1547
Καθώς 4.000 εκθέτες από 184 χώρες υπόσχονταν την ιδανική διαφυγή από την καθημερινότητα στη WTM 2024, ο Ντόναλντ Τραμπ αναδεικνυόταν νέος πρόεδρος στις ΗΠΑ | Creative Protagon

Τουρισμός: Βαδίζοντας στην ομίχλη

Χριστίνα Πουτέτση Χριστίνα Πουτέτση 11 Νοεμβρίου 2024, 12:45
Καθώς 4.000 εκθέτες από 184 χώρες υπόσχονταν την ιδανική διαφυγή από την καθημερινότητα στη WTM 2024, ο Ντόναλντ Τραμπ αναδεικνυόταν νέος πρόεδρος στις ΗΠΑ
|Creative Protagon

Τουρισμός: Βαδίζοντας στην ομίχλη

Χριστίνα Πουτέτση Χριστίνα Πουτέτση 11 Νοεμβρίου 2024, 12:45

Το λες και «τέλειο» timing.

Το Λονδίνο ξημέρωνε σκεπασμένο στην ομίχλη, την ώρα που οι κάλπες των κρίσιμων προεδρικών εκλογών της 5ης Νοεμβρίου έκλειναν στις ΗΠΑ.

Την ίδια ώρα οι συρμοί της σύγχρονης Elizabeth Line κατευθύνονταν με κατάμεστα βαγόνια στη στάση Custom House, όπου άνοιγε τις πύλες της η κορυφαία επιδραστική Διεθνής Εκθεση Τουρισμού, η World Travel Market 2024.

Στο εσωτερικό του εκθεσιακού κέντρου Excel, 184 χώρες και πάνω από 4.000 προορισμοί, ξενοδοχεία και πάσης φύσεως δραστηριότητες και υπηρεσίες διακοπών, υπόσχονταν την ιδανική διαφυγή από την καθημερινότητα.

Ονειρα για ήλιο, θάλασσα, πολιτιστικά αξιοθέατα, γαστρονομία, παράδοση, περιπέτεια.

Ζητούμενα η βιωσιμότητα και η τεχνολογία.

Προκλήσεις η κλιματική κρίση, η αβεβαιότητα, η κοινωνική ανισότητα, η γεωπολιτική ένταση.

Μια και στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, ο Ντόναλντ Τραμπ αναδεικνυόταν σαρωτικά ο νικητής της εκλογικής αναμέτρησης με την Κάμαλα Χάρις.

Σε ένα διεθνές σκηνικό με αυτή την αστάθεια, δύο εν εξελίξει πολέμους και τη φυσική καταστροφή στη Βαλένθια της Ισπανίας μόλις μια εβδομάδα νωρίτερα, οι προκλήσεις δεν ανήκουν πλέον στη σφαίρα της θεωρητικής αναζήτησης λύσεων, αλλά της άμεσης δράσης.

Σκόπιμα, ο αναγεννητικός τουρισμός ήταν στην αιχμή της ατζέντας της φετινής διεθνούς έκθεσης. Μαζί με την Τεχνητή Νοημοσύνη.

«Η μεγάλη αβεβαιότητα», ήταν το θέμα ενός από τα πρώτα πάνελ που πλαισίωσαν το τριήμερο της WTM 2024. Ζητήματα όπως η εθνικοποίηση, που διαδέχεται την παγκοσμιοποίηση, ο υπερτουρισμός, η βιωσιμότητα, είναι στο τραπέζι.

Πώς θα χρησιμοποιήσεις την ταξιδιωτική σου δύναμη; Αυτό, ως σύνθημα και περιεχόμενο, κυριάρχησε στη Διεθνή Έκθεση Τουρισμού του Λονδίνου

Μπορείς να υπολογίσεις την αβεβαιότητα; Θα πρέπει. Ποιοι είναι οι βασικοί παράγοντες που την προκαλούν; Κλιματική αλλαγή, γεωπολιτική αναστάτωση, αλλαγές στο δημογραφικό και γήρανση πληθυσμού, ΤΝ, απαρίθμησε ο πρόεδρος της συμβουλευτικής εταιρίας Resonance, Chris Fair. Ο πρωτογενής τομέας και η υγεία είναι παράγοντες, επίσης. Αλλαγές και στην καταναλωτική ζήτηση. Οι επιχειρήσεις παντού θα πρέπει να είναι ευέλικτες και συνειδητοποιημένες. Για τον ίδιο, η κλιματική αλλαγή επιφέρει τη μεγαλύτερη αβεβαιότητα. «Μπορεί να χρειαστεί να αναδιπλωθείς και να εγκαταλείψεις τον αρχικό σχεδιασμό», είπε. Για εκείνον, το αποτέλεσμα των εκλογών στις ΗΠΑ δεν θα επηρεάσει την οικονομία τους, αλλά την οικονομία τρίτων χωρών.

Η World Travel Report 2024 που παρουσίασε η Tourism Economics επιβεβαίωσε για μια ακόμα φορά την ισχυρή επιθυμία του κόσμου για διακοπές. Οι διεθνείς αφίξεις έφθασαν το 1,5 δισεκατομμύριο εφέτος, ξεπερνώντας τα επίπεδα του 2019. Καθώς η επαναφορά της Ασίας αναμένεται, με την Κίνα να χρειάζεται ακόμη χρόνο και την Ινδία να ετοιμάζεται, εκτιμάται ότι τα ταξίδια θα αγγίξουν τα δύο δισεκατομμύρια το 2030.  Με τη δαπάνη για διαμονή να αυξάνεται κατά 63% έως το 2034.

Διακοπές με εμπειρία value for money και βιωσιμότητα

Διακοπές αναψυχής, λοιπόν. Αυτές συνεχίζουν τη δυναμική τους πορεία και αποδεικνύονται ετήσια προτεραιότητα. Πλέον, διακοπές αναψυχής ψάχνουν το value for money. Οι προορισμοί που είναι συνεπείς στη σχέση ποιότητας – τιμής διατηρούν τα κεκτημένα τους. Το κόστος του ταξιδιού είναι ένας από τους μεγαλύτερους προβληματισμούς των καταναλωτών.

Αν και η πολυτελής κατηγορία των διακοπών και της φιλοξενίας συνεχίζει την ισχυρή της ανάπτυξη, στηριζόμενη σε μια αξιόλογη μειοψηφία. Αντιμετωπίζοντας κι εκείνη ζητήματα στη στελέχωση του προϊόντος με το απαραίτητο ανθρώπινο δυναμικό.

Σε αυτό το σκηνικό, για τον ταξιδιώτη ο παράγοντας εμπειρία εδραιώνεται ως επιλογή. Πολιτισμός, επαφή με την τοπική κουλτούρα και κοινότητα, έως και τα ταξίδια περιπέτειας, έχουν ειδικό βάρος. Αναζητούνται νέοι προορισμοί και εμπειρίες, εντός (συντηρητικού) προϋπολογισμού.

Και εδώ η πρόκληση είναι η προσδοκία να συμβαδίσει ή να ξεπεραστεί από το βίωμα.

Σε κάθε περίπτωση, οι ταξιδιώτες γίνονται ολοένα και πιο συνειδητοποιημένοι σε ό,τι αφορά το περιβάλλον. Η βιωσιμότητα αποτελεί καθοριστικό παράγοντα του ταξιδιού και η πεποίθηση σήμερα είναι ότι τα ταξίδια επιβαρύνουν το περιβάλλον.

Το κλίμα και ο καιρός αρχίζουν να επηρεάζουν τον μηχανισμό των αποφάσεων. Δεν είναι τυχαίες οι νεοεισερχόμενες «coolcations» (δροσερές διακοπές). Το αν θα γίνουν δημοφιλείς, είναι ένα ερώτημα. Όμως η διάθεση για δραστηριότητες στην ύπαιθρο εντείνεται. Και η εξωτερική θερμοκρασία παίζει ρόλο. Εξάλλου δεν είναι τυχαία η επέκταση της σεζόν αιχμής, με τα ήπιας θερμοκρασίας άκρα να παρουσιάζουν ολοένα μεγαλύτερη κίνηση στους προορισμούς και πληρότητες στα καταλύματα. Χάρη και στις πιο ελκυστικές τιμές.

Η ΤΝ ήταν το θέμα στη διάσκεψη των υπουργών του ΠΟΤ, όπου έκανε την πρώτη του εμφάνιση ως υποψήφιος για τη θέση του Γενικού Γραμματέα του Οργανισμού ο πρώην υπουργός Τουρισμού και νυν υφυπουργός Οικονομικών, Χάρης Θεοχάρης

Την ίδια ώρα η τεχνολογία με αιχμή την ΤΝ είναι ο έτερος καταλύτης για το μέλλον. Από τη μια είναι η ανάγκη των ταξιδιωτών – ειδικά η Gen A – να είναι συνδεδεμένοι πριν και κατά τη διάρκεια του ταξιδιού. Από την άλλη, η ΤΝ επιφυλάσσει αλλαγές που ακόμα δεν έχουμε αντιληφθεί. Με την ανάγκη για πολιτικές που θα διαμορφώσουν το πλαίσιο να είναι άμεση.

Αυτό ήταν και το θέμα που συζητήθηκε στη διάσκεψη των υπουργών του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού (ΠΟΤ), με την επικαιρότητα της νίκης Τραμπ να αφορά μόνο τη συντονίστρια-δημοσιογράφο του BBC, η οποία και ανακοίνωσε το τελικό αποτέλεσμα της επικράτησης του νέου αμερικανού προέδρου. Στη διάσκεψη έκανε και την πρώτη του εμφάνιση, εκπροσωπώντας την Ελλάδα, ο πρώην υπουργός Τουρισμού και νυν υφυπουργός Οικονομικών, Χάρης Θεοχάρης, ως υποψήφιος για τη θέση του Γενικού Γραμματέα του ΠΟΤ στις εκλογές του 2025.

Μια προκράτηση για τον ήλιο της Ελλάδας

Εν τω μεταξύ, οι διάδρομοι του Excel London ήταν γεμάτοι με εμπορικούς επισκέπτες και στο ελληνικό περίπτερο το κλίμα ήταν αισιόδοξο. Οι προκρατήσεις για το 2025 δείχνουν σημαντική αύξηση σε σχέση με πέρυσι, ξεπερνώντας τις προσδοκίες.

«Αυτή τη στιγμή η ροή των προκρατήσεων παρουσιάζει μια εικόνα όχι μόνο καλύτερη από το αναμενόμενο, αλλά καλύτερη και από πέρυσι», λέει σύμβουλος της ξενοδοχειακής αγοράς στη Διεθνή Εκθεση του Λονδίνου.

Οι Βρετανοί σπεύδουν να κρατήσουν μία θέση στον ήλιο για τη χρονιά που έρχεται. Αυτό επιβεβαιώνει και την αδήριτη επιθυμία του κόσμου για διακοπές αναψυχής. Όχι όμως απαραίτητα και τη δυνατότητά του να τις κάνει.

Στο ελληνικό περίπτερο το κλίμα ήταν αισιόδοξο. Οι προκρατήσεις για το 2025 δείχνουν σημαντική αύξηση σε σχέση με πέρυσι, ξεπερνώντας τις προσδοκίες

Καθώς, πλέον, οι διευκολύνσεις από τους ταξιδιωτικούς οργανισμούς δίνουν τη δυνατότητα προκράτησης με ένα συμβολικό τίμημα (50-60 λίρες) και την εξόφληση του ποσού να μετατίθεται χρονικά έως 60 μέρες πριν το ταξίδι. Αυτό επιτρέπει την παρόρμηση χωρίς συνέπειες και δίνει έναν μεγάλο χρόνο αποπληρωμής. Η πολιτική αυτή, που ξεκίνησε από το 2023, δίνει την ευκαιρία στον κόσμο να αποφασίσει και να κλείσει τις διακοπές του νωρίς. Αλλά και να αλλάξει γνώμη. Το 2024 ένα περίπου 10% των προκρατήσεων δεν επιβεβαιώθηκε.

«Αν δεν υπήρχε αυτή η δυνατότητα, δεν θα είχαμε αύξηση. Ισως είχαμε και μείωση», επισημαίνει ο ίδιος.

Αυτή την περίοδο εξάλλου οι προκρατήσεις συνοδεύονται από ένα υψηλό ποσοστό έκπτωσης, που φθάνει το 25% (έως τα τέλη του χρόνου), ενώ μέσα στο Νοέμβριο η Black Friday θα δώσει μια επιπλέον προσφορά.

Η ροή των προκρατήσεων είναι έντονη. Κάτι που υποδηλώνει την επιθυμία αλλά και την οικονομική στενότητα των Βρετανών, οι οποίοι θέλουν να εξασφαλίσουν τη χαμηλότερη τιμή για τις διακοπές τους. Ιδίως όσοι γνωρίζουν από τώρα το χρονοδιάγραμμα των διακοπών τους, όπως οι οικογένειες.

«Το all inclusive έχει μεγάλη άνοδο», λέει διευθυντικό στέλεχος της ξενοδοχίας. «Δίνει την ασφάλεια ότι τα έξοδα θα παραμείνουν εντός προϋπολογισμού». Οπως σημειώνει, οι περισσότεροι Tour Operators προγραμματίζουν μια μικρή αύξηση στις αεροπορικές θέσεις ή σε κάποιες περιπτώσεις μένουν στα ίδια με πέρυσι επίπεδα, στοχεύοντας σε καλύτερες πληρότητες φέτος. Αυτό αντικατοπτρίζει και το «κούμπωμα» της αγοράς για τη χρονιά που έρχεται. Η Jet2 στη Ζάκυνθο έκανε λόγο για αύξηση 1%.

Από την άλλη, το μεγάλο ποσοστό προκρατήσεων με αντίστοιχα μεγάλο ποσοστό έκπτωσης στην τιμή διανυκτέρευσης, θα επηρεάσει ανάλογα και τον τζίρο. Δεν είναι τυχαίο ότι από φέτος, παρά τους τζίρους της θερινής σεζόν, με την αύξηση των λειτουργικών εξόδων, το ενεργειακό και μισθολογικό κόστος και τα επιτόκια δανεισμού, πολλές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις  έχουν αρχίσει να «χτυπάνε την πόρτα» των τραπεζών, ζητώντας ρύθμιση στα δάνειά τους. Τα business plans στα οποία βασίστηκαν αποδείχθηκαν πιο αισιόδοξα από την πραγματικότητα. Σε κάθε περίπτωση όμως, οι τράπεζες εξακολουθούν να χρηματοδοτούν τον τουρισμό, εκτιμώντας ότι αποτελεί μια δραστηριότητα στη χώρα με πολύ ισχυρή απόδοση και προοπτική.

Ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού (ΕΟΤ) ήταν Premier Partner στη φετινή World Travel Market, με εικόνες της χώρας να πλαισιώνουν την είσοδο και χώρους της τουριστικής έκθεσης του Λονδίνου

«Υπάρχει δυναμική στις προκρατήσεις και όλοι αναρωτιόμαστε πότε θα σταματήσει», λέει τουριστικός πράκτορας και ξενοδόχος.

Ο ίδιος σχολιάζει ότι η ένδειξη αυτή έχει διαβαθμίσεις ανάλογα με το προσφερόμενο προϊόν. Με το revenge travel της post covid εποχής να έχει ξεθυμάνει από ορμή και από «καύσιμο» ρευστό, σήμερα ο τουρίστας/ταξιδιώτης/πελάτης είναι πολύ προσεκτικός στις επιλογές του. Αυτό σημαίνει ότι μετράει την αξία για κάθε ευρώ που δαπανά. Δεν συγχωρεί υπερτιμολογήσεις και χρεώσεις οι οποίες δεν ανταποκρίνονται στην προσδοκώμενη εμπειρία. «Είναι οι δικές του «Holly Days» (Αγιες Ημέρες) και το ξενοδοχείο οφείλει να του παρέχει μια απροβλημάτιστη διαμονή, με ό,τι και αν συνεπάγεται αυτό», λέει στέλεχος της ξενοδοχειακής αγοράς. «Το όμορφο και καθαρό δωμάτιο είναι το αυτονόητο. Πρέπει να φροντίσουμε πέρα από αυτό».

«Οσοι λοιπόν έχουν ένα προϊόν φιλοξενίας άρτιο και έντιμο σε αυτό που υπόσχεται, ανεξαρτήτου τιμής, θα έχουν ζήτηση, πληρότητα και αποτελέσματα». Οι υπόλοιποι, θα δυσκολευτούν και θα αναγκαστούν να μειώσουν τιμές για να σταθούν στον ανταγωνισμό.

Κλιματική κρίση, γεωπολιτική ένταση, ακρίβεια, κοινωνικές ανισότητες, τεχνολογικά άλματα.

Η επιθυμία για διακοπές θα τα ξεπεράσει όλα;

Η World Travel Market στο Λονδίνο έδειξε ότι το πνεύμα είναι ισχυρό.

Μένει να αποδειχθεί το ίδιο στο πορτοφόλι.

 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...