606
| Shutterstock / CreativeProtagon

Η νεκροψία μιας επιστήμης

|Shutterstock / CreativeProtagon

Η νεκροψία μιας επιστήμης

Η υπόθεση της Ρούλας Πισπιρίγκου έληξε με μια απόφαση που έγραφε «δις ισόβια» στην κατηγορούμενη για τη δολοφονία των παιδιών της. Και ενώ ο δικός της φάκελος κλείνει, ανοίγει ένας άλλος. Ο υπουργός Δικαιοσύνης Γιώργος Φλωρίδης αποφάσισε την αναστολή καθηκόντων των τριών κρατικών ιατροδικαστών, οι οποίοι επέμεναν ότι τα αίτια θανάτου των παιδιών ήταν παθολογικά.

Για τον ρόλο τους στη συγκεκριμένη υπόθεση πολλά είχε να πει και η εισαγγελέας, σημειώνοντας ότι έδωσαν πρόσφορο έδαφος στην κατηγορούμενη να καλύψει τα εγκλήματά της, ότι δεν είχαν συναίσθηση της ευθύνης τους, ότι τους χαρακτηρίζει επιπολαιότητα και ότι είναι εμμονικοί γιατί «κάποιοι εκτίθενται αναιρώντας δημόσια την αρχική σωστή τους άποψη, αποδεχόμενοι άλλη άποψη, την οποία αρχικά αρνούνταν, και κάποιοι, για λόγους δήθεν συναδελφικής αλληλεγγύης, τους δίνουν χείρα βοηθείας, υποστηρίζοντας την άποψή τους».

Ολον αυτό τον καιρό που η υπόθεση της δίκης Πισπιρίγκου έτρεχε και απασχολούσε την επικαιρότητα, είδαμε πολλές φορές ιατροδικαστές στα τηλεοπτικά παράθυρα. Σε κάθε τέτοια υπόθεση, τους δίνεται τηλεοπτικό βήμα, πόσο μάλλον στην περίπτωση μιας σύγχρονης Μήδειας που όλοι οι προβολείς είχαν πέσει επάνω της εξερευνώντας το δυστοπικό σύμπαν της στυγνότητάς της, που όσο κι αν ήθελε να το αρνείται, έβγαζε μάτι.

Ανοιγες την τηλεόραση και ένιωθες σαν να παρακολουθείς κάποια σειρά του Netflix με θέμα την εξιχνίαση εγκλημάτων. Μόνο που σε μια σειρά τα πράγματα είναι τοποθετημένα συνήθως σε ένα συμπαγές πλαίσιο, όπου οι μαρτυρίες και οι πληροφορίες θα καταλήξουν κάπου, σε ένα λογικό συμπέρασμα. Στη live πραγματικότητα της μικρής οθόνης οι γνώμες ξεστομίζονται ελαφρά την καρδία και τα αυθαίρετα πορίσματα περισσεύουν. Και όλα μαζί συνθέτουν ένα χαοτικό παζλ, προορισμένο να μένει ημιτελές, δίνοντας μάλιστα και λανθασμένες εντυπώσεις, ενίοτε.

Σε αυτόν τον ανερμάτιστο τηλεοπτικό κόσμο, οι επιστήμονες άρχισαν να θεωρούνται συμπρωταγωνιστές στο θέαμα πόνου και τρόμου που μοσχοπουλάει στους δέκτες. Επαθε κάτι ένα διάσημο πρόσωπο; Καλούν ιατρούς να δώσουν ιατρικό ανακοινωθέν. Σείστηκε η γη; Οι σεισμολόγοι γίνονται οι σταρ των ημερών. Κακοκαιρία προ των πυλών; Βγάλτε τους μετεωρολόγους να μιλήσουν και να τσακωθούν για τις προβλέψεις τους. Γιατί η επιστημονική αντιδικία πουλάει επίσης, είναι ένα επιπλέον θέαμα στο θέαμα.

Η μόδα του επιστήμονα-τηλεστάρ ξεκίνησε από την πανδημία με τους λοιμωξιολόγους και, όπως φαίνεται, καλά κρατεί και εντάσσει όλο και περισσότερες ειδικότητες. Η ιατροδικαστική ήταν αναμενόμενο να γίνει ανάρπαστη με τη σειρά της, στην εποχή που η τηλεόραση δεν χορταίνει να βάζει στη σκαλέτα της, ακόμα και την αμιγώς ψυχαγωγική, ειδεχθή εγκλήματα και ό,τι περιέχει αίμα, σήψη και δυσωδία. Μόνο που αυτή η μόδα εκφυλίζει τελικά την επιστήμη, ρίχνοντάς την στο επίπεδο ενός φτηνού ριάλιτι.

Το πόσο εκφυλιστικά λειτουργεί το βλέπουμε σε κάθε σχετική υπόθεση. Από το δυστύχημα στα Τέμπη και τον θάνατο του Βασίλη Καλογήρου, μέχρι τη Ρούλα Πισπιρίγκου, οι νεκροψίες επί της οθόνης δίνουν και παίρνουν και, ασφαλώς, δημιουργούν και γωνίες οπτικής στο κοινό, οι οποίες δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι συνάδουν με την πραγματικότητα, ούτε βέβαια βοηθούν την έρευνα που διενεργείται και προσπαθεί να βγάλει ασφαλή συμπεράσματα. Το θέαμα αυτό λειτουργεί απλώς όπως το πόδι που πατάει στην άμμο και τη σηκώνει θολώνοντας τον βυθό.

Την προειδοποίησή του είχε κάνει και ο προϊστάμενος της Ιατροδικαστικής, Νίκος Καρακούκης, στέλνοντας έγγραφο στο υπουργείο Δικαιοσύνης πριν από έναν χρόνο και σημειώνοντας ότι η παρέλαση ιατροδικαστών του Δημοσίου σε παράθυρα και πάνελ αποτελεί πειθαρχικό παράπτωμα. Η αναστολή των καθηκόντων των τριών ιατροδικαστών επιβεβαιώνει την τοποθέτησή του και πρέπει να λειτουργήσει ως παράδειγμα προς αποφυγήν για την επιστήμη, όταν εκφυλίζεται κατ’ αυτόν τον τρόπο.

Γιατί αυτό δείχνει η νεκροψία: η σύγχρονη επιστήμη, ως το νέο πουλέν την οθόνης, χάνει την αξιοπιστία της. Και οι επιστήμονες, μπαίνοντας στην τροχιά της δημόσιας προβολής, ο καθένας για τους δικούς του λόγους, εξυπηρετούν περισσότερο την τηλεθέαση παρά το λειτούργημά τους.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...