Ο Τζορτζ Λούκας, ο δημιουργός του μακρινού γαλαξία στον οποίο εκτυλίσσονται οι «Πόλεμοι των Αστρων» έχει δεχθεί σίγουρα επιρροές από τον δικό μας γαλαξία και τον δικό μας πλανήτη. Μπορεί να ήταν πάνω απ’ όλα η φαντασία του αυτή που γέννησε τους ήρωες, τα ανδροειδή, τους Σιθ και τους Τζεντάι και αναμφίβολα η ίδια δημιουργικότητα οδήγησε στην κατασκευή ενός κόσμου όπου κεντρικός άξονας είναι μία Δύναμη που οδηγεί τα όντα είτε στην πλευρά του «κακού» είτε στην πλευρά του «καλού».
Αλλά τα περισσότερα ερεθίσματα τα δεχόταν ο σκηνοθέτης από την καθημερινότητά του, πατώντας (σχεδόν) γερά στη Γη και όχι ταξιδεύοντας στα άστρα της φαντασίας του. Ο ίδιος έχει παραδεχτεί ότι σκηνές των λεγεώνων της Αυτοκρατορίας τις έχει εμπνευστεί από τις λήψεις της Λένι Ρίφενσταλ όταν υμνούσε με τον φακό της το χιτλερικό καθεστώς.
Αντίστοιχα και ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός των κτιρίων στα «Star Wars»: Τα σκηνικά της Γαλαξιακής Γερουσίας, των σπιτιών που φιλοξενούσαν οι διαφορετικοί πλανήτες και των μαγευτικών σκηνικών όπου ανατέλλουν περισσότεροι από δύο ήλιοι, φέρουν στοιχεία από τοπία και κτίρια που βρίσκονται στη Γη. Αλλά και η Γη έχει, σήμερα, στοιχεία που έχει δανειστεί από το «Star Wars». Τουλάχιστον αυτή την εντύπωση δίνουν κάποιοι αρχιτέκτονες, σχεδιάζοντας κτίρια που θυμίζουν υπερβολικά πολύ την αρχιτεκτονική του Λούκας.
Μπορεί να θυμίζει το κατάμαυρο «Αστρο του Θανάτου», το φονικό διαστημόπλοιο της Γαλαξιακής Αυτοκρατορίας, αλλά το κτίριο που έχει σχεδιάσει ο Τζέιμς Λο, που θα χτιστεί στο «Τεχνοπάρκο» στο Ντουμπάι, θα είναι ακριβώς το αντίθετο. Συμβολίζει τη στρογγυλή γη που εξελίσσεται, το οικοσύστημα στο οποίο αναπτύσσονται οι άνθρωποι και, φυσικά, την τεχνολογία που είναι πανταχού παρούσα. Και αντίθετα με το εσωστρεφές Αστρο του Θανάτου, η «Τεχνοσφαίρα» εξυμνεί την εξωστρέφεια. Θα αφήνει άπλετο φως να τη διαπερνά, θα αποτελείται από μεγάλους αίθριους χώρους και κήπους στο εσωτερικό της και θα σέβεται το περιβάλλον της, εκμεταλλευόμενη την ηλιακή ενέργεια για την ηλεκτροδότησή της.
Το Μετεωρολογικό Παρατηρητήριο της Πολωνίας άρχισε να χτίζεται το 1966 και ολοκληρώθηκε το 1974, δηλαδή, λίγα χρόνια πριν από την παραγωγή του παρθενικού «Star Wars». Αυτή, λοιπόν, είναι ίσως μία περίπτωση όπου η αρχιτεκτονική της Γης επηρέασε την… αρχιτεκτονική του μακρινού γαλαξία του «Πολέμου των Αστρων». Είναι, δηλαδή, πιθανό το κτίσμα του πολωνού αρχιτέκτονα, Βιτίλντ Λιπίνσκι, να έδωσε στον σκηνοθέτη Λούκας – και βεβαίως στους σκηνογράφους του φιλμ – τη μορφή που θα είχε το παλάτι του γιγάντιου σαλιγκαριού, Jabba the Hutt.
Αλλωστε, ο αρχιτέκτονας του Παρατηρητηρίου είχε αποκαλύψει τι κινητοποίησε τη φαντασία του κάνοντάς τον να σχεδιάσει ένα φουτουριστικό κτίριο μέσα στη φύση της Πολωνίας – αρκετά προκλητικό για τη δεκαετία του 1960. Ηταν η θεωρία των UFO η οποία ήταν πολύ διαδεδομένη τη δεκαετία των 50s. Τα τρία μέρη του κτίσματος συμβολίζουν τρία τέτοια μη ταυτοποιημένα πετούμενα αντικείμενα (Unidentified Flying Objectis).
Αν δεν είχε στο μυαλό του τα καβούκι μιας χελώνας, τότε είναι πολύ πιθανό ο φημισμένος Μπέρναρντ Τσούμι – αρχιτέκτονας μεταξύ άλλων και του νέου Μουσείου της Ακροπόλεως – να σκεφτόταν το χαμηλότερο κτίριο της Γαλαξιακής Γερουσίας όταν σχεδίαζε το Carnal Hall, έναν χώρο συναυλιών, τέχνης και κουλτούρας, στην πατρίδα του την Ελβετία. Μπορεί να μη βρίσκεται σε έναν γαλαξία πολύ πολύ μακριά αλλά είναι μακριά, μακριά από τα ελληνικά δεδομένα. Το υπερσύγχρονο κτίριο, που άνοιξε τον Οκτώβριο του 2014, είναι μέρος του ιστορικού κάμπους ενός οικοτροφίου, του Le Rosey.
Βρίσκεται υπό κατασκευή στο Μπακού, την πρωτεύουσα του Αζερμπαϊτζάν και είναι έργο της Heerim Architects & Planners, μίας από τις μεγαλύτερες και πιο δημοφιλής αρχιτεκτονικές εταιρίες της Νοτίου Κορέας. Το λένε Ξενοδοχείο Πανσέληνος («Full Moon Hotel»). Γιατί παρότι στην μπροστινή του όψη είναι μία πανσέληνος, που παραπέμπει με σαφήνεια στο Αστρο του Θανάτου, η πίσω πλευρά μοιάζει με μισοφέγγαρο. Από το πλάι θα μοιάζει σαν ένα νορμάλ κτίριο.
Ο περίφημος ολλανδός αρχιτέκτονας Ρεμ Κούλχαας είναι σίγουρα οπαδός των «Star Wars». Αυτός ο μακρινός γαλαξίας τον εμπνέει. Ακόμα και τα «Sandcrawlers», τα φρούρια που χρησιμοποιούν οι «κακοί» Jawas για να κοιμηθούν αλλά και να κυκλοφορήσουν στον πλανήτη Τατούιν, δηλαδή, ως μέσο μεταφοράς και ως καταφύγιο -είναι ενισχυμένα με έναν ειδικό μηχανισμό ο οποίος ρουφάει ρομπότ και άλλα υπολείμματα. Ο Ρεμ Κούλχαας φέρεται να μετουσίασε το σκαρί τους σε ένα σχέδιο για το κέντρο συναυλιών το οποίο άρχισε να χτίζεται στο ιστορικό κέντρο του Πόρτο, όταν η πορτογαλική πόλη επιλέχθηκε ως μία εκ των δύο πολιτιστικών πρωτευουσών της Ευρώπης, το 2001.
Τα κυλιόμενα φρούρια των Jawas τίμησε και ο Αντριου Μπρόμπεργκ, με την εταιρία του Aedas, όταν σχεδίασε το κτίριο για τη νέα βάση της Lucasfilm στη Σιγκαπούρης. Το κτίριο έχει και την ίδια ονομασία: «Sandscrawler».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News