1588
|

Ελληνικό φεστιβάλ 2010: όσα θέλετε να ξέρετε

Ιωάννα Μπλάτσου Ιωάννα Μπλάτσου 23 Μαρτίου 2010, 16:10

Ελληνικό φεστιβάλ 2010: όσα θέλετε να ξέρετε

Ιωάννα Μπλάτσου Ιωάννα Μπλάτσου 23 Μαρτίου 2010, 16:10

Όπως τα λέγαμε. Σαφώς πιο συρρικνωμένος χρονικά και καλλιτεχνικά ο προγραμματισμός για το φετινό Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου λόγω κρίσης, καθώς και με φθηνότερα εισιτήρια που κάποιες φορές θα ξεκινούν από τα €5, με μεγαλύτερη έμφαση στις νέες κι άρα πιο οικονομικές θεατρικές ομάδες αλλά χωρίς να λείπουν και πάλι οι σημαντικές μετακλήσεις από το εξωτερικό, οι συνεργασίες Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών καθώς και η ανάδειξη του πολιτιστικού κεφαλαίου της χώρας.
Όμως, ας δούμε, απ’ όλες αυτές τις προτάσεις του Φεστιβάλ, τι ξεχωρίζει:

To Τop 15

1. «Oθέλλος» του Ουίλιαμ Σαίξπηρ.
Η μοναδική ξένη παράσταση στην Επίδαυρο φέτος και δεύτερη χρονικά παραγωγή της Schaubühne στο Φεστιβάλ θα κάνει παράλληλα και παγκόσμια πρεμιέρα στο αρχαίο αργολικό θέατρο με τον φιλέλληνα Τόμας Οστερμάιερ να εκπληρώνει ένα μεγάλο του καλλιτεχνικό όνειρο.
6-7 Αυγούστου, Aρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

2. «Κύκλος Προμηθέας»
Ο Προμηθέας, μυθική μορφή κι απαρχή της ευρωπαϊκής κουλτούρας, προσεγγίζεται μέσα από την καλλιτεχνική συνεργασία τριών θεάτρων από την Ελλάδα (Άττις_Θεόδωρος Τερζόπουλος_Γιάννης Κουνέλης) τη Γερμανία (Rimini Protokoll) και την Τουρκία (Studio Oyuncular). Οι παραστάσεις θα πραγματοποιηθούν στην Ελευσίνα, στο Έσσεν και στην Κωνσταντινούπολη.

9-10 Ιουλίου, Παλαιό Ελαιουργείο της Ελευσίνας
7 Ιουλίου, Πειραιώς 260
14 Ιουλίου, Ωδείο Ηρώδου Αττικού

3. «Τζον Γαβριήλ Μπόρκμαν» του Χένρικ Ίψεν.
Η βερολινέζικη Schaubühne και ο καλλιτεχνικός διευθυντής της, Τόμας Οστερμάιερ παρουσιάζουν μια «πειραγμένη» εκδοχή του κλασικού έργου του Ίψεν, που μας έρχεται με εξαιρετικές κριτικές από τη Γαλλία και τη Γερμανία, όπου έχει ήδη παρουσιαστεί, και με ηθοποιούς-ιερά τέρατα της γερμανικής σκηνής στους πρωταγωνιστικούς ρόλους.
24-27 Ιουνίου, Πειραιώς 260 (Δ)

4. «Ένα λεωφορείο» βασισμένο στο «Λεωφορείο ο Πόθος» του Τενεσί Ουίλιαμς.
Στη διασκευή που υπογράφει το «παιδί-θαύμα» του πολωνικού θεάτρου, Κριστόφ Βαρλικόφσκι, το θρυλικό ρόλο της Μπλανς Ντυμπουά υποδύεται η σπουδαία Γαλλίδα ηθοποιός Ιζαμπέλ Ιπέρ.
2-5 Ιουλίου, Πειραιώς 260 (Η)

5. «Τόκος» του Δημήτρη Δημητριάδη.
Ο Λευτέρης Βογιατζής όταν δεν ετοιμάζει ο ίδιος μια παράσταση για το Φεστιβάλ, είναι ο πιο φανατικός θεατής των παραγωγών που παρουσιάζονται σε Αθήνα κι Επίδαυρο. Φέτος, επιστρέφει με το έργο του Δημητριάδη και μια ομάδα εκλεκτών ηθοποιών, συμπεριλαμβανομένου και του ιδίου: Ρένη Πιτακή, Νίκος Κουρής, Αγλαΐα Παπά, Δημήτρης Ήμελλος, Αλεξία Καλτσίκη, Παντελής Δεντάκης.
12-15 Ιουλίου, Πειραιώς 260 (Δ)

6. «Ορέστης» του Ευριπίδη.
Η δεύτερη επιδαύρεια παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου δια χειρός του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Γιάννη Χουβαρδά και με διαλεχτή διανομή: Νίκος Κουρής (Ορέστης), Στεφανία Γουλιώτη (Ηλέκτρα), Ακύλλας Καραζήσης (Μενέλαος), Νίκος Καραθάνος (Φρύγας), Τάνια Τρύπη (Ελένη), Χρήστος Στέργιογλου (Τυνδάρεως), Μανώλης Μαυροματάκης (Αγγελιαφόρος), Κώστας Βασαρδάνης (Πυλάδης), Γιώργος Γλάστρας (Απόλλων).
30-31 Ιουλiου, Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

7. «Άγγελοι στην Αμερική» του Tόνυ Κούσνερ.
Ενας από τους καλύτερους Έλληνες σκηνοθέτες, ο Νίκος Μαστοράκης σκηνοθετεί μια ιδιαίτερη κι ετερόκλητη ομάδα ηθοποιών: Μάγια Λυμπεροπούλου, Νίκο Χατζόπουλο, Δημήτρη Λιγνάδη, Χρήστο Λούλη, Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο, Ζέτα Δούκα, Θανάση Ευθυμιάδη, Σοφία Σεϊρλή.
1-8 Ιουνίου, Πειραιως 260

8. «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη.
Μια σχεδόν all male εκδοχή της γνωστής κωμωδίας από το Εθνικό Θέατρο και τον Γιάννη Κακλέα με τον Βασίλη Χαραλαμπόπουλο στο ρόλο της Λυσιστράτης, τον Χρήστο Χατζηπαναγιώτη στο ρόλο του Πρόβουλου, τον Γιώργο Χρυσοστόμου Κλεονίκη, τον Μάκη Παπαδημητρίου Κινησία / Μυρρίνη, τον Θέμη Πάνου Αθηναίο πρύτανη, τον Λαέρτη Μαλκότση Λαμπιτώ, και την Ελένη Κοκκίδου Μυρρίνη.
16-17 Ιουλίου, Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

9. «Οι δαίμονες» βασισμένο στο μυθιστόρημα του Φιόντορ Ντοστογιέφκσι.
Ο Πέτερ Στάιν παρουσιάζει ένα θίασο 30 Ιταλών ηθοποιών, ανάμεσα στους οποίους και Μανταλένα Κρίππα, σε μια 12ωρη παράσταση που θα ξεκινήσει από τις 11 το πρωί και θα ολοκληρωθεί τις 11.00 το βράδυ, συμπεριλαμβανομένων των διαλλειμάτων μετά γευμάτων που θα προσφερθούν στους θεατές.
3-4 Ιουλίου, Πειραιώς 260 (Δ)

10. «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή.
Ο Σπύρος Ευαγγελάτος καθοδηγεί σκηνοθετικά τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη στο ρόλο του Οιδίποδα, και την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη στο ρόλο της Ιοκάστης.
9-10 Ιουλίου, Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

11. «Η Σούτρα της Μεγάλης Σοφίας» _ Θέατρο Νο.
Το θέατρο Νο διαμορφώθηκε στην Ιαπωνία στα τέλη του 14ου αιώνα και διατηρείται ζωντανό από τότε – ο Ροκούρο Ουμεγουάκα αντιπροσωπεύει την 17η γενιά ηθοποιών–διευθυντών του θιάσου. Το ασιατικό θέατρο αυτής της μορφής παρουσιάζει αναλογίες με την αρχαία ελληνική τραγωδία.
16 Ιουνίου, Ωδείο Ηρώδου Αττικού

12. «Ερωφίλη – Άσκηση 2»
Η Εταιρεία Θεάτρου Χώρος και ο Σίμος Κακάλας επιμένοντας στον πειραματισμό με τις παραδοσιακές φόρμες επαναπροσεγγίζουν την ομοιοκατάληκτη αριστουργηματική ερωτική αλλά και αντιτυραννική τραγωδία. Τη δεύτερη μέρα της παράστασης, μετά το τέλος της «Ερωφίλης» θα γίνει γλέντι με δεκαπεντασύλλαβους, χορό, τσικουδιά και φαγητό, και θα ακουστεί το περίφημο ποίημα της Κρητικής Αναγέννησης, «Ερωτόκριτος». Προσκεκλημένος όποιος θέλει να συμμετάσχει: τραγουδιστής, αφηγητής ή οργανοπαίχτης. Πρωτότυπη μουσική: Γιάννης Αγγελάκας – Νίκος Βελιώτης. Ερμηνεύουν: Σίμος Κακάλας, Δήμητρα Κούζα, Έλενα Μαυρίδου. Κούκλες: Στάθης Μαρκόπουλος.

30-31 Ιουλίου, Μικρό Θέατρο Αρχαiας Επιδαύρου

13. «Αχαρνής» του Αριστοφάνη.
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Σωτήρης Χατζάκης παρουσιάζουν για πρώτη φορά το Σταμάτη Κραουνάκη σε ρόλο ηθοποιού (Δικαιόπολις) στη σκηνή της Επιδαύρου. Μαζί του ο Γρηγόρης Βαλτινός (Λάμαχος) και ο Κώστας Βουτσάς (Μεγαρίτης).
23 & 24 Ιουλiου, Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

14. «Ο τυχοδιώκτης, του τυχοδιώκτου…Ω Ελλάς!» βασισμένο στο έργο του Μιχαήλ Χουρμούζη.
Ο Βασίλης Παπαβασιλείου επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών σκηνοθετώντας κι ερμηνεύοντας αυτή την πεντάπρακτη κωμωδία που σατιρίζει και γελοιοποιεί πρόσωπα και θεσμούς της Αθήνας του 1835, που κατά πως φαίνεται δεν απέχουν και πολύ από το σήμερα.
11-15 Ιουλiου, Πειραιώς 260 (Η)

15. «Έλα έλα» της Ξένιας Καλογεροπούλου.

Το όνομά της είναι συνώνυμο του ποιοτικού παιδικού θεάτρου. Εδώ, η Ξ. Καλογεροπούλου, στην πρώτη της εμφάνιση μπροστά σε λιλιπούτειους θεατές, ερμηνεύει ένα δικό της μονόλογο χωρίς λόγια. Μια παράσταση για βρέφη και παιδιά προσχολικής ηλικίας αλλά και για ενήλικες.
19-27 Ιουνίου, ΘΕΑΤΡΟ Πόρτα

Μουσικές εκδηλώσεις

«Από τον ουρανό της Κρήτης» Ψαραντώνης, φιλική συμμετοχή Γιάννης Αγγελάκας.
2 Ιουνίου, Ωδείο Ηρώδου Αττικού

«Kοινός τόπος» Active Member & Όλια Λαζαρίδου.
Μια παράσταση όπου συνδυάζεται ο ζωντανός θεατρικός λόγος με τη δύναμη της αίσθησης που δημιουργεί μια συναυλία. Κοινός τόπος είναι ο τόπος της σκηνής, όπου για όσο διαρκεί η παράσταση πρόσωπα μοιράζονται ισότιμα τις σκέψεις τους, τα αισθήματά τους, την ελπίδα, την οργή και την απελπισία τους.
Σκηνοθετεί ο Γιώργος Παλούμπης. Εκτός από τους Active Member και την Όλια Λαζαρίδου, που λειτουργούν ως κορυφαίοι αυτού του χορικού, συμμετέχουν και μέλη της ομάδας 18 μποφώρ (η ομάδα αποτελείται από άτομα που έχουν τελειώσει το πρόγραμμα της μονάδας απεξάρτησης του «18 άνω»).
29-30 Ιουνίου, Πειραιώς 260 (Δ)

Οι αριθμοί

– Σύμφωνα με τον Γιώργο Λούκο, «φέτος έγινε οικονομία της τάξης των €1.800.000».
– Περικοπές 20% στον αρχικό προϋπολογισμό και ίσως έπεται και συνέχεια.
– Πέρσι ο προϋπολογισμός του Φεστιβάλ ανερχόταν στα €5.300.000, φέτος στα €4.320.000.
– Μείωση στις τιμές των εισιτηρίων, με κάποια να ξεκινούν από τα €5.

Τα παραλειπόμενα


Παύλος Γερουλάνος,
Υπουργός Πολιτισμού & Τουρισμού, για τον Γιώργο Λούκο: «Όταν πρωτοανέλαβα αυτή τη θέση, η πιο συχνή ερώτηση ήταν: ‘Θα μείνει ο Λούκος;’. Την ερώτηση μου την έκαναν κυρίως άνθρωποι που τον θαύμαζαν αλλά και άλλοι που είτε εποφθαλμιούσαν τη θέση του ή τους ξεβόλευε. Γιατί ο Γιώργος Λούκος έβαλε τον πήχη ψηλά, έκανε μεγάλα ανοίγματα και προς το εξωτερικό και προς τους νέους και κυρίως ‘έδεσε’ το Φεστιβάλ με την πόλη, φτιάχνοντας τελικά ένα πολιτιστικό προϊόν με διεθνή απήχηση. Χρέος μας είναι αυτό το πολιτιστικό προϊόν που προσφέρουμε ως χώρα να το συνδέσουμε και με την τουριστική μας προβολή. Γι’ αυτό και τα εισιτήρια του Φεστιβάλ πλέον θα πωλούνται και μέσα από το www.visitgreece.gr. Και ναι, βεβαίως μένει ο Γιώργος Λούκος στο Φεστιβάλ Αθηνών».
Παύλος Γερουλάνος για την Πειραιώς 260: «Βρισκόμαστε σε επαφές με την Εθνική Τράπεζα στη δικαιοδοσία της οποίας ανήκει το κτίριο Τσαούσογλου. Το κλίμα συζητήσεων είναι καλό αλλά η οικονομική συγκυρία δυσκολεύει τα πράγματα. Το Φεστιβάλ βέβαια θα χρησιμοποιεί το συγκεκριμένο χώρο για αρκετά χρόνια ακόμα».
Γιώργος Λούκος: «Αφού τελικά μένω, θα πω μερικά πράγματα. Φέτος, λόγω οικονομικής κρίσης και περικοπών, που μέχρι στιγμής φτάνουν στο 20% και ίσως υπάρξουν κι άλλες στη συνέχεια, δε θα συνεχίσουμε τη συμπαραγωγή στο Bridge Project του Κέβιν Σπέισι (Old Vic) και του Σαμ Μέντες (BAM). Επίσης, προχθές ακυρώσαμε την παράσταση ‘‘Μάνα Κουράγιο’’ με τη Φιόνα Σο σε σκηνοθεσία Ντέμπρα Ουόρνερ. Συνεχίζουμε όμως: το πρόγραμμα αποστολής παραστάσεων σε σωφρονιστικά ιδρύματα και του τροχόσπιτου σε διάφορες γειτονιές της πόλης, τις δωρεάν προσκλήσεις σε μετανάστες, τα δωρεάν εισιτήρια σε ανέργους».
Ο Γιώργος Λούκος παραδέχθηκε ότι «δεν έχουμε μια μεθοδική αντιμετώπιση στο θέμα των χορηγειών».
Σταμάτης Κραουνάκης: «Λυπάμαι που είμαστε εδώ σε αυτό το χώρο τόσοι καλλιτέχνες και άνθρωποι των γραμμάτων και κανείς δε μιλά για τα υπέρογκα ποσά που δίνονται στη Eurovision. Πρέπει όλοι να υπογράψουμε μια δήλωση για να μην πάει φέτος η Ελλάδα στη Eurovision».
Δε θα γίνουν παραστάσεις φέτος στο Σχολείον αλλά θα δημιουργηθεί άλλος ένας χώρος στην Πειραιώς 260.
Στο φετινό Φεστιβάλ θα υπάρχει αφιέρωμα στη μνήμη της μεγάλης χορογράφου, Πίνα Μπάους.

Το Φεστιβάλ Αθηνών θα διαρκέσει από την 1η Ιουνίου ως τις 16 Ιουλίου και της Επιδαύρου από 2 Ιουλίου ως 14 Αυγούστου, δηλαδή με μία παραγωγή λιγότερη από πέρσι.

Λόγω κρίσης και περικοπών προτιμήθηκαν νέες –και εμφανώς πιο οικονομικές στο budget- ελληνικές ομάδες, οι περισσότερες όμως από τις οποίες χωρίς σαφές «δείγμα γραφής». Φυσικά να δίνεται βήμα σε νέους δημιουργούς αλλά με ποια κριτήρια τελικά; Που είναι για παράδειγμα, η ομάδα “Pequod” που άφησε άριστες εντυπώσεις με το «Γλάρο» της; Που είναι οι Blitz, o Γιώργος Γάλλος και ο Γιάννος Περλέγκας, ο Δημοσθένης Παπαδόπουλος, η Ελένη Σκότη και η ΝΑΜΑ, οι μετανάστες καλλιτέχνες που δουλεύουν και δημιουργούν στην Ελλάδα; Βλέπει κανείς από το Ελληνικό Φεστιβάλ τους νέους δημιουργούς στη σύγχρονη ελληνική σκηνή;

Δείτε εδώ τις φωτογραφίες από την εκδήλωση

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News