• Λοιπόν, ναι, πολύ μου αρέσουν αυτές οι απογευματινές παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου, που λόγω κυλιόμενου ρεπερτορίου στην Κεντρική Σκηνή του κτιρίου Τσίλλερ, ξεκινούν στις 5.00 μ.μ. Πας μετά τη δουλειά ή τη σχολή σου, βλέπεις μια θεατρική παράσταση, και ως τις 7.00 μ.μ., που τελειώνουν οι παραστάσεις, έχεις κάνει και το εβδομαδιαίο σου θεατρικό/πολιτιστικό χρέος στον εαυτό σου και το απόγευμα ανοίγεται λαμπρό και φωτεινό ακόμα μπροστά σου.
• Τώρα βέβαια το θέμα «θεατρικό/πολιτιστικό χρέος» είναι ένας όρος υπό συζήτηση, ευθέως ανάλογος με την ποιότητα της εν λόγω παραγωγής. Για παράδειγμα, οι παραστάσεις που παίζονται στο κτίριο Τσίλλερ σε εναλλασσόμενο ρεπερτόριο ως τις 16 Μαΐου είναι ο «Δον Ζουάν» του Μολιέρου σε σκηνοθεσία Αιμίλιου Χειλάκη και η «Κυρία από τη θάλασσα» στου Χένρικ Ίψεν σε σκηνοθεσία Έιρικ Στούμπε.
• Όσον αφορά τον «Δον Ζουάν», ε, ας πούμε κομψά ότι δεν «του βγήκε» του Χειλάκη η σκηνοθεσία του μολιερικού έργου –ειλικρινά, δεν μπορώ να καταλάβω πως υπέπεσε σε τόσο ξεπερασμένες και ανούσιες μοντερνιές ένας καλλιτέχνης με τη δική του σκηνική εμπειρία και μέτρο. Σε επίπεδο ερμηνείας πάντως, ο Χειλάκης δείχνει την κλάση του ερμηνεύοντας ιδανικά τον πανούργο και τετραπέρατο Σγαναρέλο, υπηρέτη του Δον Ζουάν. Ο Γιάννης Μπέζος στον ομώνυμο ρόλο του καρδιοκατακτητή επένδυσε περισσότερο στη χιουμοριστική και παιχνιδιάρικη πλευρά του χαρακτήρα του σε βάρος της λάγνας φύσης του ενώ βρίσκει αντάξιο συμπαίκτη στον κύριο Ντιμάνς του Γιάννη Τσεμπερλίδη, σε αυτόν το νεαρό ηθοποιό με το πυρακτωμένο βλέμμα, στον οποίο το Εθνικό πρέπει να επενδύσει και να δώσει ευκαιρίες. Εξαιρετικό το σκηνικό «φυσικό τοπίο» με τα δέντρα του Άγγελου Μέντη.
• Σε άλλη ατμόσφαιρα η ιψενική παράσταση του Έιρικ Στούμπε, με σκηνογραφικό φόντο την άδεια, σκουρόχρωμη, αχανή σκηνή του κτιρίου Τσίλλερ, ευτυχεί να προΐσταται της διανομής της η εξαιρετική Μαρία Ναυπλιώτου- με διαφορά η πιο όμορφη ηθοποιός του ελληνικού θεάτρου. Κυριολεκτικά, σηκώνει με άνεση τον κεντρικό ρόλο της αινιγματικής και μελαγχολικής Ελίντα, έχοντας δίπλα της έναν σκανδιναβικής ψυχραιμίας Άρη Λεμπεσόπουλο στο ρόλο του συζύγου της, καθώς και τον απόμακρο σα φάντασμα του παρελθόντος που διεκδικεί μια θέση στο παρόν της αγαπημένης του Νίκο Χατζόπουλο. Στη διανομή ξεχωρίζουν ο ηθοποιός-πολυεργαλείο Βασίλης Ανδρέου και ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος με τη Λουκία Μιχαλοπούλου, ειδικά στον τελευταίο τους διάλογο.
• Πάντως, μιας και ο λόγος για απογευματινές παραστάσεις, οι πιο cult είναι με διαφορά αυτές του Γιώργου Μεσσάλα. Καταρχάς, βλέπεις δύο παραστάσεις σε μία: την κανονική παράσταση και αυτήν από κάτω, στην πλατεία, με το ηλικιωμένο κοινό, που δεν ακούει και πολύ καλά, να σχολιάζει και να συμμετέχει –φωναχτά πάντα- σε ό,τι διαδραματίζεται πάνω στη σκηνή. Και το κερασάκι, μετά το τέλος της παράστασης, ο σκηνοθέτης και θιασάρχης Γ. Μεσσάλας εξηγεί στο κοινό του τα νοήματα του έργου που μόλις είδε, μη και δεν τα «έπιασε» στην παράσταση. Super!
• Επιστρέφοντας στο Εθνικό, ας ρίξουμε μια ματιά στον –αρκετά «συμμαζεμένο» ομολογουμένως- προγραμματισμό του για τη σεζόν 2010-2011. Υπό την πραγματικότητα των περικοπών της επιχορήγησης από το ΥΠΠΟΤΟΥ και των χρεών του Εθνικού, οι φετινές 17 συν μία παιδική παραγωγές, μειώνονται στις εξής εννέα μέχρι στιγμής ανακοινωθείσες παραγωγές συν την επανάληψη της περσινής παιδικής παράστασης, «Τα μαγικά μαξιλάρια» του Ευγένιου Τριβιζά σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα.
• Ο ίδιος ο μέχρι στιγμής Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Γιάννης Χουβαρδάς –η θητεία του έχει λήξει από τις 4/4 κι αναμένεται εντός των ημερών η απάντησή του στην εκ νέου ανάθεση από τον Υπουργό Πολιτισμού και Τουρισμού κ. Παύλο Γερουλάνο- θα σκηνοθετήσει την «Αιμιλία Γκαλότι» του Λέσινγκ, με τη σύζυγό του Άλκηστη Πουλοπούλου στον ομώνυμο ρόλο. Τη διανομή συμπληρώνουν οι: Θέμις Μπαζάκα, Μηνάς Χατζησάββας, Στεφανία Γουλιώτη, Νίκος Κουρής, Ακύλλας Καραζήσης.
• Ο Νίκος Καραθάνος θα σκηνοθετήσει και θα κρατήσει τον ομώνυμο ρόλο στο «Συρανό ντε Μπερζεράκ» του Ρονστάν έχοντας μαζί του τον Χρήστο Λούλη και τη Λένα Κιτσοπούλου. Ο Χρήστος Λούλης όμως θα πρωταγωνιστεί επίσης, για πρώτη φορά με τη σύζυγό του Έμιλυ Κολιανδρή, στο έργο του Κορνέιγ «L’ Illusion Comique» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μαυρίκιου.
• Ο Νίκος Μαστοράκης θα σκηνοθετήσει την «Τριλογία του παραθερισμού» του Γκολντόνι με τους Μάγια Λυμπεροπούλου, Νίκο Χατζόπουλο, Δημήτρη Πιατά, Γιάννο Περλέγκα, Εύη Σαουλίδου ενώ η Λυδία Κονιόρδου θα σκηνοθετήσει την «Τρισεύγενη» του Κ. Παλαμά με τη Στεφανία Γουλιώτη. Η Έφη Θεοδώρου θα σκηνοθετήσει το «Γλυκό πουλί της νιότης» του Τενεσί Ουίλιαμς με τους Μαρία Σκουλά και Ανδρέα Κωνσταντίνου, ο Γιώργος Λάνθιμος του κινηματογραφικού «Κυνόδοντα» θα σκηνοθετήσει τον «Πλατόνοφ» του Τσέχοφ και η Κατερίνα Ευαγγελάτου το «Χρυσό δράκο» του Ρόλαντ Σίμελπφένιχ με τους Νίκο Χατζόπουλο, Φιλαρέτη Κομνηνού, Εύη Σαουλίδου, Δημήτρη Παπανικολάου και Νικόλα Αγγελή.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News