Πριν από τέσσερα μόλις χρόνια, το εφιαλτικό κυκλοφοριακό της Θεσσαλονίκης είχε φτάσει στο απροχώρητο. Οι αρμόδιοι βέβαια διαβεβαίωναν πως μέσα στο 2024 το Μετρό θα έτρεχε στις ράγες του αλλά ποιος τους πίστευε;
Το θέμα είχε βρυκολακιάσει. Ο κόσμος είδε να θεμελιώνεται το έργο επί τριάντα χρόνια ενώ οι κυβερνήσεις διαδέχονταν η μια την άλλη και έζησε εγκαίνια (!) με «μουσαμάδες».
Εν μέσω πανδημίας οι Θεσσαλονικείς αρνούνταν να μπουν στα λεωφορεία του ΟΑΣΘ που πέρναγαν από τις στάσεις πάντα γεμάτα, μέχρι… «σαρδελοποίησης» των επιβατών. «Επαιξε» και στα διεθνή ΜΜΕ η εικόνα λεωφορείου του ΟΑΣΘ στο κέντρο τη Θεσσαλονίκης όταν λόγω συνωστισμού επιβατών έσπασε μια πόρτα.
Ο στόλος είχε μειωθεί δραματικά από βλάβες και λάθη χειρισμών των αρμοδίων. Πολλοί κατέβαιναν στο κέντρο μόνο με ταξί ή και με τα πόδια μέσω της περιοχής του Μεγάρου Μουσικής προς την παραλία.
Η «κατάρα» για την πόλη ξεκίνησε βλακωδώς –και με ιδιοτέλεια βεβαίως– από την απόφαση να ξηλωθεί το τραμ στα μέσα της δεκαετίας του 1950.
Το ματαιωμένο σχέδιο του πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ από το 2000 με τα 31 πάρκινγκ, από τα οποία έγινε τελικά μόνο ένα (!) και η βιαστική κίνηση να κρατικοποιηθεί ο ΟΑΣΘ, που έφερε το σμπαραλιασμα του συστήματος δημοσίων συγκοινωνιών, ήρθαν να συμπληρώσουν τη ζοφερή εικόνα.
Και σα να μην έφτανε αυτό, ήρθε και η έναρξη των εργασιών του Fly Over με την μείωση λωρίδων κυκλοφορίας στην Περιφερειακή Οδό…
Ποιος θα το έλεγε τότε πως στην εκπνοή του 2024 όλες οι ανασκοπήσεις της χρονιάς για τη Θεσσαλονίκη θα περιλάμβαναν τις «ένδοξες μέρες του Μετρό», που άλλαξαν την εικόνα του κέντρου της πόλης και έφεραν την αναγέννηση της ιστορικής Εγνατίας οδού με τους αρχαιολογικούς θησαυρούς, τα μνημεία και τοπόσημα της, αλλά και την πρόοδο των διαδικασιών ευρύτερων αναπλάσεων.
Το 2024 ήταν η χρονιά που η πόλη ανέβηκε «πίστα» και έδειξε πως μπαίνει σε μια σειρά για να τακτοποιήσει τα του οίκου της.
Ακόμα και σε επίπεδο συμβολισμών, η μιζέρια του συνωστισμού που προκάλεσε το σπάσιμο της πόρτας του λεωφορείου του ΟΑΣΘ μπορεί να συγκριθεί με τον συνωστισμό επιβατών στο υπερσύγχρονο Μετρό που φράκαρε στις αποβάθρες και ανάγκασε τους υπεύθυνους να δώσουν εντολή να μην σταματά ο συρμός σε σταθμούς του κέντρου της πόλης.
Ανάπλαση της ΔΕΘ
Το δεύτερο μεγάλο θέμα που μέσα στο 2024 τροφοδότησε διχογνωμίες και αντιπαραθέσεις, μετά το Μετρό, είναι το σχέδιο ανάπλασης της Διεθνούς Εκθεσης Θεσσαλονίκης (ΔΕΘ) που βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο (λεπτομέρεια μακέτας επάνω), με την έναρξη των εργασιών να προγραμματίζεται για το 2026, ενώ ο διαγωνισμός για την ανάδειξη του αναδόχου αναμένεται να πραγματοποιηθεί το 2025.
Σύμφωνα με τον Τάσο Τζήκα, πρόεδρο της ΔΕΘ-HELEXPO, η αναβάθμιση της ΔΕΘ αποτελεί μια μοναδική παρέμβαση που θα επηρεάσει την πολεοδομική και αρχιτεκτονική ταυτότητα της Θεσσαλονίκης, ενώ συνδέεται με το γενικότερο μετασχηματισμό της πόλης, όπως αυτός προκύπτει από την ολοκλήρωση του Μετρό.
Αίσθηση προκάλεσαν όμως οι «κόκκινες γραμμές», όπως ονομάστηκαν οι αλλαγές που ζήτησε να προστεθούν στην τελική πρόταση-σχέδιο για την ανάπλαση της ΔΕΘ ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης και αφορούσαν κυρίως την επιθυμητή αυξημένη ποσοστιαία παρουσία του πρασίνου στη νέα Εκθεση.
Fly Over Θεσσαλονίκης
Το έργο του Fly Over Θεσσαλονίκης, που βρίσκεται σε ήδη εξέλιξη, υπήρξε ο φόβος και ο τρόμος των Θεσσαλονικέων μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2024 όταν διαπίστωσαν ιδίοις όμμασι ότι το Μετρό θα τρέξει. Το Fly Over θα αλλάξει κι αυτό σε κάποιο βαθμό τον τρόπο μετακίνησης στην πόλη με τον υπερυψωμένο αυτοκινητόδρομο που θα συνδέει τα ανατολικά προάστια με την περιφερειακή οδό. Με μήκος 4,5 χλμ και 9 κόμβους, το έργο θα περιλαμβάνει επίσης γέφυρες και διαβάσεις, μειώνοντας την κίνηση και βελτιώνοντας τη σύνδεση μεταξύ περιοχών.
EuroPride 2024
Από τις 21 έως τις 29 Ιουνίου, η Θεσσαλονίκη φιλοξένησε το EuroPride 2024, που είναι το σημαντικότερο ετήσιο Pride της Ευρώπης. Το φεστιβάλ με τις συναυλίες, τις εκδηλώσεις, τα πάρτι, τις ομιλίες, τις ξεναγήσεις, το Συνέδριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, προσέλκυσε χιλιάδες ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα από όλη την Ευρώπη.
Δεν υπήρξαν άξιες λόγου αντιδράσεις και εντάσεις, παρά τους φόβους. Συζητήθηκε, θα ‘λεγε κανείς, πιο πολύ πριν διεξαχθεί. Το λες και προσέγγιση της ευρωπαϊκής νοοτροπίας αυτό.
Ανάπλαση της Πλατείας Αριστοτέλους
Η Πλατεία Αριστοτέλους, η πιο εμβληματική πλατεία της Θεσσαλονίκης, βρίσκεται στο επίκεντρο σχεδίων ανάπλασης για την ανάδειξη της ιστορικής και πολιτιστικής της αξίας.
Η καθημερινότητα
Το 2024, υπό τη δημαρχία του Στέλιου Αγγελούδη, ο Δήμος Θεσσαλονίκης προχώρησε σε σημαντικά έργα υποδομής και αναπλάσεων με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών όπως ανάπλαση παιδικών χαρών, δημιουργία νέων χώρων στάθμευσης, σχέδια επέκτασης της παλιάς παραλίας, παρεμβάσεις υπέρ της προσβασιμότητας ατόμων με αναπηρία και πεζών κ.ά. ενώ έδωσε μάχη για επίλυση του ακανθώδους προβλήματος των σκουπιδιών.
Ο μεγάλος αιρετικός Γιάννης Μπουτάρης, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης 2010-2019, έφυγε από τη ζωή στις 9 Νοεμβρίου 2024, μέσα σε κλίμα συγκίνησης στην πόλη. Συνοδοιπόροι και αντίπαλοι αναγνώρισαν το γεγονός ότι υπήρξε δια βίου ενεργός πολίτης, σοφός και ανήλικος διαρκώς, αφήνοντας μια μοναδική άυλη κληρονομιά στην πόλη. Το άνοιγμα της Θεσσαλονίκης στις νέες ιδέες, στην εποχή και τον λόγο που έρχονταν καινούργιος. Συγκρούστηκε με τους πιο επιφανείς εκπροσώπους της «μούχλας», παρά τα λάθη του.
Στο δημαρχείο, συνεργάτιδα του Γιάννη Μπουτάρη μας είχε πει –θα ήταν γύρω στο 2016– πως ο κυρ Γιάννης μέσα σε ένα μήνα είχε δεχθεί πάνω από τριάντα προσκλήσεις για συνέντευξη από μεγάλα ΜΜΕ της Ευρώπης και των ΗΠΑ.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News