Ποιος θα φανταζόταν 30 χρόνια πριν ότι το άνοιγμα της Κίνας στη Δύση, θα οδηγούσε στην οικονομική κυριαρχία της κινεζικής οικονομίας στον Δυτικό κόσμο
Τα σημάδια όμως υπήρχαν…
Τριάντα χρόνια πριν, σε μια ελληνική εμπορική αποστολή στο Πεκίνο και τη Σαγκάη με όλους τους μεγάλους επιχειρηματίες της εποχής από τη ΔΕΗ και τη ΧΑΛΚΟΡ, την ΕΛΒΟ και την ΕΑΒ, τους εξαγωγείς τροφίμων (ελαιολάδου, φρούτων) και της κονσερβοποιίας, την ελληνική κλωστοϋφαντουργία που υπήρχε τότε, μέχρι την ΙΝΤΡΑΚΟΜ και τον ΟΤΕ οι εκπρόσωποι των κινεζικών κρατικών επιχειρήσεων που κάθονταν στην άλλη πλευρά του τραπεζιού, άνοιξαν τα χαρτιά τους…
Μιλούσαν μάλιστα οι περισσότεροι από αυτούς και ελληνικά (!) και αφού εξέφρασαν πριν απ΄όλα το θαυμασμό τους για την ελληνικό πολιτισμό, έκλεισαν μέσα σε 10 λεπτά (μικρές) συμφωνίες με τους περισσότερους για να αγοράσουν από την Ελλάδα τρόφιμα και κρασιά και να καλύψουν κάποιες ανάγκες σε στολές για τους στρατιώτες τους.
Οι περισσότεροι ήταν χαρούμενοι για τις συμφωνίες… Η συζήτηση όμως κράτησε πάνω από δύο ώρες όταν οι Κινέζοι ζήτησαν από τις ελληνικές μεγάλες επιχειρήσεις (ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΙΝΤΡΑΚΟΜ) ένα προϊόν υψηλής τεχνολογίας:
—Ενα μετρητή ηλεκτρικής ενέργειας που έχει τη δυνατότητα μέσα από το ηλεκτρικό δίκτυο να στέλνει τις μετρήσεις κατανάλωσης από το πιο απομακρυσμένο σημείο (τον καταναλωτή στην πόλη, τη βιομηχανική ζώνη ή το χωριό) στο κέντρο.
Με άλλα λόγια, το 1995, μια ολόκληρη γενιά πριν, οι Κινέζοι, ζητούσαν ένα «έξυπνο μετρητή ηλεκτρικής ενέργειας» (αυτόν που σήμερα επιζητούμε ακόμη ως λύση για να γίνονται οι μετρήσεις και οι χρεώσεις της κατανάλωσης αυτόματα και ηλεκτρονικά).
Καμιά ελληνική εταιρία δεν ήταν σε θέση να δώσει λύση…
Τα χρόνια πέρασαν και φτάσαμε σήμερα η Κίνα να έχει κατακτήσει εμπορικά όλο τον κόσμο με το εμπορικό της πλεόνασμα να βαδίζει σε ένα νέο ρεκόρ φτάνοντας το 1 τρισ. δολάρια (το 2024) κυρίως σε βάρος της Ευρωπαϊκής Ενωσης και των ΗΠΑ.
Τότε, πριν από 30 χρόνια, οι δύο μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου. έστελναν στο όνομα της παγκοσμιοποίησης και των φθηνών ημερομισθίων τις παραγγελίες τους στην Κίνα για να ράβουν ακόμα και τις δημιουργίες των μεγάλων οίκων μόδας. Και έχτιζαν εργοστάσια, γραμμές παραγωγής αυτοκινήτων από τη FIAT, την VW μέχρι τη Ford.
Οι Κινέζοι απέκτησαν έτσι την τεχνολογία: τη γνώση για την οποία διψούσαν…
Τα επόμενα βήματα έγιναν πιο εύκολα. Το Made in China εμφανίστηκε στην ούγια των προϊόντων της παγκόσμιας ένδυσης και υπόδησης, εμφανίστηκε στις άδειες εκατομμυρίων ΙΧ και επαγγελματικών αυτοκινήτων που κατά τα άλλα ήταν αμερικάνικα ή γερμανικά και στη συνέχεια πέρασε στην υψηλή τεχνολογία και κυρίως στα ιατρικά μηχανήματα.
Το εμπορικό ισοζύγιο υπέρ του Πεκίνου
Στον οικονομικό αυτό «πόλεμο», γιατί περί αυτού πρόκειται, οι Κινέζοι νίκησαν κατά κράτος τους καπιταλιστές της Δύσης. Εγιναν οι ίδιοι καπιταλιστές με τις πλάτες του ίδιου του κράτους.
Τα αποτελέσματα φαίνονται εδώ και καιρό. Δεν χρειαζόταν να έρθει ο Τραμπ για να το αντιληφθεί η Ευρώπη. Κι αυτό γιατί μιλούσαν από μόνοι τους οι αριθμοί.
Το 2023, μόλις ξεπεράστηκε η κρίση της πανδημίας, το εμπορικό έλλειμμα της ΕΕ με την Κίνα αυξήθηκε κατά 58% και από 250 δισ. ευρώ ξεπέρασε τα 400 δισ. ευρώ, ένα ποσό που αντιστοιχεί στο 2,3% του ΑΕΠ της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Το δεύτερο βήμα όμως που έκαναν οι Κινέζοι είναι ότι για να τα έχουν καλά με τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις επανεπένδυσαν ένα μέρος αυτών των εισοδημάτων στην ίδια την Ευρωπαϊκή Ενωση, αγοράζοντας λιμάνια, συμμετοχές σε ναυτιλιακές εταιρίες και εταιρίες ενέργειας, ακόμη και ακίνητα αξιοποιώντας ταυτόχρονα τα κίνητρα της Golden Visa για να κινούνται ως ευρωπαίοι πολίτες και επιχειρηματίες εντός της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Βέβαια αυτό που κανείς δεν πρέπει να παραβλέπει είναι ότι η Κίνα είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά στον κόσμο μετά τις ΗΠΑ και μπροστά από την εσωτερική αγορά της ΕΕ.
Καμία χώρα και καμμιά εταιρεία με εξαγωγικό προσανατολισμό δεν έχει την πολυτέλεια να αγνοήσει αυτήν την αγορά, αρκεί να γνωρίζει τι πρέπει να πουλήσει… Σε ευρωπαικό επίπεδο η Κίνα παραμένει ο σημαντικότερος εταίρος της Γερμανίας καθώς το εμπόριο των δύο χωρών ξεπερνά τα 300 δισ. ευρώ κατ΄ έτος, αλλά η μάχη του ανταγωνισμού γέρνει με τα σημερινά δεδομένα στην πλευρά των Κινέζων.
Σήμα κινδύνου και από Βρυξέλλες
Στην έκθεση η οποία περιγράφει τις μελλοντικές προκλήσεις για την ανταγωνιστικότητα της ΕΕ οι Βρυξέλλες υιοθέτησαν τα συμπεράσματα της μελέτης του Μάριο Ντράγκι, που τάραξαν τα νερά της ευρωπαϊκής πολιτικής σκηνής, και σημειώνουν για τις προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν.
Συγκεκριμένα, η ΕΕ αναφέρει ότι «οι αυξημένες κινεζικές εξαγωγές σε πολύ ανταγωνιστικές τιμές, που σε πολλές περιπτώσεις διευκολύνονται από κρατικές επιδοτήσεις, ενδέχεται να προκαλέσουν σοβαρή ζημία σε τμήματα της μεταποίησης της ΕΕ».
Κι η δεύτερη διαπίστωση είναι ότι η ΕΕ βρίσκεται σημαντικά πίσω από τις ΗΠΑ και την Κίνα και στον ψηφιακό τομέα, σημειώνοντας ότι φιλοξενεί μόνο 263 εταιρείες-μονόκερους, έναντι 1.539 στις ΗΠΑ και 387 στην Κίνα. Προειδοποιεί ότι τα δύο κράτη είναι «ήδη πολύ μπροστά» στην ανάπτυξη τεχνολογιών Τεχνητής Νοημοσύνης.
Το ισοζύγιο με την Ελλάδα
Σήμερα, 30 χρόνια μετά από αυτό το ταξίδι στο Πεκίνο, όλοι γνωρίζουν ότι η Κίνα αποτελεί σημαντικό εταίρο της Ελλάδας ως προς το εισαγωγικό εμπόριο.
Τις τελευταίες δεκαετίες οι εξαγωγές της Κίνας προς την Ελλάδα ύπερ-δεκαπλασιάστηκαν και από 523 εκατ. ευρώ το 2000 ξεπέρασαν τα 6,9 δισ. ευρώ το 2023. Ενώ οι εξαγωγές ελληνικών προϊόντων ήταν μόλις 400 εκατ. ευρώ…
Εισάγουμε τα πάντα
Από την Κίνα εισάγουμε πλέον τα πάντα:
—Από τα Χριστουγεννιάτικα στολίδια και τις αποκριάτικες στολές (από αυτά που ξεκίνησε η μεγαλύτερη εμπορική εταιρία παιχνιδιών κ.ά. φθηνών ειδών σήμερα στην Ελλάδα) τις μάσκες για να αποφύγουμε την γρίπη και τον κορονοϊό, τα ρούχα, τους υπολογιστές, συσκευές ημιαγωγών, αυτοκίνητα (πλέον τα περισσότερα ηλεκτρικά) καθώς και επιβατηγά και φορτηγά πλοία.
Την ίδια χρονιά οι Κινέζοι επένδυσαν 700 εκατομμύρια ευρώ στην Ελλάδα, διευρύνοντας τη συμμετοχή τους στον ΟΛΠ και αγοράζοντας εκατοντάδες ακίνητα στο κέντρο της Αθήνας κάνοντας χρήση των κινήτρων της Golden Visa. Συνολικά πάνω από 4.000 ακίνητα έχουν περάσει στα χέρια Κινέζων.
Βέβαια οι πιο σημαντικές επενδύσεις τους στην Ελλάδα, είναι η εξαγορά από την COSCO Shipping του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς και η State Grid Corporation of China που κατέχει το 24% των μετοχών του Ελληνικού Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας καθώς και δεκάδες μικρότερες επιχειρήσεις.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News