Θεσσαλονίκη: Τι θα ανοίξει πρώτο, το Flyover ή οι κάλπες;
Θεσσαλονίκη: Τι θα ανοίξει πρώτο, το Flyover ή οι κάλπες;
Η πόλη της Θεσσαλονίκης και η ευρύτερη Περιφέρειά της έχουν τώρα μπροστά τους το έργο του Flyover, που έρχεται να συμπληρώσει τη νέα σειρά λύσεων που προσφέρονται για το κυκλοφοριακό πρόβλημα.
Βέβαια, το Flyover είναι υποδομή, ενώ το Μετρό σύστημα συγκοινωνίας σταθερής τροχιάς, αλλά και τα δύο έρχονται να τονώσουν την προσδοκία των ταλαιπωρημένων από το κυκλοφοριακό Θεσσαλονικέων ότι το πρόσωπο της πόλης θα αλλάξει.
Οσοι έγραψαν κείμενα με αφορμή το Μετρό της Θεσσαλονίκης, κινούμενοι στη φιλοσοφία του μισογεμάτου ποτηριού, διαπίστωσαν από αντιδράσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ότι σε κάποιες/κάποιους δεν άρεσε αυτή η προσέγγιση. Κατανοητό πέρα για πέρα. «Τα σχόλια είναι σεβαστά αλλά τα γεγονότα είναι ιερά», όπως είπε ο ιστορικός διευθυντής της εφημερίδας «Manchester Guardian» C.P. Scott πριν από έναν αιώνα.
Είναι, βεβαίως, ανησυχητικό σε σταθμούς του Μετρό να «στάζει», να χαλάνε για ψύλλου πήδημα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων, να ακινητοποιείται ο συρμός και να εκκενώνεται, να μην μπορείς να πληρώσεις με κάρτα –στο πιο σύγχρονο Μετρό της Ευρώπης!–, να μην μπορείς να πάρεις ρέστα από χαρτονομίσματα και, το κυριότερο, να ταλαιπωρείσαι στη μετεπιβίβαση από το Μετρό στα λεωφορεία του ΟΑΣΘ χωρίς ενιαίο εισιτήριο.
Αλλο όμως είναι τα λάθη, οι βιασύνες και οι ολιγωρίες, και άλλο να γεννηθεί ένα νέο σίριαλ –σαν κι αυτό των καθυστερήσεων, των προπαγανδιστικών «εγκαινίων» και των ψεύτικων υποσχέσεων που κράτησαν τρεις δεκαετίες– για το Μετρό, με τις δικαιολογημένες, έστω, σημερινές γκρίνιες.
Πάμε παρακάτω.
Ο κύκλος του Μετρό με τον κυβερνητικό οίστρο και την προπαγάνδα, την αντιπολιτευτική αλυσίδα παραπόνων και καταγγελιών, την τόνωση της αγοράς και του τουρισμού στο κέντρο, σβήνει σιγά σιγά.
Το πρώτο ύστερα από 70 χρόνια μέσο σταθερής τροχιάς στη Θεσσαλονίκη είναι γεγονός και κεκτημένο των πολιτών της.
Λεπτομέρεια: η πρόοδος του έργου και οι εργασίες του Flyover προχωρούν χωρίς την άυλη γκαντεμιά που συνόδευε το Μετρό επί δεκαετίες, δηλαδή χωρίς τον δικαιολογημένο φόβο των Θεσσαλονικέων ότι σε αυτή την πόλη δεν μπορεί ποτέ να ολοκληρωθεί ένα μεγάλο έργο.
Αν θέλουμε να φανταστούμε εμείς οι παλιότεροι την εικόνα της Θεσσαλονίκης ύστερα από πέντε χρόνια, βάζοντας το «Imagine» από βινύλιο στο πικάπ, σίγουρα η εικόνα του Μετρό με τις επεκτάσεις του, μαζί με το Flyover, τη θαλάσσια συγκοινωνία και το ευρύτερο δίκτυο πεζοδρόμων και αναπλάσεων στην πόλη, σε αφήνουν να ονειρεύεσαι μια εικόνα που φέρνει πιο κοντά σε Κοπεγχάγη.
Τίποτα όμως δεν είναι εύκολο και απλό στη Θεσσαλονίκη. Δικαστικές περιπέτειες, προσφυγές, διαφωνίες μεταξύ Δημοσίου και κατασκευαστριών εταιρειών για τον χρόνο παράδοσης, κινητοποιήσεις για την οικολογική ζημιά στην περιοχή των έργων, είναι ήδη ένα περίπλοκο τοπίο, σαν την πρωινή ομίχλη του Νοέμβρη.
Το έργο Flyover στα χαρτιά αναμένεται να προσφέρει οφέλη στην πόλη, ενώ παράλληλα παρουσιάζει και διάφορες τεχνικές προκλήσεις κατά την υλοποίησή του. Το πρώτο που επισημαίνουν οι ειδικοί είναι η πολυπλοκότητα της κατασκευής: Η ανέγερση ενός ανισόπεδου κόμβου πολλών χιλιομέτρων σε αστικό περιβάλλον απαιτούσε λεπτομερή σχεδιασμό και τεχνογνωσία, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες της πόλης, τα κουσούρια της περιφερειακής οδού και τις γεωλογικές συνθήκες.
Για την ποιότητα της ζωής του πολίτη η κρίσιμη παράμετρος είναι οι καθυστερήσεις στην κυκλοφορία στην περιφερειακή οδό και η όσο το δυνατόν υποφερτή διατήρηση μιας ροής οχημάτων. Συνεχείς διακοπές κυκλοφορίας, προσωρινές ρυθμίσεις και εναλλακτικές διαδρομές θα είναι το μοτίβο μέσα στο 2025.
Μέσα σε όλα υπάρχουν και οι τρεις αιτήσεις ακύρωσης του έργου στο ΣτΕ και τις επόμενες εβδομάδες θα μάθουμε τις σχετικές αποφάσεις. Συλλογικότητες και οικολογικές οργανώσεις καταθέτουν παράλληλα την ανησυχία τους για τη σκόνη, για τους θορύβους, για την ποιότητα του αέρα και γενικότερα για την τήρηση ευρωπαϊκών και εθνικών προδιαγραφών προστασίας του περιβάλλοντος.
Στην εξίσωση μπαίνουν και ιδιώτες που κατέθεσαν προσφυγή διότι πιστεύουν ότι θίγονται οι ιδιοκτησίες τους.
Βέβαια, υπάρχει και η αντίθετη ανάγνωση: περιβαλλοντικά οφέλη θα έρθουν με τη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης όταν λειτουργήσει το Flyover, που θα συμβάλει στη μείωση των εκπομπών ρύπων, βελτιώνοντας την ποιότητα του αέρα στο κέντρο της πόλης. Δεδομένη θεωρείται και η βελτίωση, σε κάποιον βαθμό, της οδικής ασφάλειας, αφού με τον διαχωρισμό των επιπέδων κυκλοφορίας μειώνεται η πιθανότητα τροχαίων ατυχημάτων.
Παράγοντες της αγοράς βλέπουν και βελτίωση οικονομικής δραστηριότητας λόγω καλύτερης προσβασιμότητας σε εμπορικές γωνιές και επιχειρήσεις που μπορεί να τονώσει την τοπική οικονομία.
Ο πολύπειρος συγκοινωνιολόγος Σπύρος Βούγιας πιστεύει ότι το Flyover θα προσφέρει «μια εξαιρετικά ωφέλιμη» και λειτουργική λύση στην εσωτερική περιφερειακή οδό, απαλλάσσοντας το κέντρο της Θεσσαλονίκης από 50.000 αυτοκίνητα ημερησίως και ανεβάζοντας τον αριθμό των οχημάτων που κινούνται από το ένα άκρο της πόλης ως το άλλο, από 100.000 σε 150.000.
«Το Flyover», λέει ο ίδιος, «θα εξυπηρετεί κυρίως τα οχήματα του έρχονται από κεντρική και δυτική Μακεδονία, αλλά και από γειτονικές χώρες, και κατευθύνονται σε άλλους προορισμούς, εκτός του κέντρου της πόλης και στη Χαλκιδική».
Το επίγειο κομμάτι της περιφερειακής θα συνεχίσει να εξυπηρετεί αυτούς που κινούνται προς το κέντρο και χρησιμοποιούν τις γνωστές πέντε εξόδους. Ηδη, όπως παρατηρεί, με την παρουσία 100 επιπλέον τροχονόμων στο κέντρο της πόλης έχει περιοριστεί τόσο το παράνομο παρκάρισμα όσο και το γνωστό από παλιά –για τις «παραλυτικές» του συνέπειες στο κυκλοφοριακό– διπλοπαρκάρισμα.
Πότε θα ολοκληρωθεί το έργο;
Επισήμως –και με ισχυρές δόσεις αισιοδοξίας– αυτό θα συμβεί τον Μάιο του 2027. Ξέρω ότι ο συνειρμός έρχεται εύκολα. Είναι μήνας εκλογών, αν η κυβέρνηση εξαντλήσει τη θητεία της, και βέβαια όλα αυτά είναι αφορμές για στοιχήματα. Τι θα γίνει νωρίτερα, το Flyover ή η προσφυγή στις κάλπες;
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News
Γράψτε σχόλιο στο: Θεσσαλονίκη: Τι θα ανοίξει πρώτο, το Flyover ή οι κάλπες;
Παρακαλούμε, εισάγετε σχόλια μόνο σχετικά με το θέμα. Σχόλια με υβριστικό περιεχόμενο ή με περιεχόμενο που έρχεται σε αντίθεση με τις οδηγίες και τους όρους χρήσης του protagon.gr δεν θα δημοσιεύονται.Το email σας δεν θα εμφανίζεται.