1235
Βιώσιμη ξενοδοχειακή γεωργία - με καθημερινή σοδειά - και προμηθευτές με βιώσιμες πρακτικές, τα δύο νέα προγράμματα που αναπτύσσει το Metaxa Hospitality Group |

Τουρισμός: Βιωσιμότητα «σαν από πάντα»

Χριστίνα Πουτέτση Χριστίνα Πουτέτση 27 Ιουνίου 2022, 19:38
Βιώσιμη ξενοδοχειακή γεωργία - με καθημερινή σοδειά - και προμηθευτές με βιώσιμες πρακτικές, τα δύο νέα προγράμματα που αναπτύσσει το Metaxa Hospitality Group
|

Τουρισμός: Βιωσιμότητα «σαν από πάντα»

Χριστίνα Πουτέτση Χριστίνα Πουτέτση 27 Ιουνίου 2022, 19:38

Ενα βιολογικό αγρόκτημα λίγα μέτρα από το ξενοδοχειακό συγκρότημα. Ενα μποστάνι, με όλων των λογιών τα κηπευτικά. Καλλιεργημένα με τρόπο που παραπέμπει στην αρχαία παράδοση, αξιοποιώντας ταυτόχρονα τις σύγχρονες μεθόδους για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Ενα αγρόκτημα που φιλεύει 22.000 γεύματα, όσα χρειάζεται σε μια τουριστική περίοδο το ένα από τα εστιατόρια του Creta Maris Beach Resort, μέλος του Metaxa Hospitality Group.

Και τα υπόλοιπα; Για τα υπόλοιπα φροντίζουν οι 11 βιώσιμοι προμηθευτές που έχουν επιλεγεί και συνεργάζονται με τον ξενοδοχειακό όμιλο.

Αυτά περιγράφουν τα δύο νέα προγράμματα (2021) που αναπτύσσει ο βραβευμένος ξενοδοχειακός όμιλος, «Βιώσιμη Ξενοδοχειακή Γεωργία» και «Βιώσιμες Προμήθειες», με την υποστήριξη της Local Food Experts. Δύο από τις πολλές δράσεις, στο πλαίσιο του ESG όπως αποτυπώνεται στην Εκθεση Βιωσιμότητας 2021 που δόθηκε στη δημοσιότητα. Η πρώτη έγινε το 1999. Τότε φαινόταν ως «ρομαντισμός».

Γιατί;

Γιατί «η βιωσιμότητα είναι η διαχρονική μας προτεραιότητα», είπε ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Metaxa Hospitality Group Ανδρέας Μεταξάς, καθώς η δημοσιογραφική αποστολή έπαιρνε μαζί του πρωινό γύρω από ένα μεγάλο μοναστηριακό τραπέζι μέσα στο αγρόκτημα. Απολαμβάνοντας τα «καλά» του.

Πρωινό μέσα στο βιολογικό αγρόκτημα του Creta Maris

Στόχος άλλωστε για το βιωματικό διήμερο που πραγματοποιήθηκε 23-25 Ιουνίου, ήταν η «μύηση» στην κουλτούρα βιωσιμότητας που φέρει ο όμιλος. Αυτή που μπλέκει με την αγνότητα του τόπου. Μια «βιωσιμότητα σαν από πάντα», όπως περιέγραψε ο κ. Μεταξάς.

Ο όμιλος έχει καταφέρει ώστε το 72,9% των προμηθευτών του να βρίσκονται στην Κρήτη και την Ελλάδα. Σε 20 κύριες κατηγορίες (ελληνικά επιδόρπια, γιαούρτι, αυγά, ζυμαρικά), ποσοστό 92% προέρχεται από συνεργάτες σε τοπικό και εθνικό επίπεδο.

Για να προσθέσει ότι «βιώνουμε τη βιωσιμότητα με πολλούς μαζί», αναφερόμενος στους επίλεκτους προμηθευτές. Σε όλο το φάσμα των προμηθειών: φρούτα, κηπευτικά, αλλαντικά, κρέας. Και εκείνοι, υπέρμαχοι της ανάγκης να «αλλάξουμε χθες», με άξονα την αειφορία και στόχο την ποιότητα και την αξία του κάθε τόπου. «Θα βάλουμε τα δυνατά μας για να γίνει το νησί όπως το ονειρευόμαστε», είπε ένας από αυτούς. Για να υπερθεματίσουν και άλλοι, χαρακτηρίζοντας τη δράση πρωτοποριακή, εκφράζοντας την ελπίδα ότι θα αποτελέσει οδηγό και για τους επόμενους. Χωρίς ιδιοτέλεια.

Από αριστερά, ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Metaxa Hospitality Group Ανδρέας Μεταξάς, ο κ. Πατεράκης ένας από τους παραγωγούς του Αγροτικού Συνεταιρισμού Οροπεδίου Λασιθίου και ο Chief Operating Officer του Ομίλου Μάνος Μπορμπουδάκης, μπροστά στις καλλιέργειες στο Οροπέδιο Λασιθίου

«Βιώνουμε τη βιωσιμότητα με πολλούς μαζί. Ετσι μόνο μπορούμε να αλλάξουμε. Ο μόνος τρόπος για να μετασχηματιστεί ο τουρισμός είναι να πιστέψει ότι είναι μια μεγάλη παρέα», σχολίασε ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου. Για να προσθέσει ότι ο στόχος δεν πρέπει να είναι εμπορικός, μετρώντας «πόσες αφίξεις είχαμε, αλλά πόσες εμπειρίες δημιουργήσαμε». Αυτό σημαίνει ότι στην αγορά της φιλοξενίας θα πρέπει «να ξεκαθαρίσουμε ότι το προϊόν μας είναι η εμπειρία». Ακόμα και αν η δέσμευση στη βιωσιμότητα επιφέρει πρόσθετο κόστος. «Στην ελεύθερη αγορά, όλα είναι προσφορά και ζήτηση. Αν αυτό βοηθήσει το προϊόν ως εμπειρία, αξίζει τον κόπο. Γιατί αυτό το κόστος θα ενισχύσει την αξία και με τη σειρά της, το κέρδος».

Το πρόγραμμα «Βιώσιμες Προμήθειες» ξεκίνησε πιλοτικά με 11 προμηθευτές: Αγροτικός Συνεταιρισμός Οροπεδίου Λασιθίου, Γριντάκης, Αφοι Κασσάκοι, Σαβοϊδάκης, Τα Μερακλίδικα, Φήμη, Aroma of Crete, Creta Vinifera, Kalimera frouta, Kermes, Krivek. Είναι ένα πρόγραμμα που εκπαιδεύει τους συνεργάτες σε βιώσιμες πρακτικές στον τομέα τροφίμων και ποτών, με στόχο τη βιώσιμη εταιρική διακυβέρνησή τους. Και φιλοδοξεί να διευρυνθεί σε όλο το φάσμα των προμηθειών, όπως οι κατασκευές.

Η πρωινή σοδειά στο αγρόκτημα. Ο όμιλος έχει καταφέρει ώστε το 72,9% των προμηθευτών του να βρίσκονται στην Κρήτη και την Ελλάδα

Σημασία έχει το μήνυμα να περάσει στους εργαζόμενους, στους προμηθευτές, στην κοινωνία, είπε ο κ. Μεταξάς. «Δημιουργούμε δορυφόρους βιωσιμότητας».

Ομως είναι άλλο να διαβάζεις και ν’ ακούς και άλλο να βλέπεις και να κάνεις. Και η δεύτερη μέρα της βιωματικής εμπειρίας περιλάμβανε την περιήγηση στο Οροπέδιο Λασιθίου. Καθώς ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Οροπεδίου Λασιθίου είναι ένας από τους 11 βιώσιμους προμηθευτές του ξενοδοχειακού ομίλου.

Χωράφια με πατάτες σε ανθοφορία στο Οροπέδιο Λασιθίου

Κι εκεί οι αισθήσεις επιβεβαίωσαν τα λεγόμενα. Ενας τόπος αγνός, όμορφος και πλούσιος. Παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει. Παρ’ ότι μέσα σε 50 χρόνια ο πληθυσμός των 18 χωριών που τον απαρτίζουν μειώθηκε από 18.000 σε 1.500 κατοίκους. Παρ’ ό,τι οι νέοι φεύγουν. Γιατί «όσοι νέοι μένουν, μεγαλώνουν» τη δραστηριότητα, είπε ο διευθυντής του συνεταιρισμού Θεόδωρος Μουδάτσος. Και καθώς το λεωφορείο ανέβαινε τις στροφές του επαρχιακού δρόμου, οι εικόνες πλημμύριζαν από τη φύση που αποζημίωνε για κάθε δυσκολία. Με μια παραγωγή, η οποία σε μέγεθος φθάνει με το παραπάνω για να καλύψει τις ανάγκες της Κρήτης. Και της τουριστικής. Εκείνης τουλάχιστον που αποζητά αυτά τα «καλά». Τοπικά κηπευτικά, φρούτα, κρέας, γαλακτοκομικά, που έχουν παραχθεί με βιώσιμο τρόπο.

Χωράφια ανθισμένα με μοβ και λευκά λουλούδια. «Είναι οι πατάτες που καρποφορούν», μας είπε η ξεναγός, καθώς πλησιάζαμε στο Ναό του Αγίου Ιωάννη Καμπίτη, ένα εκκλησάκι μέσα στον κάμπο, ανάμεσα στα 18 χωριά. Με έναν τεράστιο πλάτανο να του κάνει σκιά. Και ένα τραπέζι στρωμένο με τυροκομικά από τη «Δίκτη», του Αγροτικού Συνεταιρισμού και βιολογικά καλλιεργημένα κεράσια. Το κέρασμα ήταν αρκετό για τη μύηση στην αξία της προσπάθειας αυτών των ανθρώπων. «Είναι δύσκολα, αλλά προσπαθούμε». Και το κάνουν με αγνότητα, ένστικτο και αγάπη για τον τόπο τους. Ένα είδος τιμής προς αυτόν και προς τον επισκέπτη τους. Ετσι όπως γίνεται στην Κρήτη.

Τυροκομικά από τη «Δίκτη» του Αγροτικού Συνεταιρισμού Οροπεδίου Λασιθίου

Λίγο πριν από το τέλος της περιήγησης, μας περίμενε ο Πατέρης (ψευδώνυμο του Πατεράκης, για να τον ξεχωρίζει) με φρέσκες φράουλες που βγαίνουν το καλοκαίρι, οι μόνες στην Ελλάδα «γιατί εκμεταλλευτήκαμε το μικροκλίμα της περιοχής». Δέκα βαθμοί θερμοκρασία πιο χαμηλή από τα παραθαλάσσια μέρη της Κρήτης, στον κάμπο που βρίσκεται σε 900 μέτρα υψόμετρο. Ολη του η παραγωγή τροφοδοτεί τον όμιλο Metaxa, μερικά ακόμα ξενοδοχεία, καθώς και μια τοπική αλυσίδα σούπερ – μάρκετ. «Χάρη στα ξενοδοχεία μπορούμε και στεκόμαστε και συνεχίζουμε», είπε. Γιατί το κάθε προϊόν που κόβεται το απόγευμα, βρίσκεται το πρωί στην κουζίνα και τον μπουφέ του ξενοδοχείου και στο πιάτο του επισκέπτη. Και αυτό κάνει τη διαφορά.

Αυτό λειτουργεί και αντίστροφα. Χάρη σε αυτούς τους παραγωγούς, τα ξενοδοχεία μπορούν να δημιουργούν τη συγκεκριμένη υπεραξία. Οι παραγωγοί είναι οι πρωταγωνιστές σε μια άλλη σκηνή.

Ο ίδιος λίγο αργότερα έφερε, στο αποχαιρετιστήριο γεύμα της αποστολής, με θέα τα βουνά γύρω από τον κάμπο, φρέσκες αγκινάρες που σερβιρίστηκαν με λεμόνι για να πλαισιώσουν ένα τραπέζι με όλα τα καλά της περιοχής.

Φρέσκες αγκινάρες που σερβιρίστηκαν με λεμόνι

Γεύσεις, μυρωδιές, εικόνες και λόγια, που θρέφουν την ψυχή και το σώμα.

Και δίνουν την ελπίδα ότι στην Κρήτη, στο Ηράκλειο και κάπου 900 μέτρα πάνω από τη θάλασσα, η βιωσιμότητα είναι «σαν από πάντα».

Ο όμιλος Metaxa Hospitality Group ιδρύθηκε στην Κρήτη το 1975 από τον Νικόλαο Μεταξά και αποτελείται από τα ξενοδοχεία Creta Maris Beach Resort 5* στη Χερσόνησο του Ηρακλείου, TUI Magic Life Candia Maris 5* στην Αμμουδάρα του Ηρακλείου, Santo Maris Oia Luxury Suites & Spa 5* στη Σαντορίνη, καθώς και ένα συνεδριακό κέντρο, από τα μεγαλύτερα στην Ελλάδα, επίσης στη Χερσόνησο. Σήμερα απασχολεί 747 εργαζόμενους και ο κύκλος εργασιών ανήλθε το 2021 σε 32,81 εκατ. ευρώ.


Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...