Το στήθος της Καρντάσιαν. Ο πισινός της. Τα κιλά που έχασε μετά την εγκυμοσύνη της. Τα ρούχα που φόρεσε. Τα ρούχα που δεν φόρεσε. Η Γενοκτονία των Αρμενίων. Οχι, κάποιο λάθος πρέπει να έχει γίνει. Τι σχέση έχει η περσόνα που ξεπετάχτηκε από ένα ριάλιτι σόου και κατέκτησε τα social media με τη διεθνή πολιτική;
Η 35χρονη Αμερικανίδα – αρμενικής καταγωγής – έκανε μία πολιτική παρέμβαση στη μεγαλύτερη εφημερίδα των ΗΠΑ. Μάλιστα αγόρασε μία ολοσέλιδη καταχώρηση –έναντι μεγάλου αντιτίμου καθώς η σελίδα προορίζεται για διαφημίσεις – στην κυριακάτικη έκδοση των New York Times, για να πάρει θέση στο ζήτημα της Γενοκτονίας των Αρμενίων. Οχι μόνο αυτό αλλά από το βήμα που της «παραχώρησαν» οι New York Times, η Καρντάσιαν επιτέθηκε σε μία άλλη μεγάλη αμερικανική εφημερίδα, τη Wall Street Journal.
«Τα ψέματα κάνουν πάντα καλά πρωτοσέλιδα και τα καλά πρωτοσέλιδα φέρνουν πωλήσεις περιοδικών. Αυτό είναι κάτι που εγώ και η οικογένειά μου έχουμε συναντήσει συχνά στο παρελθόν και πάντα το αφήναμε να περάσει», γράφει η ίδια στο κείμενο. «Αλλά όταν άκουσα για αυτή την ολοσέλιδη διαφήμιση των αρνητών της Γενοκτονίας των Αρμένιων στη Wall Street Journal δεν μπορούσα να το αφήσω να περάσει έτσι». Αναφέρεται σε μία αμφιλεγόμενη διαφήμιση που είχε δημοσιεύσει η WSJ στις 24 Απριλίου, Ημέρα Μνήμης για τη Γενοκτονία των αρμενίων πολιτών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας το 1915.
Full-page ad in today's @WSJ denying the Armenian genocide pic.twitter.com/LjBGjCo80l
— Gary Bass (@Gary__Bass) April 20, 2016
«Η αλήθεια φέρνει την ειρήνη», έγραφε η διαφήμιση -με την υπογραφή της οργάνωσης Fact Check Armenia- παρουσιάζοντας ως «αλήθεια» την εκδοχή της Τουρκίας του Ταγίπ Ερντογάν που φυσικά αρνείται να αναγνωρίσει τη Γενοκτονία των Αρμενίων, υποστηρίζοντας ότι στην «τραγωδία του 1915» χάθηκαν πολλές ζωές, γενικά, Αρμενίων αλλά και Τούρκων.
Μήνες αργότερα, η Καρντάσιαν, βρήκε τον κατάλληλο χώρο –δεν ταιριάζουν στο Instagram τέτοιες ενέργειες– για να κάνει μία επίσημη παρέμβαση. Στο κείμενό της δήλωσε ότι η καμπάνια στη WSJ ήταν μία «ανήθικα ανεύθυνη απόφαση», καθώς αποσκοπούσε στο κέρδος, τονίζοντας ότι η επίμαχη διαφήμιση είναι μόνο ένα μέρος της ευρύτερης εκστρατείας για την αποκατάσταση της φήμης της Τουρκίας. Αναφέρθηκε, δηλαδή, σε τουρκικές ομάδες που εκμεταλλεύονται τις κατάλληλες επαφές (lobbying) στις ΗΠΑ για να προωθήσουν την εικόνα της χώρας τους. Με λίγα λόγια, η Καρντάσιαν«χτύπησε» τόσο την εφημερίδα όσο και τα γνωστά λόμπι των ΗΠΑ. Τη δημοσίευσή της στους NY Times υποστήριξε συνυπογράφοντας το Εκπαιδευτικό Ιδρυμα Αρμενίων.
Wow! @KimKardashian + #Armenian Educational Foundation challenge #ArmenianGenocide denial in full page @nytimes ad pic.twitter.com/lp0lxDCJPT
— Aram Hamparian (@ANCA_DC) September 17, 2016
Επανέλαβε το μήνυμα που αποστέλλουν όσοι αγωνίζονται για την αναγνώριση της Γενοκτονίας: «Αν αρνείσαι το παρελθόν σου, διακινδυνεύεις το μέλλον σου». Εισχώρησε και σε πιο βαθιά νερά. «Πολλοί ιστορικοί πιστεύουν ότι αν η Τουρκία είχε αναλάβει τις ευθύνες της για τη Γενοκτονία των Αρμενίων, αν Τούρκοι είχαν επανορθώσει, δεν θα είχε συμβεί το Ολοκαύτωμα των Εβραίων», είπε. «Το 1939, μία εβδομάδα πριν την εισβολή των Ναζί στην Πολωνία, ο Χίτλερ είχε πει “Ποιος μιλά σήμερα για την εξόντωση των Αρμενίων;”».
Τα ίδια είχε λίγο πολύ εκφράσει η Καρντάσιαν και όταν κυκλοφόρησε η διαφήμιση, τον περασμένο Απρίλιο. Τώρα, από τους New York Times, κάλεσε την κυβέρνησή της να αναγνωρίσει τη Γενοκτονία. Η Ουάσιγκτον δεν έχει κάνει αυτό το βήμα που θα είχε εμφανείς επιπτώσεις στις διπλωματικές σχέσεις με την Αγκυρα. Λιγότερες από 30 χώρες σε όλο τον κόσμο αναγνωρίζουν την εξόντωση περίπου 1,5 εκατομμυρίου Αρμενίων ως γενοκτονία. Η ακαδημαϊκή κοινότητα λίγο πολύ πιστεύει με ομοφωνία ότι επρόκειτο για γενοκτονία. Υστερα από το δημοσίευμα της Καρντάσιαν, το πιο πιθανό είναι να πάρει θέση η κοινότητα του Instagram. Αρκεί να ποστάρει το κείμενό της η ίδια στην προσωπική της σελίδα, για τους 82,9 εκατ. ακόλουθούς της.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News