Οι ειδικοί επί του management και marketing το έλεγαν από την προηγούμενη δεκαετία. Θέλετε να επενδύσετε κάπου; Επενδύστε στην ανάγκη μας για ευ ζην, στην ανάγκη για φροντίδα, άσκηση, θρέψη και εναλλακτική φαρμακευτική. Την ανάγκη του αυτή, ο σύγχρονος άνθρωπος θα είναι διατεθειμένος να την πληρώσει όσο-όσο.
Και την πληρώνει. Μερικά τρισεκατομμύρια δολάρια τζίρο μετράει η οικονομία της ευεξίας τα τελευταία χρόνια. Το βλέπεις και από τις αναζητήσεις στο Διαδίκτυο. Η λέξη «ευεξία» ή «ευζωία», «wellness» στα αγγλικά, είναι μια από τις πιο συχνές που σχηματίζουμε στο πληκτρολόγιο. Και περιλαμβάνει από κάτω χιλιάδες κατηγορίες, που καλύπτουν τα πάντα: από το τι να φας και τι να πιεις, πώς να γυμναστείς, τι να φορέσεις, πώς κοιμηθείς, που να ζήσεις, πώς να χαλαρώσεις, πώς να ταξιδέψεις κι άλλα πολλά που θα χρειαζόταν ένας τόμος για να τα αναφέρεις όλα.
«Πίνω ένα ποτήρι εμφιαλωμένο νερό με χυμό λεμόνι μόλις ξυπνάω», μου έλεγε μια φίλη τις προάλλες. «Μετά πίνω τσάι καμπούχα μ’ ένα μπολ με φρούτα του δάσους, βρώμη και γάλα αμυγδάλου». Μία άλλη γνωστή τρέχει από NLP σε ΝLP, μια άλλη έχει γραφτεί σε ομάδες Συναισθηματικής Διαλεκτικής. «Ξεδίνω, ανακαλύπτω το μέσα μου», μου λέει.
«Εγώ κάνω γιόγκα στο Άλσος», έλεγε μια άλλη. «Είναι λίγο πιο ακριβό από το γυμναστήριο που πήγαινα, αλλά είμαστε μέσα στο πράσινο, αναπνέουμε, άλλη φάση». Ο δε άντρας της, έχει τρελαθεί να πηγαίνει διήμερα για πεζοπορία στη φύση. Κι έχει γεμίσει ένα ντουλάπι με μπουκαλάκια : πρωτεϊνούχο ρόφημα ενέργειας, μπάρες πρωτεΐνης για έξτρα ενέργεια,, βιταμίνες για καλή μνήμη, καραμέλες με μουρουνέλαιο και φυτικά χαπάκια για καλύτερες επιδόσεις στο κρεβάτι.
Πρόσφατα, μου ήρθε πρόταση για ταξίδι: «τρεις ημέρες στη Φλωρεντία για τρέξιμο». Ο αλγόριθμος του Διαδικτύου δεν έπεσε μέσα σ’ εμένα. Αν πήγαινα στη Φλωρεντία θα ήθελα να πίνω εσπρεσάκια σε όποιο γραφικό καφέ συναντώ και να τρώω μακαρόνια και πίτσες. Αλλά το μάτι μου θα γυάλιζε αν έβλεπα «τρεις μέρες σε σπα με χαλαρωτικό μασάζ και θεραπείες ομορφιάς».
Ο τουρισμός ευεξίας είναι, λέει, η επόμενη μεγάλη τάση του τουρισμού. Ξεκινά από φτηνά διήμερα για τρέξιμο ή ορειβασία, πεζοπορία και τα τοιαύτα, ή χαλάρωση σε σπα και αγροτουριστικά οικήματα πάνω σε κάμπους και βουνά, και φτάνει μέχρι πανάκριβα πακέτα διακοπών με στόχο την ευεξία του πλούσιου πελάτη. Μεγάλες εταιρίες έχουν επενδύσει εκεί και προσφέρουν διακοπές για όλα τα γούστα. Και τα πολύ ακριβά. Έξι μέρες στο Μαρόκο, να κάνεις ορειβατική πεζοπορία, να φτάσεις στην κορυφή του όρους Τουμπκάλ, να δοκιμάσεις την τοπική κουζίνα, και να επιδοθείς σε μαθήματα αναπνοών, γιόγκα και χαλάρωση σε χαμάμ. Καλό; Με έξι χιλιάδες ευρώ, έφυγες.
Μέχρι και στο real estate έχει εισχωρήσει η ευεξία. Τα ακίνητα οικιστικής ευεξίας είναι μια νέα βιομηχανία η οποία φέρνει σε πρώτο πλάνο κατοικίες που έχουν σχεδιαστεί και κατασκευαστεί για να υποστηρίξουν την ολιστική υγεία των κατοίκων τους. Το ξέρατε ότι ανά τον κόσμο υπάρχουν «κοινότητες ευεξίας;» Μήτε που μου περνούσε από το μυαλό. Είναι, λέει, ομάδες ανθρώπων που ζουν σε ένα οικιστικό περιβάλλον και μοιράζονται κοινούς στόχους, ενδιαφέροντα και κοινές εμπειρίες, όσον αφορά στην επιδίωξη μιας συνεχούς ενεργητικής κατάστασης ευεξίας.
Μία ακόμα ανερχόμενη τάση της βιομηχανίας αυτής είναι η ευεξία στο χώρο εργασίας. Πολλές εταιρείες την εντάσσουν στη λειτουργία τους, προσφέροντας στους υπαλλήλους τη δυνατότητα να κάνουν γυμναστική κατά τη διάρκεια της δουλειάς, ν’ απολαμβάνουν υγιεινά γεύματα ή ένα χαλαρωτικό μασάζ, ή ακόμα και να παίρνουν έναν υπνάκο κατά τις εργασιακές τους ώρες.
Για να μην πω πόσες διαφημίσεις για εξειδικευμένα καλλυντικά προϊόντα περιποίησης και φροντίδας μου έρχονται καθημερινά στο inbox. Αλλά και πόσα συμπληρώματα διατροφής: βιταμίνες, σκόνες, ροφήματα, χάπια, τα πάντα όλα. Αυτά κι αν είναι δυνατός παίκτης της οικονομίας του «wellness». Δεκάδες προϊόντα με την ταμπέλα του ευ ζην, για μένα, τον άνδρα, τα παιδιά και πάει λέγοντας, περνάνε μπροστά απ’ τους διαδικτυακούς μου τοίχους και μπορώ να τα έχω μ’ ένα κλικ σπίτι μου.
Το κάθε ένα από αυτά τα προϊόντα προσφέρει μια μικρή δόση ευεξίας με την αγορά του, την οποία νιώθω ότι έχω ανάγκη. Το νιώθω, ναι, το ομολογώ. Γιατί μέσα σ’ ένα διαμέρισμα της πόλης, με τις υποχρεώσεις να έχουν καλύψει σχεδόν τα πάντα και το στρες κολλητήρι, αναζητάω μια δόση αναζωογόνησης και αναψυχής. Έρχεται λοιπόν η διαφήμιση στο inbox λοιπόν και μου λέει : «μπορείς να την έχεις τη δόση σου». Κυκλοφορεί σε διάφορες εκδόσεις και τιμές, για όλα τα πορτοφόλια. Μπορείς να αγοράσεις μια τζούρα ευεξίας μέχρι ένα φορτηγό. Μπορείς να πάρεις μια μυρωδιά, ή να μπουκώσεις.
Όπως και να έχει πάντως, θα πληρώσεις. Το δικαίωμα στο ευ ζην για σένα, τον σύγχρονο άνθρωπο, έρχεται με τιμοκατάλογο.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News