Η διαδρομή από το Χαλάνδρι στο Σύνταγμα κοστίζει περί τα 15 ευρώ. Με ταξί. Με αυτοκίνητο της Uber το κόστος πέφτει στη μέση. Ναι, αλλά χρησιμοποιώντας ταξί ξέρεις ότι σε πάει επαγγελματίας που πληρώνει φόρο, ασφάλιση και, αν χρειάζεται, σου κάνει και ψυχανάλυση. Με την Uber είναι αλλιώς. Στην Uber όποιος έχει αυτοκίνητο δύναται κάνει και τον ταξιτζή. Πιθανότατα θα πέσεις σε έναν άνθρωπο σαν και σένα. Ομως είναι τα μισά λεφτά.
Η Νίσυρος είναι ένα από τα νησιά που αγαπώ. Και επειδή η πρόσβαση δεν είναι εύκολη, ακόμα και τον Αύγουστο θα βρεις δωμάτιο και δια της παραδοσιακής, πλέον, οδού: από το booking.com Δωμάτια με την έγκριση του ΕΟΤ και τη θεώρηση της Εφορίας. Ωστόσο το ημερήσιο κόστος ενοικίασης ενός σπιτιού στο νησί, μέσω Airbnb, είναι λίγο-πολύ το ίδιο. Και μιλάμε για σπίτι. Μπορούν να μείνουν και περισσότεροι από δύο. Δεν συμφέρει; Ναι, αλλά πια επιβάλλεται φορολογία σε όσους νοικιάζουν Airbnb. Το κόστος τους θα ανέβει. Εντάξει. Οι πιο παλιοί βγαίνουν εκτός συστήματος και νοικιάζουν μέσα από προσωπικά site. Με ένα google βρίσκεις.
Uber και Airbnb. Δεν είναι ακριβώς το ίδιο, όμως διακρίνονται από ένα βασικό, κοινό, χαρακτηριστικό: σου επιτρέπουν να χρησιμοποιήσεις τα δύο πιο σημαντικά περιουσιακά στοιχεία που, συνήθως, διαθέτεις. Το σπίτι και το αυτοκίνητο. Εδώ βέβαια η πρακτική συμπλέκεται με την ηθική. Δεν μπορείς, ας πούμε, να παίρνεις έτσι εύκολα τη δουλειά ενός ανθρώπου που, αν μη τι άλλο, έχει υποστεί κόστη και εκπαίδευση. Ομως, από την άλλη, σε μία ελεύθερη οικονομία, ποιος σου απαγορεύει να αξιοποιήσεις περιουσία και προσωπική εργασία για να αυξήσεις το εισόδημά σου; Οι αρχές του ανταγωνισμού. Αλλο κόστος θα έχω εγώ αν κάνω κούρσες Uber και άλλο ο ταξιτζής. Ο ταξιτζής, ας πούμε, έχει μεγαλύτερα κόστη φορολόγησης, ασφάλισης κλπ. Εντάξει, άλλα για ποιο λόγο αυτό να ενδιαφέρει τον πελάτη; Δεν είναι θεμιτό να προσφέρονται, προς όλους μας, πιο φθηνές και ανταγωνιστικές υπηρεσίες; Στην Αμερική απαντούν θετικά. Στην Ευρώπη συνήθως προτάσσουν αυτό που θεωρείται κοινωνικά εύρυθμο, ειδικά όταν πρόκειται για τα ταξί. Κοινώς σε αρκετές χώρες ή πόλεις η Uber διώκεται. Αντίστοιχα και όσοι μετέχουν στο δίκτυο της Airbnb καλούνται, ανά τον κόσμο, να πληρώσουν φόρο, ενίοτε και δημοτικά τέλη.
Ωστόσο στην περίπτωση μας, η κρίση βάζει θέματα στο τραπέζι. Γιατί, δηλαδή, να μην μπορεί ο άνεργος να βγάλει ένα χαρτζιλίκι με το αυτοκίνητο ή το σπίτι του; Ναι, όμως θα το βγάλει πάνω στην πλάτη του ταξιτζή ή του ξενοδόχου. Ομως πώς διάολο θα κινηθεί μία οικονομία σε ύφεση και με ανεργία στο 23% αν δεν απελευθερώσεις τις αγορές; Χμ, αυτό δεν είναι λάθος, όμως στο τέλος θα δώσεις κίνητρο στον ταξιτζή να βγει και αυτός από την κανονική αγορά και να μπει στην παράλληλη. Ο ξενοδόχος είναι αλλιώς. Δεν μπορεί να κάνει το ίδιο για να ανταγωνιστεί το Airbnb. Οι πελάτες του, όμως, σταδιακά μετακινούνται προς τα εκεί. Γιατί, στους καιρούς μας, αυτή δεν είναι η υπέρτατη αξία; Να περνάς καλά με λίγα λεφτά.
Εσείς τι γνώμη έχετε για όλα αυτά;
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News