Την Τρίτη τρεις πολίτες κλήθηκαν στην Επιτροπή Οδικής Ασφαλείας της Βουλής για να μιλήσουν για τις προσωπικές τους εμπειρίες. Πώς ένα τροχαίο με θύματα τους ίδιους ή κάποιους αγαπημένους τους, άλλαξε σε μια στιγμή ολόκληρη τη ζωή τους.
Πρώτη η Κατερίνα Καραπάνου, μητέρα ενός 18χρονου νεαρού, ο οποίος πριν οκτώ χρόνια σκοτώθηκε από έναν μεθυσμένο οδηγό αυτοκινήτου. Αναφερόταν στον Νίκο: «Φοιτητή ιατρικής, μπασκετμπολίστα και σκακιστή που λίγο πριν φτάσει στο σπίτι του ένας οδηγός αυτοκινήτου, που έτρεχε με ιλιγγιώδη ταχύτατα, μπήκε στο αντίθετο ρεύμα και εμβόλισε το δικό του αμάξι που πήγαινε με 15 χλμ/ω».
Μετά ο Δημήτρης Αντωνίου, που πριν 17 χρόνια θυμάται να βρίσκεται έξω από το σχολείο του, να ξυπνάει μετά από τρεις μήνες στο νοσοκομείο και να αντιλαμβάνεται ότι έχει χάσει το δεξί του χέρι. «Ενα αυτοκίνητο που έτρεχε με 100 χλμ/ω ανέβηκε στο πεζοδρόμιο του σχολείου και χτύπησε σοβαρά τρία παιδιά… Από τα 16 μου χρόνια και για 17 χρόνια προσπαθώ να διαχειριστώ τη νέα μου πραγματικότητα».
Τέλος ο Νότης Τσίλης. Που το 2014, ενώ οδηγούσε μοτοσικλέτα, ένα αυτοκίνητο έπεσε επάνω του με 140 χλμ/ωκαι τον άφησε στην άσφαλτο. «Ένας άλλος οδηγός που πέρασε και με είδε, φοβήθηκε στην κατάσταση που ήμουν και δεν με πήγε στο νοσοκομείο. Χρησιμοποίησα όση δύναμη μου έμεινε, έβαλα το χέρι μου στη τσέπη, πήρα το τηλέφωνο και ειδοποίησα τον πατέρα μου. Καμία κάμερα στον δρόμο δεν υπήρχε για να καταφέρω να βρω αυτόν τον ασυνείδητο που με χτύπησε. Ούτε φωτισμός. Το πόδι μου αναγκάστηκα και το έκοψα πάνω από το γόνατο».
Ολα τα προηγούμενα τα ανέφερα όχι επειδή πιστεύω στην δύναμη των αφηγήσεων –oσο άμεσες και ανατριχιαστικές να είναι. Ούτε πιστευω στην αποτελεσματικότητα των κοινοβουλευτικών Επιτροπών. Μπορεί μετά τη συνεδρίαση ο πρόεδρος της Επιτροπής Μακάριος Λαζαρίδης να αναφέρθηκε σε «ενεργοποίηση όλων των δυνάμεων ώστε η λίστα των θυμάτων από τροχαία ατυχήματα να σταματήσει να αυξάνει», ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Χάρης Μαμουλάκης να ζήτησε «αλλαγή εκ βάθρων την κουλτούρα της οδικής ασφάλειας» και η βουλευτής της ΝΔ Κατερίνα Μονογιού, περισσότερο προσωπικά, να μίλησε για τον πρόσφατο θάνατο του αδελφού της σε τροχαίο δυστύχημα, αλλά από πείρα δεν είμαι αισιόδοξος ότι θα γίνει κάτι.
Για να γίνει κάτι χρειάζεται πρώτα μια εκστρατεία κατά της οδήγησης σε κατάσταση μέθης. Η οποία θα εμφανίζεται παντού. Όχι μόνο στην τηλεόραση ή στο Internet αλλά στους δρόμους και κυρίως στα νυχτερινά μαγαζιά. Κάτι ανάλογο με αυτό που ξεκίνησαν οι Αγγλοι την δεκαετία του ’70, με τις αφίσες δίπλα στα μπουκάλια και τα μηχανήματα για να μετράς το αλκοόλ την ώρα που βγαίνεις από τα μαγαζιά που υπενθύμιζαν ότι μια καμπάνια είναι σε εξέλιξη.
Δεύτερον να υπάρξουν άμεσες ποινές. Πριν 18 χρόνια υπήρξε μέτρο για «κατάσχεση αυτοκινήτων και μοτοσικλετών όταν οι οδηγοί τρέχουν πλέον του επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας, οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ και τοξικών ουσιών ή επιδίδονται σε αυτοσχέδιους αγώνες». Το μέτρο είχε απορρίψει ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Δημήτρης Λινός ως αντισυνταγματικό. Στην διάρκεια όμως που είχε εφαρμοστεί είχε αποδειχθεί αποτελεσματικό. Σήμερα, με τις τραυματικές εμπειρίες 18 ετών, κάτι ανάλογο που δεν θα παραβαίνει το Σύνταγμα θα έπρεπε να εφαρμοστεί.
Τρίτον να υπάρξει μια αξιολόγηση των παραβάσεων. Τον Φεβρουάριο του 2023 είχαν ανακοινωθεί οι τέσσερις επικίνδυνες παραβάσεις. Οτι με την οδήγηση υπό την επήρεια μέθης, την παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη/STOP, τις αντικανονικές προσπεράσεις ή αυτοσχέδιους αγώνες χάνεις το δίπλωμα. Στις τρεις παραβιάσεις και σε πέντε χρόνια. Κάτι που μπορώ να το καταλάβω για τις προσπεράσεις και τα STOP αλλά στην μέθη και τους αγώνες, που δεν υπάρχει η περίπτωση του λάθους, η αφαίρεση του διπλώματος και του οχήματος, αν είναι νομικά δυνατόν πρέπει να είμαι με τη μία.
Τέταρτον να υπάρξει κάποιος άνθρωπος στην Βουλή να πάρει την καμπάνια στους ώμους του. Πριν κάποια χρόνια θυμάμαι τον Κωστή Χατζηδάκη να μου λέει ότι ο Αρης Σταθάκης είχε κάνει κοινοβουλευτική καριέρα ασχολούμενος σχεδόν αποκλειστικά με θέματα οδικής ασφαλείας. Στη Βουλή χρειάζεται κάποιος σαν τον Σταθάκη. Ενας κοινοβουλευτικός Κάτων Πρεσβύτερος που αντί να ζητάει να καταστραφεί η Καρχηδόνα να απαιτεί να μην καταστραφούν και άλλες ζωές από την έλλειψη αστυνόμευσης στους δρόμους.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News