε εξηγήσεις στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής– δύσκολο να εξηγηθεί και να δικαιολογηθεί (παρά την αναμενόμενη κάλυψη που παρείχε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Δημήτρης Τζανακόπουλος).
Κατ’ αρχάς ο ΕΜSA (European Maritime Safety Agency) που ανέτρεψε το αφήγημα των κυβερνητικών παραγόντων ότι ενήργησαν άμεσα για τον καθαρισμό της πετρελαιοκηλίδας. Σε δελτίο Τύπου του, ο ΕΜSA αναφέρει πως από τις ελληνικές αρχές κλήθηκε να συνδράμει στον καθαρισμό του Σαρωνικού στις 13 Σεπτεμβρίου, τέσσερα 24ωρα μετά το ναυάγιο.
Πιο αναλυτικά ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας σημειώνει στο Δελτίο Τύπου που εξέδωσε πως το ναυάγιο του «Αγία Ζώνη ΙΙ» έλαβε χώρα στις 9 Σεπτεμβρίου στις 02:45 τα ξημερώματα (κατά την ομιλία του σήμερα στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής ο κ. Κουρουμπλής αναφέρει ως ώρα ναυαγίου τις 02:41) στα δυτικά του λιμανιού του Πειραιά.
Σύμφωνα με τον EMSA το «Αγία Ζώνη ΙΙ» περιείχε 2.200 τόνους πετρελαίου και 370 τόνους πετρελαίου MGO (Marine Gas Oil). Υπάρχει μια μικρή απόκλιση στα στοιχεία: ο EMSA αναφέρει πως συνολικά το «Αγία Ζώνη ΙΙ» μεταφέρει 2.570 τόνους πετρελαίου και παραγώγων ενώ ο κ. Κουρουμπλής κάνει λόγο για 1.819 τόνους πετρελαίου οι οποίοι φορτώθηκαν στα ΕΛΠΕ και για συνολικά 2550 τόνους φορτίου.
Ο EMSA τονίζει ότι αντέδρασε άμεσα και μόλις ζητήθηκε -στις 13 Σεπτεμβρίου- καθώς βρέθηκε στο σημείο της ρύπανσης στις 11 το πρωί.
Ο EMSA πάντως αναφέρει ότι το πλοίο Aktea βρισκόταν σε εμπορική αποστολή μέχρι και την Τρίτη 12 Σεπτεμβρίου, αλλά δεν διευκρίνισε εάν είναι δυνατό να υποβληθεί αίτημα ενώ ένα πλοίο βρίσκεται σε αποστολή όπως σημείωσε ο υπουργός Ναυτιλίας στην Επιτροπή της Βουλής.
Ενα δεύτερο κεφάλαιο αυτής της θλιβερής ιστορίας αφορά στο δεξαμενόπλοιο «ΛΑΣΣΑΙΑ» το οποίο θα πραγματοποιούσε την απάντληση των καυσίμων από το «Αγ. Ζώνη ΙΙ». Ο πλοίαρχος και ο πρώτος μηχανικός του δεξαμενόπλοιου συνελήφθησαν για λαθρεμπόριο καυσίμων καθώς σε έλεγχο που διενεργήθηκε εντοπίστηκε μία ποσότητα πετρελαίου μεταξύ του πρώτου και του δεύτερου τοιχώματος του καραβιού, χωρίς τα απαραίτητα παραστατικά.
Για την ώρα, και μέχρι τη διαλεύκανση της υπόθεσης, δεν επιτρέπεται στο δεξαμενόπλοιο να ξεφορτώσει, ενώ ταυτόχρονα εγείρονται αμφιβολίες και για τη στεγανότητά του!
Μάλιστα τα πιστοποιητικά του εν λόγω πλοίου έληξαν χθες, Τρίτη, με αποτέλεσμα η επιχείρηση απάντλησης των υδάτων να έχει «παγώσει» για την ώρα αφού και το πλοίο «ΝΕΔΑ» που είχε παραγγελθεί για τη συνέχεια των εργασιών βρίσκεται στην Καβάλα.
Το πλοίο κατασχέθηκε από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά και οι συλληφθέντες θα προσαχθούν ενώπιον του εισαγγελέα Πρωτοδικών Πειραιά κατά την αυτόφωρη διαδικασία.
Μέσα στο «Αγία Ζώνη ΙΙ» υπολογίζεται πως βρίσκονται ακόμη περίπου 1.000 τόνοι καυσίμων…
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News