Ο ίδιος δεν έχει πει ούτε μια λέξη από την προηγούμενη Πέμπτη όταν έγινε γνωστό ότι λύνεται κοινή συναινέσει η συνεργασία του με το Μουσείο Μπενάκη. Εκεί, όπου βρέθηκε στη θέση της διεύθυνσης του ιστορικού μουσείου, διαδεχόμενος τον μακροβιότερο διευθυντή μουσείου παγκοσμίως τον σπουδαίο Αγγελο Δεληβορριά. Και δεν βρέθηκε τυχαία, αλλά μετά από διεθνή διαγωνισμό που διήρκεσε μήνες και έφτασε στην ανακοίνωση τoν περασμένο Ιανουάριο μέσα σε κλίμα αισιοδοξίας από όλες τις πλευρές. Και απ’ ότι φαίνεται, η σιωπή του κ. Ντεκότ ήταν χρυσός…
«Εκ μέρους της Διοικητικής Επιτροπής του Μουσείου Μπενάκη, έχω τη χαρά να ανακοινώσω το διορισμό του κυρίου Olivier Descotes (Ολιβιέ Ντεκότ), υπευθύνου καλλιτεχνικής δημιουργίας του γαλλικού Υπουργείου Πολιτισμού και Επικοινωνίας, στη θέση του Διευθυντή του Μουσείου Μπενάκη. Η συνεργασία αυτή, που θα ξεκινήσει την 1η Μαρτίου 2016, είναι αποτέλεσμα μιας διαδικασίας που διήρκεσε σχεδόν ένα χρόνο, και η οποία προσέλκυσε 82 υποψηφιότητες, Ελλήνων και ξένων. Έχοντας εξασφαλίσει την αφιλοκερδή συνεργασία της EgonZehnder, της πιο αποδεκτής εταιρείας διεθνώς για την αναζήτηση εξειδικευμένων στελεχών, στόχος όλων μας ήταν η επιλογή του νέου Διευθυντή να γίνει με τη μεγαλύτερη δυνατή αντικειμενικότητα και με αποδεκτά από όλους κριτήρια, ώστε να βρεθεί το κατάλληλο πρόσωπο που θα αναλάβει τη διεύθυνση του Μουσείου σε μια δύσκολη μεταβατική περίοδο, το πρόσωπο που θα διασφαλίσει τη μελλοντική πορεία και ανάπτυξή του», έγραφε η ανακοίνωση του μουσείου που υπέγραφε η πρόεδρος του κυρία Αιμιλία Γερουλάνου.
Την Παρασκευή 14 Οκτωβρίου έφτασε η ακόλουθη ανακοίνωση από το Μουσείο Μπενάκη: «O Διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη κύριος Olivier Descotes και η Διοικητική Επιτροπή του Μουσείου Mπενάκη αποφάσισαν από κοινού τη λύση της συνεργασίας τους. Εκ μέρους του Μουσείου Μπενάκη, η Πρόεδρος της Διοικητικής Επιτροπής κυρία Αιμιλία Γερουλάνου θα ήθελε να ευχαριστήσει τον κύριο Descotes για τις υπηρεσίες του και να του ευχηθεί ό,τι καλύτερο για το μέλλον».
Το μέλλον ήταν πιο κοντινό απ’ ότι περίμενε κανείς. Ετσι, ενώ στις συζητήσεις κάποιοι έλεγαν πως μετά από επτά μήνες θα πρέπει ο Ντεκότ (τα ελληνικά του οποίου βελτιώνονται συνεχώς αφού παρακολουθεί μαθήματα) να αποχωρήσει και πάλι για το Παρίσι, τέσσερις μόλις μέρες μετά, το μεσημέρι της Τρίτης, φτάνει η εξής ανακοίνωση από το υπουργείο Πολιτισμού. «Ο Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Αριστείδης Μπαλτάς βρίσκεται στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσει ότι ο κ. Olivier Descotes, ανώτερος δημόσιος λειτουργός του Υπουργείου Πολιτισμού της Γαλλίας απεδέχθη την πρόταση να εργαστεί ως Ειδικός Σύμβουλος προσφέροντας τις υπηρεσίες του στο γραφείο του Υπουργού.
Ο κ. Descotes θα αναλάβει να προτείνει στρατηγικούς και επιχειρησιακούς άξονες για την εθνική και διεθνή πολιτιστική πολιτική -ιδίως όσον αφορά στη σύγχρονη δημιουργία- και να μεταφέρει την εμπειρία του από την πολιτιστική βιομηχανία, τη διεθνή συνεργασία και τη διεύθυνση πολιτιστικών ιδρυμάτων στην Ιταλία και την Ελλάδα, με γνώμονα την προβολή του ελληνικού πολιτισμού στο εξωτερικό.
Η απόφαση για τη συνεργασία του διακεκριμένου φιλέλληνα με το γραφείο του Υπουργού Πολιτισμού, αποτελεί επιθυμία τόσο του κ. Μπαλτά όσο και της Υπουργού Πολιτισμού και Επικοινωνίας της Γαλλίας κ. Audrey Azoulay, όπως διατυπώνεται σε κοινή επιστολή τους προς τον κ. Olivier Descotes».
Εντυπωσιάζει στην ανακοίνωση η τελευταία παράγραφος για την επιθυμία της υπουργού Πολιτισμού και Επικοινωνίας της Γαλλίας και αποκαλύπτει πολλά περισσότερα απ’ όσα λέει. Πόσο άμεση και δυναμική ήταν η κινητοποίηση του Παρισιού… Η αναφορά στην Azoulay προφανώς μεταφράζεται σε ψήφο εμπιστοσύνης στο πρόσωπο του κ. Ντεκότ ενώ ενδιαφέρον έχει και η «γλώσσα» που χρησιμοποιεί το υπουργείο Πολιτισμού, η χροιά των λέξεων (διακεκριμένος φιλέλληνας, ο κ. Μπαλτάς βρίσκεται στην ευχάριστη θέση).
Πηγές στη γαλλική πρεσβεία μεταφέρουν στο Protagon την ικανοποίησή τους για την εξέλιξη, καθώς θεωρούν ότι ο κ. Ντεκότ αποτελεί σύμβολο των ισχυρών σχέσεων Ελλάδας-Γαλλίας που τώρα θα ενδυναμωθούν ακόμα περισσότερο, όπως λένε προσβλέποντας σε συνεργασία προς αυτή την κατεύθυνση (αν και αναμένουν να δουν τις επιλογές και τα σχέδια του νέου ειδικού συμβούλου πριν κάνουν περαιτέρω σχόλια). Παρακολουθούσαν στενά τις εξελίξεις και στο μουσείο Μπενάκη- πριν καν τις ανακοινώσεις- χωρίς να σχολιάζουν περαιτέρω το ζήτημα. Τονίζουν πως κατά την παραμονή του στη διεύθυνση του Γαλλικού Ινστιτούτου έκανε «σπουδαία δουλειά για την ενίσχυση των ελληνογαλλικών θέσεων». Ετσι, υποστήριξαν εξαρχής την επιλογή του κ. Ντεκότ να παραμείνει στην Ελλάδα που οδήγησε στην επικοινωνία μεταξύ του Αριστείδη Μπαλτά και της γαλλίδας ομολόγου του που οδήγησε στη «συνέχιση της αποστολής του κ. Ντεκότ στην Ελλάδα».
Πάντως είναι η πρώτη φορά που υπάρχει μια τέτοια ουσιαστικά διπλωματική κινητικότητα και μάλιστα σε ύψιστο πεδίο (όχι απλά μέσω πρεσβειών αλλά σε επίπεδο υπουργείων). Και μάλιστα με τέτοια ταχύτητα. Φυσικά το ερώτημα που προκύπτει για μια ακόμα φορά είναι αν θα καταφέρει ένας ευρωπαίος αξιωματούχος να εργαστεί και να κάνει έργο με δεδομένες τις συνθήκες κρίσης και κυρίως την παρατεταμένη ακινησία, την σκόνη που καλύπτει το υπουργείο Πολιτισμού που περιορίζεται σε ευχές και ανακοινώσεις για το μακρινό μέλλον. Kυρίως στον σύγχρονο πολιτισμό το υπουργείο περιορίζεται σε ευχολόγια και πλάνα για το μακρινό μέλλον. Και ενώ σε άλλες περιπτώσεις περιμένουμε μάταια και επί μήνες για μια απόφαση, ή κάποιες κρίσιμες λαμβάνονται στο παραπέντε, εδώ όλα κινήθηκαν αστραπιαία
Στο πεδίο της σύγχρονης δημιουργίας αναμένεται να δράσει λοιπόν ο κ. Ντεκότ ο οποίος γνωρίζει πρόσωπα και καταστάσεις στον χώρο των τεχνών ήδη από την εποχή που ήταν διευθυντής του Γαλλικού Ινστιτούτου (Σεπτέμβριος 2011 έως καλοκαίρι 2015). Παρακολουθούσε σχεδόν κάθε παράσταση του Φεστιβάλ Αθηνών και έχει εξαιρετικές σχέσεις με τον Γιώργο Λούκο, δεν έχανε παραστάσεις της Λυρικής, του Εθνικού Θεάτρου της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών.
Ισως, λένε, κάποιοι οι ευλογίες των Παρισίων να μην μείνουν μόνο στην ανακοίνωση και στην επιστολή προς τον Ντεκότ. Και βέβαια, με δεδομένες τις ακόμα και οργισμένες αντιδράσεις που υπήρξαν από κάποιους για το γεγονός ότι ένας «ξένος» έγινε διευθυντής σε ελληνικό μουσείο, πρέπει να περιμένουμε οργή και για το γεγονός ότι ένας «ξένος» μπαίνει στον πέμπτο όροφο της οδού Μπουμπουλίνας, το κέντρο αποφάσεων του υπουργείου Πολιτισμού. Όπως και αν είναι, το σύνθημα μοιάζει να είναι ένα: Ελλάς-Γαλλία συμμαχία.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News