Το υπάρχον εκλογικό σύστημα της ενισχυμένης αναλογικής με το μπόνους των 50 εδρών έχει προσφέρει σταθερές κυβερνήσεις στη χώρα και αποφυγή αστάθειας μέσω αλλεπάλληλων εκλογικών διαδικασιών.
Ομως, επικρατεί η άποψη ότι δεν ανταποκρίνεται απόλυτα στην επιλογή και κρίση του εκλογικού σώματος η επιπρόσθετη κοινοβουλευτική ομάδα.
Μια πρόταση για την επικείμενη αναθεώρηση είναι και η αλλαγή του εκλογικού νόμου από ενισχυμένη αναλογική σε απλή αναλογική. Ενα τέτοιο εγχείρημα πιθανόν θα επιφέρει είσοδο στη βουλή περισσοτέρων μικρών κομμάτων, αφενός θετικό στα πλαίσια της πολυφωνίας αλλά εφόσον διατηρηθεί το όριο του 3%. Αφεταίρω, η πολυδιάσπαση κομμάτων δεν δημιουργεί σταθερότητα με αποτέλεσμα τη συνεργασία- ένωση κομματικών συνδυασμών! Βάση καταστατικού τέτοιων συνδυασμών όπως συνασπισμός αριστεράς προ αλλαγής αυτού σε Σύριζα στερούνται το μόνους 50 εδρών.
Διερωτάται λοιπόν κανείς εάν το πλειοψηφικό σύστημα είναι σωφρονέστερο. Καθώς λοιπόν η απλή αναλογική μοιράζει έδρες σε όλη την επικράτεια ανάλογα με το ποσοστό που καταλαμβάνει πανελλαδικά, το πλειοψηφικό σύστημα δίνει όλες τις έδρες στην περιφέρεια στο πρώτο κόμμα. Δικαιότερη λοιπόν η απλή αναλογική ή προάγει αστάθεια;
Ισως, το φαινόμενο των πολυκομματικών κυβερνήσεων και των ευρύτερων συνεργασιών να είναι φαινόμενο της σύγχρονης πολιτικής μας ιστορίας.
Το θέμα είναι είτε έτσι είτε αλλιώς μια οποιαδήποτε αλλαγή τι επιπτώσεις θα έχει στη καθημερινότητα του πολίτη και στον τρόπο ψήφισης των εκάστοτε νομοσχεδίων που αφορούν όλους μας. Η χώρα μας έχει δοκιμάσει και τα δύο εκλογικά συστήματα. Πιθανότατα το καλύτερο θα ήταν ένα μεικτό σύστημα με στοιχεία τόσο του πλειοψηφικού όσο και του αναλογικού.
Μία άλλη παράμετρος είναι αυτή στο χώρο της τοπικής αυτοδιοίκησης και κατά πόσο είναι θετική ή μη η απλή αναλογική για την ανάδειξη τοπικών αρχόντων. Τα επιχειρήματα πιθανόν θα ήταν τα ίδια τόσο σε τοπικό όσο και σε πανελλαδικό επίπεδο απλά σε μια πιο κλειστή κοινωνία όπως ο Δήμος – Περιφέρεια μέσω της απλής αναλογικής η πολυφωνία και η συμμετοχή φαντάζει πιο έντονη! Ίσως τα πλειοψηφικά συστήματα να ταιριάζουν καλύτερα σε εκλογικές διαδικασίες ανάδειξης σωματείων επαγγελματιών και η απλή αναλογική να φαντάζει δικαιότερη για τις εκλογικές περιφέρειες μιας χώρας ανεξάρτητα το μέγεθος αυτών ,αλλά συνυπολογίζοντας τη δύναμη πανελλαδικά στη προκειμένη περίπτωση. Τέλος, όσον αφορά το μπόνους των 50 εδρών έχουν προκύψει βουλευτές μη εκλεγμένοι από το λαό όπου υπουργοποιήθηκαν και ίσως αυτό να είναι τρόπον τινά άδικο. Ένα από τα παράδοξα της ενισχυμένης αναλογικής! Πόσοι υπουργοί μας δεν είναι μη εκλεγμένοι από το λαό…
Συνεπώς, ο εκλογικός νομοθέτης προτού αρθρώσει τον νέο εκλογικό νόμο καλό θα ήταν να συνυπολογίσει όλα αυτά τα φαινόμενα έτσι ώστε να μην έχουμε παραδοξολογίες μετά από εκάστοτε εκλογική διαδικασία και διχασμό μεταξύ δημοσκόπων και πολιτικών αναλυτών! Άλλωστε το ζητούμενο κάθε φορά θα πρέπει να είναι το κοινό συμφέρον και το καλό της χώρας μέσω σταθερότητας και ασφάλειας.
* Η Μένια Τζιοβάρα είναι πολιτική επιστήμονας Νομικής Αθήνας
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News