429
Δευτέρα, 18 Μαΐου 2020. Το άνοιγμα της Ακρόπολης, με προσοχή και κανόνες, έγινε θέμα από τα διεθνή ΜΜΕ | REUTERS/Alkis Konstantinidis

Ποιο είναι το μέτρο για μια επιτυχία στον τουρισμό;

Δευτέρα, 18 Μαΐου 2020. Το άνοιγμα της Ακρόπολης, με προσοχή και κανόνες, έγινε θέμα από τα διεθνή ΜΜΕ
|REUTERS/Alkis Konstantinidis

Ποιο είναι το μέτρο για μια επιτυχία στον τουρισμό;

Η επιτυχημένη αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης που προκάλεσε η πανδημία του κορονοϊού δεν μπορεί παρά να είναι ενδείκτης της πορείας μας από εδώ και πέρα στις παράγωγες κρίσεις που δημιουργεί παγκόσμια αυτή η πρωτόγνωρη κατάσταση. Οι διεθνείς αναλυτές διαφωνούν σε πολλά αλλά σε ένα φαίνεται να είναι σύμφωνοι: ότι οι τομείς της οικονομίας που θα πληγούν περισσότερο είναι αυτοί που πάγια χαρακτηρίζονται από το μεγαλύτερο βαθμό εξωστρέφειας, με χαρακτηριστικότερα παραδείγματα τις μεταφορές και τον τουρισμό. Η χώρα μας, στηριζόμενη εδώ και δεκαετίες στην τουριστική βιομηχανία, οπωσδήποτε αντιμετωπίζει μια δυσανάλογη πρόκληση. Ομως ακριβώς σε αυτή την έννοια της αναλογίας βρίσκονται τόσο το κλειδί όσο και το μέτρο της επιτυχίας. Μιας επιτυχίας που μπορεί να έχει πολύ πιο μακροπρόθεσμα οφέλη από ό,τι φανταζόμαστε.

Ας αρχίσουμε από τα δεδομένα: η πρωτοφανής συμμόρφωση με τα μέτρα που έδειξε η ελληνική κοινωνία μεταφράστηκε στις εικόνες πειθαρχίας και αποστάσεων που ήρθαν από τις οργανωμένες παραλίες ήδη από τις πρώτες μέρες της λειτουργίας τους και ταξίδεψαν σε όλο τον κόσμο.

Η μάχη του τουρισμού είναι προεχόντως μια μάχη εντυπώσεων και αυτές τις εντυπώσεις φαίνεται να τις κερδίζουμε. Ας μη γελιόμαστε: ο κόσμος μετά την πανδημία θα είναι πολύ πιο οργανωμένος και επικεντρωμένος στην προστασία της υγείας. Και η εικόνα που εκπέμπει η Ελλάδα αυτές τις μέρες παρουσιάζει τη χώρα για πρώτη ίσως φορά ως ένα πρότυπο οργάνωσης. Αν η εικόνα αυτή παγιωθεί στο διεθνές κοινό, η Ελλάδα θα βαδίζει απέναντι στις ατυχίες της συγκυρίας με ένα ριζικά ανανεωμένο διεθνές προφίλ.

Ο γενικευμένος χαρακτήρας των συνεπειών της πανδημίας είναι μια σταθερή παράμετρος που πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη σε κάθε ανάλυση. Και εδώ ακριβώς είναι που φαίνεται η κρισιμότητα αναλογιών και ποσοστών.

Εξάλλου, κλάδοι της επιστήμης όπως τα συμπεριφορικά οικονομικά για χρόνια προσεγγίζουν τα πράγματα όχι ως απόλυτα μεγέθη αλλά συγκριτικά. Κανείς δεν αμφιβάλλει ότι θα υπάρξει μείωση της κίνησης προς όλες τις χώρες-τουριστικούς προορισμούς. Η διεθνώς αναγνωρισμένη αντίδραση της Ελλάδας όμως απέναντι στην υγειονομική κρίση και οι θετικές εικόνες που προβάλλονται παγκοσμίως προμηνύουν μια μείωση της τουριστικής κίνησης που θα είναι υπαρκτή μεν αλλά σαφέστατα μικρότερη από αυτή άλλων χωρών. Αυτό που σε απόλυτα μεγέθη θα εθεωρείτο συρρίκνωση μπορεί να αποτελέσει μια ισχυρή συγκριτική επιτυχία.

Στην τοποθέτησή του στην παγκόσμια σύνοδο της Boston Consulting Group, ο Πρωθυπουργός τόνισε ότι στοχεύουμε σε «ένα μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς από μια πολύ μικρότερη πίτα». Η προσέγγιση αυτή έχει ιδιαίτερη σημασία. Η πτώση της τουριστικής κίνησης θα είναι παγκόσμια αλλά οι αλλαγές που θα προκληθούν ανάμεσα στη δυναμική των χωρών στο τουριστικό προϊόν θα διαρκέσουν σαφώς περισσότερο από την παρούσα συγκυρία, αποτελώντας ένα θετικό μήνυμα αλλά και το συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας για την επόμενη μέρα.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...