Το «Τελευταίο Τανγκό στο Παρίσι» διχάζει ξανά τους Γάλλους
Το «Τελευταίο Τανγκό στο Παρίσι» διχάζει ξανά τους Γάλλους
Το μέλλον της Γαλλικής Ταινιοθήκης, του θεματοφύλακα της κινηματογραφικής κληρονομιάς της χώρας, τίθεται υπό αμφισβήτηση εν μέσω επιθέσεων από πολιτικούς, ακτιβιστές και αξιωματούχους. Οι επικριτές της θεωρούν ότι αρνείται την ιστορία της σεξουαλικής κακοποίησης στη γαλλική κινηματογραφική βιομηχανία.
Η επίθεση εναντίον της χρηματοδοτούμενης από το κράτος Cinémathèque Française, ενός από τα μεγαλύτερα κινηματογραφικά αρχεία του κόσμου, ξεκίνησε μετά τον προγραμματισμό για προβολή της ταινίας «Τελευταίο Τανγκό στο Παρίσι» (1972), του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι.
Μετά τη γενική κατακραυγή από φεμινιστικές οργανώσεις, ο Φρεντερίκ Μπονό, διευθυντής του ιδρύματος, ακύρωσε την προβολή που ήταν προγραμματισμένη για τον Δεκέμβριο, στο πλαίσιο αφιερώματος στον Μάρλον Μπράντο,έγραψαν οι λονδρέζικοι Times. Ο χαρακτήρας που υποδύεται ο Μπράντο στην ταινία βιάζει μια 20χρονη την οποία υποδύεται η Μαρία Σνάιντερ. Η Σνάιντερ, έκτοτε, μίλησε για τη σκηνή, την οποία περιέγραψε ως έναν κανονικό βιασμό υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Μπερτολούτσι.
Οι ακτιβιστές λένε ότι η χρονική στιγμή της προβολής ήταν άκυρη, καθώς γάλλοι σκηνοθέτες και ηθοποιοί αντιμετωπίζουν μαζικά αυτήν την περίοδο κατηγορίες για σεξουαλικές επιθέσεις και η χώρα έρχεται αντιμέτωπη με τις συνέπειες του MeToo.
Ο Μπονό, ένας 57χρονος πρώην δημοσιογράφος, κλήθηκε τον περασμένο μήνα ενώπιον μιας κοινοβουλευτικής επιτροπής που διερευνά τη σεξουαλική κακοποίηση γυναικών στη βιομηχανία του κινηματογράφου. Η Σαντρίν Ρουσό, η πρόεδρος του κόμματος των Πρασίνων, του είπε ότι η υπεράσπισή του σε έργα κακοποιητικών ανδρών αποτελεί ντροπή. «Είστε ένας από τους τελευταίους πυλώνες αντίστασης και δεν θα κρατήσετε πολύ, επειδή η κοινωνία αλλάζει πιο γρήγορα από εσάς», του είπε.
Οι έρευνες των ΜΜΕ έχουν καταδείξει τοξικό εργασιακό κλίμα και πράξεις βίας από προϊσταμένους κατά του προσωπικού στα κινηματογραφικά στούντιο και πλατό. Αυτήν την εβδομάδα, το Ελεγκτικό Συνέδριο, το κρατικό ελεγκτικό όργανο της Γαλλίας, επέκρινε το ίδρυμα ως κακοδιαχειριζόμενο, υπολειτουργικό και είπε ότι ζει «μέσα σε μια φούσκα».
Ο Πιερ Μοσκοβισί, πρώην υπουργός Οικονομικών που ηγείται του Ελεγκτικού Συνεδρίου, είπε ότι ήρθε η ώρα να ανοικοδομηθεί η Cinémathèque, ένα δημοφιλές ίδρυμα το οποίο αποτέλεσε καλλιτεχνική στέγη για τον Ζαν-Λικ Γκοντάρ, τον Φρανσουά Τριφό και άλλους διάσημους γάλλους κινηματογραφιστές.

Η Cinémathèque, η οποία κοστίζει περισσότερα από 20 εκατομμύρια ευρώ σε δημόσιους πόρους ετησίως, είναι «τοξική» και θα πρέπει να τεθεί υπό τον έλεγχο του υπουργείου Πολιτισμού, είπε ο Μοσκοβισί.
Ο ελληνογάλλος σκηνοθέτης Κώστας Γαβράς, ο οποίος είναι πρόεδρος της Cinemathèque, είπε στην κοινοβουλευτική επιτροπή ότι ήταν λάθος να προβληθεί το «Τελευταίο Τανγκό» χωρίς να παρουσιάσει το ιστορικό του πλαίσιο. «Η επιθυμία μας ήταν κάθε άλλο παρά να προκαλέσουμε. Η ταινία θα έπρεπε να είχε γίνει αντικείμενο μιας πολύ λεπτομερούς και εις βάθος ανάλυσης, διότι είχε σοβαρές συνέπειες στη ζωή της Μαρία Σνάιντερ», είπε.
Η διαμάχη για την Cinémathèque είναι ένας αγώνας μεταξύ των δύο στρατοπέδων στον κόσμο του κινηματογράφου της Γαλλίας, ανέφερε η εφημερίδα Le Monde, προσθέτοντας: «Το ένα βλέπει τον εαυτό του ως το τελευταίο προπύργιο ενάντια στην κουλτούρα της ακύρωσης και τη νέα Ιερά Εξέταση. Από την άλλη πλευρά βρίσκονται εκείνοι που βλέπουν την Cinemathèque ως ένα παλιό προπύργιο του μισογυνισμού και πιστεύουν ότι θα ήταν ανυπόφορο να παρακολουθήσει κανείς την ταινία».

Ο Μπονό, πρώην τηλεοπτικός παρουσιαστής με αριστερό ιδεολογικό υπόβαθρο, είναι ανυποχώρητος, γράφουν οι Times, καθιστώντας τον εαυτό του πολέμιο των αντιλήψεων που ο ίδιος λέει ότι πνίγουν τη δημιουργικότητα μέσω της πολιτικής ορθότητας. Επισημαίνει ότι οι μεγάλοι σκηνοθέτες της Nouvelle Vague υποστήριξαν ότι οι ταινίες μπορούν να κριθούν μόνο ως ανεξάρτητα έργα τέχνης. Οι ταινίες δεν πρέπει να «ακυρώνονται» επειδή η «πιο πρόσφατη κοινωνική τάση» τις θεωρεί απαράδεκτες, είπε στην κοινοβουλευτική επιτροπή.
Δίνοντας ένα παράδειγμα, είπε ότι οι μελλοντικές γενιές δεν πρέπει να στερηθούν τις ταινίες του Ρομάν Πολάνσκι «Chinatown» και «Το μωρό της Ρόζμαρι» παρά το γεγονός ότι ο πολωνός σκηνοθέτης είναι φυγόδικος από τις ΗΠΑ, όπου έχει καταδικαστεί με την κατηγορία του βιασμού μιας ανήλικης.
Αυτή την εβδομάδα ο σκηνοθέτης Κριστόφ Ρουτζιά καταδικάστηκε σε τέσσερα χρόνια φυλάκισης, δύο εκ των οποίων με αναστολή και δύο σε κατ’ οίκον περιορισμό, για σεξουαλική επίθεση κατά της ηθοποιού Αντέλ Ενέλ, όταν εκείνη ήταν μεταξύ 12 και 15 ετών.
Η υπόθεση της Cinémathèque συνέπεσε με το σοκ που έχει προκαλέσει στη χώρα η καταδίκη του Ντομινίκ Πελικό, ενός συνταξιούχου ηλεκτρολόγου, στην Αβινιόν της νότιας Γαλλίας, ο οποίος καλούσε δεκάδες αγνώστους να βιάσουν τη σύζυγό του Ζιζέλ, αφού την είχε ναρκώσει.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News
Γράψτε σχόλιο στο: Το «Τελευταίο Τανγκό στο Παρίσι» διχάζει ξανά τους Γάλλους
Παρακαλούμε, εισάγετε σχόλια μόνο σχετικά με το θέμα. Σχόλια με υβριστικό περιεχόμενο ή με περιεχόμενο που έρχεται σε αντίθεση με τις οδηγίες και τους όρους χρήσης του protagon.gr δεν θα δημοσιεύονται.Το email σας δεν θα εμφανίζεται.