Ιδού η ακτινογραφία της Παιδείας μας από τη Μεταπολίτευση και δώθε: υπουργοί Παιδείας που άλλαζαν βάρδιες και πόσο χρονικό διάστημα στέριωσαν στη θέση τους.
Ν. Λούρος Ιούλιος 74-Νοέμβριος 74 / Π. Ζέπος 74-76/ Γ. Ράλλης 76-77/Ι. Βαρβιτσιώτης Νοέμβριος 77-80/ Α. Ταλιαδούρος 80-81/ Ε. Βαρυβάκης 81-82/ Α. Κακλαμάνης 82- 86/ Α. Τρίτσης 86-88/ Απ. Κακλαμάνης Μάιος 88- Ιούνιος 88/ Γ. Παπανδρέου 88-89/ Β. Κοντογιαννόπουλος Ιούλιος 89-Οκτώβριος 89/ Κ. Δεσποτόπουλος Οκτώβριος 89-Νοέμβριος 89/ Κ. Σημίτης Νοέμβριος 89-90/ Κ. Δεσποτόπουλος Φεβρουάριος 90-Απρίλιος 90/ Β. Κοντογιαννόπουλος 90-91/ Γ. Σουφλιάς 91-93/ Δ. Φατούρος 93-94/ Γ. Παπανδρέου 94-96/ Γ. Αρσένης Σεπτέμβριος 96-2000/ Π. Ευθυμίου 2000-2004/ Μαριέττα Γιαννάκου 2004-2007/ Ε. Στυλιανίδης Σεπτέμβριος 2007-2009/ Α. Σπηλιωτόπουλος Ιανουάριος 2009-Οκτώβριος 2009/ Αννα Διαμαντοπούλου 2009-2012/ Γ. Μπαμπινιώτης Μάρτιος 2012-Μάιος 2012/ Α. Ευφροσύνη-Κιάου Μάιος 2012-Ιούνιος 2012/ Κ. Αρβανιτόπουλος Ιούνιος 2012-2015/ Α. Λοβέρδος Ιούνιος 2014-2015/ Α. Μπαλτάς Ιανουάριος 2015-Αύγουστος 2015/ Φ. Κιάου Αύγουστος 15-Σεπτέμβριος 15/ Ν. Φίλης Σεπτέμβριος 2015-Νοέμβριος 2016/ Κ. Γιαβρόγλου Νοέμβριος 2016-Ιούλιος 2019/ Νίκη Κεραμέως Ιούλιος 2019-Μάιος 2023/Χ. Κίττας Μάιος 23-Ιούνιος 23/ Κυριάκος Πιερρακάκης.
Το υπουργείο Παιδείας άλλαξε όνομα δέκα φορές. Από ονόματα πάμε εξίσου καλά.
Μεταρρυθμιστές υπουργοί:
Γεώργιος Ράλλης: Υποχρεωτική 9ετής εκπαίδευση και καθιέρωση δημοτικής γλώσσας.
Απόστολος Κακλαμάνης: Ιδρυση των ΤΕΙ, του Πανεπιστημίου Αιγαίου και Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Βασίλης Κοντογιαννόπουλος (κυβέρνηση Κωνσταντίνου Μητσοτάκη): Κατέθεσε πολυνομοσχέδιο για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Χαρακτηρίστηκε συντηρητικό, προκαλώντας τις μεγαλύτερες μαθητικές και φοιτητικές κινητοποιήσεις. Ο ίδιος παραιτήθηκε μετά και τη δολοφονία του καθηγητή Νίκου Τεμπονέρα εντός σχολείου υπό κατάληψη.
Γεράσιμος Αρσένης: Μεταρρύθμιση που προκάλεσε κύμα καταλήψεων από μαθητές Λυκείου.
Μαριέττα Γιαννάκου: Μεταρρύθμιση για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και καθιέρωση της βάσης του 10 για την εισαγωγή σε ΑΕΙ-ΤΕΙ, κάτι που προκάλεσε μεγάλες αντιδράσεις και βεβαίως καταργήθηκε.
Αννα Διαμαντοπούλου: Εφερε νέο νόμο-πλαίσιο, ο οποίος για πρώτη φορά ψηφίστηκε με συντριπτική πλειοψηφία στη Βουλή (ακόμα και από κόμματα της αντιπολίτευσης), ενώ επί θητείας της ξεκίνησε η εφαρμογή του Νέου Σχολείου. Αλλά από την επόμενη ημέρα υπουργίας του επόμενου υπουργού, άρχισε το ξήλωμα.
Για πολλά θλίβομαι. Αλλά για αυτόν που πραγματικά σκίζεται η ψυχή μου είναι για τον ενσυνείδητο φοιτητή-φοιτήτρια που θέλει να λάβει γνώσεις, έχοντας την αίσθηση του χρόνου σπουδών ώστε να βγει στην αγορά εργασίας. Για τον φοιτητή-τρια που έχει αντίληψη των παιχνιδιών που παίζουν στην πλάτη του ομάδες της αραχτής, της αμορφωσιάς και παρανομίας αλλά που καμία κυβέρνηση δεν τον προστάτευσε ποτέ αποτελεσματικά, μεθοδικά και με συνέχεια. Για τον καθηγητή που μπήκε με όρεξη να μεταφέρει γνώση. Για τον δάσκαλο που θέλει να μάθει γράμματα και τρόπους στα παιδιά. Για κάθε υπουργό που προσπάθησε.
Δύο ενδιαφέροντα στοιχεία:
Πρώτον, η Αννα Διαμαντοπούλου, που κατά κοινή ομολογία εργάστηκε και τόλμησε την πιο πολύπλευρη, πολυμέτωπη, μεθοδικά δουλεμένη μεταρρύθμιση, παραμένει έκτοτε εκτός Βουλής.
Δεύτερον, η «περίφημη» αξιολόγηση της Νίκης Κεραμέως. Οι εκπαιδευτικοί μας είναι 150.000 μόνιμοι. Από αυτούς οι 27.000 είναι δόκιμοι. Μέχρι στιγμής έχουν αξιολογηθεί περίπου 10.000. Ολοι άξιοι! Το σύστημα είναι σχεδιασμένο για να επιτυγχάνουν. Ουδείς «μη επαρκής». (Ακόμα και οι λέξεις έχουν το νόημά τους)… Ωστόσο, και ΑΝ εντοπιστεί στο μέλλον ο «μη επαρκής», όχι! Οχι! Δεν θα τον διώξουμε, αλλά θα επιμορφώνεται εσαεί μέχρι να επιφωτιστεί επαρκώς.
Τι δεν καταλαβαίνεις; Θεωρώ ότι συνεννοηθήκαμε, αναγνώστες.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News