1973
Το ζεύγος Μπέιλι και μερικά από τα πορτρέτα επωνύμων που περιλαμβάνονται στον glossy τόμο του Ντέιβιντ Μπέιλι με τίτλο «Eighties» | Dave Benett/ Getty Images for Flannels/ Ideal Image/ EPA/ JIMMY MORRIS/ CreativeProtagon

Πώς είναι να ζεις με έναν κορυφαίο φωτογράφο

Protagon Team Protagon Team 16 Φεβρουαρίου 2025, 17:00
Το ζεύγος Μπέιλι και μερικά από τα πορτρέτα επωνύμων που περιλαμβάνονται στον glossy τόμο του Ντέιβιντ Μπέιλι με τίτλο «Eighties»
|Dave Benett/ Getty Images for Flannels/ Ideal Image/ EPA/ JIMMY MORRIS/ CreativeProtagon

Πώς είναι να ζεις με έναν κορυφαίο φωτογράφο

Protagon Team Protagon Team 16 Φεβρουαρίου 2025, 17:00

Ο Ντέιβιντ Μπέιλι, ο μεγαλύτερος εν ζωή φωτογράφος πορτρέτων της Βρετανίας και ένας από τους πιο φημισμένους φωτογράφους μόδας της σύγχρονης εποχής, έχει φωτογραφήσει όλους τους διάσημους, από την πριγκίπισσα Νταϊάνα μέχρι τους Rolling Stones. Του αποδίδεται η «ανακάλυψη» των μοντέλων Τζιν Σρίμπτον και Πενέλοπε Τρι, ενώ ο κατάλογος των πρώην συζύγων του (τρεις: Ρόζμαρι Μπραμπλ, Κατρίν Ντενέβ, Μαρί Ελβίν) και των φιλενάδων του (αμέτρητες) μοιάζει με Who’s Who των πιο όμορφων γυναικών του κόσμου.

Με αφορμή την πρόσφατη έκδοση του «Eighties», ενός άλμπουμ με φωτογραφίες του Ντέιβιντ Μπέιλι από τη δεκαετία του 1980, η Λόρα Κρέικ της Telegraph μίλησε με την τέταρτη σύζυγό του, Κάθριν Μπέιλι, η οποία είναι ικανοποιημένη με το γεγονός ότι τα φώτα της δημοσιότητας πέφτουν σε εκείνον, ενώ αυτή βοηθάει αθόρυβα να κρατηθεί ζωντανή η κληρονομιά του.

Το πορτρέτο της Κάθριν Μπέιλι από το 1986, που κοσμεί το εξώφυλλο του νέου λευκώματος του Ντέιβιντ Μπέιλι (David Bailey/Taschen)

Το νέο βιβλίο του Μπέιλι, ένας βαρύς glossy τόμος γεμάτος με τις πιο καθοριστικές εικόνες εκείνης της δεκαετίας, περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τα πορτρέτα της Τίνα Τέρνερ, του Ιβ Σεν Λοράν και της πριγκίπισσας Νταϊάνα. Οι φωτογραφίσεις μόδας, δε, προσφέρουν ένα ιδιαίτερα πικάντικο ταξίδι στις αναμνήσεις, με την Τζέρι Χολ ντυμένη με Chanel, τη Ναόμι Κάμπελ με Alaïa και την ίδια την Κάθριν με μια σειρά από ρούχα της δεκαετίας του 1980 που φαίνονται πολύ καλύτερα ακριβώς επειδή τα φοράει εκείνη.

Γυναίκα σπάνιας ομορφιάς, η Κάθριν Ντάιερ γνώρισε τον Μπέιλι όταν ακόμη ήταν αρχάρια στο μόντελινγκ, σε ηλικία 19 ετών («ήταν διασκεδαστικός και θρασύς. Δεν μπορώ να αντισταθώ σε κάποιον που με κάνει να γελάω» εξηγεί στην Telegraph) και έκτοτε είναι η μούσα του.

Τα μοντέλα Κάθριν Μπέιλι και Σεσίλια Τσάνσελορ σε φωτογραφία μόδας (μια δημιουργία του οίκου Valentino) της δεκαετίας του ’80 για την ιταλική Vogue, μέσα από τη ματιά του Ντέιβιντ Μπέιλι (David Bailey/Taschen)

Η λέξη «μούσα» είναι τόσο παλιά όσο και η ιδέα ότι κάθε γυναίκα πρέπει να ορίζεται από τον σύζυγό της, γράφει η Κρέικ. Της αρέσει να την περιγράφουν έτσι; «Το να είμαι “μούσα” δεν είναι κάτι που πραγματικά σκέφτομαι» απαντά η 63χρονη σήμερα Κάθριν Μπέιλι. «Είναι πολύ απλό να αποκαλούν κάποια σε ένα ζευγάρι “μούσα”, επειδή είσαι με κάποιον σε πολλά διαφορετικά επίπεδα, ειδικά όταν έχεις οικογένεια. Είναι μια σύνθετη εμπειρία, που σημαίνει ότι είσαι πηγή έμπνευσης για τη δημιουργικότητα του άλλου. Είναι μια πράξη εξισορρόπησης. Είναι κολακευτικό να βρίσκεσαι στο κέντρο του καλλιτεχνικού κόσμου κάποιου. Αλλά μερικές φορές μπορεί να αισθάνεσαι ότι σε βλέπουν περισσότερο σαν σύμβολο παρά ως ένα πλήρως συνειδητοποιημένο άτομο. Περιλαμβάνει ένα επίπεδο παράδοσης στο όραμα του Μπέιλι, το οποίο μπορεί να είναι απίστευτα ικανοποιητικό αλλά και λίγο περιοριστικό» εξηγεί.

Η πριγκίπισσα της Ουαλίας Νταϊάνα φωτογραφισμένη από τον Μπέιλι το 1988 (David Bailey/Taschen)

Συμφωνεί ότι δεν έχουν αντέξει στον χρόνο όλες οι τάσεις της μόδας της δεκαετίας του 1980. «Κοιτάζω κάποια από αυτά τώρα, και πολλά μου φαίνονται γελοία. Αλλά όχι ο τρόπος που τα φωτογράφισε ο Μπέιλι. Η μόδα ήταν υπερβολική αλλά ο Μπέιλι την κατέβαζε πάντα στη γη. Ποτέ δεν του άρεσαν τα μοντέρνα μαλλιά ή το μακιγιάζ. Θέλει απλώς οι άνθρωποι να φαίνονται κλασικοί και όμορφοι».

Η Κάθριν πιστεύει ακόμα ότι η δυσλεξία και η δυσπραξία του συζύγου της συμβάλλουν στο να είναι μοναδικές οι φωτογραφίσεις του: «Η γλώσσα του είναι οπτική, οπότε κάθεται και μιλάει με κάποιον για πολλή ώρα, εκτιμώντας τον. Βλέπει ποιες είναι οι αδυναμίες του και ποια τα δυνατά του σημεία, ποια κουμπιά μπορεί να πατήσει. Ετσι, όταν έρχεται πραγματικά η στιγμή της λήψης, είναι πολύ γρήγορος. Πολλοί άνθρωποι μπορούν να αντιγράψουν το λεγόμενο στιλ της φωτογραφίας του, αλλά είναι περισσότερο η σχέση που έχει με τον εικονιζόμενο, οι εκφράσεις που αποσπά και τι μπορεί να αναδείξει και να βγάλει από αυτές» λέει στην Telegraph η σύζυγος του άγγλου φωτογράφου.

Η τραγουδίστρια Τίνα Τέρνερ στη φωτογραφία του 1984 που περιλαμβάνεται στον τόμο (David Bailey/Taschen)

Ζήλεψε ποτέ τη δουλειά κάποιου άλλου; «Κανενός. Υπάρχουν φωτογράφοι που του αρέσουν πολύ, αλλά πολλά πράγματα μπορούν να κάνουν κάποιον να είναι πολύ προσεκτικός σε ό,τι λέει» παρατηρεί, υπονοώντας ότι ο Μπέιλι δεν θα παραδεχόταν ότι ζήλευε, ακόμα και αν ίσχυε. «Η ανατροφή του ήταν σκληρή. Μεγάλωσε στα χρόνια του πολέμου, στο Ιστ Εντ. Τότε δεν υπήρχαν πολλά περιθώρια για θέματα ψυχικής υγείας ή κάτι τέτοιο. Απλώς συνέχιζε να κάνει αυτό που έπρεπε και αν δεν το έκανε του τράβαγαν το αυτί. Ο Μπέιλι φαίνεται αρκετά ανοιχτός. Στην πραγματικότητα δεν μιλάει για τα συναισθήματά του».

Τη δεκαετία του 1980 οι Μπέιλι ανήκαν στους βασιλιάδες της μόδας και έκαναν παρέα με όλα τα διάσημα ονόματα της εποχής, αλλά η Κάθριν το υποβαθμίζει: «Δεν θα μας αποκαλούσα “βασιλιάδες της μόδας”. Σε μια τυπική μέρα θα πήγαινα τα παιδιά στο σχολείο, θα έβγαζα βόλτα τον σκύλο, θα πήγαινα στο “Sainsbury’s” (σουπερμάρκετ). Μια φυσιολογική ζωή», ή όσο φυσιολογική μπορεί να είναι η ζωή όταν οι νονοί των παιδιών σου είναι η Τζέρι Χολ, ο Μανόλο Μπλάνικ και ο Τζακ Νίκολσον, σχολιάζει η Λόρα Κρέικ στην Telegraph.

«Ο Τζακ είναι υπέροχος, υπήρχε πολύ φλερτ, όπως μπορείτε να φανταστείτε» λέει η Κάθριν Μπέιλι αναπολώντας ένα περιστατικό από τη βάφτιση του γιου της. «Περπατούσαμε προς την εκκλησία και άκουσα τακούνια να χτυπάνε. Μια κοπέλα ήρθε από τον δρόμο και ζητούσε αυτόγραφο από τον Τζακ. Ηταν απολαυστικός μαζί της. Πρέπει να στεκόταν 10 λεπτά κουβεντιάζοντας μαζί της εκεί πέρα. Της έφτιαξε τη μέρα» θυμάται μιλώντας στην Telegraph.

Το μοντέλο Κρίστι Τάρλινγκτον με σύνολο Ralph Lauren, άλλη μια δημιουργία του Μπέιλι, από το 1987 (David Bailey/Taschen)

Προσθέτει ότι δεν συνήθιζαν να καλούν κόσμο για φαγητό. «Δεν άρεσε ιδιαίτερα στον Μπέιλι, γιατί ο κόσμος μπορεί να μην έφευγε. Εχοντας παιδιά στο σπίτι, πάντα πίστευα ότι ήταν πιο σημαντικό τις καθημερινές να πηγαίνουν για ύπνο όταν έπρεπε, αφού το πρωί είχαν σχολείο». Είναι, βέβαια, δύσκολο να πιστέψει κανείς ότι η ζωή της ήταν τόσο χαμηλών τόνων όσο την παρουσιάζει, αλλά είναι εύκολο να πιστέψει κανείς ότι τα παιδιά της –Παλόμα, Φέντον και Σάσα, 39, 37, και 30 ετών αντίστοιχα– είχαν προτεραιότητα.

«Ηθελα να κάνω ό,τι καλύτερο μπορούσα και ελπίζω να έχω μεγαλώσει αρκετά ισορροπημένους ενήλικες. Αλλά ήμουν τυχερή. Δεν χρειαζόταν να ανησυχώ για το πώς θα βγάλω τα προς το ζην, οπότε μπορούσα να επικεντρωθώ στα παιδιά. Είναι πραγματικά δύσκολο να προσπαθείς να δουλεύεις και ταυτόχρονα να πηγαίνεις τα παιδιά στο σχολείο. Δεν με νοιάζει τι λένε οι άνθρωποι για την ισότητα ανδρών και γυναικών. Δεν υπάρχει στον τομέα της καθαριότητας. Το φαντάζεσαι».

Τι είδους μπαμπάς είναι ο Μπέιλι; «Είναι καλός πατέρας, αλλά [τα παιδιά] πρέπει να ταιριάζουν με αυτό που κάνει». Εκείνα είναι εντάξει με αυτό; «Δεν έχουν πολλές επιλογές. Ο Φέντον διευθύνει τώρα το ατελιέ και η Παλόμα εργάζεται στο ατελιέ. Ο Σάσα κάνει κάτι με bitcoin που δεν καταλαβαίνω, αλλά έχει επίσης εμπλακεί. Χαίρομαι που εμπλέκονται [στην οικογενειακή επιχείρηση] γιατί ο Μπέιλι έχει μια απίστευτη παρακαταθήκη. Μου αρέσει η ιδέα ότι τα μέλη της οικογένειάς του τη φροντίζουν» λέει η Κάθριν Μπέιλι.

Ο γερμανός σχεδιαστής Καρλ Λάγκερφελντ μέσα από τον φακό του Μπέιλι, το 1984 (David Bailey/Taschen)

Οσο κι αν της άρεσε, δε, η υπερβολική δεκαετία του 1980, δεν της λείπει. «Δεν ήμουν ποτέ κάποια που της αρέσουν ιδιαίτερα τα πάρτι. Είμαι μάλλον ήσυχος άνθρωπος και περνάω καλά μόνη μου». Ωστόσο της λείπουν οι υπερβολές των ρούχων. Ο αγαπημένος της σχεδιαστής της δεκαετίας του 1980; «Ο Αζεντίν, φυσικά. Ηταν φανταστικός» απαντά.

Τα πιο αγαπημένα της κομμάτια από εκείνη την εποχή είναι ένα βελούδινο παλτό του Alaïa και ένα βραδινό βελούδινο φόρεμα του Armani. «Ολα έχουν αλλάξει τόσο πολύ, η μόδα [έχει αλλάξει]. Δεν νομίζω ότι ο κόσμος θέλει να ντύνεται καλά τώρα πια. Σίγουρα η ζωή μου έχει αλλάξει. Οταν είσαι σχεδόν 64 ετών, οι προτεραιότητές σου αλλάζουν. Τώρα νιώθω καλοντυμένη αν βάλω λίγο μακιγιάζ» παραδέχεται.

Είναι ξεκάθαρο ότι η χρυσή ζωή της δεν την έχει αλλάξει. «Είμαι η ίδια όπως ήμουν παιδί, πραγματικά. Στο τέλος όλοι μένουμε ίδιοι. Νομίζω ότι όσο μεγαλώνεις, ξαναγίνεσαι όπως ήσουν παιδί, με έναν περίεργο τρόπο. Ολες σου οι ανασφάλειες επιστρέφουν. Αν και τουλάχιστον εγώ έχω περάσει την εμμηνόπαυση…».

Η Κάθριν με τον γιο της Φέντον όπως τους απαθανάτισε το 1988 ο σύζυγός της και πατέρας του μικρού (David Bailey/Taschen)

Τα κατάφερε πάντως να μείνει παντρεμένη και μπράβο της, σχολιάζει η Λόρα Κρέικ. «Δουλεύει πολύ και έλειπε πολύ» λέει γελώντας η Κάθριν Μπέιλι. «Η γιαγιά μου έλεγε πάντα: “Αν θέλεις έναν επιτυχημένο γάμο, παντρέψου ναυτικό”. Δεν είναι ακριβώς αυτό που θα ήθελα, αλλά αυτή ήταν η συμβουλή της». Επίσης δεν ζηλεύει. «Από τη στιγμή που σε πιάνει η ζήλια, σου αφαιρεί τη δύναμη. Υπάρχουν πράγματα που με ενοχλούν, αλλά τείνω να τα αγνοώ» τονίζει.

Η φίλη της Μαρί Ελβίν –μία από τις πρώην του Μπέιλι– εμφανίστηκε πέρυσι σε ηλικία 71 ετών σε μια καμπάνια εσωρούχων της Bluebella, ενώ η ίδια έκανε το μοντέλο για τελευταία φορά σε ένα τεύχος του περιοδικού μόδας Perfect το 2023 (φωτογραφημένη από τον Μπέιλι, φυσικά). Ο κόσμος της μόδας, λοιπόν, είναι ένα πιο ευγενικό μέρος για τα μοντέλα μεγαλύτερης ηλικίας; «Ετσι φαίνεται» απαντά. «Η Τζέρι [Χολ] κάνει πολύ μόντελινγκ για ηλικιωμένες κυρίες, όπως της αρέσει να λέει. Είναι υπέροχη. Υπάρχει μεγάλη αγορά εκεί έξω».

Η Τζέρι Χολ ποζάρει με σύνολο Louis Vuitton για τη γαλλική Vogue, το 1983 (David Bailey/Taschen)

Αυτή τη στιγμή η Κάθριν Μπέιλι ζει μεταξύ Λονδίνου και Ντέβον και η ζωή της –και του Μπέιλι– είναι «λίγο πολύ όπως ήταν, υποθέτω. Η δημιουργικότητά του ήταν πάντα το πιο σημαντικό πράγμα στη ζωή μας, γιατί αυτό είναι που τον κρατά ζωντανό και απασχολημένο με τον κόσμο».

Από το 2018, o 87χρονος σήμερα Ντέιβιντ Μπέιλι ζει με αγγειακή άνοια, μια πάθηση (η δεύτερη πιο συχνή μετά τη νόσο του Aλτσχάιμερ) που υπολογίζεται ότι επηρεάζει περίπου 150.000 ανθρώπους στο Ηνωμένο Βασίλειο και την οποία ο ίδιος έχει περιγράψει ως «βαρετή». «Δεν είναι πολύ καλά αυτή τη στιγμή» λέει η Κάθριν Μπέιλι. «Και σε συνδυασμό με τη δυσλεξία και τη δυσπραξία του, ήταν πάντα ενδιαφέρον να προσπαθείς να επικοινωνήσεις μαζί του. Εχει τον δικό του τρόπο. Ολα εξαρτώνται από το τι μέρα είναι, από το αν είναι κουρασμένος ή απλώς μπερδεύτηκε με κάτι. Αλλά εξακολουθεί να ζωγραφίζει. Υπάρχουν πράγματα που τον κάνουν να νιώθει καλά και πραγματικά πλήρης».

Η Κάθριν και ο Ντέιβιντ Μπέιλι σε φιλανθρωπική εκδήλωση στο Kensington Palace του Λονδίνου τον Ιούνιο του 2011 (EPA/FACUNDO ARRIZABALAGA)

Για εκείνη είναι μεγάλη πρόκληση: «Χρειάζεται πολλή υπομονή. Απλά το ξεπερνάμε. Δεν είναι εύκολο. Δεν είναι εύκολο για κανέναν» παραδέχεται. Φαίνεται, ωστόσο, ότι η υπομονή δεν της λείπει. «Λοιπόν, ζώντας μαζί του όλα αυτά τα χρόνια έμαθα ότι είναι αναγκαία. Είμαι αρκετά υπομονετικός άνθρωπος, μέχρι να χάσω την ψυχραιμία μου, όπως όλοι. Μετά γίνομαι σαν τον Γουίλ Σμιθ, αλλά χρειάζεται πολύς χρόνος για να φτάσω μέχρι εκεί».

Πώς φροντίζει τη δική της ευεξία; «Παραμένοντας στο κρεβάτι όσο το δυνατόν περισσότερο!» λέει γελώντας στη δημοσιογράφο της Telegraph. «Κάνω πιλάτες μία φορά την εβδομάδα. Δεν είναι αρκετό, αλλά είμαι πάντα σε κίνηση». Η φροντίδα της ομορφιάς της είναι εξίσου υποτυπώδης. «Χρησιμοποιούσα ανέκαθεν την Clarins. Αλλά όταν το δέρμα μου γίνεται πολύ ξηρό, χρησιμοποιώ Bepanthol, αυτή την κρέμα για τον ερεθισμό της επιδερμίδας [των μωρών] από την πάνα. Είναι υπέροχη» αποκαλύπτει.

Οπως σχολιάζει η Λόρα Κρέικ στην Telegraph, ένα μυστικό ομορφιάς που κοστίζει μόλις πέντε-έξι ευρώ όλες μπορούμε να το αντέξουμε οικονομικά – έστω και αν δεν μπορεί να μας εξασφαλίσει τη διαχρονική ομορφιά της Κάθριν Μπέιλι.

(© Taschen)

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...