523
| Shutterstock

Ζώντας στην εποχή της εικόνας

Χρυσούλα Τσουχλαράκη 23 Δεκεμβρίου 2020, 16:50

Ζώντας στην εποχή της εικόνας

Χρυσούλα Τσουχλαράκη 23 Δεκεμβρίου 2020, 16:50

Ο αιώνας που διανύουμε χαρακτηρίζεται από αλλαγές και εξελίξεις στον τομέα της τεχνολογίας. Το internet έχει εδραιωθεί για τα καλά στη ζωή των ανθρώπων και μέσω αυτού τα social media. Πολλοί έχουν την ανάγκη να «ανεβάσουν» μια φωτογραφία θέλοντας να δείξουν ότι περνάνε καλά, ότι έχουν κάνει κάποιο ταξίδι ή ότι έχουν αγοράσει κάτι καινούριο.

Το «like» πλέον γίνεται απαραίτητο. Αποτελεί ένα είδος επιβεβαίωσης από τους άλλους στο πρόσωπό μας. «Αρέσουμε», άρα είμαστε αποδεκτοί. Ωστόσο, πόσες φορές τα πράγματα που δημοσιεύονται αληθεύουν; Πράγματι, ζούμε σε μια περίοδο που η εικόνα είναι ιδιαίτερα σημαντική. Θα μπορούσε να το διαπιστώσει αυτό κανείς από το γεγονός ότι οι περισσότεροι αναρτούν πιο συχνά φωτογραφίες παρά κάποιο κείμενο. Υπάρχει η τάση να δείχνει κανείς κάτι διαφορετικό από αυτό που πραγματικά είναι και πιο συγκεκριμένα να δείχνει αυτό που θα ήθελε να είναι. Η γνώμη των άλλων γίνεται σημαντική για τη διαμόρφωση του χαρακτήρα μας. Στην εποχή της εικόνας συμβαίνει το εξής: βλέπουμε κάτι που αναπαράγεται συνεχώς και προσπαθούμε να το αφομοιώσουμε. Με τον τρόπο αυτό συμβαδίζουμε με τα πρότυπα της εποχής και έτσι γινόμαστε αποδεκτοί.

Πλέον κυριαρχεί το «φαίνεσθαι» κι όχι το «είναι». Υπάρχει η ανάγκη να ανέβει κάποιο «story» ή κάποια φωτογραφία ή κάποιο «check in». Ωστόσο, για ποιο λόγο; Βλέποντας ότι οι προβολές των δημοσιεύσεών αυξάνονται έχοντας όλο και περισσότερα «views», μπορεί κάποιος να νιώσει σημαντικός. Όσο περισσότερες είναι οι προβολές τόσο μεγαλύτερη είναι η αναγνωρισιμότητα, γεγονός που οδηγεί τους άλλους να μας αποδέχονται με αυτό τον τρόπο. Θα μπορούσε να πει κανείς, μάλιστα, ότι αυτή η κοινωνική αποδοχή συνεπάγεται ίσως και τη συναισθηματική ολοκλήρωση κάποιου, καθώς μέσω αυτής νιώθει σημαντικός και ότι «μετράει» σαν άτομο στην κοινότητά του.

Θα σκεφτόταν κανείς ότι αυτό που προβάλλεται προς τα έξω μέσω της εικόνας και των social media μπορεί να προσεγγίσει ευκολότερα το τέλειο σε σύγκριση με τις ανθρώπινες σχέσεις που πολλές φορές δεν είναι εύκολες. Οι ανθρώπινες σχέσεις ή οι καταστάσεις που βιώνουμε πολύ συχνά παρουσιάζουν δυσκολίες, οι οποίες προφανώς δεν είναι ευχάριστες, και η αντιμετώπισή τους στηρίζεται στον χαρακτήρα και τη συμπεριφορά του καθενός. Στις μέρες μας, είναι πιο σημαντικό να δείξει κάποιος ότι περνάει καλά από το να περάσει όντως καλά, αφού προτιμά να προβάλλει στον περίγυρό του μια ιδανική εικόνα από το να έχει όντως μια ποιοτική ασχολία. Μέσω της χρήσης των social media, είναι πολύ εύκολο να δείξει κανείς ότι είναι χαρούμενος, κι ας μην ισχύει αυτό στην πραγματικότητα, αφού ό,τι «ανεβαίνει» είναι προϊόν επεξεργασίας. Φαίνεται, λοιπόν, ότι ο ψηφιακός κόσμος μπορεί να λειτουργήσει ως μια διέξοδος για τα προβλήματα της αληθινής ζωής, διότι με τη χρήση του μπορεί κανείς να νιώσει ευτυχισμένος «φιλτράροντας» ό,τι δημοσιεύει. Στον εικονικό χώρο μπορεί κάποιος με αυτά που προβάλλει να πλησιάσει το ιδανικό, σε αντίθεση με την πραγματικότητα, που το τέλειο είναι δύσκολο να επιτευχθεί.

Οι εικόνες κατέχουν σημαντικό ρόλο στη ζωή μας ενώ παράλληλα ο βομβαρδισμός από αυτές δημιουργεί ένα νέο καθεστώς, αυτό της κυριαρχίας τους. Πολλές φορές αυτές μπορούν να είναι πιο ισχυρές από ένα απλό κείμενο, σύμφωνα με το ρητό «μια εικόνα χίλιες λέξεις». Ωστόσο, ζώντας στην εποχή του «θεαθήναι», που όλα γίνονται για λόγους (αυτό)προβολής, έχει σημασία να βρίσκει κανείς την ουσία των πραγμάτων στην πραγματική ζωή.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News