Θα μπορούσε να γίνει σενάριο δραματικής ταινίας. Ενα κορίτσι από φτωχή οικογένεια, νησιώτισσα, μένει έγκυος χωρίς να το θέλει. Αποφασίζει να διακόψει την ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη και πάει στο νοσοκομείο του νησιού, αλλά εκεί μαθαίνει ότι οι αναισθησιολόγοι αρνούνται να κάνουν εκτρώσεις. Θέμα ηθικής συνείδησης της λένε. Και σ’ εκείνο το σημείο, θα ξεκινούσε το δράμα, που ο σεναριογράφος θα μπορούσε να φτάσει όπου ήθελε: απ’ το να ψάχνει η φτωχή κοπέλα λεφτά για να ταξιδέψει και να κάνει την επέμβαση σε ιδιωτική κλινική, μέχρι να καταλήγει στο κρεβάτι κάποιου γιατρού-χασάπη που την πετσοκόβει.
Ενας σεναριογράφος λογικά, θα τοποθετούσε το σενάριο σε ένα νησί της δεκαετίας του ’50. Φαντάζομαι ότι δεν θα σκεφτόταν με τίποτα να το τοποθετήσει στη Σάμο του 2017! Ετυχε να το ακούσω στο ραδιόφωνο, οι αναισθησιολόγοι του νοσοκομείου «Αγιος Παντελεήμονας» της Σάμου (τρεις γυναίκες) αρνούνται να χορηγήσουν αναισθησία σε περιπτώσεις διακοπής κύησης. Για την απόφασή τους επικαλούνται το άρθρο 31 του Νόμου 3418/2005 (κώδικας ιατρικής δεοντολογίας), σύμφωνα με τον οποίο «ο ιατρός μπορεί να επικαλεσθεί τους κανόνες και τις αρχές της ηθικής συνείδησής του και να αρνηθεί να εφαρμόσει ή να συμπράξει στις διαδικασίες τεχνητής διακοπής της κύησης, εκτός εάν υπάρχει αναπότρεπτος κίνδυνος για τη ζωή της εγκύου ή κίνδυνος σοβαρής και διαρκούς βλάβης της υγείας της».
Δεν είναι δυνατόν, εν έτει 2017, να πρέπει κάποια να ταξιδέψει στην Αθήνα για να κάνει μια επέμβαση, επειδή ο γιατρός του νησιού της το αρνείται για λόγους ηθικής (η ηθική κάποιας ακραίας συντηρητικής ή θρησκευτικής θεώρησης μήπως;) Προφανώς, ο νόμος ορίζει ότι έχουν το δικαίωμα της άρνησης, αλλά η Πολιτεία είναι υποχρεωμένη να ορίσει αναισθησιολόγο χωρίς το ηθικό αυτό κόλλημα, γιατί είναι δικαίωμα του πολίτη και η έκτρωση.
Η αλήθεια είναι ότι το ζήτημα δεν έχει αποσαφηνιστεί. Εν συντομία, τα βασικά σημεία της ιστορίας, όπως τα κατάλαβα εγώ, είναι τα εξής: οι αναισθησιολόγοι της Σάμου εξέδωσαν την ανακοίνωση χωρίς να λένε για ποιο λόγο συγκεκριμένα αρνούνται να παρέχουν υπηρεσίες σε διακοπές κύησης. Η διοίκηση του νοσοκομείου της Σάμου απ’ την πλευρά της κατηγορεί τον Ιατρικό Σύλλογο Σάμου για συντεχνιακή υποστήριξη των αναισθησιολόγων και μετάθεση των ευθυνών στη διοίκηση του νοσοκομείου, ενώ ο Ιατρικός Σύλλογος επιμένει ότι φταίει η διοίκηση του νοσοκομείου και διερωτάται γιατί το θέμα βγήκε τώρα στα μέσα. (γιατί δηλαδή να μη βγει; Κρυφό το έχουν;)
Διάβασα και μια ανακοίνωση του Δημήτρη Βαρνάβα, Γενικού Γραμματέα Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου, στην οποία αναφέρει ότι προκύπτουν ερωτήματα για τη χρονική στιγμή που οι αναισθησιολόγοι έγιναν αντιρρησίες συνείδησης. Λέει συγκεκριμένα, ότι από το 2005 μέχρι πρόσφατα η διευθύντρια αναισθησιολογικού εκτελούσε κανονικά τα καθήκοντά της παρέχοντας αναισθησία σε περιπτώσεις εθελούσιας διακοπής κύησης και ότι η στάση της άλλαξε ξαφνικά, μετά την συνταξιοδότηση του συζύγου της: «Μήπως προσχώρησε σε κάποιο θρησκευτικό δόγμα;» αναρωτιέται ο κ. Βαρβάβας.
Μέσα σε όλα, παρεμβαίνει και η 2η Υγειονομική Περιφέρεια Πειραιώς και Αιγαίου, η οποία ανακοινώνει ότι θα διερευνήσει το θέμα και δεσμεύεται ότι θα εξασφαλίσει τη μετακίνηση αναισθησιολόγου από άλλα νοσοκομεία, ώστε να γίνονται εκτρώσεις στη Σάμο.
Σαν γαϊτανάκι δεν είναι; Ενα σουρεαλιστικό, μπερδεμένο κουβάρι πάνω στο οποίο σκοντάφτει, ποιος άλλος, ο καημένος ο πολίτης. Η κοπέλα που λέγαμε, που μένει έγκυος και θέλει να το ρίξει. Και δεν μπορεί να το κάνει εκεί όπου θα έπρεπε να μπορεί. Μόνο που αυτή η κοπέλα δεν είναι σε σενάριο. Είναι η κοπέλα της διπλανής μας πόρτας.
ΥΓ. Οι υπεύθυνοι πρέπει να λύσουν αυτό το θέμα σύντομα. Ντροπή ρε παιδιά. Πραγματικά, ντροπή.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News