Επί μήνες το βλέμμα του Μένιου Φουρθιώτη υποδεχόταν τους οδηγούς που ανέβαιναν από την Καλλιρόης ή την Αμαλίας. Μήνες όμως (μήπως πάνω από χρόνο;). Η τεράστια γιγαντοαφίσα του καναλιού «Ε» με τον παρουσιαστή και άλλους γνωστούς δημοσιογράφους κάλυπτε τις όψεις της πολυκατοικίας ακριβώς δίπλα στο Παναθηναϊκό Στάδιο. Απέναντι ο περίφημος δισκοβόλος, στο βάθος το Στάδιο και μπροστά η ομάδα των παρουσιαστών. Αθήνα σου μοιάζω…
Είμαι περίεργη τι θα σκέφτονταν οι τουρίστες αντικρίζοντάς το. Αναρωτιώοντουσαν αν πρόκειται για μια μορφή νέων ηρώων πλάι στους αρχαίους, για πρόσωπα σημαίνοντα της ζωής του τόπου; Πιθανές απορίες παραζαλισμένων τουριστών, που κατεβάζοντας τα μάτια από την αφίσα και πριν μπουν στο Καλλιμάρμαρο προσπερνούσαν και όλες αυτές τις φιγούρες των «μασκαρεμένων» σε ήρωες της αρχαιότητας που εσχάτως κυκλοφορούν στην πλατεία μπροστά από το στάδιο. H ανθρωπογεωγραφία και τα στερεότυπα μιας χώρας που επιμένει να σκοντάφτει στο χαμηλό και χάνει την πραγματική θέα στο μεγαλειώδες.
Μικτό κλιμάκιο του δήμου Αθηναίων, νωρίς το πρωί, κατέβασε παράνομες γιγαντοαφίσες από τη Β.Κωνσταντίνου pic.twitter.com/1XsBZKcy4T
— Δήμαρχος Αθηναίων (@AthensMayor) September 6, 2016
Τέλος πάντων. Οι αφίσες που επί μήνες μας εξόργιζαν –μέχρι να φτάσουμε στην απάθεια, να τις προσπερνούμε χωρίς να τις βλέπουμε πλέον- επιτέλους κατέβηκαν. Και μάλιστα θα υποβληθεί και πρόστιμο. Κάπως έτσι από το πρωί της Τρίτης διαπιστώνουμε πως το αστικό τοπίο δεν ήταν αυτό που πιστεύαμε, πως η όραση ελαφραίνει. Αριστούργημα. Ο ίδιος ο δήμαρχος Αθηναίων έγραψε στο twitter: «Ο περιβάλλων χώρος του Καλλιμάρμαρου, παίρνει ξανά τη μορφή που του αρμόζει. Αφαίρεση παράνομης διαφήμισης».
Λίγο αργότερα ο Γιώργος Καμίνης διέσχισε την Αθήνα για να φτάσει στο Πάρκο Ελευθερίας όπου έγινε η συνέντευξη για την Documenta που για πρώτη φορά στην ιστορία της θα γίνει στο Κάσελ και παράλληλα σε δεύτερη πόλη. Και φτάνοντας είπε μεταξύ άλλων πως το σύνθημα «Μαθαίνοντας από την Αθήνα», «αποτελεί σημείο αμφίδρομου διαλόγου για θέματα στοχασμού, έκφρασης, ελευθερίας και δημοκρατίας που συντέλεσε στο συνεκτικό ιστό του κοινωνικού αφηγήματος, με τρόπο διαφορετικό, πρωτοποριακό και πειραματικό».
Η πόλη έτοιμη για το νέο αφήγημα, αφαιρώντας τις ανορθογραφίες και ό,τι στρεβλώνει την πραγματική της εικόνα. Εστω και με τόση καθυστέρηση. Το γεγονός ότι συμπίπτει η απόφαση για την αποκαθήλωση των αφισών με την χορήγηση των τεσσάρων τηλεοπτικών αδειών (το κανάλι «Ε» μένει εκτός) είναι υποθέτω τυχαίο. Είναι αυτό που λέει ο ποιητής «θα έπρεπε και να ντρέπονται ορισμένες συμπτώσεις».
Ομως οι συνειρμοί είναι πάντα εκεί και τίποτα δεν μπορεί αποσπασματικά να αναγνωσθεί. Oι συνωμοσιολόγοι που θριαμβεύουν στην Ελλάδα άρχισαν: Η αφίσα του καναλιού που δεν πήρε άδεια κατεβαίνει λίγες μέρες μετά την δημοπρασία–με μεγάλη καθυστέρηση. Τυχαίο; Η κυβέρνηση μιλά για ανομία και κανάλια που μοιάζουν αυθαίρετα σε δάσος (παρομοίωση της Ολγας Γεροβασίλη) και ο δήμος Αθηναίων χτυπά την «παρανομία», την παραβατική αστική συμπεριφορά που σχετίζεται με ένα κανάλι. Τυχαίο; (Τραβηγμένο…). Μήπως ο δήμαρχος θέλει να καθαρίσει την Αθήνα καθώς μπαίνει στην τελική ευθεία το μεγάλο στοίχημα της Documenta; (κακό δεν το λες πάντως). Δεν είναι δύσκολο να δημιουργηθεί σύγχυση. Σε μια στιγμή που όλα είναι θολά και ευάλωτα σε παρερμηνείες και φορτίσεις. Εύγε στον δήμαρχο και στον δήμο που κατέβασε την αφίσα. Εστω και με τόσο μεγάλη καθυστέρηση ή σε αυτό το timing.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News