Διαβάζω ότι η προσάραξη της φρεγάτας «Κανάρης» σε αβαθή στην νησίδα Αταλάντη αποτελεί πλήγμα για το γόητρο του Πολεμικού Ναυτικού κι ότι –σύμφωνα με πηγές από το ΑΠΕ-ΜΠΕ– ο οργισμένος υπουργός Εθνικής Αμυνας Πάνος Καμμένος συγκάλεσε σύσκεψη, από την οποία βγήκε ως διαρροή ότι «θα πέσουν κεφάλια».
Να πέσουν, εάν πρέπει. Αν και, πριν «πέσουν κεφάλια», πρώτα πρέπει να συγκροτηθεί Επιτροπή Διερεύνησης, να κάνει έρευνα, να εκδώσει πόρισμα και να καταλογιστούν ευθύνες εκεί όπου υπάρχουν. Αλλά στο σημείο αυτό θέλω να εκφράσω μια απορία. Γιατί να πέσουν κεφάλια ειδικά στο Πολεμικό Ναυτικό για ένα ατύχημα και δεν πέφτουν στην Πολεμική Αεροπορία στην οποία παρουσιάζονται με μια αφύσικη συχνότητα ατυχήματα, τα αίτια των οποίων δεν μαθαίνουμε ποτέ; Δόθηκαν στη δημοσιότητα πορίσματα για τα ατυχήματα που σημειώνονται με F16 και Mirage; Μάθαμε γιατί έπεσε το Mirage 2000 στις 29 του περασμένου Μαΐου βορειοανατολικά της Εύβοιας; Η αρχική ανακοίνωση (λίγη ώρα μετά το ατύχημα) έκανε λόγο για «μηχανική βλάβη», δηλαδή εκδόθηκε πόρισμα πριν καν συγκροτηθεί η Επιτροπή Διερεύνησης!
Μήπως μάθαμε γιατί έπεσε το ελικόπτερο Χιούι τον περασμένο Απρίλιο στην Ελασσόνα, με τέσσερις νεκρούς από την Πολεμική Αεροπορία; Από την πρώτη στιγμή διοχετεύτηκε στα media ως αίτιο του ατυχήματος ότι το ελικόπτερο «ακούμπησε σε καλώδια της ΔΕΗ». Λες και είναι φυσιολογικό για ένα ελικόπτερο να ακουμπά στα καλώδια της ΔΕΗ. Να σημειωθεί ότι το ελικόπτερο εκτελούσε με κακοκαιρία την πτήση από τη Λάρισα στην Κοζάνη, μια απόσταση που με το αυτοκίνητο καλύπτεται σε δυο ώρες.
Μήπως μάθαμε γιατί τον Νοέμβριο του 2016 ένα F16 τυλίχτηκε στις φλόγες στη Σούδα πριν την απογείωση; Μήπως μάθαμε γιατί τον Ιανουάριο του 2017, ένα άλλο F16 βγήκε από το διάδρομο στον Αραξο; Αμέσως πηγές της Πολεμικής Αεροπορίας είπαν σε μέσα ότι αυτό οφειλόταν στην ολισθηρότητα του διαδρόμου και ίσως να επέδρασε και κάποια υψηλότερη από το κανονικό ταχύτητα. Λες και η ταχύτητα από μόνη της αυξάνεται.
Η πιο χαρακτηριστική περίπτωση, όμως, είναι εκείνη του ατυχήματος του ελληνικού F16 που έγινε στην αεροπορική βάση Αλμπαθέτε της Ισπανίας στις 26 Ιανουαρίου 2015. Εκεί έχασαν τη ζωή τους οι δυο έλληνες χειριστές και εννέα άτομα από τη Γαλλική Πολεμική Αεροπορία. Τραυματίστηκαν 33 άτομα από τη Γαλλική και την Ιταλική Πολεμική Αεροπορία. Καταστράφηκαν ολοσχερώς το ελληνικό αεροσκάφος, δύο αεροσκάφη της Γαλλικής Πολεμικής Αεροπορίας και ένα της Ιταλικής, ενώ υπέστησαν μεγάλης και μικρής έκτασης ζημιές τρία αεροσκάφη της Γαλλικής Πολεμικής Αεροπορίας, ένα της Ιταλικής και ένα της Αμερικανικής. Το τρομερό αυτό ατύχημα έγινε στη διάρκεια άσκησης του ΝΑΤΟ.
Στο πόρισμα (εδώ), για την έκδοση του οποίου συνεργάστηκαν εμπειρογνώμονες από όλες τις χώρες που μετρούσαν απώλειες, η ευθύνη αποδίδεται στα μέλη του πληρώματος. Καταλογίζονται σοβαρές παραλείψεις και παράβαση των εγκεκριμένων διαδικασιών, όπως αντικανονική αντιστάθμιση του αεροσκάφους πριν την απογείωση και εκτέλεση των ελέγχων πριν την απογείωση σε λάθος χώρο. Την έκδοσή του πληροφορηθήκαμε το καλοκαίρι του 2015 από το site του υπουργείου Αμυνας της Γαλλίας, όπου αυτό αναρτήθηκε μόλις εκδόθηκε. Αντιθέτως, το ελληνικό υπουργείο Αμυνας δεν το έδωσε στη δημοσιότητα και ουδέποτε έγινε σχετική συζήτηση στην Ελλάδα.
Η μυστικότητα και το απόρρητο των πορισμάτων των ατυχημάτων στην Πολεμική Αεροπορία είναι διαχρονική. «Μην το σκαλίζεις, μην μιλάς για τους αεροπόρους μας, μην θίξεις το αξιόμαχο των αεροπόρων μας, οι αεροπόροι μας είναι ήρωες, οι αεροπόροι μας είναι οι καλύτεροι στον κόσμο», ακούει όποιος προσπαθεί να ασχοληθεί με τα πορίσματα.
Ωραία, να τα δεχτώ όλα αυτά. Ως πολίτης, όμως, που παρακολουθεί και ασχολείται με την επικαιρότητα, εκφράζω την απορία: γιατί η προσάραξη της φρεγάτας αποτελεί πλήγμα για το Πολεμικό Ναυτικό και δεν αποτελούν πλήγμα για την Πολεμική Αεροπορία τα ατυχήματα των αεροσκαφών;
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News