538
O Λάνθιμος στις Χρυσές Σφαίρες και στην Βενετία. Μένουν τα Οσκαρ | CreativeProtagon/Getty/Reuters

Αντέχουμε να πάρει ο Λάνθιμος και το Oσκαρ;

Αργύρης Παπαστάθης Αργύρης Παπαστάθης 8 Ιανουαρίου 2024, 13:45
O Λάνθιμος στις Χρυσές Σφαίρες και στην Βενετία. Μένουν τα Οσκαρ
| CreativeProtagon/Getty/Reuters

Αντέχουμε να πάρει ο Λάνθιμος και το Oσκαρ;

Αργύρης Παπαστάθης Αργύρης Παπαστάθης 8 Ιανουαρίου 2024, 13:45

Τα πράγματα δυσκολεύουν κάπως για τους εγχώριους σχολιαστές και για όσους με τον ένα ή τον άλλο τρόπο αγωνιούν για το πόση πέραση έχει η οπτική γωνία τους σε τούτη εδώ τη χώρα. Με άλλα λόγια για όλους, διότι έχουμε όλοι άποψη: για το αν ήταν πέναλτι αυτό του Ολυμπιακού με την ΑΕΚ, αν είναι καλό ένα σίριαλ στο Netflix, αν ήταν ο κύριος σεισμός, αν το τσίπουρο θέλει γλυκάνισο ή όχι κ.ο.κ.

Δυστυχώς για εμάς, ο Γιώργος Λάνθιμος, αφού κέρδισε το Χρυσό Λιοντάρι στη Βενετία τον Σεπτέμβριο, πήρε για την ταινία του «Poor Things» και τη Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Ταινίας στην κατηγορία Κωμωδία ή Μιούζικαλ (αναλυτικά εδώ). Ενώ η πρωταγωνίστρια της ταινίας του, Εμα Στόουν (τιμημένη από το 2017 με Οσκαρ για την ταινία «La La Land»), κέρδισε τη Χρυσή Σφαίρα Α΄ Γυναικείου ρόλου στην κατηγορία Κωμωδία ή Μιούζικαλ. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει κίνδυνος, όπως λένε οι ειδικοί, ο Λάνθιμος να κερδίσει και το Οσκαρ, φέρνοντας σε κάπως δύσκολη θέση όσους στα μέρη μας έθαβαν την ταινία του χωρίς καν να την έχουν δει.

Η Εμα Στόουν με τη Χρυσή Σφαίρα Α΄ Γυναικείου ρόλου στην κατηγορία Κωμωδία ή Μιούζικαλ (REUTERS/Mario Anzuoni)

Οι ταινίες του Λάνθιμου απαιτούν και από τον θεατή κάτι, δεν είναι ταινίες που τις παρακολουθείς για να «αδειάσει το κεφάλι σου» μετά από μια δύσκολη μέρα ή για να σε πάρει ο ύπνος στον καναπέ. Τα έχει όμως αυτά η Τέχνη.

Οσοι παρακολουθούν έστω και λίγο τα κινηματογραφικά θυμούνται ότι οι εγχώριοι κριτικοί (με φωτεινές εξαιρέσεις, οι περισσότεροι όπως ο Γιάννης Μπακογιαννόπουλος, έχουν αποσυρθεί) έχουν την τάση να θάβουν αδιακρίτως τις ταινίες των ελλήνων σκηνοθετών. Συνήθως το σχόλιο είναι ότι νύσταξαν λίγο: ό,τι χειρότερο και πιο αποτρεπτικό δηλαδή για να κάνει το βήμα ο μέσος θεατής και να κόψει εισιτήριο για μια ταινία η οποία απαιτεί από τον ίδιο κάτι περισσότερο από ό,τι ένα αστυνομικό θρίλερ ή μια ρομαντική κομεντί.

Βεβαίως, σε ό,τι αφορά τον Λάνθιμο (όπως συνέβη και με τις εντελώς διαφορετικού ύφους ταινίες του μεγάλου Θόδωρου Αγγελόπουλου) όταν έρχονται τα μεγάλα βραβεία (Βενετία, Κάννες) οι κριτικές συνοδεύονται συνήθως από πολλά αστέρια. Ακόμη περισσότερα δε, μετά θάνατον.

Η διεθνής αναγνώριση για τις ταινίες του Λάνθιμου αποτελεί, είτε μας αρέσει είτε όχι, μια εθνική επιτυχία (και όχι βέβαια αφορμή για κομματική εκμετάλλευση). Αντίθετα, η προβολή ενός ελληνικού σίριαλ στο Netflix δεν είναι το ίδιο πράγμα. Διότι η πλατφόρμα μαζεύει από διάφορες χώρες κάθε είδους υλικό, ακόμη και σειρές σοφτ πορνό (έστω με υπόθεση).

ΥΓ.  Την ίδια ημέρα (7/1) που ο Λάνθιμος επιβραβεύθηκε στην τελετή απονομής των Χρυσών Σφαιρών για την ταινία που έφτιαξε και για την εκπληκτική πορεία που έχει διαγράψει τα τελευταία 15 χρόνια μετά τον «Κυνόδοντα», επηρεάζοντας πολλούς από τους ομότεχνούς του, στην Ελλάδα γινόταν viral το παρακάτω απίθανο βίντεο:

Η κινούμενη εικόνα του κυρίου που διήνυσε διστακτικά -μάλλον λόγω του κρύου- μια τροχιά 360 μοιρών (σας θυμίζει κάτι;) σε μια γούρνα, παρότι ο παπάς έριξε δίπλα του τον σταυρό για να τον διευκολύνει, δεν απαιτεί και πολλή προσπάθεια για να διαμορφώσει κανείς άποψη. Πάνω από όλα, έχει το ασύγκριτο πλεονέκτημα ότι δεν μας υπερβαίνει.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...