«Ξέρεις το όνομά του», γράφει στο βίντεο. Και αυτή τη φορά το γνωρίζει και ο ίδιος. Χρειάστηκαν τρεις ταινίες, πολλές καταδιώξεις και άλλα τόσα ταξίδια μέχρι να το μάθει, αλλά ο Τζέισον Μπορν (Ματ Ντέιμον) έχει, πια, ανακαλύψει την ταυτότητά του. Οχι μόνο αυτό, αλλά αφού έλυσε σχεδόν όλα τα δικά του –και άλλων- προβλήματα, άφησε την «κληρονομιά του» σε μία τέταρτη ταινία, από την οποία ο ίδιος και ο ήρωάς του, απουσίαζαν και πρωταγωνιστικό ρόλο είχε ένας άλλος κατατρεγμένος εκτελεστής (Τζέρεμι Ρένερ στον ρόλο του Ααρον Κρος).
Και τώρα, επτά χρόνια ύστερα από την τελευταία του περιπέτεια, έφτασε η τέταρτη στιγμή του Ματ Ντέιμον, στον ρόλο του πρώην κατασκόπου της CIA, στην νέα ταινία «Τζέισον Μπορν», που θα κάνει πρεμιέρα στις 29 Ιουλίου. Οι παραγωγοί της ταινίας επέλεξαν την ημέρα (Κυριακή, 7 Φεβρουαρίου) που όλα τα μάτια των ΗΠΑ ήταν στραμμένα στον μεγάλο τελικό του αμερικανικού φούτμπολ, το Super Bowl, για να προσφέρουν από τη μικρή οθόνη μία «πρώτη ματιά» στην πολυαναμενόμενη επιστροφή του ήρωα του συγγραφέα Ρόμπερτ Λάντλαμ.
Κανείς δεν υπαινίχθηκε ποτέ ότι η ιστορία του Μπορν-Ντέιμον είχε τελειώσει. Ακόμα και όταν βρισκόταν σε προκατασκευαστικό στάδιο η ταινία του «κληρονόμου» του (το αξιόλογο «Η κληρονομιά του Μπορν», το 2012, με τον Ρένερ και την Ρέιτσελ Βάιζ), ο Ντέιμον είχε δηλώσει ξεκάθαρα ότι ήλπιζε, κάποτε, να επιστρέψει στον ρόλο.
Τότε γιατί αντικαταστάθηκε ο Μπορν από τον Κρος και ο Ντέιμον από τον Ρένερ; Γιατί αυτό που ζητούσε η Universal Pictures – ένα νέο σενάριο για μια τέταρτη ιστορία μέσα σε μόλις 11 μήνες – δεν έμοιαζε εφικτό. «Στην τριλογία εξαντλήσαμε την ιδέα της ταυτότητας και της αμνησίας. Για να του δώσουμε ξανά ζωή έπρεπε να σκεφτούμε κάτι εντελώς καινούργιο», είχε εξηγήσει ο ηθοποιός όταν ανακοινώθηκε ότι θα γυριστεί νέα ταινία με άλλον πρωταγωνιστή και άλλον σκηνοθέτη.
Ενώ η τρίτη ταινία, «Το τελεσίγραφο του Μπορν» απέφερε παγκοσμίως 442,8 εκατ. δολάρια, ο Ντέιμον είχε έναν λόγο παραπάνω να αντιμετωπίσει μια τέταρτη συνέχεια με επιφύλαξη: τον σεναριογράφο του, που του δημιουργούσε σοβαρά προβλήματα. «Το σενάριο ήταν δυσνόητο», είχε πει δημοσίως ο Ντέιμον, αναφερόμενος στο κείμενο που παρέλαβε για το «Τελεσίγραφο του Μπορν» από τον Τόνι Γκίλροϊ. «Θα μπορούσα να το ανεβάσω στο eBay και ο τύπος θα έχανε απευθείας την καριέρα του». Ηταν μία στιγμή ξεσπάσματος κατά του σεναριογράφου της σειράς, ο οποίος, τελικά, έπρεπε να επινοήσει -και να καθοδηγήσει ο ίδιος προσωπικά αναλαμβάνοντας και τη σκηνοθεσία – έναν δεύτερο ήρωα, ώστε να αφήσει την πόρτα ανοιχτή για την επιστροφή του Ντέιμον. Τώρα ο Γκίλροϊ δεν υπάρχει καν και το σενάριο επέβλεψε ο ίδιος ο Ντέιμον.
Αλλά τα χρόνια έχουν περάσει. Και τώρα που ο ήρωας έχει αποκαταστήσει τη μνήμη του, πολλοί αντιμετωπίζουν τη μεγάλη επιστροφή με καχυποψία: Αλλο το 2002 και άλλο το 2016. Οταν βγήκε η πρώτη ταινία οι κατασκοπευτικές περιπέτειες ήταν μόδα – ο λόγος άλλωστε που ο Ματ Ντέιμον ανέλαβε τον ρόλο του Μπορν ήταν επειδή η πρώτη επιλογή των παραγωγών (λέγε με Μπραντ Πιτ) είχε ήδη υπογράψει συμβόλαιο για μία άλλη ταινία του είδους, το «Παιχνίδι Κατασκόπων». Και η χρονική συγκυρία – ο απόηχος της επίθεσης της 11ης Σεπτεμβρίου – ήταν μεν τραγική αλλά ήταν και άκρως ευνοϊκή για μία κυνική ιστορία συνομωσίας και κατασκοπείας που θα απορροφούσε, τελικά, το κοινό με ευχαρίστηση και κατ’ επανάληψη: Το «Bourne Idendity» (2002), ακολούθησαν το «The Bourne Supremacy» (2004) και το «The Bourne Ultimatum» (2007), με συνολικές εισπράξεις κάτι λιγότερο από ένα δισ. δολάρια.
Τώρα το πλαίσιο της ταινίας έχει αλλάξει. Βρισκόμαστε σε «μία ρημαγμένη από την οικονομική λιτότητα Ευρώπη και μία μετα-Σνόουντεν εποχή», όπως το περιέγραψε το 2015 ο πρωταγωνιστής. «Ενυπάρχουν όλα τα επιχειρήματα για την κατασκοπεία, την ιδιωτική ελευθερία και τη φύση της δημοκρατίας». Και ο ήρωας της ταινίας περνάει και από την Αθήνα της κρίσης…
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News