Τι διαβάζουν τα ματάκια μου; Αφιέρωμα-γιορτή στη Λούλα Αναγνωστάκη διοργανώνεται Τρίτη 23 Φεβρουαρίου στη Σχολή Υποκριτικής της Μιμής Ντενίση; Δηλαδή, το έργο και τη συνεισφορά της Λούλας Αναγνωστάκη στο σύγχρονο ελληνικό θέατρο από όλους αυτούς τους κρατικούς πολιτιστικούς φορείς και οργανισμούς αναγνωρίζει και τιμά μόνο η Μιμή Ντενίση; Ε, μα έχουμε τους καλλιτέχνες που μας αξίζουν;
Αλλά αφήνω τη γκρίνια κι εστιάζω στο θετικό. Στην αισιόδοξη πλευρά της εγχώριας θεατρικής παραγωγής. Ήτοι, στην Ελένη Κοκκίδου, η οποία ως πόρνη Πανωραία σαρώνει κάθε ερμηνευτικό ταμπού και κλισέ για μία ώρα στη σκηνή του Από Μηχανής Θεάτρου με το μονόλογο «Η γυναίκα της Πάτρας» του Γιώργου Χρονά. «Εγώ πιστεύω στους Αγίους… και την ηλικία μου τη λέω… γεννήθηκα στις 15 Αυγούστου… ούτε πίνω, ούτε καπνίζω, ούτε ναρκωτικά, ούτε ατιμίες… εγώ το ψωμάκι μου το τρώω με αίμα… διψούσα για έρωτα, για σάρκα».
Από την Αγαύη στις «Βάκχες» του Μοσχόπουλου ως την Πανωραία, η Κοκκίδου αποδεικνύει ότι είναι σπουδαία ηθοποιός. Ακουμπά με τρυφερότητα, σεβασμό αλλά και θάρρος στην πληθωρική λαϊκότητα της Πανωραίας και γίνεται μία tour de force που συμπαρασύρει στο ερμηνευτικό της ξέσπασμα τους γνωστούς αμήχανους σκηνοθετισμούς της Λένας Κιτσοπούλου (βλ. πορτοκαλοκόκκινη καούκα, 70’ς κοθόρνους, παραμορφωτικούς καθρέφτες, ένας άσχετος ξεφωνικουά που πάει κι έρχεται στη σκηνή). Μα όταν έχεις μια ηθοποιό τούρμπο, εσύ της βάζεις τρικλοποδιά σκηνοθετίζοντας; Δεν αποδομούνται τα ρετάλια ψυχής, καλή μου. Το λαϊκό βίωμα αν δεν το σεβαστείς, σε ξερνά στο διπλανό χαντάκι της τρεντουριάς.
Η δε γλώσσα της Πανωραίας, που είναι υπαρκτό πρόσωπο, όπως την κατέγραψε ο Χρονάς σε κασέτες και στη συνέχεια στο ομώνυμο βιβλίο του, ένα αυθεντικό ντοκουμέντο λαϊκής έκφρασης: «Οι γονείς μου ήταν πρόσφυγοι». «Γκρουπ-γκρουπ έρχονταν οι άνθρωποι σε μένα». «Τη μάνα μου τη ζηλοτυπούσαν». Μην το χάσετε!
Υ.Γ.1: Τελειωμό δεν έχουν τα δελτία τύπου που καταφθάνουν καθημερινά στο ηλεκτρονικό μου ταχυδρομείο. Μα, ποιος θα τις δει όλες αυτές τις 200 και βάλε, ήδη, παραστάσεις; Σε ποιο κοινό απευθύνονται; Όλα παρά φύσιν αναπτυγμένα στο Καφενείον η Ελλάς.
Υ.Γ.2: Στο μεταξύ το πρώην Αμόρε στην Πριγκιπονήσων 10 (Κυψέλη) έχει γίνει σούπερ μάρκετ και το Εμπρός στη Ρήγα Παλαμήδη 2 (Ψυρρή) ρημάζει εγκαταλελειμμένο από κρατική και ιδιωτική πρωτοβουλία.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News