643
Aπό αριστερά, Μαρίνα Σάττι (Ελλάδα), Εντεν Γκολάν (Ισραήλ), Nemo (Ελβετία) και Γιόουστ Κλάιν (Ολλανδία) | REUTERS/CreativeProtagon

Eurovision μιας ταραγμένης εποχής

Aπό αριστερά, Μαρίνα Σάττι (Ελλάδα), Εντεν Γκολάν (Ισραήλ), Nemo (Ελβετία) και Γιόουστ Κλάιν (Ολλανδία)
|REUTERS/CreativeProtagon

Eurovision μιας ταραγμένης εποχής

Ο νικητής του ευρωπαϊκού διαγωνισμού τραγουδιού, το Νemo, αλλά και όσοι βρέθηκαν στις πρώτες θέσεις, δείχνουν ξεκάθαρα ότι φέτος η woke κουλτούρα και η διαφορετικότητα ήταν οι πρωταγωνιστές σε μια Eurovision που παίρνει επάνω της τα χρώματα και τους κραδασμούς της εποχής και μοιραία μεταλλάσσεται σε κάτι λιγότερο ανάλαφρο.

Αυτό που παρακολουθήσαμε το βράδυ του Σαββάτου ήταν μια διαφορετική εκδοχή του διαγωνισμού από εκείνες που είχαμε συνηθίσει. Πάντα η Eurovision παλεύει να διατηρήσει το χαρωπό της περιτύλιγμα όσο πιο αλώβητο γίνεται, αλλά φέτος το είδε να σκίζεται στα σημεία. Είχε αποκλεισμό μιας χώρας, της Ολλανδίας, γιατί ο τραγουδιστής φέρεται να κινήθηκε απειλητικά εναντίον μιας γυναίκας κάμεραμαν, είχε θυμωμένο κοινό, είχε γιουχαΐσματα και είχε και πολιτικές διαμαρτυρίες, τις οποίες προκάλεσε η συμμετοχή του Ισραήλ.

Βέβαια, πάντα υπάρχει μια πολιτική τοποθέτηση σε αυτόν τον διαγωνισμό, κι ας διατείνονται οι διοργανωτές του ότι η πολιτική δεν χωράει στη σκηνή του. Η ψηφοφορία των επιτροπών ήταν ανέκαθεν μια σκακιέρα όπου και η πολιτική κινούσε τα πιόνια για να βγάλει νικητές και χαμένους. Αλλά βλέπεις ότι και τα γεγονότα μπαίνουν πλέον πιο δυναμικά σε αυτή τη σκακιέρα, διαμορφώνοντας το παιχνίδι και την αντίδραση του κοινού.

Το 2022 η Ρωσία αποκλείστηκε από τη Eurovision γιατί ξεκίνησε πολεμικές επιθέσεις στην Ουκρανία. Φέτος η EBU κώφευσε στις φωνές που ήθελαν τον αποκλεισμό του Ισραήλ, ώστε να περάσει μέσα από τον διαγωνισμό το μήνυμα της κατάπαυσης του πυρός στη Γάζα. Η 20χρονη Εντεν Γκολάν ανέβηκε τελικά στη σκηνή με ένα τραγούδι που συνδεόταν με την επίθεση της Χαμάς σε ισραηλινό φεστιβάλ μουσικής, για να ακούσει γιουχαΐσματα και να κάνει ακόμα πιο τεταμένο το κλίμα διαμαρτυρίας έξω από τις πόρτες του διαγωνισμού, όπου τα δρακόντεια μέτρα μαρτυρούσαν ένα ταραγμένο τοπίο, το οποίο ασφαλώς κρύφτηκε επιμελώς κάτω από το χαλάκι.

Ο σουηδός τραγουδιστής βγήκε με παλαιστινιακό μαντήλι δεμένο στο μπράτσο του και η δική μας Μαρίνα Σάττι χασμουρήθηκε σε συνέντευξη Τύπου, γυρνώντας επιδεικτικά την πλάτη στην Εντεν Γκολάν όταν εκείνη έκανε δηλώσεις. Είναι προφανές ότι η τραγουδίστρια έκανε ένα μικρό πολιτικό σχόλιο δια της στάσης της και δεν χασμουρήθηκε λόγω κούρασης εκεί επάνω, παρ’ όλο που αυτό θέλουν να πιστεύουμε οι επίσημοι φορείς, που δείχνουν μια δυσανεξία σε ό,τι χαλάει το κλίμα της χαράς και της θετικής ενέργειας.

Θα μπορούσε να πει κανείς ότι η εμμονική προσήλωση στη διατήρηση του χαρωπού κλίματος είναι πλέον ενοχλητική και για το κοινό. Το οποίο αντιλαμβάνεται διαφορετικά τα πράγματα και δίνει την ψήφο του σε καλλιτέχνες που μεταδίδουν ένα νόημα ζωής, που φαίνεται ότι έχουν σπάσει ταμπού και έχουν απελευθερωθεί από δεσμά, που έχουν αδιαμφισβήτητα ταλέντο και όχι απλώς σωματικά και χορευτικά προσόντα, καλλιτέχνες που κάτι έχουν να πουν, τέλος πάντων.

Με το «Ζάρι» της Μαρίνας Σάττι να έχει προσγειωθεί στη 11η θέση στην τελική κατάταξη, το ερώτημα είναι αν εμείς είχαμε να πούμε κάτι σε αυτή τη νέου τύπου Eurovision, της διαφορετικότητας και της αφύπνισης. Πιστεύω ότι ναι, η φετινή μας συμμετοχή ήταν αρμονική με ό,τι αναζητά πλέον το κοινό. Είχαμε ένα ταλαντούχο κορίτσι με ένα ενδιαφέρον τραγούδι, μοντέρνο και παραδοσιακό μαζί. Θέλαμε να παρασύρουμε την Ευρώπη σε βαλκανικούς ρυθμούς, είχαμε ποντάρει σε αυτό. Δεν βγήκε έτσι ακριβώς όπως το φανταζόμασταν. Ισως ήταν πολλή η «βαλκανικότητα» για να τη χωνέψει ο Ευρωπαίος, ίσως πάλι οι άλλοι είχαν κάτι καλύτερο.

Οπως και να έχει, όμως, η Μαρίνα Σάττι και το «Ζάρι» της έπαιξαν τίμια στο παιχνίδι της Eurovision. Δεν κέρδισαν την Ευρώπη, φαίνεται ότι κέρδισαν όμως εμάς. Και είναι η πρώτη φορά που δεν αρχίσαμε τη γκρίνια σχετικά με τη συμμετοχή μας και τη θέση που πήρε. Αλλες χρονιές, η αποτυχία μεταφραζόταν σε ατελείωτα σχόλια απογοήτευσης για την επιλογή και για το ότι δεν ήταν αντάξια των προσδοκιών.
Η Σάττι ήταν το κορίτσι που έπρεπε να στείλουμε σε μια Eurovision που αλλάζει. Και που μοιάζει να μην αντέχει άλλες Φουρέιρες, όσο καλές κι αν είναι.

ΥΓ: Το σχολιαστικό δίδυμο της ΕΡΤ παρέμεινε απογοητευτικό και στον τελικό. Ευτυχώς, με τόσα που έγιναν φέτος στη Eurovision, δεν το καταλάβαμε.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...