Τουρισμός: Διαλέγοντας όψη από το ίδιο νόμισμα
Τουρισμός: Διαλέγοντας όψη από το ίδιο νόμισμα
Καθώς το 2025 ανατέλλει, γεωπολιτικές και κλιματολογικές προκλήσεις δείχνουν τα δόντια τους.
Η Καλιφόρνια βίωσε τη χειρότερη και πιο καταστροφική mega fire της σύγχρονης ιστορίας της. Η υπερθέρμανση του πλανήτη ξεπέρασε τη χρονιά που μόλις πέρασε το όριο του 1,5 βαθμού Κελσίου στην αύξηση της μέσης θερμοκρασίας.
Πολεμικά μέτωπα, νέα καθεστώτα και αλλαγές στο διεθνές σκηνικό. Η γεωπολιτική αστάθεια είναι η νέα «σταθερότητα».
Σε αυτό περιβάλλον το θυμικό του κόσμου αναζητά διέξοδο. Και όμως, η παύση και η αναψυχή αποτελούν προτεραιότητα. Φιλτραρισμένες μέσα από το πρίσμα της λογικής, της συνείδησης και της οικονομικής στενότητας.
Οι τάσεις για το 2025 «παίρνουν και δίνουν» σε φόρα και μελέτες που βλέπουν το φως από τις αρχές του έτους. Ησυχη πολυτέλεια, χαμηλότεροι ρυθμοί, «κυνήγι της αξίας» για κάθε ευρώ που δαπανάται.
Από την πλευρά του παρόχου, ένα μέτριο προϊόν δεν κάνει τίποτε άλλο παρά να αφήνει ελεύθερο χώρο σε νέους παίκτες να βρουν τη θέση τους στην αγοραστική πίτα.
Μια και οι αλλαγές στα ποιοτικά χαρακτηριστικά των ταξιδιωτών είναι φανερές. Επιλέγουν και δεν παρασύρονται, εξαιτίας του πληθωρισμού και των περιορισμών που επιφέρει στον οικογενειακό προϋπολογισμό.
Αυτά στο μακροοικονομικό περιβάλλον.
Τι συμβαίνει όμως στη «μικρή μας πόλη»;
Ανάμεσα στα άλλα, η είδηση θα μπορούσε να θεωρηθεί συνηθισμένη. Ενα μέσο ελληνικό ξενοδοχείο σε μια πόλη της ηπειρωτικής Ελλάδας, όχι ιδιαίτερα τουριστική, πουλήθηκε. Αγοραστής του ένα fund που έχει στόχο να το μετατρέψει σε φοιτητική εστία, μιας και διατηρεί ήδη μια στην ίδια πόλη.
Ως εδώ καλά. Δικαίωμα της ιδιοκτησίας να πουλήσει το κτίριο, δικαίωμα του αγοραστή να το μετατρέψει σε ό,τι επιτρέπεται και κρίνει ότι είναι επενδυτικά προσοδοφόρο. Προφανώς για να το μετατρέπει σε φοιτητική εστία, διακρίνει ανάγκη στέγης για τους φοιτητές.
Αυτή είναι η γενική εικόνα. Αν το εξειδικεύσει κάποιος, η μη ιδιαίτερα τουριστική πόλη, η Ξάνθη εν προκειμένω, έχει 17 ξενοδοχεία, με συνολικά 1.293 κλίνες. Αυτό αντιστοιχεί σε μια μέση δυναμικότητα 40 δωματίων για κάθε ξενοδοχείο. Να σημειωθεί ότι η ξενοδοχειακή παρουσία βαίνει μειούμενη την τελευταία δεκαετία (20 ξενοδοχεία το 2014 και 1.496 κλίνες) σε αυτή την περιφερειακή ενότητα, με βάση τα στοιχεία του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ).
Με βάση τα ίδια στοιχεία, το 2023 η περιοχή είχε κατ’ ελάχιστον 212 καταλύματα που μισθώνονται με βραχυχρόνια μίσθωση –υπολογίζοντας μόνο στην πλατφόρμα Airbnb– και δυναμικότητα 970 κλίνες. Να σημειωθεί, αντίστοιχα, ότι οι κλίνες βραχυχρόνιας μίσθωσης ήταν μηδενικές το 2014 και από το 2019 και μετά αυξάνονται γεωμετρικά. Προφανώς μειώνονται ανάλογα από την αγορά ή ενοικίαση (και φοιτητικής) κατοικίας.
Υπάρχουν λοιπόν 12 «ξενοδοχεία» σε όρους δυναμικότητας, από την πλευρά της βραχυχρόνιας μίσθωσης, σε αυτή την πόλη της περιφέρειας. Κάποια από αυτά είναι δηλωμένα, κάποια όχι. Κάποια λειτουργούν με προδιαγραφές, όπως αυτές που προβλέπονται στον νέο νόμο του υπουργείου Τουρισμού, οι διατάξεις του οποίου για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις θα ισχύσουν προς το τέλος της τουριστικής αιχμής, από την 1η Οκτωβρίου 2025. Κάποια άλλα, όχι.
Ανεξάρτητα από τις προδιαγραφές, οι τιμές τους είναι ανάλογες των ξενοδοχείων, όπως και οι πληρότητές τους.
Τα ξενοδοχεία έχουν κίνηση ουσιαστικά τα Σαββατοκύριακα, με τιμές που, όπως λένε χαρακτηριστικά παράγοντες της τουριστικής αγοράς, «παίζουν με τα πενηντάρικα».
«Δεν ξέρω πώς το βλέπετε εσείς, αλλά εγώ διαπιστώνω τα τελευταία χρόνια ότι κάποιοι άνθρωποι δεν σκέφτονται το ξενοδοχείο σαν επιλογή διαμονής όταν πρόκειται να ταξιδέψουν, παρά το καθημερινό πρωινό, την ασφάλεια, την καθαριότητα» σχολιάζει ξενοδόχος της Ξάνθης.
Και αυτό, όπως εξηγεί, δεν έχει να κάνει με την περίπτωση νέων που θέλουν να κάνουν πάρτι στο βραχυχρόνιο κατάλυμα μιας πολυκατοικίας, ή με μια οικογένεια η οποία θέλει το κουζινάκι για να ετοιμάσει το γάλα του παιδιού. «Εχει να κάνει με τις αλλαγές στην ίδια την κοινωνία», λέει. Το εξειδικεύει αναφέροντας περιπτώσεις ταξιδιωτών αναψυχής ή και επαγγελματικής ιδιότητας, οι οποίοι δεν θέλουν το «ασφαλές μάτι» της ρεσεψιόν για τη διαμονή τους. «Ακόμα και οι διαδικτυακές πλατφόρμες γνωριμιών αλλάζουν τα δεδομένα. Και οι επιλογές ζωής του καθενός».
Ακόμα και αν αυτό που περιγράφει ο ξενοδοχειακός παράγοντας είναι μια μικρής εμβέλειας επιρροή, είναι σημείο των καιρών και μια εξέλιξη η οποία συμβαδίζει με την εποχή, με ό,τι αποτελέσματα μπορεί να επιφέρει.
Από την άλλη, ο ίδιος αναρωτιέται τι σημαίνει η φθίνουσα πορεία της δυναμικότητας σε ξενοδοχεία στην περιοχή. «Ας πούμε ότι τα 17 ξενοδοχεία δεν μπορούν να παραμείνουν βιώσιμα σε ένα τέτοιο περιβάλλον», με δεδομένο ότι η πόλη δεν διαχειρίζεται πλεόνασμα επισκεπτών και οι ιδιοκτησίες τους τα πωλούν ή τα κλείνουν. Τα οργανωμένα εκδρομικά γκρουπ, τα συνέδρια, οι εταιρικές συναντήσεις πού θα μένουν; Στα επιμέρους καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης;
Αυτό βέβαια είναι κάτι με το οποίο θα πρέπει να ασχοληθεί ο κατά τόπους Οργανισμός Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού (DMMO), ο οποίος ωστόσο δεν υφίσταται.
Και κάτι τελευταίο. Ακόμα πιο λεπτό. Αλλά και πιο «γκρίζο», όπως φαίνεται.
«Όταν έμαθα, περίπου δύο μήνες νωρίτερα, ότι το ξενοδοχείο θα πουληθεί και θα αλλάξει χρήση, προσέγγισα το προσωπικό του και ειδικά τις καμαριέρες, για να τους προτείνω εργασία στο ξενοδοχείο μου», περιγράφει επιχειρηματίας που δραστηριοποιείται στην ίδια πόλη. Λογική σκέψη, μια και θα προσλάμβανε προσωπικό με εμπειρία, αν κρίνει κανείς και πόσες ελλείψεις υπάρχουν στην αγορά εργασίας του τουρισμού. Αλλά και για τους εργαζόμενους, μια ομαλή συνέχεια.
«Η απάντησή τους ήταν θετική, μόνο αν η εργασία στο ξενοδοχείο δεν δηλωνόταν», συνεχίζει, «γιατί ήθελαν να παίρνουν και το επίδομα ανεργίας». Προφανώς, ο επιχειρηματίας δεν μπορούσε να ικανοποιήσει το αίτημα, παρότι είχε ανάγκες να καλύψει θέσεις στο προσωπικό. Ενώ η άλλη πλευρά είχε την ευχέρεια να απασχοληθεί (;) υπό το «επιθυμητό» καθεστώς σε κατάλυμα βραχυχρόνιας μίσθωσης.
Περιπτωσιολογία; Ωστόσο συνέβη.
Αναρωτιέται κανείς αν αυτό είναι το επιθυμητό και σε επίπεδο πολιτειακής κορυφής σε ό,τι έχει να κάνει με την εξέλιξη της περιφέρειας, τη διαχείριση προορισμών, την κατεύθυνση σε σχέση με την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και της μικρομεσαίας ξενοδοχίας, της τοπικής οικονομίας, της σταθερής εργασίας με προοπτικές και ευκαιρίες, σε έναν τομέα νευραλγικό και συνυφασμένο με την ευημερία στη χώρα, σε μεμονωμένο και συλλογικό επίπεδο.
Ωστόσο, αν η Ξάνθη, ένας πιο οργανικός προορισμός, χωρίς την ένταση της τουριστικής κίνησης και την αντίστοιχη ορμή της προσφοράς διαμονής, αλλά με στοιχεία αυθεντικότητας και παράδοσης, δείχνει τη στρέβλωση που υπάρχει στη τουριστική διάθεση του προϊόντος φιλοξενίας, τότε ποια είναι η αντιστοιχία σε προβεβλημένες περιοχές;
Ειδικά όταν στο περιστατικό αυτό δεν υφίστανται ζητήματα όχλησης, υπερσυγκέντρωσης σε συγκεκριμένες περιοχές και χρονικές περιόδους, όπως συμβαίνει σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, αλλοιώνοντας την ταξιδιωτική εμπειρία και προκαλώντας αντιδράσεις στους κατοίκους και προβληματισμό στους επισκέπτες, οι οποίοι πλέον αναζητούν λιγότερο μαζικές διεξόδους για τις διακοπές τους.
Από την άλλη, όταν ένα ζήτημα έχει συγκεκριμένες πρακτικές και οικονομικές πτυχές, μπορεί να λυθεί μόνο με πολιτικά κριτήρια;
«Η νομοθεσία δεν είναι μαγική λύση. Η εφαρμογή της νομοθεσίας κάνει τη διαφορά» αναφέρει στην πρόσφατη μελέτη της η Horwarth HTL, επισημαίνοντας παράλληλα τον ρόλο των Οργανισμών Διαχείρισης Προορισμών. Οπως επίσης την προτεραιότητα της αειφορίας σε ισορροπία με την ανάπτυξη.
Οπως και μιας προσφοράς φιλοξενίας, που ναι μεν διαφοροποιείται, αλλά στρέφεται γύρω από έναν ενιαίο άξονα σε ό,τι έχει να κάνει με τη λειτουργία, τις προδιαγραφές, την εικόνα, τη στρατηγική, την ιεράρχηση αξιών. Σε μεμονωμένο και ομαδικό επίπεδο.
Είναι δύο διαφορετικές όψεις.
Αλλά ανήκουν στο ίδιο νόμισμα.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News
Γράψτε σχόλιο στο: Τουρισμός: Διαλέγοντας όψη από το ίδιο νόμισμα
Παρακαλούμε, εισάγετε σχόλια μόνο σχετικά με το θέμα. Σχόλια με υβριστικό περιεχόμενο ή με περιεχόμενο που έρχεται σε αντίθεση με τις οδηγίες και τους όρους χρήσης του protagon.gr δεν θα δημοσιεύονται.Το email σας δεν θα εμφανίζεται.