«Τους πολέμους τους κερδίζουν αυτοί που συστοιχίζονται πίσω από οράματα»
Ο Δημήτρης Πισιμίσης, ο διευθύνων σύμβουλος της BIC-ΒΙΟΛΕΞ, μιλά για τον Ομηρικό Οδυσσέα, τα πρότυπα διακυβέρνησης και την δυναμική του made in Greece.
Τι είναι το «νησί»;
Κατ’ αρχήν εδώ είναι το παγκόσμιο κέντρο έρευνας και ανάπτυξηςόλων των ξυριστικών της Bic παγκοσμίως. Και ταυτόχρονα είναι αυτό το κυρίως παραγωγικό κέντρο ξυριστικών Bic. Όλα τα ξυριστικά της παγκοσμίως είναι 100%ελληνικά προϊόντα, οι μηχανές παραγωγής είναι σχεδιασμένες από Έλληνες, ηπαραγωγή των καινούργιων προϊόντων γίνεται στην Ελλάδα και εξάγεται το 96% της παραγωγής σε 153 χώρες του κόσμου. Το made in Greece συναντάται σε 153 χώρες του κόσμου.
Πόσοι άνθρωποι εργάζονται εδώ;
Είμαστε 1200, 1200 Έλληνες. Είμαστε στην Άνοιξη Αττικής. Κι αυτό που λέμε εμείς είναι ότι εδώ ανθίζει η πραγματική άνοιξη της ελληνικής οικονομίας. Και το εννοούμε.
Μάλλον είστε μειονότητα, «νησί» εξωτικό, απομακρυσμένο από την πραγματικότητα.
Δεν είμαστε μειονότητα, κυρίαρχη συζήτηση σήμερα στην Ελλάδα είναιη ανάπτυξη. Δεν είμαστε μόνο εμείς, υπάρχουνε κι άλλοι. Υπάρχουν πολλοί. Υπάρχει μια άλλη Ελλάδα που απλώς δεν την ξέρετε εσείς. Δεν την έχετεανακαλύψει ακόμη και είναι καιρός να αλλάξουμε τα πρότυπα σε αυτή την χώρα.Γιατί αυτή η άλλη Ελλάδα θα μας βγάλει από το αδιέξοδο, θα μας βγάλει από την κρίση.
Επιμένω, μήπως μένετε αποκομμένοι από την πραγματικότητα;
Όλα αυτά τα χρόνια προσπαθήσαμε συμβολικά να πούμε ότι είμαστελίγο απομονωμένοι από την ενδοχώρα και αυτά που συμβαίνουν ή συνέβαιναν στηνενδοχώρα. Καταφέραμε όλα αυτά τα χρόνια να μείνουμε ανεπηρέαστοι από τα δεινάαλλά και τις παθογένειες της ενδοχώρας.
Μάλλον σεκαλό σας βγήκε.
Η φιλοσοφία μας ποια είναι; Όταν κάποιος εργαζόμενος μπαίνει από την πύλη να νιώθει ότι μπαίνει σε ένα διαφορετικό χώρο. Εξ’ ου και τονησί. Έχουμε δομήσει στα 170 στρέμματα έναν χώρο οργανωμένο, με κανόνες. Προσπαθούμε να λειτουργούμε διαφορετικά από ότι λειτουργεί η υπόλοιπη χώρα έξω.
Δηλαδή τι θα έπρεπε να έχουμε μάθει φεύγοντας από το «νησί» σας;
Στην χώρα μας η πρώτη συζήτηση που κάνουμε είναι πάντα και η λάθοςσυζήτηση. Προσπαθούμε την δική μας απραξία να την κάνουμε να την μεταφέρουμεστους άλλους. Εμείς εδώ δεν μεταφέρουμε τα δικά μας προβλήματα στους άλλους. Τοτι δεν έχουμε κάνει αφορά εμάς. Είμαστε πρωτίστως η ηγεσία του νησιού υπεύθυνηγια τους 1200 εργαζόμενους στο να προσφέρουμε σε αυτούς αυτά που απέτυχαν να κάνουν οι κυβερνήσεις μας όλα ταπροηγούμενα χρόνια. Άρα η πρώτη ευθύνη που έχουμε εμείς είναιως ηγεσία, ως κυβέρνηση αυτού του «νησιού», να αποτρέψουμε να συμβεί σε αυτό το χώρο αυτόπου συμβαίνει έξω από την πύλη. Εμείς εδώ έχουμε αναλάβει τις ευθύνες μας. Τιςδικές μας ευθύνες. Ξέρουμε ότι αν δεν γίνει κάτι στο «νησί» μας δεν θα γίνειεπειδή δεν το έχουμε κάνει εμείς. Δεν το έχει κάνει κάποιος από εμάς. Κάποιοςαπό τους 1200. Ποια είναι η μεγαλύτερη αδυναμία του Έλληνα σήμερα; Ότι είναι ατομιστής. Ε, εμείς αυτή την αδυναμία την έχουμε κάνει προσόν.
Δηλαδή;
Όταν ο Έλληνας πηγαίνει στο εξωτερικό αναγνωρίζουμε ότιμεγαλουργεί. Γίνεται ένας διαφορετικός άνθρωπος. Γίνεται πράγματι όμως διαφορετικός; Όχι βεβαίως. Είναι ο ίδιος, δεν αλλάζει συνήθειες. Τι αλλάζει; Το περιβάλλον του.Άρα λοιπόν ο Έλληνας μπορεί και εντάσσεται εύκολα σε ένα καλό δομημένο οργανωμένο περιβάλλον όταν του προσφερθεί. Τι κάνει τον Έλληνα να υποφέρει πιο πολύ σήμερα; Πιστεύω ότι δεν είναιτόσο τα οικονομικά μέτρα, όσο τ’ ότι δεν ξέρει τι θα του συμβεί αύριο. Η αβεβαιότητα.
Κι εσείς εντάσσεστε σ’ ένα κοινωνικό σύστημα. Βεβαίως, βρίσκεστε στο «νησί»σας αλλά το νησί βρίσκεται σ’ ένα κράτος, που το κράτος αυτή τη στιγμή δενξέρει τι του ξημερώνει. Πως έχετε καταφέρει να είστε αισιόδοξος ή εν πάσηπεριπτώσει να μη φοβάστε;
Δεν το βλέπω σαν μια εταιρεία, το βλέπωσαν ένα κίνημα. Τους πολέμους τους κερδίζουν αυτοί που συστοιχίζονται πίσω απόιδέες και οράματα. Το όραμά μας λοιπόν είναι να κατακτήσουμε τον κόσμο με ταπροϊόντα μας κι είναι πολύ μεγάλο όραμα. Ξέρετε είναι μεγάλη πρόκληση από εδώ,από την Ψωροκώσταινα – που λέμε – να φεύγουν προϊόντα που γίνονται Νο1 σεπωλήσεις στις ΗΠΑ. Εξάγουμε το 96%της παραγωγής. Το 2011 φέραμε 130 εκατ. ευρώστην χώρα μας. Και δεν εξάγαμε μόνο προϊόντα ξυριστικά, όλες οι νέες μηχανέςπου φτιάχνουν τα προϊόντα μας τα ξυριστικά είναι σχεδιασμένες από Έλληνες,κατασκευασμένες εδώ μέσα.
Να τα πάρουμε τα πράγματα απ’ την αρχή;
Ήταν το 1952, στο Περιστέρι, στην Αθήνα. Η οικογένεια Πολίτη, σε ένα απλό κτίριο, μικρό κτίριο ξεκίνησε μ’ ένα πολύ απλόπροϊόν, τις διπλές ξυριστικές λεπίδες, Άστον. Οι παλιοί τις γνωρίζουν. Το 1974,μετά από 20 χρόνια συστηματικής δουλειάς, σκληρής δουλειάς, με πολύ πάθος, μεπολύ αγώνα, έχει σκεφτεί το τμήμαέρευνας-ανάπτυξης, έχει καταφέρει ναφτιάξει το πρώτο απορριπτόμενο ξυριστικό στον κόσμο. Την εποχή εκείνη ήτανπροφανές ότι μια μικρή εταιρεία και με τόσο μεγάλη ιδέα και να ήθελε, δενμπορούσε να κατακτήσει τον κόσμο. Τι έγινε λοιπόν; Σκεφτείτε ότι το 1974 έγινεμια στρατηγική συμμαχία. Με ποιον άλλο; Μ’ έναν οραματιστή ηγέτη τοΜαρσέλ Μπικ, ο οποίος την εποχή εκείνη είχε, ήταν στη φιλοσοφία τουαπορριπτόμενα προϊόντα, τα μιας χρήσεως προϊόντα, που ήταν ο αναπτήρας και το στυλό,που όλοι έχουμε γνωρίσει. Λοιπόν, έγινε αυτή η στρατηγική συμφωνία κι επένδυσεη Bic στο Περιστέρι. Σκεφτείτε το 2000 που μας εξαγόρασε η Bic είχαμε 3 μεγάλαεργοστάσια, 1 στην Αθήνα, 1 στη Γαλλία και 1 στην Αμερική. Δώδεκα χρόνια μετά,σήμερα, βρισκόμαστε εδώ και λέμε ότι υπάρχει μόνο ένα παγκόσμιο κέντρο τμήματοςέρευνας-ανάπτυξης, είναι εδώ στην Αθήνα, είμαστε εμείς. Αυτό που βάλαμε εμείς,αυτό που τελικά ήταν το συγκριτικό πλεονέκτημα που είχαμε ως BIC-BIOΛΕΞ απέναντι στη BIC Γαλλίας και στη BIC Αμερικής ήταν αυτό που αποκαλώ εγώ ο Έλληνας Οδυσσέας.
Όπως τα περιγράφετε, θα πρέπει να δώσετε εντατικά μαθήματα στους πολιτικούς μας.
Αν η χώρα μας είχε αντιληφθεί πόσο απλά πράγματα είναι το να έχεις μια σωστή στρατηγική, μια οργάνωση και δομές και να αξιοποιήσεις πάνω από όλα το ανθρώπινο δυναμικό που έχουμε, θα ήμασταν μια διαφορετική χώρα σήμερα. Νομίζω το τελευταίο είναι το πιο σημαντικό. Έχουμε την πλειοψηφία του πολιτισμούέχουμε περισσότερο επιστημονικό δυναμικό και από την Γερμανία. Έλληνες σπουδαγμένους στο εξωτερικό. Έχουμε επενδύσει πάνω σε αυτούς τους ανθρώπους.
Είστε ένας άνθρωπος που έρχεται σε επαφή και επικοινωνεί καθημερινά με πολύ κόσμο από άλλες χώρες, Ευρώπης, Αμερικής, Ασίας. Τι σας λένε;
Πιστέψτε με ότι καθημερινά δεχόμαστε αρκετά πιεστικές ερωτήσεις. Που πάτε, θα είστε στο ευρώ ή δεν θα είστε.
Εσείς δεν είστε από αυτούς που κάνουν σχέδια να μεταφέρουν την επιχείρησή τους εκτός Ελλάδος.
Όχι και δεν το λέω μόνο εγώ. Ο πρώτος που λέει ότι δεν υπάρχει κανένα σχέδιο να φύγουμε από την Ελλάδα είναι ο ίδιος ο Μπικ, ο διευθυντής της εταιρείας. Είναι προφανές ότι δεν υπάρχει κανένα σχέδιο.
Γιατί αποφασίσατε να κάνετε αυτή την πρόσφατη διαφήμιση;
Πριν από 2 χρόνια ήμασταν οι πρώτοι που βάλαμε σημαία στο προϊόν μας. Και ξεκινήσαμε από αυτό. Και ξεκινήσαμε την σημαία γιατί θέλαμε ναδημιουργήσαμε μια εθνική καταναλωτική συνείδηση. Ήμασταν σε βαθιά κρίση. Αυτοίπου θα μας βγάλουν από την κρίση είναι οι εταιρείες. Άρα το πρώτο πράγμα πουπρέπει να κάνουμε είναι να ενισχύσουμε τον παραγωγικό τομέα. Ο πρώτος τρόπος νατον ενισχύσουμε είναι να ξεκινήσουμε να αγοράζουμε ελληνικά προϊόντα. Ανπεριμένουμε να δημιουργήσουμε νέες εταιρείες ή να φέρουμε εταιρείες από τοεξωτερικό, που είναι χρονοβόρες διαδικασίες, θα έχουμε χάσει τον χρόνο τηςανάπτυξης. Η σπίθα της ανάπτυξης ξεκινάει από την υπάρχουσα ελληνική παραγωγικήυποδομή. Αυτή είναι η πρώτη κίνηση. Δεύτερον, με την διαφήμιση το κίνητρό μαςήταν να δημιουργήσουμε ένα αίσθημα αισιοδοξίας και ελπίδας. «Η Ελλάδα είναιδυνατή». Μπορεί το νησί αυτό να είναι η Σαντορίνη της καινοτομίας γιαπαράδειγμα αλλά υπάρχουν πολλά άλλα «νησιά». Υπάρχουν πολλές άλλες νησίδεςπρωτοβουλιών επιχειρηματικών στην Ελλάδα με εξαγωγική δραστηριότητα, πολλώνσοβαρών επιχειρήσεων. Που δεν προβάλλονται, δεν τις ξέρετε, δεν τις ξέρει κανένας.
Θα βγούμε γρήγορα από αυτό που ζούμε σήμερα;
Ο μόνος δρόμος να βγούμε από την κρίση είναι να καταφέρουμε επιτέλους να φτιάξουμε κι άλλες μικρές ή μεγάλες σαν τη δική μας εταιρείες. Και μετά λύπης μου λέω ότι δεν είναι πολλοί σε αυτή τη χώρα που συζητάνε το πραγματικό μας πρόβλημα ανάπτυξης που είναι αυτό ακριβώς.
Δείτε το video: BIC: Ρεπορτάζ στο ελληνικό «νησί» της ανάπτυξης
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News