Κάτι παραπάνω από ευνοϊκή αποδεικνύεται η διεθνής συγκυρία για τα Ελληνικά Πετρέλαια, όπως αποδεικνύουν τα κέρδη ρεκόρ που ανακοίνωσαν. Από τη μια προμηθεύονται σε χαμηλή τιμή πρώτη ύλη, δηλαδή αργό πετρέλαιο, και από την άλλη πλευρά η διεθνής ζήτηση για τελικά προϊόντα όπως βενζίνες και νάφθα, παραμένει ικανοποιητική. Σαν αποτέλεσμα τα περιθώρια διύλισης κυμαίνονται σε υψηλά επίπεδα.
Ετσι από τη μια τα ΕΛΠΕ είδαν μεν το περυσινό τους τζίρο να μειώνεται κατά 23% και να διαμορφώνεται στα 7,3 δισ. ευρώ από 9,47 δισ. ευρώ το 2014. Από την άλλη όμως είδαν τα καθαρά τους κέρδη να εκτινάσσονται: ανήλθαν σε 45 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 369 εκατ. ευρώ το 2014. Με άλλα λόγια, ο μεν τζίρος μειώθηκε λόγω της βουτιάς του αργού, τα δε κέρδη αυξήθηκαν εξαιτίας της ανόδου του περιθωρίου διύλισης!
Το θετικό για την ελληνική εταιρεία που ελέγχεται από το δίδυμο Τσοτσορού – Στεργιούλη (42% ο όμιλος Λάτση και το Δημόσιο το 35,5%), είναι ότι η συγκυρία των χαμηλών τιμών θα συνεχισθεί. Αιτία, ο ανελέητος πόλεμος τιμών στον οποίο έχουν επιδοθεί οι πετρελαιοπαραγωγές χώρες σε όλο τον κόσμο, προκειμένου να αποσπάσουν μερίδια.
Σε αυτό το περιβάλλον, τα συγκριτικά EBITDA του ομίλου αυξήθηκαν σε ιστορικά επίπεδα-ρεκόρ. Σημείωσαν άνοδο 82% και διαμορφώθηκαν στα 758 εκατ. ευρώ, έναντι 417 εκατ. ευρώ το 2014. Επίσης τα συγκρίσιμα καθαρά κέρδη για πέρυσι ανήλθαν σε 268 εκατ. ευρώ έναντι μόλις 2 εκατ. ευρώ το 2014.
Στο δια ταύτα, πέραν των εξαγωγών, θετικά κινήθηκε και η εγχώρια αγορά καυσίμων, που ανήλθε σε 8,6 εκατ. τόνους, σημειώνοντας αύξηση 5%. Οχι, δεν αυξήθηκε ο τζίρος στα καύσιμα κίνησης. Απλά την παρτίδα έσωσε η αυξημένη κατά 43% ζήτηση για πετρέλαιο θέρμανσης, λόγω της χαμηλής του τιμής. Αντίθετα, η ζήτηση για βενζίνες μειώθηκε κατά 3%, ενώ για το ντίζελ κίνησης αυξήθηκε κατά 3%.
Αναδιοργάνωση
Σύμφωνα με πηγές των ΕΛΠΕ, η αιτία για τα καλά περυσινά αποτελέσματα δεν ήταν μόνο τα υψηλά περιθώρια διύλισης. Εκτός δηλαδή από τους αστάθμητους εξωγενείς παράγοντες, η κερδοφορία βασίσθηκε και σε μια σειρά κινήσεων βελτίωσης του κόστους λειτουργίας, και αποδοτικότερης διαχείρισης των αποθεμάτων του.
Στο πλαίσιο αυτό η νέα διοίκηση Τσοτσορού- Στεργιούλη έχει προχωρήσει σε μεγάλες αλλαγές στο οργανόγραμμα, σύμφωνα με το οποίο κάθε διυλιστήριο (Ελευσίνα, Ασπρόπυργος, Θεσσαλονίκη) αποτελεί πλέον ξεχωριστό business unit. Πέραν τούτων δεν είναι τυχαίο ότι βελτίωση σημείωσαν όλες οι δραστηριότητες του ομίλου, με βασικό άξονα τον κλάδο διύλισης, εφοδιασμού και εμπορίας.
Κωδικός Ιράν
Αναφορικά πάντως με το Ιράν, τη πρόσφατη συμφωνία με την κρατική πετρελαίου της χώρας NIOC, και τη προμήθεια περσικού αργού, στα ΕΛΠΕ κρατούν μικρό καλάθι. Οι Ιρανοί είναι «ζόρικοι» παίκτες, και ακριβώς επειδή τους φλερτάρουν οι πάντες, ζητούν όσο-όσο.
Δοκιμαστικά, πάντως, τα ΕΛΠΕ αποφάσισαν να παραγγείλουν το πρώτο φορτίο περσικού αργού που καταφτάνει σε ένα μήνα από σήμερα, στα τέλη Μαρτίου. Η είδηση έγινε γνωστή κατά τη σημερινή συνεδρίαση του Δ.Σ. των ΕΛΠΕ που συνεδρίασε για να εγκρίνει τα αποτελέσματα του 2015.
Το γεγονός είχε προαναγγείλει με δηλώσεις του προ ημερών στο Reuters στέλεχος της επιχείρησης.
«Σχεδιάζουμε να προχωρήσουμε στην παραγγελία τις επόμενες ημέρες» είχε πει το στέλεχος δίχως να αποκαλύψει το μέγεθος της παραγγελίας.
Υπενθυμίζεται ότι, πριν από μερικές ημέρες ο αναπληρωτής υπουργός Πετρελαίου του Ιράν Amir-Hossein Zamaninia είχε δηλώσει ότι τα Ελληνικά Πετρέλαια θα αγοράσουν 60.000 βαρέλια αργού την ημέρα, ποσότητα που θα μπορούσε να αυξηθεί στα 150.000 βαρέλια την ημέρα.
Θυμίζουμε ότι η συμφωνία δίνει τη δυνατότητα στον ελληνικό όμιλο να προμηθεύεται από το Ιράν κατ’ ελάχιστον δύο εκατομμύρια βαρέλια το μήνα. Εν δυνάμει, ο όμιλος μπορεί να καλύψει με περσικό αργό το 25% των αναγκών του, αλλά θα πρέπει και η τιμή να είναι ανταγωνιστική.
Αν αυτή δεν είναι τόσο ανταγωνιστική, τα ΕΛΠΕ θα συνεχίσουν να καλύπτουν τις μεγαλύτερες ανάγκες τους σε αργό από τους μέχρι τώρα προμηθευτές τους, τη Λιβύη, το Ιράκ, τη Σαουδική Αραβία.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News